تولید محتوا خلاقانه و جدید همان کلید همان قفلی است؛ که باعث یکتا شدن مطالب و عدم تکرار پذیری در کلیت سایت شما میشود. ارائه و تولید محتوا خلاقانه چندان کار آسانی نیست. اما ضرورت ایجاد آن در کسب رتبه بهتر از سوی موتورهای جستجو امری ضروری است. اگر اقدام به تولید محتوا در مورد یک موضوع خاص کنید؛ و از طرفی هم این موضوع مورد استقبال مخاطب واقع شود؛ در نهایت توسط گوگل جریمه خواهید شد. حتی با کنار گذاشتن این موضوع مهم، مخاطب از دیدن محتوا تکراری شما خسته خواهد شد. و بدون شک سایت را ترک خواهد کرد.
تولید محتوا خلاقانه آسان به دست نمی آید. یک ذهن خلاق همیشه از یک ذهن روتین و خطی بهتر کار میکند. تمام دنیا برای دیدن موضوعات و خلاقیتهای جدید صف میکشند. کسی از دیدن حروف تکراری، تصاویر تکراری، ویدئوها و اینفوگرافی با ایده ی کپی شده ذوق زده نخواهد شد. هیجان در جهت تولید محتوا خلاقانه و موضوعات مرتبط با آن شکل میگیرد. اگر قصد هیجان زده کردن مخاطب، و غنیترین وب سایت ممکن توسط موتورهای جستجو را دارید، بهتر است فکری به حال ایجاد تنوع در محتوای خود کنید.
دقت در انتخاب عنوان اصلی و زیر عنوانها در تولید محتوا خلاقانه
زیر عنوان های تکراری و اصرار بیشتر بر عناوینی که در صفحات مختلف وجود دارند؛ حتی با کمی تغییر هم نمیتوانند جدید تلقی شوند. ایجاد یک عنوان و چندین زیر عنوان جدید و استادانه در تولید محتوا خلاقانه مهم است. نه تنها خواننده و یا بیننده محتوا بیشتر به عنوانها دقت می کند، بلکه موتورهای جستجو نیز این مسئله را مورد ارزیابی قرار داده؛ و در نهایت در خروجی نهایی نمایش میدهند.
انتخاب عنوان خلاق و البته کمی گول زننده میتواند انتخاب هوشمندانهای در تولید محتوا خلاقانه باشد. اگر به دنیای مجلهها و روزنامهها برگردیم؛ تاثیر این مسئله را بهتر میتوان درک کرد. مقالهها و گزارشهای مختلفی را میتوانید با توجه به همین موضوع بیابید؛ که برای تحریک حس کنجکاوی و حساسیتهای مخاطب عناوین عجیب و در عین حال طنز آلودی انتخاب میکردند. به همین سبب مخاطب حتی برای رفع سوالات بوجود آمده در ذهن خود به سراغ آنها میرفت.
استفاده از اعداد و نقل قولهای موثق در تولید محتوا خلاقانه
تعریف کردن یک روایت، ارائه اطلاعات جدید، و مواردی از این دست همگی به لطف ارائه ارقام و اعداد و سخنانی از سوی افراد معتبر و مشهور ممکن میشوند. طی کردن یک روند خلاقانه باید از جملات و اطلاعات جدیدی ناشی شود که در نوع خود منحصر بفرد هستند. و همچنین دلیلی بر موثق بودن عناوینی که ذکر میشود دارد.
بنابراین در اصول تولید محتوا خلاقانه باید ارائه اطلاعات بر اساس نمودار با ارقام دقیق، یا جملهای هوشمندانه در نظر گرفته شود. طبق همین اصل میتوان گفت که مخاطب از جملات تازه، طنز آمیز، کلیدی و حقیقتی که آنها را از اشتباه خارج میکند؛ لذت میبرند. و بر آن خواهند شد که انتهای مطلب را از دست ندهند.
تولید محتوای خلاقانه با بکار بردن جملات تاکیدی و دستوری زیاد و یکنواخت برای ارائه مطلب همخوان نخواهد داشت. اگر قصد دارید تا درباره موضوعات مختلف به تولید محتوا بپردازید، بهتر است بیشتر مطالعه داشته باشید و به دنبال اطلاعات جدیدی باشید که به رشد و شکوفایی آن کمک میکنند.
یافتن ایدههای جدید از مطالب منتشر شده در اینترنت برای تولید محتوا خلاقانه
گاهی پیدا کردن ایده تولید محتوا خلاقانه کمی دشوار خواهد شد. این مسئله میتواند با مطالعه بیشتر موضوعات مرتبط با حوزه کسب و کار شما بهبود یابد. گاهی پیدا کردن یک ایده برای نوشتن یک محتوا جدید چندان سخت نیست. برای جلوگیری از تکرار پذیری بیشتر بهتر است مدت زمانی را به این کار اختصاص دهیم. پیدا کردن ایده جدید ممکن است در جملات، یا نکاتی باشد که توسط دیگران یادداشت میشود. و از طرفی خود آنان به این موضوع واقف نشدهاند.
سپس برای پیدا کردن درک بهتر از میزان توجه مخاطبان به ایده مورد نظر بهتر است؛ که در نتایج جستجو گوگل به دنبال آن باشید. هنگامی که مطمئن شدید محتوا شما میتواند خاص و منحصربفرد باشد؛ اقدام به تولید محتوا نمایید. برای تولید محتوا خلاقانه بهتر است به میزان کافی و با تعداد کلمات مشخص و مفید کار را شروع کنید. افزودن جملات بیشتر تنها متن شما را اشباع خواهد کرد. و از طرفی باعث خستگی مخاطب خواهد شد.
پرداختن به جزئیات در تولید محتوا خلاقانه را جدی بگیرید.
ارائه کلیات بیشتر همواره اتفاقی است که در تولید محتوا در قالب موضوعات مختلف میافتد. تفاوتی نمی کند که این موضوعات در چه زمینهای قرار داشته باشند. با این حال عموما خوانندگان دوست دارند که به جزئیات بیشتری از یک مطلب خاص پی ببرند. ارائه مفاهیم کلی شاید در هر وب سایتی اتفاق بیفتد. اما پرداختن به جزئیات را در کمتر محتوایی میتوان پیدا کرد.
برنامه ریزی مناسب برای تولید محتوا خلاقانه
برای تولید محتوا خلاقانه باید برنامه ریزی داشته باشید. توجه به این نکته که شما ابتدا باید مخاطب خود را شناسایی کنید بسیار مناسب است. در ابتدا شناخت مخاطب برای خلاقیت در تولید محتوا تاثیر بسزایی دارد. زیرا نوع محتوای خلاقانه بر حسب نوع مخاطب میتواند متفاوت باشد. اینکه مخاطب شما در چه رده سنی قرار دارد، به چه کاری علاقه دارد و مشکلات و نیازهای آن چیست، در تولید محتوا خلاقانه تاثیر میگذارد. زمانی که جواب این سوالات را پیدا کردید یک دیدگاه جامع از مخاطبان خود بدست میآورید که باعث می شود به بهترین نحو تولید محتوا خلاقانه انجام دهید.
برای فهم بیشتر این موضوع در تولید محتوا خلاقانه، میتوانید کلمات کلیدی را در موتور جستجوگر گوگل سرچ کنید. و پس از آن نتایج را با یکدیگر مقایسه کنید. حتی انتخاب عناوین جدید و خلاصه مطلب نیز میتواند کلی نگری را در مقایسه با دیدن موضوع از نگاه جدیدی، مقایسه کند.
بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا
برخی انواع محتوای خلاقانه
مهم نیست که محصول یا خدمات شما چقدر عالی باشد، خودش نمیفروشد. برای جذب مشتریان بالقوه، باید بدانید که چگونه توجه مردم را جلب کنید. شما همچنین باید بدانید که چگونه برند خود را به عنوان یک تجربه بفروشید، نه فقط یک لوگوی دو بعدی که به محصولتان متصل شدهاست. تجارب این قدرت را دارند که مردم بخواهند با برند شما درگیر شوند. آنها همچنین اولین برداشتهای قوی و خاطرات ماندگار را ایجاد میکنند.
در کنار شیوههای عالی SEO و استفاده از عوامل ایجاد کننده مشتری (مانند رویدادهای محلی و کمپینهای رسانههای اجتماعی)، یکی از بهترین راهها برای شکل دادن به تجربهای فراگیر در اطراف برندتان، محتوای خلاقانه است. محتوای خلاق یک اصطلاح کلی است که برای توصیف اشکال مختلف چندرسانهای غنیشده که باید بخش اصلی حضور آنلاین و استراتژی بازاریابی شما را تشکیل دهند، استفاده میشود. برخی از مهم ترین انواع محتوای خلاقانه در زیر بیان شده است:
عکاسی
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بسیاری از کسب و کارهای نوپا مرتکب میشوند، استفاده از عکاسی عمومی در وب سایت خود، همراه با عکسهای آماتور از محصولات خود است. مشکل اصلی این رویکرد این است که تقریباً هر کسبوکار کوچک دیگری نیز از آن استفاده میکند، بنابراین اساساً سریعترین راه برای ترکیب شدن با جمعیت است. استفاده از عکاسی عمومی اعتماد مصرف کننده را نیز کاهش میدهد، زیرا مصرف کنندگان نمیتوانند شما را بشناسند مگر اینکه شما را ببینند مانند تصاویر حرفهای از محل واقعی، کارکنان و غیره.
عکاسی حرفهای از محصول نیز برای فروش انواع خاصی از محصول کاملا ضروری است. به عنوان مثال، عکاسی از غذا میتواند یک رستوران یا کسب و کار پذیرایی را ایجاد یا شکست دهد. جفت کردن تصاویر حرفهای با متن نیز محتوای شما را در کل به یاد ماندنی میکند. اکثر مردم تنها 10 درصد از محتوای متن ساده را سه روز پس از خواندن آن به یاد میآورند. با این حال، هنگامی که آن محتوا با یک تصویر جفت میشود، نرخ یادآوری سه روزه ناگهان به 65 درصد میرسد.
طراحی گرافیکی
طراحی گرافیکی پایه و اساس هر تصویر به یاد ماندنی برند است. طراحی لوگو، طراحی هدر، انتخاب فونت و سایر عناصر گرافیکی باید به طور هماهنگ برای ایجاد یک «ظاهر و احساس» ثابت در وب سایت، نمایههای رسانههای اجتماعی و تبلیغات چاپی سنتی شما استفاده شوند.
طراحی گرافیکی خوب فقط جذاب به نظر نمیرسد: همچنین باید از رنگها، شکلها و چیدمانهای خاص برای برانگیختن احساسات خاص برند استفاده کند. برای مثال، رنگهای روشن، پر جنب و جوش (مانند نارنجی و قرمز) و اشکال قوی، این حس را القا میکنند که کسبوکار شما پویا، پرانرژی و همه چیز در مورد تأثیرگذاری است. رنگهای سرد (مانند آبی یا ارغوانی ملایم) و خطوط ظریف میتوانند به مشتریان شما بفهمانند که شما آنجا هستید تا زندگی آنها را آرامتر و زیباتر کنید. یک آژانس خلاق بزرگ زمان میگذارد تا شما را بشناسد کاری که انجام میدهید و آنچه را که طرفدار آن هستید و این ایدهها را به عنوان مضامین در سراسر کارهای گرافیکی خود گنجانده است.
ویدئو
ویدیو بسیاری از کل ترافیک اینترنت را به خود اختصاص خواهد داد و در حال حاضر حدود 73 درصد از آن را تشکیل میدهد. بنابراین تنها به خاطر قرار گرفتن در معرض، کسب و کار شما باید محتوای ویدیویی منظم تولید کند.
برای مؤثر بودن، ویدیوهای شما باید بیشتر از تبلیغات ساده استفاده کنند. مصرف کنندگان در درجه اول از ویدئوها به عنوان منبع اطلاعات استفاده میکنند، بنابراین اشتباه نکنید و فکر نکنید تنها کاری که باید انجام دهید این است که به آنها اطلاع دهید که کسب و کار شما وجود دارد. بهترین ویدیوها آنهایی هستند که نحوه عملکرد محصولات شما را توضیح می دهند و به مصرف کنندگان نشان می دهند که برای چه چیزی می توان از آنها استفاده کرد. بسیاری از مصرفکنندگان در واقع زمانی که قصد خرید دارند، به دنبال ویدیوهای توضیحدهنده درباره محصولات میگردند.
محتوای وبلاگ
اکثر مردم از قبل میدانند که وبلاگ نویسی برای بهینه سازی موتورهای جستجو عالی است، اما همچنین یک برند سازنده است. وقتی وبلاگ میزنید، به مصرفکنندگان حسی از صدا، هدف و جایگاه خاص خود در صنعت خود میدهید. شما همچنین با نشان دادن اینکه در مورد کاری که انجام میدهید آگاه و مشتاق هستید، اعتبار برند خود را ایجاد میکنید.
پستهای وبلاگ نیز بسیار قابل اشتراک گذاری هستند. اگر محتوای شما به خوبی نوشته شده باشد، افرادی که به دنبال غنیسازی فیدهای رسانههای اجتماعی خود هستند، از ارسال آن برای فالوورهای خود خوشحال خواهند شد. به همین دلیل است که کسب و کارهایی که وبلاگ نویسی میکنند، بیشتر از مشاغلی که وبلاگ نمینویسند، سرنخهای جدید دریافت میکنند. همچنین بسیاری از مشتریان در مورد مشاغل جدید از طریق پستهای وبلاگ یاد میگیرند نه تبلیغات سنتی.
مصاحبه با کارشناسان صنعت
به مخاطبان خود این فرصت را بدهید که از شخص دیگری بشنوند. میتوانید با یک کارشناس صنعت با ویدئو یا صدا مصاحبه کنید یا میتوانید یک پست وبلاگ یا مقاله در قالب پرسش و پاسخ بنویسید. کارشناسان صنعت میتوانند به شما در جلب توجه کمک کنند و همچنین میتوانند بر مخاطبان شما تأثیر بگذارند.
راهنماها
راهنماها یکی دیگر از فرمهای محبوب محتوایی است که میتوانید از آن برای ارائه ارزش به بازار خود استفاده کنید. راهنماهایی بنویسید که مرتبط با محصولات یا خدمات شما هستند و مشکلات رایج بازار شما را حل میکنند. این نوع دیگری از محتوا است که افراد ممکن است بیشتر از طریق رسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارند.
سوالات متداول
وقتی بتوانید مشکلی را حل کنید یا به سوالات بازار خود پاسخ دهید، به یک منبع ارزشمند تبدیل میشوید. پستهای وبلاگ یا مقالاتی را گردآوری کنید که سوالات متداول درباره کسب و کار، محصولات، خدمات یا هر چیز دیگری مرتبط با شرکت و بازار شما را فهرست میکند.
آزمونهای تعاملی
آزمونهای تعاملی بسیار محبوب هستند و راهی عالی برای هدایت ترافیک به وب سایت شما هستند. این نوع محتوا سرگرم کننده و سرگرم کننده است و همچنین چیزی است که مردم احتمالاً در رسانههای اجتماعی به اشتراک میگذارند. خلاق باشید و راههایی را بیابید که بتوانید از آزمونها برای تبلیغ محصولات خود و ساختن برند خود استفاده کنید.