مقالات آموزشی

مهارت های کلیدی و اصول جذب مخاطب در بازاریابی

مفید بود؟

میخواهید خواننده های خود را مجذوب کنید؟ این 10 قانون را برای نوشتن داستان های خبری جذاب رعایت کنید

مهارت های کلیدی جذب مخاطب

نوشتن مقالاتی با ساختاری مناسب که در کنار آگاهی بخشی، سرگرم کننده نیز باشد، آنطور که به نظر میرسد آسان نیست و نیاز به مهارت های کلیدی جذب مخاطب دارد. میلیارد ها وبسایت وجود دارد که از لحاظ نوشتاری بسیار ضعیف، غیر قابل تصور و خسته کننده هستند. اما شما نمیخواهید که این صفات برای نوشته های شما به کار رود ، درست است؟

همانگونه که تمامی بازاریابان حوزه محتوا که در حال گسترش پلتفرم خود هستند میدانند، مخاطبین روی به وبسایت هایی می آورند که منابع ویژه ای داشته باشند، چه وبلاگ های به روز باشد و چه کتاب های الکترونیکی و یا پادکست های هوشمند و غیره. البته، در بحث نوشتن، مخصوصا موضوعات اخباری، قطعا یک سری مهارت های کلیدی وجود دارد. به ویژه در صنعت چاپ، نحوه چگونگی این کار به خوبی درک شده است.

تولید محتوا سئو شده

روزنامه نگاران، آموزش دیده ند تا بتوانند خواننده را از همان خط اول به دام انداخته و تا انتها با خود همراه کنند. این اصول را می توان روشی از سوی بازاریابان محتوا برای جذب مخاطب در نظر گرفت. در اینجا، 10 قانون مهم ( مهارت های کلیدی جذب مخاطب )، برای نوشتن موضوعی جذاب و جنجالی آورده شده که در مورد نوشته های چاپی و آنلاین صدق می کند:

اصول جذب مخاطب در بازاریابی

1. ابتدا با مهمترین اطلاعات آغاز کنید. 

مقدمه ی هر مقاله، باید سریعا مخاطب را درگیر کرده و خلاصه ای از داستان را در 25 الی 30 کلمه بیان کند.

2. متن خود را تمام و کمال، اما مختصر بیان کنید. 

چند جمله ابتدایی، باید شامل (چه چیزی، چه کسی، چه مکانی، چه زمانی، چرا و چگونه ) باشد. به یاد داشته باشید که اکثر مردم، پیش از اینکه از مطلب شما رد شوند، بیش از 250 کلمه نخواهند خواند، پس سعی کنید هر چه سریعتر، اطلاعات لازم را به آنها منتقل کنید.

3. از افعال معلوم استفاده کنید. 

در قوانین و اصول بازاریابان محتوا، این کار (استفاده از افعال معلوم ) سریعتر خواهد بود و از تعداد کلمات کمتری هم استفاده خواهد شد. برای مثال: جمله ( آرژانتین، شب گذشته در فینال جام جهانی توسط آلمان شکست داده شد. ) زمان بیشتری نسبت به جمله ( آلمان، آرژانتین را شکست داد ….) نیاز خواهد داشت.

4. درباره موضوعات جدید و متفاوت بنویسید. 

چرا باید خواننده به نوشته شما اهمیت بدهد؟ چه بخشی از متن به آنها مربوط است؟ آیا موضوعی بسیار خاص و محبوب در فرهنگ ها یا جهان اتفاق افتاده است که بخواهید آن را در متن خود بگنجانید؟ در حال حاضر مردم درحال بحث بر سر چه چیزی هستند و این موضوع چگونه با نوشته شما در ارتباط است؟

5. به علایق مردم توجه کنید. 

در اصول جذب مخاطب برای بازاریابی، گرچه ممکن است مردم به نظرسنجی های سیاسی، درمان سرطان، دستور تهیه غذا و یا آب و هوای فردا علاقه مند باشند، اما اگر شما به داستان خود چهره ای انسانی ببخشید، می توانید ارتباطی عاطفی با مخاطب برقرار کرده و آنها را جذب موضوع کنید.

6. از اصطلاحات بپرهیزید. 

یکی دیگر از مهارت های کلیدی جذب مخاطب، این است که  هر صنعتی، زبان خاص خود را دارد و روزنامه نگاری هم همین طور می باشد. برای مثال، شما میدانید یک (باینلاین ) چیست؟ (سطر زیر عنوان مقاله که در آن نام نویسنده ذکر می شود ). مطمئنا خیر. پس به زبانی که با آن می نویسید دقت کنید. سعی کنید تا حد امکان ساده نوشته و سرراست و واضح صحبت کنید.

7. کلمات مخفف را در اولین منبع خود به طور کامل توضیح دهید. 

سعی کنید تمامی کلمات مخففی که در متن استفاده کرده اید را، در بخش منابع به طور کامل توضیح داده و کلمه کامل آن را برای درک بهتر خواننده بنویسید.

8. از نقل قول مناسب استفاده کنید. 

انتقال اطلاعات ، از زبان شخصی دیگر، بسیار مناسب به نظر می رسد. گرچه، هنگام نقل قول، دقت کنید که دقیقا کلمه به کلمه آنچه که گفته شده را بیان کنید. املای نام آن فرد را دو دفعه چک کنید تا اشتباه نوشته نشده باشد و مطمئن شوید که نقل قول مناسب را به گونه نمی نویسید که اهداف آن فرد دچار تغییر شود.

9. واقع گرایانه بنویسید. 

یکی از اصول جذب مخاطب در بازاریابی این است که، گرچه، روزنامه نگاران شوخی میکنند و می گویند که واقعیت، مانع از نوشتن یک داستان خوب میشود، شما هرگز نباید چیزی بنویسید که میدانید واقعیت ندارد. همه ی اشتباهاتی می کنیم، اما اشتباه از دروغ متفاوت است!

بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا

10 . سعی کنید شخص دیگری متن شما را بخواند. 

افراد کمی می توانند اشتباهات خود را تشخیص دهند، بنابراین داشتن یک نفر که قبل از انتشار متن آن را بررسی کند، کار هوشمندانه ای به نظر می رسد. در نظر داشته باشید که مغز انسان، کلمات را به جای حروف می خواند، بنابراین اگر حروف اول و آخر یک کلمه درست باشند، ما آن کلمه را درست می پنداریم، گرچه دیگر حروف آن اشتباه باشند.

بنابراین، بازاریابان محتوا، چگونه این قوانین و اصول را در متون خود اعمال می کنند؟

بیایید موضوع خود انتشاری را به عنوان مثال در نظر بگیریم: (خود انتشاری، زمانی است که خود نویسنده، بدون همکاری با یک انتشارات، نوشته های خود را به چاپ می رساند. )

هزینه تولید محتوا متنی

داستان را با کلمات جذاب آغاز کنید

یکی از مهمترین مهارت های کلیدی جذب مخاطب این است که تا حد امکان، سعی کنید داستان خود را با کلمات زیبا و جذاب آغاز کنید.

سریعا به پرسش های فوری پاسخ دهید

تجارت های آنلاین، مانند آمازون، گوگل و اپل تاثیر عظیمی بر انتشارات سنتی با افزایش رقابت در حوزه خود انتشاری داشته اند. اینگونه تغییرات ممکن است فرصت هایی ایجاد کرده باشند و به نویسندگان بیشتری اجازه می دهد داستان ها و نوشته های خود را نشر دهند و  خوانندگان بیشتر از هر زمان دیگری می توانند به کتاب های نویسندگان مختلف دسترسی پیدا کنند، اما همچنین بیانگر آشفتگی در حوزه انتشارات سنتی نیز هست.

در گذشته، برای چاپ کتاب، نویسنده باید بخش ها و فصل هایی برای نمونه ارسال میکرد و این کار با کمک و یا بدون کمک نماینده انجام می شد و مطالب لازم برای انتشارات ارسال میشد.

اگر انتشارات، به آن نوشته علاقه مند نبود، هیچ پاسخی به نویسنده نمی داد و یا بعد از مدتی طولانی، نوشته های او را همراه با نامه ردکردن کار وی، برایش ارسال می کرد.

در حال حاضر، ابزار های مختلف، این موانع را از سر راه نویسنده برداشته اند. کتاب های خود انتشار عالی، این شایعه که اینگونه کتاب ها موفق نمیشوند را نیز حذف کرده است. از جایی که نویسندگان مختلف، با انتشار کتاب های الکترونیکی خود پولدار شده اند، اکنون انتشارات، بر سر نویسندگان محبوب به رقابت می پردازند.

پیشنهاد می کنیم مقاله بازاریابی محتوا در ایران را مطالعه نمایید

منبع خود را، برای پشتیبانی از اطلاعات، نام ببرید

یکی از اینگونه نویسندگان به نام هالی وارد، که اولین کتاب خود به نام ( آسیب دیده ) را در آمازون منتشر کرد، تبدیل به یکی از پرفروش ترین کتاب ها در ژانر بزرگسالان شد. با او درباره موفقیتش و اینکه چرا این راه را انتخاب کرده صحبت شده است:

هالی گفت: امروزه بازار ادبیات بسیار شلوغ است، اما خود انتشاری به من این فرصت را میدهد تا چیز هایی که در روش سنتی قابل اجرا نیست را امتحان کنم. همچنین این کار، من را از سیستم ( یا وفق پیدا کن یا حذف شو ) نجات داد. درنهایت با افزایش نسبتا خوب کتاب های الکترونیکی و کمتر شدن بازار انتشارات سنتی، گمان می کنم خود انتشاری، مکان خوبی برای حضور من باشد.

جزییات را اضافه کنید

بنابراین، آینده چه چیزی برای انتشارات سنتی دارد؟

بر اساس تحقیقات انجام گرفته، بیشتر انتشارات ها، سالانه تعداد بالغ بر 2100 عدد نوشته ارسالی دریافت میکنند، اما حدودا تنها 1 درصد از این عناوین در نهایت چاپ خواهند شد. از 1.2 میلیون عنوان کتابی که مورد بررسی قرار گرفت، 80 درصد آنها کمتر از 100 نسخه، 16 درصد کمتر از 1000 نسخه و تنها 2 درصد بیش از 5000 نسخه فروش داشته اند. بر اساس این روند، ناشران عظیم، بیشتر سعی در استفاده از نویسندگان با تجربه تر دارند.

یک نتیجه گیری راضی کننده بنویسید

در مهارت های کلیدی جذب مخاطب، باید بدانید که تخفیفات چشمگیر فروشگاه های آنلاین و زنجیره ای، تاثیر به سزایی در انتشارات سنتی داشته است و بسیاری از فروشگاه های کتاب را مجبور به تعطیلی کرده است. در نتیجه ، ناشرین سنتی، فروش کمتری را تجربه می کنند. بنابراین، به نظر می رسد که طولی نخواهد کشید که آخرین میخ بر تابوت انتشارات سنتی کوبیده شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.