مقالات آموزشی

معرفی طراحی لوگو متریال و هدف از طراحی آن چیست؟

مفید بود؟

طراحی لوگو متریال یکی از انواع به روز طراحی لوگو محسوب می‌شود که امروز خواهان بسیاری دارد. این نوع طراحی با استفاده از طراحی ساده اما منطقی می‌تواند اطلاعات بیشتری را در زمان کوتاه‌تری منتقل کند.
به طور کلی متریال به معنی ابزار و مواد اولیه است. به طور مثال سیمان، آجر، کاشی از متریال های ساخت خانه محسوب می‌شود. متریال اصلی در و پنجره‌های فلزی نیز مسلما آهن خواهد بود. پس متریال ارتباط مستقیم با مفهوم جنس دارد که می‌توان بر اساس این مفهوم طراحی لوگو متریال را پی گرفت.
اما سوال اصلی این است که به طور کلی طراحی لوگو متریال چیست و نقش جنس در این مفهوم چه می‌تواند باشد؟ برای درک این مسئله بهترین راه استفاده از یک مثال است.

طراحی لوگو متریال

شما فرض کنید دارای یک شرکت ساختمانی هستید و کار اصلی شما ساختن و فروختن ساختمان است. اگر شما بخواهید از طراحی لوگو متریال استفاده کنید، می‌توانید از لوگو تایپ ( نوشتاری ) استفاده کنید که حروف و کلمات با آجر ساخته شده است. در کلام ساده‌تر نام برند شما با آجر طراحی می‌شود. آجر در اینجا نقش جنس و متریال را بازی می‌کند. آجر می‌تواند به صورت کاملا ساده و در کمترین زمان این ایده را به ذهن مخاطب برساند که برند شما ارتباطی با مسئله ساخت و ساز دارد. زیرا آجر به عنوان نمادی از متریال های ساختمانی محسوب می‌شود. این مثال به طور کلی طراحی لوگو متریال را به ما توضیح داد. اما سوال بعدی این است که چگونه دست به طراحی لوگوی متریال بزنیم؟

هدف از طراحی لوگو متریال

به طور کلی برای این که بدانیم چگونه دست به طراحی لوگو متریال بزنیم باید هدف اصلی استفاده از این طراحی را بدانیم.همه طراحان و صاحبان کسب و کار از طراحی لوگو یک انتظار دارند و آن جلب توجه مخاطب و انتقال مفهوم لوگو به ذهن مخاطب است. در واقع آرزوی هر طراح و صاحب کسب و کار است که لوگوی برند او در ذهن مخاطب جا خوش کند. اما این اتفاقی نیست که به این سادگی‌ها رخ دهد.
اطراف خودتان را نگاه کنید. ده‌ها و شاید صدها لوگو و بنر تبلیغاتی و … در اطراف خود می‌بینید. اما آیا شما به همه آن‌ها توجه می‌کردید؟ قبل از این که بخواهید به اطراف خود نگاه کنید چند مورد از این لوگوها نظر شما را به خود جلب کرده بود؟ در واقع انسان در طول شبانه روز در برابر اطلاعات تصویری مختلفی قرار دارد.

دنیای طراحی لوگو

اگر ذهن بخواهد به همه آن‌ها رسیدگی کند احتمالا در چند دقیقه ابتدایی سکته مغزی خواهیم کرد! پس انتظار نداشته باشید که لوگو شما در همان ابتدا از میان این همه اطلاعات تصویری بگذرد و وارد ذهن مخاطب شود. شما باید چیزی متمایز داشته باشید که ذهن را به خود جذب کند و برای مخاطب جذاب باشد. همین مفهوم کافی است تا طراحان هر روز و هر سال پیشرفت کنند و متدهای جدیدتری را به دنیای طراحی لوگو و بنر تبلیغات اضافه کنند.در کلام ساده‌تر دنیای طراحی هیچ محدودیتی برای شما ندارد می‌توانید هرجور که دوست دارید در آن رفتار کنید. اما برخی از این روش‌ها پاسخ بهتری از جامعه گرفته است. جدیدترین این متدها را می‌توان در طراحی لوگو متریال پیدا کرد.

بایدها و نبایدها در طراحی لوگو متریال

به طور کلی وقتی صحبت از طراحی لوگو متریال می‌شود، به طور ناخودآگاه ذهن ما به سمت طراحی لوگو تایپ یا نوشتاری می‌رود. این یک امر عادی است. زیرا ترکیب متریال با نوشته می‌تواند یک ترکیب طلایی لقب بگیرد. زیرا اطلاعات برند بر اساس نوشتار منتقل می‌شود و اطلاعات نوع کار برند نیز بر اساس انتخاب درست متریال در ذهن مخاطب می‌خوابد.

اما لزوما قرار نیست از طراحی لوگو متریال تنها به شکل تایپ استفاده کرد. یک طراحی لوگو تصویری نیز اگر به صورت درست طراحی شده باشد می‌تواند از این نوع طراحی استفاده کند.
اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که متریال یک نوع اطلاعات تصویری است و بر اساس تصویر کار می‌کند، حال اگر شما در یک زمینه تصویری بخواهید اطلاعات تصویری منتقل کنید عملا طراحی شلوغی خواهید داشت  و شلوغ بودن طراحی چیزی نیست که به نفع شما باشد.

لوگوی بدون نیاز به تحلیل

در کلام ساده‌تر شما با جذب مخاطب به سمت لوگو و بنر خود تنها نیمی از راه را رفته‌اید. بعد از آن نوبت این است که اطلاعات در سریع ترین شکل ممکن به مخاطب خورانده شود. می‌گوییم سریع ترین شکل ممکن چون مخاطب به شما این فرصت را نمی‌دهد که اطلاعات تصویری مختلف را ارسال کنید. مخاطب فرصت تحلیل لوگوی شما را ندارد. بنابراین عملا لوگوی شما باید بدون نیاز به تحلیل باشد و این زمانی امکان پذیر است که از ساده‌ترین شکل ممکن طراحی استفاده کنید. از این روست که معمولا طراحی لوگو متریال همراه با نوشته می‌آید. نوشته می‌تواند نام برند را سریع منتقل کند و متریال جنس آن را بیان می‌کند.

طراحی لوگو متریال و انتخاب متریال

اما مسئله دیگری که وجود دارد این است که از چه نوع متریالی در طراحی لوگو متریال استفاده کنیم؟ پاسخ سوال ساده و کوتاه است. شما باید از متریالی استفاده کنید که از نظر مخاطب ( نه خود شما ) نمادی از حرفه و کسب و کارتان است. به طور مثال در همان مثال ابتدایی آجر در بین عموم به عنوان نمادی از متریال ساختمانی شناخته می‌شود. حال اگر شما به جای آجر بخواهید از آهن استفاده کنید احتمالا وسعت اطلاعات را در ذهن مخاطب خود گسترش می‌دهید.

 

مثلا ممکن است مخاطب به کسب و کارهایی مانند آهن فروشی، داربست و … فکر کند. در حالی که شما باید تا جایی که می‌توانید دامنه این اطلاعات را کوچک‌تر کنید و تنها یک گزینه برای ذهن مخاطب باقی بگذارید. این گونه می‌توان امید داشت که مخاطب پیام شما را به درستی دریافت کرده است. اگر متریال شما به درستی انتخاب شود عملا نیاز به  توضیح دیگری در طراحی لوگو شما باقی نمی‌ماند و لوگو شما در عین سادگی می‌تواند به بهترین شکل ممکن خودش را در ذهن مخاطب قرار دهد.

چرا برندهای بزرگ از طراحی لوگو متریال استفاده نکرده‌اند؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که شاید در این جا باید به این سوال پرداخت این است که چرا برندهای بزرگ در هر حوزه‌ای کمتر از طراحی لوگو متریال (Material logo design) استفاده کرده‌اند و یا به طور کلی استفاده خاصی از آن نبرده‌اند؟
اولا باید گفت که طراحی لوگو متریال یک نوع طراحی جدید به شمار می‌آید و غالب برندهای بزرگ دنیا قدمتی بالاتر از این طراحی دارند.

از طرف دیگر برندهای بزرگ دارای لوگوهای بزرگی هستند و دیگر نیازی به تغییر سریع آن ندارند. از این رو کمتر می‌توان در بین برندهای بزرگ حوزه‌های مختلف طراحی لوگو متریال را دید.
اما اگر کمی بیشتر دقت کنید می‌توان رگه‌های جذابی از طراحی لوگو متریال در برندهایی مانند اپل پیدا کرد. برند اپل که یک طراحی سیب گاز خورده است و سال‌ها مورد توجه طرفداران و مخاطبان قرار گرفته است از طراحی لوگو متریال به نوعی خاص استفاده کرده است.

  • بایدها و نبایدهای طراحی لوگو مفهومی

طراحی سیب گاز خورده

به طراحی سیب گاز خورده نگاه کنید. این طراحی به نوعی است که گویی لایه ای از جنسی خاص و براق روی آن کشیده شده است. به گوشی‌ها و سایر محصولات اپل وقتی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این همان متریال است که به صورت خاص تنها در اپل استفاده می‌شود. پس عملا اپل در لوگوی خود از طراحی لوگو متریال به شکل کاملا هوشمندانه‌ای استفاده کرده است. بدون این که بخواهد اطلاعات اضافی را سوار ذهن مخاطب کند با ذهن او بازی می‌کند و عملا قدرت او را به دست می‌گیرد. این کاری است که دنیای تبلیغات با انسان‌ها می‌کند. شرکت‌هایی مانند اپل به این گونه ترفندها زنده هستند. باور کنید.

طرح هوشمندانه

قبل از این که بخواهید دست به آموزش طراحی لوگو متریال فتوشاپ بزنید بهتر است مفهوم این طراحی را درک کنید. در این مقاله هدف ما این بود که به شما نشان بدهم چگونه یک طراحی می‌تواند با تغییری کوچک اما بنیادی دنیای اقتصاد را تغییر دهد.

طراحی لوگو متریال یک طراحی نوین در عرصه اقتصاد محسوب می‌شود که امروز مورد توجه برندهای جدید قرار گرفته است. شما می‌توانید از این طراحی به شکل ابتدایی و ساده آن استفاده کنید و یا این که مانند appel یک طرح هوشمندانه از آن را به کار بگیرید.به هر حال نگاه کردن برندهای بزرگی مانند اپل می‌تواند جای پای محکمی برای ادامه گام‌های تبلیغاتی ما باشد. پس یاد بگیرید که قبل از هر اقدامی خوب نگاه کنید. یادتان باشد همیشه نقطه ضعفی وجود دارد که شما می‌توانید از آن حمله کنید و بازار خوبی را در اختیار بگیرید.

 مخاطب‌های خودتان را گروه بندی کنید

به جای این که ذهنتان را درگیر این کنید که آیا طراحی لوگو متریال برای کار ما بهتر است یا نه! ذهن خودتان را معطوف این معنی کنید که مخاطب شما چگونه جذب می‌شود؟ انسان‌ها با یکدیگر متفاوت هستند، پس شما نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید. از این رو شما باید مخاطب‌های خودتان را دسته بندی و گروه بندی کنید و به گروهی بها بدهید که بیشترین علت زنده مانده شما در عالم اقتصاد محسوب می‌شود. حال بر اساس گروه مخاطبین خودتان و ویژگی‌هایی که دارند سعی کنید بهترین روش را برای طراحی لوگو، تبلیغات و انواع کارهای دیگری اقتصادی خود انتخاب کنید. این راز ساده‌ای از موفقیت است که می‌تواند شما را در دنیای اقتصاد زنده نگه دارد! باور کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.