طراحی سایت irib از فریمورک Bootstrap برای سبک دهی و ایجاد قابلیت واکنشگرا در صفحات وب سایت، استفاده شده و ظاهر زیبایی را به صفحات ایجاد کرده است.
Irib وب سایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که به ارائه برنامهها، اخبار و اطلاع رسانی شبکه های تلویزیونی ایران می پردازد. رتبه الکسا این وب سایت در ایران 52 و در جهان 2700 است.
98درصد از بازدیدکنندگان این وب سایت از ایران و تنها 2 درصد از سایر کشور های هستند. مدت زمانی که کاربران به طور متوسط روزانه در این وب سایت سپری میکنند به بیش از 16 دقیقه میرسد و همین موضوع یکی از دلایل موفقیت این وب سایت در میان وب سایتهای ایرانی است. طبق آمار ارائه شده توسط الکسا کاربران به طور میانگین قبل از خروج از سایت حداقل از 10 صفحه از سایت بازدید می کنند. بیش از 20 درصد از ترافیک این وب سایت طبق آمار الکسا از موتورهای جستجو است.
در این مقاله به بررسی ویژگی ها و تحلیل طراحی سایت irib می پردازیم.
ویژگی های طراحی سایت irib
در طراحی سایت irib از فریمورک Bootstrap برای استایل دهی و ایجاد قابلیت واکنشگرا در صفحات وب سایت، استفاده شده و ظاهر زیبایی را به صفحات بخشیده است. از کتابخانه owl carousel در طراحی این سایت برای افزودن قابلیت لمسی به وب سایت در پلتفرمهای لمسی مانند گوشیهای همراه استفاده شده است.
همچنین در طراحی این وب سایت از کتابخانههای JQuery و Modernizr برای مدیریت رویدادها و قابلیتهای بیشتر به وب سایت استفاده شده است.
تحلیل طراحی سایت irib
با ورود به وب سایت اولین چیزی که توجه کاربر را به خود جلب میکند، استفاده از باکسهای تصاویر برای دسترسی به مطالب و محتوای سایت است. این نوع طراحی علاوه بر افزایش کارایی، جذابیت خاصی داشته و باعث جذب کاربران نیز میشود.
استفاده از رنگ بندی جذاب و متنوع در قسمت های مختلف سایت، علاوه بر ایجاد تنوع در ظاهر سایت، باعث بهبود تجربه کاربری و تمایل بیشتر کاربران برای تعامل با وب سایت شده است. قرار دادن لینک های دسترسی در قسمت های مختلف سایت از جمله فوتر، باعث شده کاربران بتوانند به راحتی به گشت و گذار در قسمت های مختلف سایت بپردازند. استفاده از آیکونهای شبکههای اجتماعی در قسمتهای مختلف سایت، امکان دسترسی کاربران به انواع کانالها را فراهم کرده است. وجود دسته بندی های مختلف و مرتب برای دسترسی به محتوای سایت باعث شده کاربران راحتتر به گشت و گذار در وب سایت بپردازند و این موضوع منجر به بهبود تجربه کاربری نیز شده است.
با این حال علاوه بر بررسی اینکه محتوای شما مفید، موثر و خوب نوشته شده است باید از منظم بودن آن نیز اطمینان حاصل کنید. بازدیدکنندگان شما باید بتوانند به سرعت سایت شما را اسکن کرده و محتوای مورد نظر خود را بیابند. با توجه به اینکه افراد مختلف زیادی از سایت شما بازدید می کنند و همه آنها انتظارات متفاوتی دارند، این کار ساده ای نیست.
در اینجا مجموعه ای از 3 دستورالعمل وجود دارد که به شما کمک می کند سازمان محتوای خود را برای همه بازدیدکنندگان خود بهینه کنید.
1. یک ساختار اطلاعاتی واضح تعریف کنید
مطمئناً منطقی ترین نقطه شروع این است که یک ساختار اطلاعاتی واضح برای محتوای خود تعریف کنید. حالا چه چیزی مشخص است؟ ذهن انتزاعی و کمی تجربه در زمینه سازماندهی محتوا به شما در تعریف اولین نسخه پیش نویس کمک می کند. با این حال ، مهم نیست که چقدر باهوش هستید یا چقدر تجربه دارید ، فکر نکنید ساختار نهایی چیزی است که می توانید به تنهایی انجام دهید. در پایان روز ، این کاربر آینده است که باید تصمیم بگیرد کدام محتوا مربوط است و که نیست حتی بیشتر ، در مورد این است که کدام محتوا در چه مرحله ای از بازدید آنها مرتبط است. برای اینکه بدانید مردم چگونه از سایت شما استفاده می کنند ، منطقی تر از این نیست که فقط از آنها بخواهید.
با تعریف گروه هدف شروع کنید. سپس چند کاربر احتمالی را به گروه های متمرکز دعوت کنید تا ایده های خود را مورد بحث قرار داده و تصویری واضح از اهداف خود بدست آورند. همچنین می توانید نظرسنجی ها یا مصاحبه ها را انجام دهید و البته از مرتب سازی کارت ها استفاده کنید تا دریابید که کدام سازمان محتوا برای آنها منطقی است. مهم نیست که از کدام تکنیک تصمیم می گیرید استفاده کنید ، مادامی که ساختار محتوای نهایی خود را بر اساس ایده های کاربران خود تنظیم کنید و نه تکنیک خود.
2. با محتوای انتقادی شروع کنید
پس از ایجاد ساختار واضح برای محتوای خود باید جزئیات بیشتری را وارد کرده و در مورد مکان نمایش آن محتوا در سایت خود تصمیم بگیرید. مهم این است که شما با حساس ترین محتوا شروع کنید. سوالات اصلی مردم هنگام بازدید از سایت شما چیست؟ سعی کنید به این موارد پاسخ دهید یا حداقل نقطه شروع مشخصی را درست در صفحه فرود ارائه دهید. سپس می توانید به محتوای کمتر محوری فکر کنید و تصمیم بگیرید که در کجا ، یا شاید مهمتر چگونه آن را در سایت خود ترتیب دهید. وقتی افراد وارد سایت شما می شوند، همیشه از بالای صفحه شروع می کنند. حتماً این را در نظر داشته باشید و از املاک وب سایت خود در بالا استفاده کنید. شما می توانید محتوای اصلی را برای پاسخگویی به سوالات اصلی بازدیدکنندگان فوراً نمایش دهید یا با کلیک روی پیوند یا پیمایش پایین صفحه افراد را وادار به ورود به سایت کنید.
3. محتوای مربوط به گروه
جنبه دیگری که به شما کمک می کند محتوای وب سایت خود را بهتر سازماندهی کنید، گروه بندی عناصر مرتبط است. باز هم ، مربوط به چیزی نیست که شما آن را مرتبط می دانید بلکه آن چیزی است که بازدیدکنندگان فکر می کنند به هم تعلق دارد. بسته به هدف آنها و نحوه برخورد آنها با حل آن ، ممکن است تصور آنها از محتوای مرتبط با ایده شما متفاوت باشد. در حالی که سعی می کنید محتوا را به شیوه ای منطقی و عینی سازماندهی کنید، کاربران واقعی بیشتر ذهنی و هدف گرا خواهند بود.