مقالات آموزشی

دانستن نکاتی درباره طراحی بنرهای زیبا

مفید بود؟

در این مقاله قصد بررسی طراحی بنرهای زیبا را داریم. بدین منظور باید بدانیم اساسا بنر چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ پس از آن می‌توان به بررسی اصول طراحی بنر رسید و در انتها به این نتیجه رسید که به چه بنری زیبا گفته می‌شود؟ همچنین در ادامه به مواردی همچون طراحی بنر مغازه، نرم افزار طراحی بنر تبلیغاتی و بنرهای تبلیغاتی جذاب نیز اشاره کرد. پس با ما همراه باشید.

طبق تعریفی که ویکی پدیا از بنر ارائه داده است، بنر به یک تکه پارچه که حاوی پیام مهمی استف اطلاق می‌شود. اما امروزه تعریفی دیگری برای بنرهای تبلیغاتی در نظر گرفته شد، بنر به یک تصویر گرافیکی گفته می‌شود که حاوی پیام مهمی برای انتقال به مخاطب است. چیزی که بین این دو تعریف مشترک است “انتقال پیام به مخاطب” است. به همین دلیل بنر فارغ از هر جنسی که باشد برای انتقال پیام به کار می‌رود خواه این پیام از نوع اطلاع رسانی باشد خواه از نوع تبلیغات باشد.

بنرهای اطلاع رسانی ب رویدادهای رسمی و مهم مانند انواع سمینارها، کنسرت‌ها، همایش‌ها، جلسات رسمی و … استفاده می‌شود. بنرهای تبلیغاتی به منظور معرفی یک محصول و یا کالا اختصاص دارد. همچنین از بنرهای تبلیغاتی به منظور معرفی یک مکان که خدمات خاصی را ارائه می‌دهد و در واقع هدف از طراحی این نوع بنر جذب مخاطب است مانند بنر یک رستوران استفاده می‌شود. برای طراحی بنرهای زیبا باید از طراحی کمک بگیرید که دارای تجربه کافی در این زمینه باشد و بتواند انواع مخاطب را شناسایی کند و با توجه به نیاز و سلیقه مشتری به طراحی بنر بپردازد.

علاوه بر طراحانی که به صورت انفرادی در این زمینه مشغول فعالیت هستند، شرکت‌های مختلفی مانند رایا مارکتینگ به طراحی بنرهای زیبا، طراحی بنرهای تبلیغاتی جذاب، طراحی بنر مغازه، تهیه متن بنر تبلیغاتی و سایر فعالیت‌های طراحی مشغول هستند. در این شرکت‌ها، نمونه طراحی بنر با فتوشاپ و نمونه بنر افتتاحیه نیز موجود است. اسامی این شرکت‌ها را می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت تحت عنوان شرکت‌های طراحی کننده بنر به دست آورید.

از اصول طراحی بنرهای زیبا چیزی می‌دانید؟

شاید با خود فکر کنید اصول طراحی بنرهای زیبا با هم دارای تفاوت است. اما باید بدانید فارغ از اینکه هدف از طراحی هر بنر با دیگری می‌تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی دارای یک اصل کلی و مشترک است و آن هم رعایت سادگی در طراحی بنر است. در طراحی بنرهای زیبا علاوه بر در نظر گرفتن هدف از طراحی بنر، بایستی محتوا و تصاویر انتخابی برای آن به گونه‌ای باشد که مخاطبان با یک نگاه به بنر، مفهوم آن را درک کنند. در واقع بنر نباید آنقدر پیچیده طراحی شود که همه مخاطبان در درک مفهوم و هدف آن دچار مشکل شوند. چرا که امروزه برخی از طراحان اعتقاد دارند یک بنر هر چقدر پیچیده‌تر باشد، در جذب مخاطب موفق‌تر خواهد بود.

اما بر خلاف این ادعا، باید گفت نتیجه‌گیری‌ها ثابت کرده است، بنرها هر چقدر ساده‌تر و بدون پیچیدگی طراحی شوند، تاثیر بهتری در مخاطب خواهند گذاشت زیرا بسیاری از مخاطبان به محض دیدن یک بنر پیچیده که در درک مفهوم آن دچار مشکل شوند، از سر و کله زدن با آن اجتناب کرده و سراغ طرح دیگری خواهند رفت. بدین ترتیب چنین بنری بیش از 70% مخاطبان خود را از دست خواهد داد. در هر صورت با وجود این مقدمه طولانی در ادامه به سراغ بررسی اصول طراحی بنرهای زیبا خواهیم رفت.

اصول طراحی بنرهای زیبا چیست؟

در این قسمت به بیان موردی اصول طراحی بنرهای زیبا و توضیح مختصری از هر کدام خواهیم پرداخت. این اصول عبارت است از:

در نظر گرفتن طراحی با کیفیت و جذاب برای بنر

منظور از طراحی جذاب استفاده از علائم و نمادهای زیبا و جذاب در طراحی بنر است. همچنین سعی کنید یک متن کوتاه، جذاب، مفید و مختصر برای بنر خود در نظر بگیرید تا مخاطب از دیدن و خواندن آن خسته نشود.

در نظر گرفتن تصاویر با کیفیت و جذاب در طراحی بنرهای زیبا

بدین منظور بهتر است از عکاسان حرفه‌ای کمک بگیرید و یا اگر توانایی هزینه پرداخت عکاسی را ندارید از تصاویر آرشیوی موجود در اینترنت با کیفیت بالا و البته مرتبط با موضوع مورد تبلیغ در نظر بگیرید.

ایجاد انگیزه در مخاطب به منظور برقراری تماس

باید شیوه‌ها و روش‌هایی را در نظر بگیرید تا مخاطب وسوسه شده و یا ترغیب شده و با شما تماس بگیرد یا به وب سایت شما سری بزند. بدین منظور می‌توان قرعه کشی، تخفیفات ویژه، تخفیفات فصلی، تخفیفات مدت دار و … را برای مخاطب در نظر گرفت. این مورد شانس شما را در افزایش مخاطب و بازدید بالا خواهد برد.

خوب است بخوانید: همه چیز درباره طراحی پوستر

نوشتن متن مختصر و مفید

برای طراحی بنرهای زیبا، باید متنی را در نظر بگیرید که در عین سادگی و پیچیده نبودن، توانایی جذب مخاطب را هم داشته باشد. برای این کار متن بنر شما نباید بیشتر از 4 خط باشد. اگر متن بنر خیلی کوتاه باشد، مخاطب متوجه هدف شما از بنر نخواهد شد و اگر هم خیلی طولانی باشد علاوه بر اینکه مخاطب خسته خواهد شد، دچار سردرگمی نیز خواهد شد به گونه‌ای که از اصل موضوع دور خواهد شد.

در نظر گرفتن هارمونی رنگ‌ها

منظور از این گزینه شناختن رنگ‌ها و در نظر گرفتن ماهیت آن‌ها است. مخاطب با دیدن هر رنگ احساس متفاوتی خواهد گرفت. به همین علت طراح هنگام طراحی بنرهای زیبا باید این موضوع را در نظر بگیرد. علاوه بر این، رنگ‌های بنر باید به گونه‌ای انتخاب شوند که برای مخاطب چشم نواز باشد و روی مخاطب تاثیر خوبی بگذارد. برای مثال استفاده از متن قرمز در یک بک گراند با رنگ قرمز تاثیر زیادی در مخاطب خواهد داشت.

در نظر گرفتن لوگوی تبلیغاتی در طراحی بنرهای زیبا

لوگوی تبلیغاتی همان نماد یا برند تبلیغات شماست که تاثیر زیادی در جذب مخاطب و افزایش مخاطب خواهد داشت. به این دلیل که اگر درست طراحی و استفاده شود، باعث خواهد شد تا در ذهن مخاطب ثبت شود. با استفاده از یک لوگوی خوب به مخاطب نشان خواهید داد این تبلیغات از طرف چه کسی است؟ لوگو یا برند در واقع نشان دهنده هویت و اصالت کسب و کار شماست!

انواع طراحی بنرهای زیبا کدام است؟

اگر بخواهیم به انواع بنرها در حوزه تبلیغات اشاره کنیم باید به موارد زیر نگاهی بیندازیم:

  • بنر ثابت
  • بنر فلشی یا تعاملی
  • بنر متحرک یا GIF

بنر ثابت همانطور که از نامش پیداست دارای تصویر ثابت در کنار یک متن است، اما بنرهای فلشی ای تعاملی دارای تصاویر است، به عبارتی چنین بنرهایی می‌توانند از یک یا چند تصویر استفاده کنند. بنرهای متحرک به معرفی یک محصول به صورت یک داستان می‌پردازد. این داستان می‌تواند به صورت تکه و اصطلاحا در چند پارت یا بخش نمایش داده شود. این نوع بنر نیز که به تازگی‌ها بسیار رواج پیدا کرده است، تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب دارد. برای طراحی بنرهای زیبا از انواع برنامه‌ها  و نرم افزارها که در اینترنت موجود است و به صورت رایگان نیز قابل استفاده است، می‌توان استفاده کرد. یکی از مشهورترین و رایج‌ترین این برنامه‌ها، فتوشاپ است.

فتوشاپ دارای قابلیت‌های زیادی در ارائه انواع بنرها است. البته قطعا برای این کار باید از یک طراح حرفه‌ای کمک بگیرید. همچنین یکی از بهترین نمونه‌های بنر به خصوص برای طراحی بنر مغازه، طرح لایه باز psd است. در این طرح می‌توان در صورت نارضایتی تمامی المان‌ها یا عناصر موجود در طرح را ویرایش کرد. در ادامه یک بنر مغازه که به صورت لایه باز طراحی شده است را مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این، این طرح دارای فواید دیگری نیز است که در ادامه به آن اشاره شده است:

  • صرفه جویی در زمان
  • امکان سفارشی سازی طرح برای هر مشتری از صفر تا صد یا از پایه

در واقع شما هنگام مراجعه به طراح و سفارش طرح برای مقصد خاصی مثلا برای بنر مغازه، طراح تمامی طرح‌های این حوزه را به شما نشان می‌دهد و با توجه به سلیقه و نظر شما آن را تغییر می‌دهد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.