مقالات آموزشی

دانستنی های استارتاپ محتوایی و نکات آن

مفید بود؟

در این مقاله قصد داریم از استارتاپ محتوایی صحبت کنیم. بدین منظور باید وارد دنیای تولید محتوا شد تا بتوان به اطلاعات زیادی در این زمینه رسید. در این بین، به سراغ شرکت‌های تولید کننده محتوا، تولید فروش محتوا و سایر مفاهیم مشابه خواهیم رفت. به همین دلیل برای کسب اطلاعات بیشتر در کنار ما باشید.
تولید محتوا مربوط به انتشار مطالبی است که منجر به معرفی کسب و کار شما و یا افزایش فروش و سود شما در زمینه کسب و کارتان خواهد شد. همچنین از تولید محتوا می‌توان در جهت اهداف علمی و فرهنگی نیز استفاده کرد. اما امروزه آنچه که ما به عنوان تولید محتوا از آن صحبت می‌کنیم، بیشتر در جهت معرفی یک کسب وکار و یا تبلیغ یک کسب و کار که همان رپورتاژ خبری است، استفاده می‌شود. در واقع از اهداف اصلی تولید محتوا می‌توان به اهداف بازاریابی آن اشاره کرد. اگر بخواهیم رابطه‌ای که بین تولید محتوا و تبلیغات است را پیدا کنیم، باید به صورت مختصر به توصیف هر کدام بپردازیم. تبلیغات به عنوان خط مقدم معرفی یک کسب و کار به شمار می‌آید. در واقع هنگامی که از یک کسب و کار تازه نمابرداری می‌کنیم، حتما نیاز به معرفی و تبلیغ آن نیز خواهد بود. در روزگاران گذشته برای تبلیغات شاید به چاپ پوستر و بنری از کسب و کار مورد نظر اکتفا می‌کردند اما امروزه روش تبلیغات نیز مدرن شده است و شما نیز برای اینکه از این قافله جا نمانید باید از آن آگاه شوید. از بهترین و موثرترین روش‌های تبلیغات مدرن می‌توان به وبلاگ نویسی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام اشاره کرد. اما برای اینکه این تبلیغات بتوانند موثر باشند و تاثیر بسیار خوبی بر روی مخاطب بگذارند، باید از محتوا و درون مایه خوبی برخوردار باشند. این دقیقا همان چیزی است که ما از آن با عنوان تولید محتوا از آن یاد می‌کنیم. بنابراین نقش تولید محتوا و ارتباط آن را با تبلیغات متوجه شدید. در ادامه به مشخصات یک تولید محتوای خوب اشاره خواهیم کرد. با ما بمانید.

 

مولفه‌های اصلی تولید محتوا چیست؟

در این قسمت به سراغ مولفه‌ای اصلی که تشکیل دهنده تولید محتوا است، خواهیم پرداخت. برای این منظور پس از توصیف مفهوم تولید محتوا به سراغ ارکان اصلی تولید محتوا خواهیم رفت که عبارت است از:

  1. موضوع اصلی تولید محتوا
  2. هدف از تهیه محتوا
  3. بستر انتشار تولید محتوا

پس از مشخص شدن این سه مولفه می‌توان به تولید محتوا در صورت داشتن تخصص و مهارت کافی در این زمینه اقدام کرد و یا اینکه از کارشناس تولید محتوا در این زمینه کمک گرفت. کارشناس تولید محتوا فردی است که به صورت تخصصی به تولید محتوا در زمینه‌های مختلف می‌پردازد. اگر یک کارشناس تولید محتوا بتواند محتوای خوب و جذابی را تولید کند، می‌تواند باعث جذب مخاطب و افزایش فروش شما شود و معرفی کسب و کار شما را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. اما نقطه مقابل این حالت نیز وجود دارد. اگر کارشناس تولید محتوا نتواند محتوای خوب و جذابی را تولید کند، باعث می‌شود شناخت ضعیف و غیر موثری از کسب و کار شما صورت گیرد و نتیجه منفی برای شما در پی خواهد داشت. به همین دلیل اینکه برای تولید محتوا از چه کسی کمک می‌گیرید؟ در نتیجه نهایی بسیار موثر خواهد بود. اما ما در این قسمت به این مولفه‌ها فقط در حد نام بردن اکتفا کردیم. اگر بخواهیم این مولفه‌ها را باز کنیم، باید گفت منظور از ما از موضوع تولید محتوا، تمام حوزه‌های موجود است. در واقع هر حوزه‌ای که بتوان در آن کسب و کاری را راه‌اندازی کرد، در تولید محتوا نیز جای دارد. پس از آن باید هدف تولید محتوا را بررسی کنیم که در سه گروه زیر می‌تواند جای بگیرد:

  • بازاریابی
  • علمی و آموزشی
  • فرهنگی

پس از مشخص شدن این دو مولفه که به عنوان مولفه‌های اصلی در نظر گرفته می‌شوند باید به سراغ تشریح مولفه سوم یعنی بستر انتشار محتوا برویم. اما منظور از بستر انتشار چیست؟ همانطور که در قسمت قبل گفتیم تولید محتوا با استفاده از ابزار مختلفی انجام می‌شود و برای آنکه بتوان در آن موفق بود باید بستر انتشار آن را به خوبی شناخت. برای مثال باید بدانیم قصد وبلاگ نویسی داریم؟ قصد تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی را داریم؟ در هر دو صورت باید بدانیم مخاطبان ما چه کسانی هستند؟ برای مثال اگر قصد انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام را دارید، باید بدانید نباید از محتوای خیلی طولانی و یا خسته کننده استفاده کنید. در واقع برای این کار باید پتانسیل‌های اینستاگرام و محدودیت‌های آن را به خوبی بشناسید تا بتوانید محتوایی کاربرپسند را تولید کنید. همچنین باید سلیقه مخاطب در اینستاگرام را نیز به خوبی بشناسید. همانطور که می‌بینید تولید محتوا چندان هم کار راحتی به نظر نمی‌رسد!

 

افزایش کیفیت استارتاپ محتوایی

برای اینکه بتوانیم با مولفه‌هایی که باعث افزایش کیفیت استارتاپ محتوایی می‌شوند، بیشتر آشنا شویم باید در ابتدا به طور کلی با مفهوم استارتاپ محتوایی آشنا شویم. استارتاپ در واقع به نوعی سرمایه‌گذاری به منظور شروع یک کسب و کار است. منظور از استارتاپ محتوایی، سرمایه‌گذاری به منظور داشتن یک کسب و کار است که در آن به تولید محتوا پرداخته می‌شود. برای این کار حتما باید به گردآوری کارشناسان تولید محتوا و نویسندگان محتوا نویس در این زمینه مشغول شوید. در واقع استارتاپ تولید محتوا به شما کمک می‌کند تا بتوانید با مخاطبان خود ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنید. برخلاف تبلیغات سنتی که هیچ گونه ارتباط دو طرفه و یا تعاملی با مخاطبان دیده نمی‌شد. بلکه طبق ضرب المثل قدیمی که هیچ ماست بندی نمی‌گوید که ماست من ترش است! به تمجید اغراق گونه از محصول خود می‌پردازد و سعی می‌کند با تعریف و تمجید بیش از حد مخاطب خود را فریب دهد یا در بهترین حالت وسوسه کند که برای یک بار هم که شده از این محصولات استفاده کند و به ارتباط دراز مدت با مشتری اصلا فکر هم نمی‌کند، چه برسد که به دنبال راهی برای برقراری این ارتباط دو طرفه برود! این در حالی است که با استفاده از استارتاپ محتوایی می‌‌توان به ارتباطی نزدیک و دو طرفه با مشتریان رسید. در واقع با استفاده از تولید محتوا می‌توان چندین هدف را در آن واحد دنبال کرد که عبارت است از:

  • برقراری ارتباط نزدیک و دوطرفه با مخاطب
  • تبلیغات مدرن با استفاده از روشی ساده و کم هزینه
  • بعضا تبلیغات در بستر اینترنت به صورت رایگان

بنابراین تولید محتوا و همچنین شرکت‌های استارتاپ محتوایی می‌توانند نقش بسیار مهمی در دنیای تبلیغات داشته باشند. طبق یکی از آخرین آمار، بیش از 90% از صاحبان کسب و کار به منظور معرفی خود از استارتاپ محتوایی استفاده می‌کنند. از این آمار می‌توان نتیجه گرفت که استارتاپ محتوایی می‌تواند نقش بسیار مهمی در تبلیغات داشته باشد. همچنین از این میزان حدود 60% شرکت‌ها به طور قطع از نتیجه حاصله خرسند بودند و رضایت کامل داشتند.

از مزایای استفاده از استارتاپ محتوایی چه می‌دانید؟

در این قسمت به مزایای استفاده از استارتاپ محتوایی اشاره خواهیم کرد. طبیعتا استفاده از این روش مدرن در تبلیغات دارای مزایای زیادی می‌تواند باشد که در گروه‌های مختلف دسته بندی می‌شود که عبارت است از:
مقرون به صرفه: معمولا تبلیغات و بازاریابی به سایر روش‌ها باعث افزایش هزینه تا 5 برابر هزینه برآورد شده نیز خواهد شد اما تبلیغات با استفاده از استارتاپ محتوایی هزینه‌ای بسیار کم و البته بسیار هم مقرون به صرفه دارد.
بالا بردن رتبه شما در موتورهای جستجو: برای اینکه محتوای شما بهتر و در رتبه بالاتری دیده شود، سعی کنید از شرکت‌های استارتاپ محتوایی فعال و خوشنام در این زمینه استفاده کنید تا به جای تولید چندین عدد محتوای بی کیفیت، تعداد کمی محتوا اما با کیفیت خوب تهیه کنید. برای این کار بهتر است حتما به کارشناس تولید محتوا و یا محتوا نویس مربوطه تاکید کنید که قوانین سئو را در محتوای تولیدی خود رعایت کند. همچنین می‌توانید نمونه کارهای مورد نظر را قبل از سفارش مشاهده کنید.
رشد و توسعه کسب و کار: همانطور که گفتیم 60% از شرکت‌هایی که از استارتاپ محتوایی در کار خود استفاده کردند از نتیجه حاصله رضایت داشتند و معتقد بودند که این کار باعث رشد و توسعه و البته گسترش کسب و کارشان شده است. در واقع در بسیاری از مواقع تولید محتوا به عنوان یک محرک مهم برای توسعه یک کسب و کار نوپا شده است. علت این مسئله، اعتماد کاربران و مخاطبان به مطالبی است که در وب‌سایت‌ها می‌خوانند.
مشخص شدن حوزه تخصص کسب و کار شما: با استفاده از یک محتوای درست و صحیح می‌توانید دقیقا به مخاطبان خود اعلام کنید دقیقا در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید و دارای تخصص هستید؟ فعالیت شما دقیقا در چه حیطه‌ای است و دارای چقدر تجربه در این زمینه هستید؟ مخاطبان نیز از این حالت استقبال می‌کنند زیرا دوست دارند همه چیز شفاف و مشخص باشد.

 

اسامی شرکت‌های استارتاپ محتوایی

در انتهای این مقاله قصد داریم به معرفی شرکت‌های استارتاپ محتوایی اشاره کنیم که عبارت است از:

  • فرامحتوا
  • گراف
  • کانتنت وان
  • محتوای سبز
  • محتوای خوب
  • نوین
  • میموس
  • نویسش
  • الو محتوا
  • شهر محتوا
  • می‌چند
  • کانون مربیان کسب و کار
  • جوهر
  • وبتو

با ورود به سایت این شرکت‌ها می‌توانید از تعرفه‌های مربوط به تولید محتوا و محتوا نویسی اطلاعات کسب کنید و هر آنچه لازم دارید را به راحتی به دست بیاورید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.