در اصول اولیه بازاریابی جستجو، سئو اغلب با همان دو روش مهم و موثر شناخته می شد: 1. اهمیت تگ h1 در سئو و 2. استفاده از یک (و فقط یک تگ H1) در هر صفحه. این دو مورد از ابتدایی ترین و کلیدی ترین مواردی بودند که باید از آنها آگاه می بودیم.
با گذشت زمان، سئو این ایده ها را رها کرد، و مفهوم دقیق استفاده از یک تگ H1 در سئو جایگزین “متن بزرگ در بالای صفحه” شد. گوگل در تجزیه و تحلیل محتوا و درک اینکه چگونه تکههای این صفحه با هم جور میشوند، ارتقا یافت. جان مولر (مدیر وبمسترهای گوگل) در مورد اهمیت تگ h1 در سئو اظهار می کند که: «شما میتوانید از تگ H1 در سئو، به همان اندازه که میخواهید در یک صفحه استفاده کنید. هیچ محدودیت (نه حد بالایی و نه حد پایین) برای این منظور مانند گذشته وجود ندارد.»
تگ h1 در گوگل یک روش عالی برای ساختار بخشیدن به یک صفحه است، به طوری که کاربران و موتورهای جستجو میتوانند درک کنند که کدام قسمت از یک صفحه با عناوین مختلف از هم جدا شده اند. داشتن چندین تگ h1 موجود در یک صفحه کاملا طبیعی و قابل انتظار است. قرار نیست تا فقط 1 یا 2 مورد از این تگ را برای سئو داخل یک صفحه منظور کنیم. عدد و رقم مشخصی برای تعیین بهینگی و مفید بودن وجود این تگ در صفحه از نظر گوگل وجود ندارد. سایت شما می تواند با یک یا 5 تگ h1 در سئو بهینه باشد.
اهمیت تگ h1 در سئو سایت برای گوگل چیست؟
علیرغم این حقیقت که گوگل میتواند بیشتر عناوین را فارغ از تعیین دقیق آنها به عنوان h1 یا h2 تشخیص دهد، دلایل خوبی برای استفاده از تگ های h1 به عنوان بهترین روش سئو کردن سایت وجود دارد. با اینکه h1 جزء مهمی از بهینه بودن یک سایت را شامل نمی شود اما اگر نسبت به آن بی توجه باشیم عملاً از یک فاکتور مهم غافل مانده ایم. تگ h1 در سئو:
1. باعث کمک به قابلیت دسترسی سایت می شود.
تکنولوژی خواندن صفحه میتواند از تگ h1 در سئو برای کمک به کاربران در هدایت محتوا، هم در نمایش و هم جستجو استفاده کند.
2. گوگل ممکن است از تگ h1 در سئو به جای عنوان استفاده کند.
در برخی موارد نادر (مانند زمانی که گوگل نمیتواند برچسب عنوان تان را پیدا یا پردازش کند) تگ h1 در سئو ممکن است به عنوان تیتر اصلی صفحه انتخاب شود. پس اغلب اوقات، یک تیتر و عنوان اصلی میتواند یک تگ H۱ باشد.
3. کاربرد تگ h1 در سئو با کسب رتبههای بالاتر از گوگل، ارتباط دارد.
تقریبا هر مطالعه همبستگی سئو، نشان میدهد که یک همبستگی کوچک اما مثبت بین رتبهبندی بالاتر و استفاده از تگ H1 در یک صفحه، مانند جدیدترین نسخه از سایت SEMrush ، که به H2 ها و H3 ها بیشتر توجه می کرد.
برای روشن شدن بهتر موضوع باید درک شود که، هیچ مدرکی دال بر این که عناوین در خودشان یک عامل رتبه بندی گوگل هستند، وجود ندارد. اما عناوین مانند ساختار داده می توانند زمینه و معنا را برای صفحه فراهم کنند.
اما معنی این تفسیر چیست؟ به دلایل زیادی ایده پیروی از اصول تگ H1 در سئو وجود دارد، اما اگر شما از بیشتر دستورالعمل های دقیق H1 پیروی کنید ، گوگل تنها برای درک معنا و موضوع صفحه و محتوای شما از این تگ h1 در سئو استفاده می کند؛ نه کمتر و نه بیشتر. پس اهمیت وجود این تگ به این معناست و قرار نیست تا با کمک قوانین و تکنیک های مرتبط با این تگ به بهینگی کامل محتوا دست پیدا کنیم. با این حال، در صورتیکه از وجود این تگ غافل شوید عملاً کمکی به این بهینگی هم نخواهید کرد.
بهبود محتوا با توجه به تگ h1 در سئو
یکی از ابتدایی ترین اصول سئو این است که کلمات کلیدی را داخل عنوان اصلی محتوا قرار دهیم تا به گوگل جهت یافتن آن کمک نماییم. همانطور که در برنامه های آموزشی سئو برای مبتدیان هم توضیح داده میشود، کلمات کلیدی باید در عنوان و زیر عنوان ها تکرار شوند. اگر یک عنوان متفاوت داشته باشید، میتوانید از کلیدواژه اصلی خود در زیر عنوان و یک کلید واژه مرتبط در تگ H1 در سئو استفاده کنید. البته، این به آن معنا نیست که شما باید از اصول اساسی سئو عبور کرده با عناوین مملو از کلمات کلیدی کار خود را پیش ببرید. براساس نتایج تحقیق کلید واژه ، میتوانید انتخاب کنید که کدام کلمات کلیدی را برای استفاده انتخاب کنید.
به عنوان یک قاعده سرانگشتی کلمات کلیدی بلند و یا طولانی، کاندیداهای خوبی برای استفاده در تگ H1 در سئو و دیگر عناوین هستند. برای کمک به بهتر شدن محتوا و تگ h1 انتخابی تان، عنوان های خود را خیلی طولانی انتخاب نکنید. از عناوین کوتاه اما توصیفی استفاده کنید و آن را به 65 کاراکتر خلاصه کنید.
برای بهبود قابلیت دسترسی از تگ h1 استفاده کنید.
ساختار عنوان برای دسترسی نیز مهم است، به خصوص برای افرادی که نمی توانند موضوع مطالب و محتوای آن را متوجه شوند. با کمک تگ h1 در سئو، یک خواننده می تواند ساختار مقاله را درک کند. خوانندگان صفحه نمایش چنین میانبرهایی را برای پرش از یک سرصفحه به دیگری استفاده می کنند، بنابراین تگ h1 برای ناوبری سایت هم استفاده می شود.
قوانین تگ h1 در سئو سایت
1. اطمینان حاصل کنید که تگ H1 در سئو قابلمشاهده است و برای کاربران مخفی نیست.
پنهان کردن تگ H1 در سئو با CSS، باعث نمی شود تا ترافیک بیشتری به سمت سایت شما روانه شود، زیرا این کار باعث جریمه شدن شما توسط گوگل خواهد شد. حتما بررسی کنید که قالب بندی صفحات تان به درستی تگ H۱ را علامتگذاری میکنند و در صفحه قابلمشاهده است. سادهترین راه برای انجام این کار دیدن کد یک صفحه و جستجو برای تگ H1 است..
2. استایل (H۱)را به از بقیه عناوین متفاوت کنید.
تگ h1 در سئو باید بزرگتر از دیگر کلمات موجود در صفحه و تگ هدینگ باشد.
3. تگ H۱ باید با قصد کاربر مطابقت داشته باشد
قصد کاربر هنگام جستجو یک کلمه را فراموش نکنید. اگر این تگ با انتظارات کاربر مطابقت نداشته باشد، آنها ممکن است وب سایت شما را ترک کنند و حتی محتویات آن را هم نخوانند. اگر این اتفاق بیفتد شما تنها مشتریان و یا خوانندگان احتمالی خود را از دست نمیدهید، این نیز برای سئو هم بد است. این رفتار کاربران در حین بازدید از یک وب سایت به نتایج جستجو برمی گردد، زیرا آنها از دیدن محتوای آن صفحه به مقصود اصلی خود نمی سرند و این موضوع می تواند بر رنکینگ شما در بلند مدت تاثیر منفی بگذارد. پس به کاربران آن چیزی را ارائه دهید که می خواهند ببینند.
تگ هدینگ را با تگ h1 برای سئو اشتباه نگیرید.
تفاوت اصلی بین تگ هدینگ صفحه و یک تگ h۱ این است که عنوان صفحه در پنجره مرورگر نمایش داده میشود و در حالی که تگ h۱ تنها در خود صفحه نمایش داده میشود. در نتیجه بسیاری از افراد گمان می کنند که عنوان نمایش داده در صفحه همان هندیگ صفحه می باشد؛ در صورتی که اگر یک صفحه جدید رندوم در یک سایت را باز کنید متوجه میشوید که عنوان صفحه با عنوان محتوای درج شده در آن می تواند متفاوت باشد ( برای درک بهتر به تصویر زیر رجوع کنید).