در میان چند هزار نفر که تلاش میکنند تولید محتوا حرفهایی انجام دهند؛ فکر میکنید کدامیک به موفقیت اصلی دست پیدا میکنند؟ تولید محتوا حرفهای در بستر اینترنت و شبکههای اجتماعی نقش مهمی دارد. با موانع کمی که برای ورود به این عرصه تعیین شدهاست؛ تقریبا هیچ راه مشخصی برای تعیین صلاحیت یک نفر در این زمینه، براساس آماتور یا حرفه ایی بودن وجود ندارد.
با این حال میتوان مهارت تولید محتوا حرفهایی را در طول زمان فعالیت در محتوا نویسی و تالیف و ترجمه کسب کرد. اما هر شخص آماتوری میتواند؛ برای بهبود و شناخت بیشتر در مورد این موضوع مطالعه و تحقیق نماید. نیازهای ابتدایی شناختی مثل تسلط بر سئو، آشنایی با منابع و مراجع غنی یا به روز کردن اطلاعات مربوط به کار با cms های مختلف بخشهای مهمی هستند. با این حال شما میتوانید این به روز بودن را در کنار پیدا کردن مسیر اصلی و استراتژی بازاریابی محتوا بیابید.
ایجاد ثبات در تولید محتوا حرفهایی
در حالی که هیچ پاسخ مناسبی برای این پرسش وجود ندارد؛ که چگونه یک نفر باید محتوای حرفهایی تولید کند. اما رعایت یک ثبات خاص در انواع و اقسام محتواهای مربوط، لازم است. یک نفر ممکن است یک هفته تحقیق خوبی انجام دهد. و سپس تولید محتوا حرفهایی و با کیفیت بالا تولید کند. و فردی دیگر نیز ممکن است؛ هر روز محتوای کوتاهتر تولید کند. صرفنظر از این که چقدر زمان برای این کار صرف میکنید؛ خوانندگان میتوانند به این ثبات تکیه کنند.
یک رفتار مناسب در تولید محتوا حرفهایی با ثبات بودن است. میتوانید از ابزارهای مختلفی برای این پایداری، مانند تقویم تولید محتوا استفاده کنید. این مسئله به غیر قابل پیش بینی بودن عملکرد شما در رابطه با تولید محتوا صدمه نخواهد زد. اصولا برای حرفهای شدن در این زمینه و ارائه محتوا باید به مخاطب اطمینان دهید که هرآنچه که او از محتوای شما انتظار دارد را نیز دریافت خواهد کرد. بنابراین گم نکردن محوریت اصلی موضوع مطلب دیگری است که باید به آن توجه نمایید.
پیش تولید محتوا حرفهایی را در نظر بگیرید
متخصصان همیشه مقادیر زیادی از محتوای تولید شده در دسترس دارند؛ که در صورت نیاز به سراغ آنها میروند. در حالتی که افراد درگیر در فرآیند دچار مشکل میشوند، برخی مشکلات برنامهریزی نشده وجود دارد. این مسئله میتواند از بوجود آمدن مشکلات آتی جلوگیری کنید. البته پیش تولید محتوا حرفه ایی، به سادگی یک مرحله طراحی خلاقانه است. افراد حرفهای اطمینان حاصل میکنند که هنوز هم میتوانند ثبات خود را در انتشار بدون توجه مخاطبین حفظ کنند. کلید این کار در اختیار داشتن یک برنامه زمانی مناسب است. که به موجب آن، مشخص میکنید؛ درست چه زمانی قرار است چه چیزی را تولید کنید. و آن را به عنوان یک تولید محتوا حرفه ایی با مخاطب به اشتراک بگذارید.
البته به جز موارد ذکر شده لازم به ذکر است که پیش تولید محتوا حرفهایی نیز نیاز به جمع بندی و توجه به ضروریات خود دارد. به همین سبب باید بدانید که انجام این کار نیز خود به برنامه ریزی جداگانهای نیاز دارد. و وجود فکر درست پشت آن میتواند بوجود آمدن تداخل یاد شده را از بین ببرد. تولید محتوا حرفهایی از این منظر نیز باید براساس موضوعات و کلمات کلیدی انجام شود که از نظر مخاطبانتان بهتر بودهاند.
بکار بردن فرآیندهای خلاقیت در تولید محتوا حرفهایی
جالب است بدانید افراد بسیار زیادی هستند؛ که مقدار زیادی محتوای خلاق و مفید تولید میکنند. اما این اتفاق درست در زمانی رخ میدهد که ایده و نظر جدیدی مییابند. برای این دسته، هیچ ساختاری در موقعیت مورد نظر وجود ندارد. اینگونه افراد هنوز راهی پیدا نکردهاند تا به طور سیستماتیک محتوای با کیفیت بالا را تولید کنند. یک فرآیند خلاقانه برای تولید محتوا حرفهایی نوشتن تیترهای مختلف و مربوط به یک موضوع در طول روز است.
به این ترتیب، میتوانید اطمینان حاصل کنید؛ که ایده مقاله شما واقعا پتانسیل موفقیت آمیز و دریافت توجه را دارد. این در حالی است که در برخی فرایندهای مربوط به تولید محتوا حرفهایی، زمان بسیار زیادی را تلف میکنید. و در انتها در کمال تاسف متوجه این مسئله میشوید. جنبههای کمی مثل این وجود دارد که نظم را در فرآیند های خلاقانه تولید محتوا حرفهای خود جا میدهند. که البته تاثیر زیادی روی بهره وری بلند مدت میگذارد.
در اختیار داشتن سیاست در فرآیند تولید محتوا حرفهایی
قبل از شروع کار روی هر ایده خاص در تولید محتوا حرفهای، از خودتان سوالی بپرسید. با این مضمون که در یک مقیاس گذاری یک تا ده، ایدهی من روی کدام عدد میایستد؟ آیا بطور کلی ارزش ادامه دادن روی این ایده وجود دارد؟ در صورت وجود جواب منفی، بهتر است بهره وری محتوا را افزایش داده و روی محتوای جدیدی کار کنید.
این سیاست کلی به شما کمک میکند تا در روند تولید محتوا حرفهایی بهتر عمل کنید. و به نوعی به خود امتیاز « خوب، عالی، بد» ارائه دهید. بنابراین تنها زمانی که یک ایده امتیاز ۸ میگیرد؛ با در نظر گرفتن جایگزینهای نامحدود از نظر کارایی، ارزش سرمایه گذاری و اختصاص دادن وقت را دارد. داشتن چنین سیاستهایی در هر مرحله از فرآیند تولید شما، درجه کیفی خاصی از محتوا را تضمین میکند.
شناخت مخاطبان برای تولید محتوا حرفهای
بدون دانستن اینکه محتوای خود را برای چه کسی تولید میکنید، هرگز نمیتوانید محتوا حرفهای تولید کنید بطوریکه واقعاً مردم را تحت تأثیر قرار دهد. شما باید بدانید که مخاطبانتان چه مشکلات و چه اهدافی دارند و چه محتوایی آنها را از نظر احساسی تحت تاثیر قرار میدهد. شناخت مشکلاتی که مخاطبین شما با آن دست و پنجه نرم میکنند و راهی که شما می توانید به آنها کمک کنید تا مشکل آن ها برطرف شود.
شناخت مخاطبان شما کار سادهای نیست و نیازمند ماهها یا سالها اصلاح دانش خود در مورد افرادی است که واقعاً به موضوعاتی که با آنها سر و کار دارید اهمیت میدهند. راههای زیادی برای به دست آوردن این دانش وجود دارد، مانند بررسی نظرات در مورد مقالات خود، شروع گفتگو با خوانندگان یا درخواست از آنها برای پر کردن یک پرسشنامه.
تولید محتوا حرفهای با تمرکز بر اصول
اصول، مفروضاتی در مورد چگونگی موفقیت در یک حرفه خاص هستند که در دورههای زمانی طولانی صادق باشد. یک مثال برای یک اصل میتواند بی زمانی باشد، همانطور که رایان هالیدی در پادکست زندگی خلاق ذکر کردهاست:
“یک قطعه تنها زمانی ارزش تولید را دارد که 300 سال بعد همچنان برای مردم ارزشمند باشد.”
با پرسیدن این سوال که آیا ایده شما پس از 300 سال هنوز ارزشمند خواهد بود یا خیر، میتوانید این شانس را افزایش دهید که محتوای شما مشکل واقعی را حل کند که انسانها همیشه با آن دست و پنجه نرم میکنند.
مثال دوم برای یک اصل «فقط بر اساس مطالعه/تحقیقاتی که انجام دادهاید، محتوا تولید کنید، پس از اینکه حداقل دو هفته درباره آن فکر کردید» این یک اصل بسیار مهم است، زیرا از این طریق مطمئن می شویم که واقعاً به ایدهای که توسط افراد دیگر به اشتراک گذاشته شدهاست، ارزشی اضافه میکنیم. اگر امروز با ایده جالبی برخورد کنید و بلافاصله افکارتان را در مورد آن به اشتراک بگذارید، بعید است که چیزی اساساً متفاوت از ایده اصلی تولید کنید. با این حال، اگر به آن زمان برای تأمل بدهید، آنگاه به مغز این فضا را میدهید تا با دانش موجود پیوندهای جدیدی برقرار کند و بدین وسیله ایدهای را شکل دهید که واقعاً جدید است.
توسعه فرآیند تولید محتوا
راهاندازی یک فرآیند تولید محتوا باعث میشود بعداً در زمان رشد کسبوکارتان، زمانی که نیاز دارید روی چیزهای مهمتری تمرکز کنید، در زمان زیادی صرفهجویی کنید. همچنین هنگام ایجاد محتوای جدید هر هفته از استرس خود خلاص خواهید شد زیرا روند شما یک قدم جلوتر از شماست.
همانطور که فرآیند تولید محتوای خود را تنظیم میکنید، به شما کمک میکند تا همه اعضای مرتبط تیم خود را که در مقطعی درگیر خواهند شد، دربر بگیرید. درگیر کردن رهبران تیم یا بخش خود از روز اول به شما کمک میکند تا مطمئن شوید که آنها نکات مهمی را که ممکن است به تنهایی به آن فکر نکردهاید، بیان کنند. آنها همچنین میتوانند فرآیندهای جدید را به راحتی برای تیمهای خود توصیف کنند. بعلاوه، گنجاندن کارمندان کلیدی شما باعث ایجاد شفافیت میشود. وقتی همه را جمع کردید، میتوانید آماده شوید و روند سادهسازی همه چیز را شروع کنید. هدف این است که تیم تولید محتوای نهایی شما مدیریت کل این فرآیند را برای شما به عهده بگیرد.
تصمیم بگیرید که فایلهای تولید محتوا در کجا هستند
قبل از کاوش در تمام جریانهای کاری و مراحل سفر تولید محتوا، باید تعیین کنید که تمام قطعات پازل محتوای شما قبل از انتشار در جهان در کجا زندگی میکنند. برای اطمینان از اینکه فرآیند شما مقیاس پذیر است، مطمئن شوید که گزینه ذخیره سازی فایل شما نیز قابل گسترش است. بهجای ارسال ایمیل برای همه در رایانههای خود، سرور ابری امنی را پیدا کنید که برای کل تیم شما کار میکند. هنگامی که مکان درایو خود را انتخاب کردید، همه چیز را در آنجا سازماندهی کنید تا از سردرگمی و گم شدن موارد جلوگیری کنید.
بخشی از سازماندهی همه این فایلها ایجاد استانداردی برای نحوه نامگذاری آنها خواهد بود. یک سبک رایج شروع با پوشههای سالانه یا ماهانه و سپس استفاده از نام فایلی است که شامل عنوان پست و هدف فایل است. هنگامی که این قوانین را ایجاد میکنید سعی کنید آنها را بصری نگه دارید تا مجبور نباشید هر بار که یک فایل جدید را ذخیره میکنید دچار استرس بشوید.
فرآیند ایجاد ایده و سیستم ذخیره سازی را راه اندازی کنید
اکنون که سیستم فایل شما راه اندازی شدهاست، باید فهرستی از ایدههای محتوا داشته باشید تا بقیه اعضای تیم تولید در نهایت ایجاد و منتشر کنند. اگر یک نفر دارید که بخش تحقیق کلمات کلیدی تولید محتوای خود را رهبری میکند، مطمئن شوید که با تیم استراتژی تحریریه در تماس است. تصمیم بگیرید که هر چند وقت یکبار میخواهید با ایدههای محتوای جدید یا بهروزرسانی محتوا بیایید و اینها کجا در جدول زمانی یا تقویم محتوا قرار میگیرند.
زمان تولید محتوا را انتخاب کنید
بر اساس اهداف بازاریابی یا کسب و کار خود، در نظر بگیرید که هر ماه چند قطعه از محتوا را میخواهید منتشر کنید. مهلتهای انتشار را در طول ماه پخش کنید. هنگامی که در حال آماده سازی تقویم محتوای خود هستید، اطمینان حاصل کنید که موارد زیر را برای هر قسمت از محتوا آماده کردهاید:
-مختصر محتوا
– تحقیق کلمات کلیدی
– هدف محتوا
این اطلاعات را در پوشههای محتوای تعیین شده خود یا در یک پوشه جداگانه نگه دارید. هنگامی که شروع به برنامه ریزی برای ماهها میکنید، به یاد داشته باشید که تاریخها، تعطیلات یا رویدادهای کلیدی را در نظر بگیرید.
برای هر قالب محتوا گردش کار ایجاد کنید
چندین مرحله وجود دارد که باید قبل از اینکه یک قطعه محتوای پیش نویس به یک قطعه منتشر شده تبدیل شود، انجام شود. هر یک از این مراحل را بنویسید و مطمئن شوید که به ترتیب کارهایی هستند که باید انجام شوند تا هیچ قدمی منتظر قدم دیگری نباشد. این کار را برای هر سبک محتوایی که نیاز به فرآیند یا تیم متفاوتی دارید، تکرار کنید. این یکی از بزرگترین گامهای اولیه در ایجاد فرآیند تولید محتوای شماست، اما چیزی که عالی است این است که پس از انجام آن، دیگر مجبور نخواهید بود برای مدتی دوباره آن را مرور کنید.
تقسیم مسئولیتها
اگر اعضای تیم شما تا این مرحله درگیر بودهاند، میتوانند به شما اطلاع دهند که آیا پهنای باند تیمی کافی برای دستیابی به اهداف محتوای فعلی خود دارید یا اگر نیاز به استخدام افراد اضافی دارید. از طرف دیگر، اهداف محتوای خود را مرور کنید تا ببینید آیا برخی از موارد محتوایی با اهداف جایگزین وجود دارد که میتوان آنها را تا زمانی که کسب و کار خود را مقیاسبندی کنید، کاهش داد. در مثال بالا متوجه میشوید که در هر گردش کاری به مراحلی نیاز است، مانند بررسی سئو و تأیید پیشنویسهای نهایی. وقتی مسئولیتها را برای هر یک از این مراحل تقسیم میکنید، مطمئن شوید که یک نفر به مسئول تولید محتوا تبدیل نشود.
برای بررسی برنامه ریزی کنید
آخرین مرحله در هر فرآیند ارزشمند، اطمینان از کار با یک مرحله بررسی برنامه ریزی شدهاست. این میتواند از 90 روز تا شش ماه پس از شروع فرآیند تولید محتوای خود انجام شود. برخی از مواردی که می خواهید در طول بررسی از تیم محتوای خود بپرسید عبارتند از:
-آیا محتوا به هدف(های) مورد نظر خود میرسد؟
– آیا مراحلی وجود دارد که بتوان آن را برای کارایی بهتر تنظیم کرد؟
– آیا هر مرحله یا شخصی مانع از تکمیل مرحله دیگر میشود؟
– کارکنان در مورد فرآیند ساده چه احساسی دارند؟
دریافت این پاسخها مستقیماً از سران تیم یا اعضای تیم به شما بینشی میدهد که آیا فرآیند تولید محتوای شما نیاز به بازبینی دارد یا خیر.
سخن آخر
ایجاد محتوا یا تولید محتوا یکی از مهمترین بخشهای برنامه بازاریابی محتوای شما است زیرا نمیتوانید محتوایی را که وجود ندارد تبلیغ کنید. داشتن یک فرآیند تولید محتوا، شما را از عجله استرسزای پستهای بیمورد دور میکند و در عوض تولید محتوا را به سرعت تبدیل میکند. مقیاس پذیری در مفهوم تجاری به عنوان توانایی رشد و انطباق با تغییرات در طول زمان تعریف میشود. هنگامی که میخواهید به عنوان یک کسب و کار رشد کنید، باید به این فکر کنید که چگونه عملیات خود را مقیاس بندی میکنید. تولید محتوای مقیاس پذیر اساساً در مورد آسان کردن فرآیند شما برای تکرار است. در صورتیکه قصد داشتهباشید تولید محتوا انجام دهید، به شما پیشنهاد میکنیم سایت رایا مارکتینگ را انتخاب کنید.