مقالات آموزشی

توصیه های کلیدی، برای تولید رپورتاژ

مفید بود؟

در سطح کلان و استراتژیک فکر کنید

همان طور که می دانید، عصر جدید مشغول کشت و کشتاری است بی رحمانه. در این کارزار روش های سنتی کسب و کار یکی پس از دیگری از بین می روند و آن هایی که خود را با شرایط هماهنگ نساخته باشند، محکوم به نابودی و فراموشی هستند. در این میان، یکی از راه هایی که می تواند سریعا گلیم یک برند را از آب بیرون بکشد، پناه بردن به آغوش گرم مارکیتنگ و فعالیت در حوزه ی آنلاین است.
اما هر نبردی، جنگ افزار خود را می طلبد، فضای انلاین هم، ابزارالات مخصوص به خود را دارد. در پروسه ی مارکتینگ آنلاین، مانند روش های سنتی اصل بر فعالیت بهنیه، یعنی حداقل هزینه و حداکثر دریافتی است. در نتیجه رپورتاژ ناگهان پدیدار می شود و به عنوان یک بازیگر موثر عرض اندام می کند.
کاری که ما در سطرهای آینده ارائه داده ایم معرفی شش گام برای تولید رپورتاژی بهینه، کارا و قدرتمند است. لازم به ذکر است که نگاه اعمال شده در نگارش این مقاله، دیدی کلان و استراتژیک است.

 

1. آنالیز شرایط بازار

حتما چندی است که نام استراتژی های بازاریابی و عناوینی به این شکل به گوشتان خورده است. رپورتاژ به دلیل ماهیتی که دارد، چه به صورت انفرادی و چه در هماهنگی یک سری مطالب گروهی، نیاز به برنامه ریزی مشخص و مدون دارد. به همین خاطر تقریبا در هر متنی که به رپورتاژ پرداخته می شود، تاکید این است که باید شرایط انالیز شود، ذائقه ی مخاطبان بررسی گردد و بر اساس یک برنامه ی مشخص، به صورت چراغ خاموش پیشروی صورت بگیرد.

2. برنامه ریزی برای موضوع رپورتاژ

پس از تحلیل بازار، باید مشخص شود که رپورتاژ با چه موضوعی نگارش شود. کدام خلا و جای خالی وجود دارد که باید پر شود. متن و محتوای رپورتاژ به چه شکلی قرار است داده و اطلاعات در اختیار مخاطبان قرار دهند و اموری از این دست.

3. یافتن زمینه ی انتشار

اگر دو گام ابتدایی محکم و شفاف برداشته شده باشند، در مرحله ی سوم کار زیاد دشوار نیست. در واقع اینجا قرار است این موضوع بررسی شود که کدام شبکه های اجتماعی

ظرفیت بیشتری برای نشر رپورتاژ را دارند. البته که باید آگاه بود از متنی به متن دیگر، زمینه ی انتشار تفاوت می کند.
در واقع این که یوتیوب را انتخاب کنیم یا یک نشریه و سایت محلی را، خود موضوعی است چالشی(گام های یک و دو باید در ارتباط با هم تحلیل شوند تا مرحله ی شوم در اوج کیفیت محقق شود).

4.  کیفیت تولید رپورتاژ

اگر تمامی شرایط محیطی و جنبی آماده باشند، اما متن نهایی کیفیت لازم را نداشته باشد، یک رپورتاژ راه به جایی نمی برد. همان طور که مشاهده می کنید ما در این قسمت در بعد کلان و استراتژیک مساله را بررسی می کنیم، اما مطالبی نگاشته ایم که دستورالعمل وار، همین بند را باز کرده اند و مطالبی راجع به تولید یک رپورتاژ با کیفیت ارائه داده اند.

5. نحوه ی انتشار

اینکه یک رپورتاژ به چه شکل منتشر شود هم خود مساله ای است چالشی. منظور این است که مثلا اگر تصمیم بر این بوده که متن در قالب یک اینفوگرافی توییت شود، چه ساعتی مناسب است؟ اشتراک گذاری آن توییت که قالب رپورتاژ دارد در کدام شبکه های اجتماعی دیگر، به چه شکل و شمایلی انجام خواهد گرفت؟

6. ارزیابی مداوم برای آینده

با انتشار یک رپورتاژ کار به اتمام نمی رسد. باید مدام بازخوردهای آن محتوا را زیر نظر داشت، به ویژه نظرات مخالف را جمع آوری کرد و در آخر به تحلیل نشست که چگونه می توان نمونه های بعدی را با کیفیتی فراتر از آن چه تا به حال انجام گرفته تولید کرد.

سخن نهایی

رپورتاژ مساله ای نیست که بتوان آن را در یک مقاله ی کوتاه خلاصه کرد، اما ماهیت کار ما چکیده سازی است. در نتیجه امکان دارد در هر یک از مطالب بخش های زیادی از قلم بیافتد، ما خود به خوبی از این امر مطلع هستیم و به همین دلیل مدام کوشیده ایم تا از جنبه های مختف رپورتاژ را نقد و بررسی کنیم.
گاهی به نوکِ قله می رویم و از دور ترین مسافت ممکن رپورتاژ را نگاه می کنیم، بعضی وقت ها هم در دل رپورتاژ کوچک ترین مسائل را در اختیار شما قرار می دهیم، هدف اما همواره یک نقطه ی درخشان و طلایی است، ما می خواهیم روند مارکتینگ شما را بهبود ببخشیم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.