تولید محتوا روشی بسیار عالی برای بازاریابی شرکتها به شمار میرود. به عبارتی دیگر، در قرن جدید و همزمان با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و ابزارهای بازاریابی دیجیتالی مانند وبلاگ و یا وبسایت، تولید محتوا و وبلاگنویسی تجارت بزرگی محسوب میشود.
طبق اعلام موسسه بازاریابی محتوا، 89٪ از بازاریابهای B2B (بازاریابی تجارت به تجارت) از بازاریابی محتوا استفاده میکنند.
علاوهبراین، تحقیقات موسسه Hubspot (موسسه ارائه دهنده خدمات بازاریابی محتوا؛ بازاریابی رسانههای اجتماعی، مدیریت محتوا، تجزیه و تحلیل وب و بهینه سازی موتورهای جستجو) ثابت کرده:
در صورتیکه پستهای وب سایت و یا وبلاگ یک شرکت، بطور مرتب در هر ماه منتشر و یا به روز رسانی شود، آن شرکت میزان ترافیک بیشتری را به سمت وبسایت خود جذب خواهد نمود.
آیا تولید محتوا برای کسب و کارها ضروی است؟
برای برندها و مارکهای مختلف، استراتژی محتوایی به هر منبعی که برای تعامل با مخاطبان شما استفاده میشود، اشاره دارد. این محتوا میتواند یک وبلاگ جذاب؛ یک فیلم دیدنی و یا حتی یک اینفوگرافیک اشتراکی باشد.
تولید محتوا به شما کمک میکند تا با ایجاد یک نام تجاری برای خود به عنوان یک فرد؛ سازمان یا تجارت موفق یا تأثیرگذار در حوزه خود، با مخاطبان جدید ارتباط برقرار کرده و بخوبی با آنها تعامل برقرار کنید.
با سرمایه گذاری کسب و کار خود در حوزه بازاریابی و تولید محتوا، موجب افزایش آگاهی افراد از برند خود؛ ایجاد ترافیک بیشتر؛ کمک به هدایت تولید و در نهایت، افزایش فروش خود خواهید شد.
نیچ مارکتینگ چیست؟
نیچ مارکتینگ (Niche Marketing ) به متمرکز نمودن محصولات یا خدمات برای رفع نیازهای مشتریان در بخشی کوچک؛ تعریف شده و ویژه از بازار گفته میشود.
نیچ مارکتینگ، یک استراتژی فوق العاده مناسب و عالی برای کسب و کارهای کوچکی است که قصد دارند با بودجه یا سرمایه اندک خود، محصولات یا خدمات خود را به بخش خاصی از بازار معرفی کرده و به فروش برسانند. نیچ مارکتینگ شانس کسب و کارها را برای پیشرفت و موفقیت به طور قابل توجهی افزایش میدهد.
تاثیرات شگفت انگیز بازاریابی و تولید محتوا بر موفقیت کسب و کارها
61٪ از مشاغل و شرکتهای موفق، از “استراتژی بازاریابی محتوا مستند” برخوردار می باشند. اگر تاکنون شما نیز از این فرصت قدرتمند بازاریابی استفاده نکردهاید، هر چه زودتر عجله کنید! در غیر این صورت، بزودی، از رقبا عقب مانده و فرصتی شگفتانگیز برای دستیابی به فروشی باورنکردنی را از دست خواهید داد.
طبق اعلام موسسه بازاریابی محتوا، 89٪ از بازاریابهای B2B (بازاریابی تجارت به تجارت) از بازاریابی محتوا استفاده میکنند.
مخاطب، فرق بین محتوای دروغ و محتوای حقیقی را میفهمد!
متاسفانه، برخی از کسب و کارها گاهی در دام “تولید محتوای اغراقآمیز و دروغ” در مورد خود و محصول خود میافتند! و جای تاسف دارد که شماری از مشاغل، به انجام تبلیغات مخرب و پست گذاریهایی اغراق آمیز و دروغین در رسانههای اجتماعی روی آوردهاند.
اما یادتان باشد! مخاطب هدف شما باهوش بوده و بادقت، بدنبال محتوایی ارزشمند؛ غنی؛ حقیقی و اصلی میباشد.
یکی از مهمترین اشتباهات امروز بازاریابها این است که فکر میکنند برای جلب رضایت مخاطبان خود، مرتباً باید در حال فریب دادن مخاطب خود از طریق تولید محتوای دروغین باشند.
اما… شما باید به تولید محتوای باکیفیت و حقیقی بپردازید. آنگاه خواهید دید که چگونه مخاطبان، محصولات و خدمات شما را کشف کرده؛ خریده و از دستیابی به آنها لذت میبرند.
ترفند مهمی که باید در اینجا بلد باشید این است که قبل از تلاش برای تولید محتوا، ابتدا باید مخاطب خود را بخوبی بشناسید!
محتوای نیچ چیست؟
محتوای Niche به محتوایی گفته میشود که بهمنظور برقراری ارتباطی قوی با مخاطب خاص در جهت دستیابی به نتایجی ایدهآل ایجاد شده است.
تولید محتوای نیچ میتواند ابزاری عالی برای ایجاد ارتباط بهتر با مخاطبان؛ مشتریان و یا خوانندگان باشد. این نوع محتوا میتواند محتوای شما را هدفمند کند؛ سئو سایت شما را بهبود بخشد و همچنین میتواند به شما کمک کند تا بهراحتی رقبای خود را شکست داده و در تجارت خود، حرف اول را بزنید!
استراتژی محتوای Niche چیست؟
قبل از شروع به کار برای تولید محتوای نیچ، در وهله اول باید حتما یک استراتژی محتوای نیچ ایجاد کنید. شما باید در استراتژی محتوای نیچ خود، نوعی محتوا که برای مخاطبان شما معنادار است را انتخاب و برنامهریزی نمایید. سپس، باید آن محتوا را ایجاد کرده و به گونهای توزیع کنید تا بیشترین تأثیر را بر روی مخاطبان داشته باشد. با مخاطبان خود آشنا شوید؛ محتواهایی ارزشمند و خواندنی ایجاد کنید و سپس برای دیده شدن هرچه بیشتر محتواها آزمون و خطا کنید.
مراحل انجام نیچ مارکتینگ (مراحل تولید محتوای نیچ)
- با مخاطبان خود آشنا شوید.
سوال بپرسید:
شما قبل از تلاش برای تولید محتوای نیچ باید درک کنید که مخاطبان هدف شما به چه چیزی میخواهند دست پیدا کنند. در واقع، باید بدانید هدف آنها از خرید کردن از شرکت شما چیست؟
برای آشنایی بیشتر با مخاطبان خود، میتوانید از خود سؤالات زیر را بپرسید:
- چرا ممکن است آنها در این زمان خاص به دنبال آشنایی با شرکت من باشند؟
- شایعترین مشکلاتی که ممکن است مخاطب هدف من با آن روبرو شود چیست؟
- در حال حاضر چگونه مخاطبان با این مشکلات دست و پنجه نرم کرده و آنها را حل میکنند؟
- و در آخر، از خود بپرسید: چگونه تجارت من میتواند به حل بهتر مشکلات آنها کمک کند؟
شما در واقع، هنگام پاسخ به این سؤالات، نحوه تعامل با مخاطبان خود را شکل میدهید. هنگامی که در ذهن مشتری خود جای گرفتید و به جای او فکر کردید، میتوانید به این سؤالات پاسخ دهید و بعداً مباحث بیشتری را گسترش دهید.
یک راه عالی دیگر برای کشف خواسته مخاطب هدف خود این است که به مشاغلی شبیه به شغل خود نگاه کنید. رقبا میتوانند به شکلی باورنکردنی به شما کمک کنند!
به صفحات رسانههای اجتماعی آنها نگاه کنید و سپس نحوه ارتباط آنها با مخاطبان خود را مشاهده کنید. زبان و کلمات کلیدی آنها را مطالعه کنید. مخاطب هدف آنها احتمالاً مشابه مخاطبین شما خواهند بود. مطالعه مطالب آنها میتواند ایدههایی را برای تولید محتوا در ذهن شما برانگیزد و به شما در توسعه سبک ارتباطی خود با مخاطبان، کمک کند.
استراتژی محتوای Niche چیست؟
- ایجاد یک پرسونا (Persona)
راه دیگر برای درک نیازهای مخاطبان هدف شما ایجاد یک “پرسونا” است. یک پرسونا فراتر از یک جمعیتشناسی یا میانگین سنی است؛ به عبارتی، پرسونا یک شخصیت نیمه تخیلی را خلق میکند که این شخصیت، نشان دهنده تعداد زیادی از مخاطبان موجود شما است.
برای ایجاد یک پرسونا مخاطب، شما میتوانید:
- مکانی را انتخاب کنید؛
- سرگرمیهای خود را انتخاب کنید؛
- تصمیم بگیرید با کدامیک از کانالهای رسانههای اجتماعی با آنها ارتباط برقرار کنید؛
- یا اینکه مخاطب شما چه سبکی از نشریات آنلاین را میخواند و موارد دیگر…
این کار تولید محتوا را بسیار ساده کرده و به شما کمک میکند تا مستقیماً با خوانندگان خود صحبت کنید.
به خاطر داشته باشید؛ آنچه در هنگام تولید محتوا برای شما مهم و جذاب است، ممکن است برای مخاطب مورد نظر شما هیچ اهمیت و جذابیتی نداشته باشد. سعی کنید بیشتر بر روی آنچه که مخاطبان شما اغلب مجذوب آن می شوند متمرکز شوید. اینکار موجب پیشرفت شما در تولید محتوا خواهد شد.
پس شما تا به اینجا:
- شما درباره مخاطبان مورد نظر خود تحقیق کردهاید؛
- محل زندگی آنها را کشف کردهاید؛
- جایی که آنها اوقات فراغت خود را سپری میکنند و از کدامیک از صفحات رسانههای اجتماعی استفاده میکنند را میدانید.
نتیجهگیری: پس، اکنون وقت آن رسیده است که یاد بگیرید چگونه از این اطلاعات استفاده کنید.
- مطالعه موردی: شرکت LearnVest
شرکت LearnVest شرکتی است که کسب و کارهای عالی و درجه یکی را برای مخاطبان خود هدفمند سازی می کند. LearnVest، یک شرکت خدمات مالی است که برای میلیون ها نفر برنامه ریزی مالی ارائه میدهد. عامل مهم موفقیت شرکت LearnVest این بود که هوشمندانه از خود پرسید که دقیقاً چه مشکلی مخاطبان آنها را هدف قرار داده است. به عبارتی دیگر، آنها دائما با چه مسائلی روبرو هستند؟
- پاسخ: بزرگسالان و جوانان در آمریکا مبالغ بالایی بدهی دارند.
آنها با تمرکز بر روی نسل جوان به عنوان مخاطب هدف، یکی از بزرگترین نسل های تاریخ ایالات متحده را هدف قرار دادند؛ نسلی دیجیتالی که عادت های مالی بسیار متفاوتی نسبت به والدین و نسل های قبل از خود دارند. شرکت LearnVest محصولات مالی جدیدی را ارائه کرده است که به خوبی خواسته های این جمعیت را هدف قرار میدهد.
- نتیجه و دستآورد این شرکت:
اخیرا شرکتً LearnVest با مبلغ بسیار بالای 250 میلیون دلار به Northwestern Mutual که یک سازمان متقابل خدمات مالی آمریکایی است و در میلواکی مستقر است، فروخته شد.
- در تولید محتوای نیچ، مطالب خود را به زبانی ساده و قابل فهم بنویسید.
محتوای شما نباید مانند یک کتاب درسی دانشگاهی باشد!
در تولید محتوا سعی کنید مطالب را با استفاده از کلمات کلیدی آسان و به روشی ساده و قابل فهم بنویسید تا مخاطبان شما مجبور نباشند هنگام مطالعه، چندین بار مطالب را مرور کرده و کلمات را دائما در ذهن خود رمزگشایی کنند.
اضافه کردن کلمات کلیدی به متن در تولید محتوا به سادگی مطالب شما کمک کرده و موضوع بسیار مهمی به شمار میرود. علاوه بر این، استفاده از کلمات کلیدی، تأثیر بسزایی در سئو (بهینه سازی موتور جستجو) خواهند داشت. با اضافه کردن کلمات کلیدی ساده به محتوای خود، می توانید آن را در دسترس افراد زیادی قرار دهید.
هرچه تولید محتوا با کیفیت بالاتر و مضمون اصلیتری تولید شود، محتوای شما در موتورهای جستجو در رتبهبندی بالاتری قرار می گیرد.
ابتدا به بررسی کلمات کلیدی بپردازید که مخاطبان، بیشتر در جستجوی آن هستند. سپس در تولید محتوا برای وبلاگ یا وب سایت خود از این کلمات استفاده نمایید.
- این سه قانون کاردینال برای تولید محتوای نیچ جذاب هستند:
- در تولید محتوا از پاراگرافها و جملات کوتاه استفاده کنید.
- محتوای طولانی را با هدرها؛ زیرنویسها و تصاویر جذاب، کوتاه نمایید.
- عناوین مختصر و چشم نوازی ایجاد کنید تا توجه خواننده را به محتوای خود جلب کنید.
لیستها (لیست های معروف با نام مستعار) یک روش عالی دیگر برای تولید محتوا است. لیست، به خواننده کمک می کند تا به راحتی در صفحه حرکت کرده و محتوا را بخوبی متوجه شود و هر بخش از آن را که مایل بود، مطالعه کند. همانطور که میدانید، افراد زیادی هستند که حوصله و یا فرصت خواندن تمام کلمات محتوای شما را ندارند. بنابراین در تولید محتوا سعی کنید مطالب را به گونه ای بنویسید که خواننده بتواند به سرعت، به مطلب دلخواه خود دسترسی پیدا کند.
- محتوای اصلی را بنویسید.
- در نیچ مارکتینگ، نوشتن محتوای اصلی بسیار مهم است.
- محتوای شما باید به موقع و دقیق باشد. در تولید محتوا منابع خود را به دقت بررسی کنید و از صحت اطلاعات مطمئن شوید.
- محتوای خود را بهروز نگه دارید. مطالب قدیمی را مرتبا بررسی کرده و مطابق با آخرین اطلاعات، آنها را بهروز نمایید.
علاوه بر این، می توانید با استفاده از ابزارهای آنلاین و عالی مانند Canva ، یک پست وبلاگ را به یک اینفوگرافیک جذاب تبدیل کرده و با این روش، مخاطب را به خواندن محتوای خود بیشتر ترغیب کنید.
- محتوای خود را ارزشمند کنید.
بهترین کاری که می توانید برای برقراری ارتباطی عالی با مخاطب انجام دهید، ایجاد ارزش است. هیچ گاه مصرفکننده را مجبور به خرید محصول خود از سر اجبار و یا ناچاری نکنید.
در تولید محتوا سعی کنید چیزی را به مخاطبان خود پیشنهاد دهید و یا چیزی را ارائه دهید که به نفع آنها باشد. برای مثال، آنها را گام به گام راهنمایی کنید؛ و یا آنها را به منابع مفید از طریق پیوند به مقالات یا صفحات دیگر وب سایت خود، هدایت کنید.
- محتوای خود را ارزشمند کنید.
بهترین کاری که می توانید برای برقراری ارتباطی عالی با مخاطب انجام دهید، ایجاد ارزش است. هیچ گاه مصرفکننده را مجبور به خرید محصول خود از سر اجبار و یا ناچاری نکنید.
در تولید محتوا سعی کنید چیزی را به مخاطبان خود پیشنهاد دهید و یا چیزی را ارائه دهید که به نفع آنها باشد. برای مثال، آنها را گام به گام راهنمایی کنید؛ و یا آنها را به منابع مفید از طریق پیوند به مقالات یا صفحات دیگر وب سایت خود، هدایت کنید.