مقالات آموزشی

بررسی تاثیر اینفلوئنسر مارکتینگ بر سئو

مفید بود؟

اینفلوئنسر مارکتینگ راهی مفید برای تبلیغ برند تجاری شما و گسترده کردن دسترسی های شماست. ولی آیا این روش می تواند باعث آسیب رساندن به سئو شما شود؟ این سوالی است که Line in Denmark به صورت زیر مطرح کرده است و قرار است ما در این نوشته به آن پاسخ دهیم:

گفته می شود که لینک های اسپانسری از طرف اینفلوئنسرها، مثلا آنهایی که درباره شما و محصولات شما در پست های وبلاگ می نویسند، می تواند باعث آسیب رساندن به سئوی شما شود. چون گوگل متوجه می شود که لینک داده شده، لینک طبیعی نیست.

اگر این حرف درست باشد، چه باید کرد تا اینفلوئنسر مارکتینگ باعث آسیب زدن به سئوی شما نشود؟

دستورالعمل های گوگل و اینفلوئنسر مارکتینگ

اینجا همان قسمتی است پای سئو و دستورالعمل های گوگل به میان می آید. کاملا حق با شماست. گوگل لینک هایی را که از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ به دست می آیند را لینک غیرطبیعی و پولی می داند و انتظار دارد که بدون لینک دادن به اینفلوئنسرها کار خود پیش ببرید، ولی به نظر من چنین دستورالعملی مسخره است.

اینفلوئنسر مارکتینگی راهی عالی برای این است که بتوانید بازدیدهای بیشتری را به سایت خود اختصاص دهید. «پرداخت» به اینفلوئنسرها به وسیله ارائه رایگان محصولات یا خدمات خود به ایشان، نوعی استراتژی است که سابقه آن به قبل از دوران اینترنت برمی گردد.

اما در حال حاضر دستورالعمل های FTC  درباره ارائه محصولات برای بررسی یا تبلیغ وجود دارند. بنابراین قبل از این که هرگونه کمپین اینفلوئنسر مارکتینگی راه بیندازید، مطمئن شوید که حتما این دستورالعمل ها را خوانده اید. نه همه اینفلوئنسرها به سایت شما لینک می دهند و نه اینکه همه اینفلوئنسرها محصولات شما را دوست دارند و آنها را به دنبال کنندگان خود توصیه می کنند

پستی را روی وبسایت خود بگذارید که محصول خود را به صورت رایگان به مردم ارائه می کنید:

ارائه محصولات خود به ایشان تا امتحان کنند به امید اینکه آن را بررسی می کنند، درباره آن ویدئو می سازند و یا از آن در پروژه های بعدی خود استفاده می کنند، چندان تفاوتی با این امر ندارد که آنها این محصولات را از فروشگاه خریداری کرده و تصمیم بگیرند که خودشان از آن استفاده کنند.

دلیل اینکه می گویم این دستورالعمل ها احمقانه است، این است که گوگل هیچ روشی را ارائه نمی کند که بفهمد کدام یک از این سناریوها اجرا شده است.

حالا اگر پستی را روی وبسایت خود بگذارید که محصول خود را به صورت رایگان به مردم ارائه می کنید به شرط اینکه یک بررسی تمام و کمال بر روی آن انجام دهند، داستان متفاوت خواهد شد.

آیا باید نگران باشید؟

اما اگر اینفلوئنسر مارکتینگ را به صورت واقعی انجام می دهید که هدف اصلی آن افزایش تعداد مخاطبان محصولات خود بوده و لینک ها یا بررسی های در درجه دوم اهمیت قرار دارند، پس هیچ نگرانی وجود ندارد که گوگل بخواهد شما را به خاطر آن مجازات کند.

همچنین در سیاست های جدید گوگل به جای اینکه لینک ها را علیه شما حساب کنند (چنانکه همیشه چنین می کردند)، آنها را اصلا به حساب نمی آورند. بنابراین اگر گوگل تصمیم بگیرد که لینکی را به طور کلی نادیده بگیرد، به هیچ عنوان متوجه آن نخواهید شد.

تا زمانی که به صورت واضح و آشکار این دستورالعمل را زیرپا نگذاشته باشید یا به صورت دستی آنها را درGoogle Search Console تنظیم نکنید، می توانید پیش بروید و هر طور که دوست دارید اینفلوئنسر مارکتینگی خود را انجام دهید.

لینک های nofollow

اگر با دستورالعمل ها راحت تر هستید، آنها را دنبال کنید و از اینفلوئنسرهای خود بخواهید لینک هایشان را به صورت nofollow ارائه کنند. ممکن است بسیاری افراد به هر حال بر استفاده از لینک های nofollow اصرار داشته باشند و بسیاری از آنها هم حتی ندانند که nofollow لینک چیست.

در نهایت اینکه تنها کاری که از دستتان برمی آید، درخواست کردن است. وبسایت به اینفلوئنسر تعلق دارد و نمی توانید انتظار داشته باشید که بتوانید آن را کنترل کنید. با این حال اگر هدفتان واقعا این است که دامنه نفوذ خودتان را گسترش دهید نه اینکه لینک ایجاد کنید، احتمالا مشکلی نخواهید داشت.

نکته اینجاست که آنچه گفتیم، نظر ماست، ولی هرگز ندیده ایم که افرادی که به سراغ اینفلوئنسر مارکتینگ می روند، از نظر سئو نتیجه منفی بگیرند.  این امر به خاطر تفاوت هایی که در مسیر برای هر کسی وجود دارد، می تواند متفاوت باشد.

برای مشاهده هزینه سئو و خدمات دیگر در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.