مقالات آموزشی

معرفی شخص نویسنده محتوا و مواردی که در این زمینه باید در نطر داشته باشیم

مفید بود؟

امروز تولید محتوا یکی از موضوعات مهمی‌است که به ویژه در فضای مجازی از اهمیت برخوردار است. برای آنکه یک محتوای با کیفیت تولید شود نیاز به موارد گوناگونی می‌باشد و مشاغل مختلفی هم در این زمینه تعریف می‌شوند. از جمله مشاغلی که در زمینه تولید محتوا وجود دارند می‌توانیم به کارشناس محتوا ، نویسنده محتوا، ویراستار و …  اشاره کنیم. تمامی‌افرادی که در این مشاغل فعالیت می‌کنند باید با هم هماهنگی داشته باشند تا بتوانند محتوای باکیفیتی را تولید نمایند. اما شاید مهم‌ترین نقش را در میان این مشاغل نویسنده محتوا داشته باشد. نویسنده محتوا کسی است که شروع به نگارش مطلب در مورد موضوع درخواستی می‌کند.

آژانس‌های معتبر تولید محتوا

او باید از مهارت‌های زیادی برخوردار باشد تا بتواند یک محتوای با کیفیت را در مرحله اول تولید کند. در واقع کارهایی که کارشناس محتوا و ویراستار انجام می‌دهند پس از نگارش محتوا توسط نویسنده انجام می‌شود و بدون وجود نویسنده عملاً آنها هم نمی‌توانند کاری انجام دهند. البته توجه کنید که آژانس‌های معتبر تولید محتوا مثل رایا مارکتینگ معمولاً افراد را به عنوان کارشناس  و ویراستار محتوا استخدام می‌کنند که خودشان هم سابقه نویسندگی در مدت زمان طولانی را داشته باشند و بر روی این کار تسلط بسیار زیادی داشته باشند.

 

اما در این مطلب ما به طور ویژه می‌خواهیم در مورد برخی از مهارت‌هایی که یک نویسنده محتوا به آنها نیاز دارد اشاره کنیم. اگر شما هم قصد دارید از کار نویسندگی محتوا درآمد داشته باشید و از طریق استخدام نویسنده در منزل یک شغل دورکاری  (Teleworking job) برای خودتان پیدا کنید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مواردی که ما می‌گوییم را بررسی کنید و بعد از آن تصمیم بگیرید که می‌خواهید در این زمینه شروع به آموزش کنید و آرام آرام تبدیل به یک نویسنده شوید یا خیر. پس با ما همراه باشید. مطمئن باشید لحظاتی که برای مطالعه این مطلب صرف می‌کنید ارزش دارد.

مطالعه و کسب دانش اولین نیاز نویسنده محتوا

طبیعتا اولین چیزی که برای شروع یک کار در هر زمینه ای مورد نیاز می‌باشد کسب دانش در مورد آن کار از طریق مطالعه است. این موضوع برای کسی که قصد قصد دارد به عنوان نویسنده محتوا فعالیت کند بسیار مهم تر می‌شود. چرا که باید مدت زمان بیشتری را برای مطالعه و کسب دانش وقت بگذارد و در نظر داشته باشد که باید در بسیاری از موارد علمی‌یک دانش حداقلی داشته باشد. او باید حداقل اطلاعات عمومی‌که در مورد موضوعات مختلف در جامعه مطرح می‌شوند را بداند و بر اساس آنها در مورد موضوعاتی که به او پیشنهاد می‌شود شروع به تولید محتوا کند.

استخدام نویسنده محتوا

اگر قصد دارید برای استخدام نویسنده محتوا اقدام کنید حتماً قبل از آن بررسی کنید که توانایی کسب اطلاعات مفید در مورد موضوعات مختلف را دارید و می‌توانید در مورد آنها محتواهای جدید تولید کنید یا خیر. همچنین شما در ابتدای راه باید مقالات و نوشته‌های دیگر نویسندگان محتوا را بررسی کنید و با نوع نگارش محتوا و تجربیات آنها آشنا شوید.

اگر بخواهیم یک جمع بندی از چند جمله بالا داشته باشیم باید بگوییم اولین و پایه ترین نیاز به نویسنده محتوا داشتن دانش و در کنار آن تجربه می‌باشد که هر دوی آنها از طریق مطالعه بر روی موضوعات عمومی‌و محتواهایی که قبلاً توسط نویسندگان دیگر تولید شده اند به دست می‌آید. نگران هم نباشید محتوا‌های زیادی وجود دارند که در وب سایت‌هایی مثل رایا مارکتینگ توسط نویسندگان معتبر نگارش شده اند و می‌توانند برای شما مفید باشند.

نویسنده محتوا باید بر اساس نوع مخاطب تولید محتوا کند

یکی از موارد دیگری که در مورد نویسنده محتوا اهمیت پیدا می‌کند  این است که او شناخت مناسبی از افرادی که برای آنها محتوا را تولید می‌کند داشته باشد. در ابتدا او باید تشخیص دهد قصد دارد محتوا را برای خواننده عام تولید کند و یا قصد دارد برای مخاطبان خاص از یک موضوع مهم و تخصصی محتوا تولید کند. اگر قصد دارد برای عموم مردم محتوا تولید کنند باید توجه داشته باشد که نگارش او به گونه‌ای باشد که خواندن متن نوشته برای اکثریت مردم واضح و قابل فهم باشد و از کلمات تخصصی کمتر در آنها استفاده شود

 

در واقع او باید به گونه ای محتوا را تولید کند که مخاطب بتواند پیام و وجود کلمات تخصصی باعث نشود که مخاطب سردرگم و خسته شود و از مطالعه ادامه مطلب صرف نظر کند.  اما برای مخاطب خاص این موضوع کاملاً متفاوت می‌باشد و نویسنده باید از کلمات تخصصی و توضیحات علمی‌برای محتوای خودش استفاده کند. او قصد دارد در مورد موضوعی که محتوا تولید می‌کند یک شخص متخصص را قانع کند و طبیعتاً این کار با جملاتی اتفاق می‌افتد که از نظر علمی‌برای آن متخصص مورد قبول باشد.البته در مجموع نویسنده محتوا چه برای مخاطب آن و چه برای مخاطب خاص باید در نگارش محتوا چند نکته را توجه کند.

منحصر به فرد بودن محتوا

او باید در ابتدا یک مقدمه برای محتوا بیاورد و عناوین جذابی برای محتوای خودش انتخاب کند. برای اینکه مخاطب بیشتر جذب نوشته شود او باید سعی کند از بولت پوینت،‌هایپرلینک بولد کردن کلمات استفاده کند. همچنین نویسنده محتوا باید سعی کند که در بخش‌هایی از متن از تصاویر مناسب برای انتقال مطلب استفاده  نمایند.

محتوای یونیک و تازه

نویسنده محتوا همواره باید سعی کنند محتوای یونیک و تازه تولید کند و صرفاً محتواهای قدیمی‌را کپی نکند چرا که آنها از ارزشی دیگر برخوردار نمی‌باشند. البته منحصر به فرد بودن نوشته نویسنده به این معنا نیست که او بدون استفاده از موضوعاتی که اساس محتوای مورد نظر می‌باشد شروع به تولید محتوا کند بلکه او باید در بیان آنها شیوه‌های جدید را مد نظر قرار دهد. منحصر به فرد بودن محتوا بسیار اهمیت دارد و البته کار سختی است اما اگر بتوانید از پس این کار سخت بر بیایید قدم بلندی برای این برداشت‌های که یک نویسنده موفق در زمینه تولید محتوا باشید و بتوانید دورکاری تولید محتوا انجام دهید.

آیا نویسندگی محتوا اصول و قوانینی ندارد؟

بسیاری از افرادی که علاقه به کار نویسنده محتوا دارند فکر می‌کنند کار نویسندگی محتوا هیچ قاعده و اصولی ندارد. اما این طرز فکر کاملاً اشتباه است. اما برای آنکه یک تولید کننده محتوای موفق باشید باید بر اساس اصول و قواعد نویسندگی اقدام به تولید محتوا کنید. مثلاً شما باید دستور زبان و نگارش را بلد باشید و بر اساس آن‌ها محتوا تولید کنید.
درست است که گفتیم محتوای شما باید واضح و ساده باشد و مردم به آسانی بتوانند آن را درک کنند اما این بدان معنی نیست که شما مانند افراد معمولی که در شبکه‌های اجتماعی به زبان خودشان نظراتشان را بیان می‌کنند نسبت به نگارش محتوا اقدام کنید. و ما باید بر اساس دستور زبان فارسی و به صورت رسمی‌اما قابل فهم محتوا تولید کنید. شما باید موارد فنی مربوط به کار نویسنده محتوا را بدانید و آنها را در متن رعایت کنید.

سبک نوشتاری مشخص داشته باشید

مثلاً باید بدانید که کلمه کلیدی چند بار تکرار شود و از به کار بردن کم یا زیاد آن خودداری کنید چرا که یکی از اصول اصلی تولید محتوا قرار گرفتن محتوای شما در صفحات اول جستجوگرها و بالا بردن ترافیک سایت می‌باشد که با کلمه‌ی کلیدی اتفاق می‌افتد. تولید محتوای شما باید بر اساس منابع معتبر اتفاق بیفتد.

همچنین شما باید یک سبک نوشتاری (Writing style) مشخص داشته باشید که با دیگر نویسندگان تفاوت داشته باشد. همچنین به عنوان یک نکته جالب است بدانید نویسندگان حرفه‌ای تولید محتوا حتی تکنیک‌های ویژه هم در این زمینه دارند. احتمالاً با توصیفاتی که تا اینجا داشتیم شما هم متوجه شده اید که کار نویسندگی محتوا بدون اصول و قاعده نمی‌باشد و اتفاقاً اگر قرار باشد یک محتوای با کیفیت تولید شود نویسنده باید وقت زیادی بگذارد و تلاش زیادی داشته باشد.

محتوای خوب، هنر نویسنده خوب

تمام مواردی که تا اینجا خدمت شما بیان کردیم زمانی خودش را نشان می‌دهد که شما یک محتوای کاربردی و با کیفیت تولید کرده باشید. در واقع تبلور هنر نویسندگی شما و عملکرد شما در تاثیرگذاری محتوای شما مشخص می‌شود. شما اگر محتوای تولید کنید که بتواند بر روی ذهن مخاطب اثر گذار باشد و آن را به سمت چیزی که شما می‌خواهید بکشاند یعنی در تولید محتوا موفق بوده اید.

 

نویسنده محتوا

اگر محتوای شما در صفحات اول گوگل دیده شود یعنی نویسنده محتوا خوبی بوده اید و نکات فنی را به خوبی رعایت کردید. همچنین اگر محتوای شما از ساختار مناسبی برخوردار باشد نشانه آن است که نویسنده آن استراتژی‌های خوبی برای تولید محتوا در ذهن داشته و استفاده کرده است. نکته دیگری که برای نویسنده محتوا از اهمیت برخوردار باید باشد این است که نوشته او آموزنده باشد و برای مخاطب نکات مهمی‌را در بر داشته باشد. به قول بسیاری از نویسندگان مو با تجربه محتوا، نویسندگی مانند نقاشی و نواختن آلات موسیقی یک هنر می‌باشد و برای موفقیت در آن ذهن شما باید ظریف بیاندیشد و جذاب بیان کند. با تمام توضیحاتی که خدمتتان عرض کردیم اگر آماده فعالیت در زمینه تولید محتوا هستید

فقط و فقط تلاش!

در ابتدای کار به دنبال درآمدهای بالا نباشید اما این اطمینان را به شما می‌دهیم که با گذشت زمان و حرفه ای شدن در زمینه نویسنده محتوا شما هم درآمدهای خوبی از این راه کسب خواهید کرد. فقط و فقط تلاش شما و پشتکاری که دارید می‌تواند آینده شما را در کار نویسندگی محتوا تضمین کند. از سختی های این کار خسته نشوید را که پس از مدتی آن خستگی ها تبدیل به لذت نویسندگی محتوا می‌شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.