توانایی انجام کاری در هر زمینه ای مانند بازاریابی محتوا، علاوه بر داشتن مهارت های کافی و دانستن تاکتیک ها و روش های جدید، نیازمند استعداد است.
بازاریابی محتوا قبل از اینکه به عنوان یک استراتژی شناخته شود، همواره مورد استفاده قرار می گرفت، اما کسی آن را به نام علمی خود نمی شناخت و آگاهی های لازم در مورد آن نداشت. فرآیند بازاریابی و فروش همواره در میان تمدن های مختلف رایج بوده است. بسیاری از انسان ها زمانی که توانایی ارائه ی مفاهیم و تولید محتوای مختلف برای ارائه ی محصول خود و یا روش های دیگری که بتواند به مخاطب اطلاعات بیشتری منتقل کند را در خود مشاهده کردند، ناخودآگاه در حال استفاده از این استراتژی بودند.
برای تولید محتوایی که بتواند ارزش واقعی ایجاد کند و موجب کشف توانایی های شما در این استراتژی شود، پس از اینکه دست به کار شدید کارهای ضروری را حتما انجام دهید. ایده ها و خلاقیت هایتان را خرج کنید. از تمامی آنها برای خود یادداشت تهیه کنید. با یک زمان بندی درست برای رسیدن به هر کدام از آنها دست به کار شوید.
به منظور پردازش یکی از ایده هایتان، کار را آغاز کنید، در ادامه ی فرآیند، متوجه خواهید شد که در آن مستعد هستید یا خیر؟
هنگامی که به یک ثبات رسیدید، سعی کنید در جهت کشف روشی که در ادامه از آن استفاده می کنید، گام بردارید. آلبرت انیشتین می گوید: مسأله ی مهم سوال نپرسیدن و پرهیز از پرسش نیست. موجودیت کنجکاوی نیز در این جهان دلیل خاص خود را دارد. هیچ کس نمی تواند به کسی که از اندیشیدن در مورد راز و رمز ابدیت، زندگی و ساختار شگفت انگیز واقعیت می ترسد، کمک کند. اگر کسی هر روز فقط سعی کند ذره ای از این رمز و راز را درک کند کافی است. هرگز کنجکاوی مقدس را از دست ندهید.
صبور باشید، از ابتدا آگاه باشید که بازاریابی محتوا با فروش متفاوت است. در این استراتژی باید بلند مدت فکر کنید و به دنبال خلق آثاری زودبازده نباشید. ماهیت محتوایی که تولید می کنید به گونه ای خواهد بود که به مشتریانتان اجازه ی تفکر، حق انتخاب و تصمیم گیری می دهید.
هرگز از پرسیدن و دانستن بیشتر هراس نداشته باشید. دست به کار شوید و در مورد مسائل مختلف بازار اطلاعات کسب کنید.
افراد بسیار توانا و مستعدی وجود دارند که وارد کار شده اند و با توانایی خلق ایده های فراوان در ابتدای کار موفق بودند، اما در ادامه، بدون توجه به اینکه نیازمند کسب اطلاع از زمینه های جدید و توانایی های خلاقانه ی کار خود هستند، پس از یک دوره رکود، با وجود توانایی های بسیار زیادشان با شکست روبرو شدند.