مقالات آموزشی

دانستنی هایی در خصوص تولید محتوای صحیح

مفید بود؟

در این مقاله قصد داریم از تولید محتوای صحیح صحبت کنیم. بدین منظور ابتدا باید با تولید محتوا آشنا شویم. سپس به سراغ شرایط تولید محتوای صحیح برویم. همچنین در ادامه با سایر مفاهیم پرکاربرد در حوزه تولید محتوا آشنا خواهیم شد. پس با ما همراه باشید.

برای اینکه وارد دنیای تولید محتوا شویم ابتدا باید بدانیم تولید محتوا چیست؟ برای اینکه بدانیم تولید محتوا چیست؟ دو راه پیش رو داریم. اول اینکه به عبارت تولید محتوا نگاهی بیندازیم که از مجموع دو کلمه تولید و محتوا تشکیل شده است. می‌توانیم تولید را به معنای تهیه و محتوا را به معنای مطلب یا پیام معنی کنیم که نتیجه این حالت برابر است با تهیه محتوا یا پیام. پس از این روش می‌توانید به این نتیجه برسیم که برای انتقال پیام می‌توان یک محتوا یا مطلب تهیه کرد. دوم اینکه چشمان خود را ببندیم و تصورکنیم با شنیدن عبارت تولید محتوا چه چیزی به ذهنمان می‌آید؟ پس در روش دوم قرار شد که تصویر سازی کنیم. برای یک لحظه چشمان خود را ببندید و به عبارت تولید محتوا فکر کنید.

بسیاری از شما با شنیدن یاد مقاله و یا حتی انشاء نوشتن می‌افتید. برخی از شماها هم ممکن است اصلا نتوانید برای این عبارت،  معادل‌سازی کنید! اما برای اینکه بتوانیم مفهوم تولید محتوا را به خوبی درک کنیم باید معادل سازی که در روش اول داشتیم یعنی تهیه مطلب یا انتقال پیام را با انشا نویسی و یا مقاله نویسی ترکیب کنیم که نتیجه آن برابر است با تهیه و انتشار یک مطلب جهت انتقال پیام که می‌تواند با اهدافی نظیر بازاریابی، علمی و فرهنگی صورت گیرد. همچنین در محتواسازی می‌توان از ابزارهای مختلف در تهیه محتوا مانند انواع تصاویر، فایل‌های صوتی و انواع کلیپ‌ها استفاده کرد. به همین دلیل تهیه محتوا می‌تواند در حالت‌های مختلف مانند تولید محتوا متنی، صوتی و تصویری صورت پذیرد. همچنین از شرایط اولیه برای محتواسازی، اطلاع از موضوع محتوا است به همراه هدف از تولید محتوا. با اطلاع از این دو مورد می‌توان به شناسایی طیف مخاطبان پرداخت و به طور دقیق‌تری به این کار مبادرت ورزید.

 

اصلا ضرورت تولید محتوای صحیح چیست؟

در این قسمت می‌خواهیم بدانیم اصلا چه نیازی به تولید محتوای صحیح است یا به عبارتی دیگر ضرورت تولید محتوای صحیح چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت امروزه تولید محتوا به مثابه موتور محرکه برای تمامی کسب و کارها به شمار می‌آید و به عنوان یکی از اجزای اصلی تبلیغات در راستای اهداف بازاریابی در نظر گرفته می‌شود. در واقع امروزه تمامی صاحبان کسب و کار می‌دانند تبلیغات به عنوان خط مقدم معرفی یک کسب و کار به شمار می‌آید. یکی از مهم‌ترین و البته موثرترین ابزار در دنیای تبلیغات استفاده از انواع محتواهای تصویری، صوتی و متنی است. با استفاده از محتواسازی می‌توان با مخاطب ارتباط تنگاتنگ برقرار کرد و با برقراری ارتباط نزدیک  می‌توان سلیقه مخاطب را بیشتر شناخت و یک ارتباط دراز مدت با مخاطب ایجاد نمود که این ارتباط در دراز مدت به نفع صاحب کسب و کار خواهد بود.

البته به شرطی که تولید محتوا به صورت موثر و صحیح صورت گرفته باشد! اگر بخواهیم مثالی بارزتر از تولید محتوا بزنیم باید به انواع تبلیغات و یا مطالبی که شما هر روز در انواع شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام می‌بینید، اشاره کنیم. برای مثال حتما همه شما انواع پست‌های تبلیغاتی در اینستاگرام درباره محصولات بهداشتی و آرایشی را دیده باشید. همانطور که حتما همه شما هم دیده‌اید و هم متوجه شده‌اید برخی از این تبلیغات بیشتر به چشم شما می‌آید و بیشتر نظر شما را جلب می‌کند اما برخی از این تبلیغات نه تنها شما را جذب می‌کند بلکه شما را دفع نیز می‌کند! علت این امر همان محتواسازی صحیح و یا تولید محتوای صحیح است. اگر تولید محتوا به شیوه‌ای موثر و صحیح صورت بگیرد، می‌تواند باعث رونق زیادی در کسب و کار شما خواهد شد و می‌تواند سود زیادی را در طولانی مدت برای شما به همراه داشته باشد. به قول یکی از بزرگان محتوا به مانند پادشاه است! منظور از این مقایسه، قدرت بسیار زیاد محتوا است که می‌تواند شما را به عرش برساند یا به زمین بزند!

 

شرایط تولید محتوای صحیح چیست؟

تا به اینجای کار با مفهوم تولید محتوا و انواع تولید محتوا به همراه ضرورت تولید محتوای صحیح آشنا شدید. اما در این قسمت قصد داریم از شرایط تولید محتوای صحیح صحبت کنیم. در واقع برای اینکه تولید محتوای صحیح داشته باشیم باید شرایط زیر توسط فردی که محتواسازی انجام می‌دهد، کاملا صورت گیرد که عبارت است از:

  • رعایت اصول سئو: این اصول که مخفف عبارت Search Engine Optimized است معادل عبارت بهینه‌سازی مطالب سایت است که به صورت مخفف سئو و یا SEO نامیده می‌شود. در واقع این قوانین حول کلمه کلیدی اصلی است که در محتواسازی باید به آن توجه ویژه شود. این مورد باعث افزایش و بهبود رتبه و درجه مطلب شما در موتورهای جستجو می‌شود. به عبارت دیگر اگر فردی به جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر خود در گوگل بپردازد، می‌تواند به مطلب شما در صورتی که به درستی سئو شده باشد، دسترسی پیدا کند. این مطلب یکی از ارکان اصلی در تولید محتوای صحیح است.
  • رعایت اصول نگارشی: در تولید یک محتوای دقیق و اصولی، استفاده از اصول نگارشی درست و اصولی باعث ایجاد علاقه بین شما و مخاطب خواهد شد. در واقع مخاطب به محتوای شما علاقه مند می‌شود و به آن می‌تواند اعتماد پیدا کند. همچنین استفاده صحیح از افعال در دستور زبان فارسی به همراه استفاده درست از علائم نگارشی مانند نقطه، ویرگول و … از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. علاوه بر این سعی کنید غلط املایی نداشته باشید زیرا باعث بدبین شدن مخاطب نسبت به محتوا و مطلبی که شما تهیه کردید، خواهد شد.
  • پرهیز از جانبداری و سویه گیری بی دلیل: هرگز در تولید یک محتوای صحیح و اصولی نباید از یک برند و یا فرد خاصی بدون دلیل، جانبداری کنید و موضع خود را به طور واضح مشخص کنید. برای مثال فرض کنید در حال تدوین متن و یا محتوایی برای شهرآورد یا دربی تهران بین دو تیم استقلال و پرسپولیس هستید. نباید مطلب به گونه‌ای تهیه شده باشد که مخاطب با خواندن آن در انتها نتیجه گیری کند که شما طرفدار کدام تیم هستید! در این حالت شما موفق شدید از جانبداری و سویه گیری پرهیز کنید و جانب عدالت و انصاف را رعایت کنید.

 

  • صادق باشید: در تولید محتوای اصولی باید اصل صداقت و شفافیت را نیز به سیستم خود اضافه کنید. چرا که ممکن است با یکبار دروغگویی بتوانید مخاطب را جذب کنید اما قطعا در حفظ آن دچار مشکل خواهید شد. زیرا به مرور زمان مخاطب به شما بی اعتنا خواهد شد و دیگر شما را باور نخواهد کرد.
  • خلاقیت داشته باشید: برای اینکه مخاطب احساس نکند با یک محتوای تکراری روبروست، سعی کنید همیشه در کار خود خلاقیت داشته باشید. برای مثال می‌توانید از انواع تصاویر با کیفیت و مرتبط با موضوع تولید محتوا استفاده کنید. اما سعی کنید در این کار زیاده روی نکنید و به اندازه از سایر ابزارها در محتوای خود استفاده کنید.
  • از چاشنی‌های مختلف استفاده کنید: حتما همه شما تجربه پختن غذا را حداقل برای یک بار داشته‌اید. حال تصور کنید غذایی را که درست کرده‌اید، فاقد هر گونه چاشنی مانند نمک باشد. در این صورت چطور طعمی پیدا خواهد کرد؟ طبیعی است که طعم مطبوع و دلپذیری نخواهد داشت! اما اگر در طبخ غذا از چشانی‌های مختلف استفاده کنید، غذای شما طعم بهتری خواهد داشت. در تولید محتوای صحیح یکی از این چاشنی‌ها، طنز است. استفاده از شوخ طبعی و طنازی به اندازه مناسب، باعث دلگرم شدن مخاطب نسبت به محتوای شما خواهد شد.

 

برای تولید محتوای صحیح از چه کسی کمک بگیریم؟

برای تولید محتوای صحیح می‌توان از کارشناس تولید محتوا کمک گرفت. کارشناس تولید محتوا فردی است که به صورت تخصصی به تالیف و تولید محتوا می‌پردازد. همچنین کارشناس تولید محتوا تمام شرایط گفته شده را محتواسازی در نظر گرفته و رعایت می‌کند که در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که یک محتوای خوب و با کیفیت و با تاثیرگذاری بالا به شما داده خواهد شد. اما برای اینکه با کارشناسان تولید محتوا همکاری کنید باید سراغ شرکت‌های تولید کننده محتوا و یا شرکت‌های فروش تولید محتوا بروید. برای این کار کافی است اسامی این شرکت‌ها را در اینترنت جستجو کنید. برای این کار کافی است در قسمت جستجو عبارت  شرکت‌های تولید کننده محتوا و یا شرکت‌های فروش تولید محتوا  وارد کنید. خواهید دید که اسامی این شرکت‌ها به راحتی با یک جستجوی ساده مشخص خواهد شد.

می‌توانید با ورود به وب‌سایت این شرکت‌ها، تمامی خدمات و امکاناتی که در این سایت‌ها قابل ارائه است را مشاهده کنید. برای مثال شرکت رایا مارکتینگ را انتخاب می‌کنیم که با ورود به وب‌سایت آن از تمامی خدماتی که در آن ارائه می‌شود، مطلع می‌شود. در این شرکت خدماتی همچون تولید محتوا متنی، تصویری، موشن گرافیک، محتوا صوتی به همراه تولید پادکست‌های صوتی با تعرفه مشخص انجام می‌شود. این کار تحت نظر کارشناس تولید محتوا و نظارت ویراستارهای سئو صورت خواهد گرفت که در بازده کار شما تاثیر بی‌نظیری خواهد داشت.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.