موقعیت کنونی دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک شغل جدید وارد بازار کار شده است. سوال این است که آیا میتوان به دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به عنوان حرفهای ارزشمند در طولانی مدت نگاه کرد؟ بیایید به آمار توجه کنیم. تا سال 2020 حدود 150 هزار موقعیت شغلی دیجیتالی وجود خواهد داشت که به تعداد آنها به اندازه کافی متخصص وجود ندارد.
بنابراین دیجیتال مارکتینگ در سالهای آتی به عنوان یک عنوان شغلی جدید به شدت مورد توجه و مورد تقاضاست. این مساله فضای غیر رقابتی و واحدی را برای متخصصین حوزه دیجیتال مارکتینگ فراهم میآورد.
تعریف شغل دیجیتال مارکتینگ
درتعریف شغل دیجیتال مارکتینگ آمده است که حرفه یا تخصصی که وظیفه آن گسترش استراتژی فروش محصول یا خدمات یک شرکت به صورت آنلاین می باشد. در این راه از ابزاری نظیر شبکههای اجتماعی،بازاریابی محتوا، تبلیغات اینترنتی، وبسایت، ایمیل مارکتینگ و موتورهای جستجو بهره گرفته میشود.
شیوع کرونا و توسعه کسب و کار ها
قبل از شیوع کرونا، بسیاری از کسب و کارها به آسودگی به امورات فروشگاه، شرکت و کسب و کار خود میپرداختند. با شیوع این ویروس ناگهان شوک بسیار بزرگی به بسیاری از کسب و کارها وارد شد و خیلی از آن ها که یک فضای حضوری برای کسب درامد خود داشتند ضررهای جبران ناپذیری را متحمل شدند.
این روز ها بعد از گذشت 2 سال بسیاری از خدمات و محصولات به شکل اینترنتی در اختیار کاربران قرار میگیرد و این امر برای مردم عادی شده است. با تغییرات بزرگی که در فضای دیجیتال رخ داد شغل دیجیتال مارکتینگ نیز توسعه یافت و خدمات حاصل از آن به خیلی از کسب و کارها کمک کرد ضمن آنکه برای بسیاری از افرادی که به دنبال کار بودند اشتغال زایی کرد.
بازارا کار دیجیتال مارکتینگ این روزها در حال پیشرفت است معمولا مدیران این حوزه درآمد های بالای 15 میلیون را دارند. دیجیتال مارکتینگ جز تخصصهای با ارزش محسوب میشود و روز به روز در این فضا میتوانید پیشرفت کنید و سطح دانش و درآمد خود را ارتقاء ببخشید.
از طریق سه مورد می توان در دیجیتال مارکتینگ درآمد زایی کرد
- استخدام در شرکتها و استارتاپهای معتبر
- بکارکیری دانش دیجیتال مارکتینگ در راستای مدیریت و توسعه کسبوکار خود
- فریلنسر دیجیتال مارکتینگ (استخدام فریلنسر)
خیلی از شرکتها متاسفانه رونق خود را از دست دادهاند آن هم فقط به این دلیل که در فضای اینترنت جایگاهی برای خود معین نکرده اند. با راه اندازی سایت خود می توانید خیلی از مشتریان خود را از این دنیای پهناور بدست آورید که شاید با تبلیغات به شکل سنتی نتوانید مخاطبان گسترده خود را بیابید.
مهمترین شاخههای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی موتور جستجو (سئو)
بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
بازاریابی تبلیغات اینترنتی (Advertising Marketing)
بازاریابی رسانههای اجتماعی (Social Marketing)
بازاریابی محتوا و بازاریابی موتور جستجو
اگر صاحب کسب و کار هستید ما به شما پیشنهاد میکنیم در زمینه بازاریابی محتوا و بازاریابی موتور جستجو فعالیت خود را آغاز کنید. بعد از راه اندازی سایت خود بهتر است برای دیده شدن در موتورهای جستجو و افزایش کلیکهای سایتتان محتوای با کیفیت تولید کنید و بر اساس کلمات کلیدی که متناسب با نیاز کاربران است محتوا تولید کنید. هر چه در زمینه محتوا سازی وقت و زمان بیشتری بگذارید در آینده نزدیک شاهد رشد چشمگیر ورودی های سایت خود می شوید.
به همین میزان برند شما در میان بسیاری از کاربران شناخته میشود. به نظر میرسد ارزشمندی شغل دیجیتال مارکتینگ از اینجا مشخص میشود که با کمترین هزینه و مشاوره گرفتن از یک متخصص دیجیتال مارکتینگ در میان رقبای خود سربلند ظاهر می شوید و این از مهم ترین اهداف متخصص دیجیتال مارکتینگ میباشد.
اهمیت فعالیت ها تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ
اجازه بدهید به وبلاگ نویسی در دیجیتال مارکتینگ اشاره کنیم. شاید ارسال یک پست در هفته، در وبلاگ چندان ارزشی نداشته باشد. اما نوشتن محتوایی ارزشمند و طراحی شده در وبلاگ ، میتواند نظر مخاطبین را جلب نموده و در طول زمان نتایجی را به ارمغان بیاورد. (تولید محتوای ارزشمند با رعایت سئو، یکی از کارها در حیطه دیجیتال مارکتینگ است)
در سایت Hubspot نموداری منتشر شده که نشان می دهد تجارت های که 1 پست وبلاگ در هفته مینویسند نسبت به آنهایی که اینکار را نمیکنند، تا 70 درصد مشتریان بیشتری را به خود جذب میکنند. حتی نوشتن پست در وبلاگ هر یکماه، میتواند تا 33 درصد مشتریان بیشتری جذب کند.
محتوای تولیدی مطلوب
حالا شما محتوای تولیدی مطلوبی دارید که میتوانید آن را در سایر فضاهای دیجیتال به اشتراک بگذارید، در شبکههای اجتماعی آن را نشان دهید، و میزان دسترسی به خودتان را برای مشتریان بیشتری فراهم کنید. نتیجه آن بازدیدکنندگان بیشتر از وبسایت شما، و پیرو آن ساخت مسیری برای رسیدن به شهرت میباشد.
شبکههای اجتماعی به تنهایی نمیتوانند به اندازه کافی برایتان برندسازی کنند. بخصوص وقتی کسب و کار کوچکی راهانداخته اید. راه حل در دستان دیجیتال مارکتینگ است، تولید محتوایی حرفه ای ارزشمند، مبتنی بر اصول و روشهای دیجیتال مارکتینگ. همچنین هرگز نمیتوان روش ایمیل مارکتینگ را (که از مهمترین ابزار دیجیتال مارکتینگ است) فراموش کرد. چون می تواند از بهترین راههای کسب مشتریان بیشتر و شناساندن خود به بازار نیاز روز باش. شاید بتوان گفت از تاثیرگذارترین استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ میباشد. در مطلبی دیگر در اینجا، به مبحث مهم ایمیل مارکتینگ پرداخته ایم.