مقالات آموزشی

معرفی انواع آگهی‌ها و اشاره به نکاتی در این باره

مفید بود؟

آگهی به معنی خبر داشتن و اطلاع از یک موضوعی، به کار می‌رود. این کلمه در واقع، معنی اطلاع دادن و خبر رسانی نیز می‌دهد. ولی با توجه به نوع کاربردی کلمه آگهی در تبلیغات، این لغت در واقع به عنوان تبلیغ، کاربرد داشته است. امروزه به معنی اطلاع رسانی در پیام‌های تبلیغاتی در شکل‌های مختلف به کار می‌رود. آگهی‌ها،  نقش تبلیغاتی در دنیای اینترنت دارند و صاحبان مشاغل برای معرفی محصولات خود از طریق آگهی‌ و تبلیغات در اینستاگرام، تبلیغ در گوگل و یا سایر فضاهای تبلیغاتی  اقدام به برند‌سازی و معرفی کالاها و خدمات خود در فضای اینترنت می‌کنند و باید بدانیم که آگهی‌ها نقش به سزایی در این امر ایفا میکنند. در واقع آگهی‌ نقش کاربردی در تبلیغات دارند و برای صاحبان کسب و کار، به عنوان یک معرف قوی است برای برند‌سازی محصولات خود موثر می‌دانند..

 

 عملکرد در آگهی‌

آگهی، وسیله‌ای هستند که پیام به کمک آن در برابر پرداخت هزینه‌ای، منظور و هدف خود را از راه‌های ارتباطی به گیرندگان پیام اطلاع می‌دهد. در ادامه به عملکرد آگهی‌ها می‌پردازیم.
1. در آگهی‌ها ابتدا مشخص می‌شود که، پیام گیرنده‌ها چه کسانی هستند. و در واقع مشخص کردن مدل و نوع آگهی هدف اصلی است. مانند نوشتن آگهی‌ استخدام و یا مزایده، در این شرایط و دسته‌بندی آگهی‌ افراد می‌توانند آگهی‌ که مربوط به گروه خودشان است را راحتتر و سریعتر پیدا کنند.
2. در برخی از آگهی‌ها برای اینکه توجه افراد را به موضوع متن آگهی جلب کنند، عنوان آگهی را خاص می‌نویسند تا خواننده ترغیب به خواندن شود و در واقع مورد توجه افراد قرار گیرد، مثلا می‌نویسند، قابل توجه دانشجویان فارغ التحصیل و یا قابل توجه بازنشستگان تامین اجتماعی و…
3. یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت، این است که متن آگهی مرتبط با موضوع آن باشد و کلمات و جملات با متن آگهی همخوانی داشته باشد.
4. از نکات قابل توجه در تولید محتوای متن آگهی، روشن بودن موضوع آگهی است که برای خوانندگان ایجاد ابهام نکند و نکته نا مفهومی نباشد.
5. کلمات نقش بسزایی در تاثیرگذاری روی افراد دارند، باید در انتخاب کلمات و نوع بکارگیری و جمله‌بندی درست و مفهوم عبارات در جمله اهمیت زیادی در نظر گرفت تا خوانندگان پیام به آسانی با پیام گزار ارتباط برقرار کنند و هدف اصلی از آگهی را متوجه شوند.

 آگهی چیست؟ 

آگهی‌ها به شکل‌های مختلف انجام می‌شوند. برای مثال آگهی‌ که از تلویزیون و یا رادیو پخش می‌شوند به آگهی‌  بازرگانی معروف هستند و یک نوع از آگهی‌  تبلیغاتی به حساب می‌آیند و ما هر روز آنها را مشاهده می‌کنیم. اما باید بدانیم که ثبت آگهی‌ها فقط در تلویزیون و رادیو ختم نمی‌شود، و در دنیای مدرن امروز با پیشرفت‌هایی که در دنیای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شاهد هستیم، این امکان را فراهم کرده است که تبلیغات و ثبت آگهی‌ برای تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل، ایجاد انگیزه کند و بسیار جذاب باشد. و برای موفقیت در کار خود مورد اهمیت باشد. اکنون نمونه‌هایی از کاربردی‌ترین وسیله‌هایی که برای ثبت آگهی‌ تبلیغاتی صورت میگیرد را به اختصار بیان میکنیم:
1. تلویزیون و شبکه‌هایی که توسط کابل متصل می‌شوند
2. رادیو
3. مجلات محلی و ماهنامه ها
4. انواع روزنامه‌ها
5. شبکه‌های به روز مجازی مثلا تلگرام و اینستاگرام و…
6. وبسایت‌ها
7. تبلیغات چاپی و پوستر و تراکت و بنر و…
8. بیلبورد ها
9. اپلیکیشن ها

 

 انواع آگهی‌ را نام ببرید

دسته بندیها در آگهی‌: برای اینکه دسته‌بندی و نظم درستی در آگهی‌ داشته باشیم، می‌توانیم آنها را به صورت فاکتورهای مشخص دسته‌بندی کنیم، مانند: نوع رسانه، نوع هدف، موضوع تبلیغ، روش‌های بکارگیری شده، میزان اثر گذاری، به این صورت آگهی‌ها در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند. بر همین اساس برخی از انواع آگهی‌ها که در صدا و سیمای ایران تعریف شده است، را نام برده و برای آشنایی بیشتر توضیح مختصری خواهیم داد.

1. آگهی مستقیم یا تیزر

نام این نوع آگهی بر اساس زمان در نظر گرفته شده است، این نوع از آگهی در رسانه تصویری و صوتی کاربرد دارد و زمان تعیین شده حداقل 15 ثانیه و به طور معمول تا 60 ثانیه ادامه دارد. در این نوع آگهی برای تهیه تیزرهای تبلیغاتی آگهی دهنده هزینه مورد نظر را در قبال زمان آن آگهی می‌پردازد.

2. گزارش آگهی‌ها یا رپورتاژ

رپورتاژ آگهی نوعی آگهی ست که شبیه به مستند ساخته می‌شوند و برای شناخت هر چه بیشتر مخاطبین با نوع محصول تهیه و ساخته می‌شود. زمانی که برای این نوع از آگهی در نظر گرفته می‌شود 120 ثانیه است.

3. حک آرم

نوعی از آگهی بازرگانی است که در تلویزیون به مدت 15 ثانیه پخش می‌شود و اندازه کادری که برای آن در نظر میگیرند 1/5 برابر اندازه آرم آن شبکه است.

4. دعوت به تماشا

این یک نوع از آگهی است که در تلویزیون در چند سال اخیر باب شده است، در این نوع از آگهی متناسب با برنامه در سه حالت در هر 15 ثانیه در برنامه تلویزیونی پخش می‌شود.

5. زیرنویس‌ها

نوعی از آگهی است که همانطور که از اسمش مشخص است نیاز به توضیح ندارد و در بیشتر شبکه‌های تلویزیون، آگهی‌ به صورت زیرنویس پخش می‌شوند. و زمانی که برای پخش این نوع آگهی در نظر گرفته شده 15 ثانیه است.

 

 نمونه‌هایی از آگهی‌ تبلیغاتی چاپی

با وجود نمونه‌های زیادی از انواع آگهی‌ها برای آشنایی با آنها، به تعدادی از نمونه‌های آن اشاره کرده و برخی را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد:
1. آگهی‌ پرسشی: مطرح کردن سوال در قسمت عنوان طرح می‌شود و در ادامه به پاسخ آن می‌پردازد.
2. آگهی‌  آزمایشی: متن به صورتی طراحی می‌شود که یک آزمایش در آن مطرح می‌شود و خواننده با پاسخ به آن آزمایش، مشخص می‌شود که خدمات و یا محصولات با نیاز آن خواننده مطابقت دارد یا نه.
3. آگهی‌ خبری: درباره محصولات جدید و یا اطلاعات جدیدی از محصولات قدیمی در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد.
4. آگهی‌ مستقیم: از حاشیه رفتن در اطلاع رسانی پرهیز می‌شود و صریح به واقعیت‌ها می‌پردازد.
5. اگهی‌های غیر مستقیم: برای اینکه انگیزه مخاطب را برانگیخته شود و حس کنجکاوی را برای دنبال کردن ادامه متن آگهی بیشتر کند، این نوع آگهی طراحی می‌شود.
6. آگهی‌ جایزه دهنده
7. آگهی‌ دستوری
8. آگهی‌ ارزشی
9. آگهی‌ مدلل

نمونه آگهی‌ که به صورت نامه نوشته می‌شوند: 

1. قبل از و بعد از
2. گواه
3. تاریخچه

آگهی‌  اطلاعات مجانی

1. داستانی
2. موج جدید
3. شناسایی خواننده
4. آگهی‌  اطلاعاتی
5. آگهی‌  مکانی
6. شخصیت‌های داستانی
7. محل‌های داستانی

کارتون‌ها

1. صاحبان آگهی‌ در تبلیغ
2. اختراع یک واژه
3. آگهی‌  مقایسه ای

مبارزه

1. آگهی‌  تضمینی
2. آگهی‌ پیشنهادی

 

 انواع آگهی‌ در نشریات

نمونه‌های دیگری از آگهی‌ها وجود دارند که در نشریات به چاپ می رسند و در انواع مختلف، ارائه می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
آگهی فصلی
آگهی اطلاع رسانی
رپرتاژ آگهی
آگهی نیازمندیها
آگهی خدمات
آگهی‌  اداری
آگهی‌  قانونی

 

 ویژگی‌های آگهی‌ تبلیغاتی

یکی دیگر از انواع آگهی‌، استفاده از این روش است، که به طور کلی نوعی بازاریابی است. کنترل در قیمت‌ها و خلاقیت در عمل و همچنین ابتکاری جدید در جلب توجه مشتریان و جذب بازار با هدف موفقیت در فروش و ارائه با کیفیت محصولات از اهداف این نوع تبلیغات است. و باید گفت که  این اهداف بر پایه چهار اصل است:  قیمت، کالا، ترویج و توزیع. و سه مورد دیگر که در این پروسه نقش دارد و جزو وظایف مدیریت تبلیغات در خصوص بازاریابی است: زمانبندی منظم تقاضا، ارائه مشخصات یک تقاضا و نظم در سطح کیفی یک تقاضا.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.