تولید محتوا چیست و برای نوشتن آن چه کار باید کرد؟ در واقع چطور ممکن است که یک محتوا مناسب و پر مخاطب بوده و دیگری از ارزش کمتری برخوردار است و گوگل آن را پس می زند؟ در این مقاله قصد داریم به طور دقیق در خصوص رازهای تولید محتوا مناسب صحبت کنیم.
کارهای مهم در تولید محتوا
تولید محتوا موضوع بسیار مهمی در بهینه سازی و یا seo محسوب می شود و به نوعی هرچه این فرآیند با جذابیت بیشتری همراه باشد می تواند نتیجه بهتری نیز در بر بگیرد. نوشتن محتوا باید اصولی و تخصصی باشد و کارهایی که برای نوشتن صحیح آن صورت می گیرد از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع رعایت اصول تولید محتوا سبب می شود که یک سایت فاکتورهای خوبی را برای رتبه گیری در بر بگیرد.
تولید محتوا باید برای کاربر باشد نه موتور جستجو. این موضوع بارها و بارها مورد بررسی قرار گرفته است و اینطور که شواهد نشان می دهد یک محتوا نویس برای سعی کند برای کاربر بنویسند نه موتور جستجو حال این موضوع یعنی چه؟ در واقع اولین و مهم ترین اصل برای داشتن یک تولید محتوا مناسب جذب کاربر است بنابراین یکی از کارهایی که می تواند برای تولید محتوا انجام داد این است که کاربر از آن راضی باشد و این رضایتمندی خود به مسائل مختلفی وابسته است. وقتی کاربر موافق یک محتوای مناسب باشد دیگر مشکلی از سوی موتورهای جستجوی وجود ندارد. برای اینکه بتوانید خلق محتوای دقیقی داشته باشید باید قوانین سئو را به خوبی شناسایی کنیم. ارزشمند بودن محتوا بسیار مهم است، یعنی مطالب نوشته شده باید حرف تازه ای برای گفتن به کاربر داشته باشد. فرض کنید قرار است در خصوص یک محصول صحبت شود وقتی مدام رویه صحبت به این شکل باشد که این محصول بسیار خوب است و هیچ ایرادی ندارد و یا گفته شود که ما بهترین هستیم و از ما بهتر در دنیا وجود ندارد یعنی تولید محتوا اشتباه است!
در نظر گرفتن پارامتر زمانی در تولید محتوا
تولید محتوا باید در طولانی مدت نتیجه بخش باشد. یعنی هرگز نمی توان این انتظار را داشت که در کوتاه مدت به نتیجه خوبی برسیم و هیچ زحمتی نیز نکشیم. هرگز از یاد نبرید که آنچه که آسان به دست می آید ارزش بالایی ندارد. بنابراین یکی دیگری از کارهایی که در نوشتن محتوا می توان انجام دارد در نظر گرفتن زمان زیاد و طولانی مدت است یعنی هرگز نباید از نظر زمانی به خودتان در این مسیر تخفیف دهید.
تولید محتوا در مسیر کپی همیشه با شکست روبرو است! عده ای برای نوشتن محتوا به سراغ کپی از سایت های مختلف می روند و تنها زحمت کپی را به خود می دهند، سئو در این مسیر آنقدر بی رحمانه و سختگیرانه رفتار می کند که هرگز اجازه نمی دهد به نتیجه درستی برسید. الگوریتم دوست داشتنی پاندا یک الگوریتم شناسایی دقیق محسوب شده که سایت هایی که دارای فضای کپی زیادی دارند به طور کلی از دایره پیشنهادها حذف می کند. بنابراین چه خوب است که بتوانید رتبه سایت خود را از راه صحیح آن به جای خوبی برسانید. جبران این امر بسیار دشوار است و شاید هرگز دیگر گوگل به سایت شما فرصت جبران ندهد.
رعایت نکات سئو در تولید محتوا از یاد نرود
تولید محتوا بدون در نظر گرفته قوانین سئو هیچ ارزشی ندارد، عده ای سعی می کنند به طور کلی تنها به سراغ سایت های خارجی رفته و مطالب را ترجمه نمایند و اصلاً نگاهی به قوانین تولید محتوا نداشته و سئو را کنار می گذارند . به عنوان مثال چیزی از کلمه کلیدی اصلی و سبک قرار گرفتن آن در متن نمی دانند. دقتی به کلمات مرتبط ندارند و به طور کلی تنها هدف این افراد این است که مطالب کپی نباشد و این موضوع اصلا نمی تواند در خلق محتوا موفق را فراهم سازد.
تولید محتوا استاندارد باید در مسیر کیفیت حرکت کند، یعنی همیشه این کیفیت است که حرف اول را می زند بنابراین یکی دیگر از کارهایی که می تواند در نوشتن محتوا رعایت نماییم این است که در ابتدا به دنبال مطالب با ارزش باشیم و سپس به فکر حجم کار! اینکه صرفاً حجیم بنویسیم هرگز نمی تواند فضای دقیقی از رتبه سایت فراهم سازد. از دید موتور جستجو محتوایی که دارای کمیت بالا بوده اما حرفی برای زدن ندارد کلاً بدون ارزش است.
مطابقت تولید محتوا با نیاز کاربر
تولید محتوا باید با نیاز کاربر مطابقت داشته باشد، بهتر است در این بخش از خود بپرسید برای چه محتوا تولید می کنم؟ آیا قرار است فردی غیر از کاربر آن را تأیید کند؟ اینکه تنها موتور جستجو محتوای من را تأیید کند چه ارزشی دارد؟ در واقع اولین و مهمترین موضوع این است که کسب و کار موجود در این مسیر رشد خوبی داشته باشد.
تولید محتوا باید با نگاه تخصصی نیز همراه باشد یکی از کارهای بسیار جالبی که در این زمینه می توانید انجام دهید به این صورت است که در ابتدا اطلاعات خود در زمینه یک محصول یا خدمت را افزایش دهید و سعی کنید به طور دقیق بدانید که قرار است در چه موردی صحبت کنید شما باید کمی کاربلد باشید و البته کمی هم زیرک! بهتر است کاربران خوب را رصد کنید، بررسی کنید که کدام تولید محتوا از کاربران گزینه های خوبی محسوب می شود و کدام یک با بازدید کمتری همراه است این روند سبب می شود که بدانید چه بنویسید و چطور بنویسید. این موضوع بسیار مهم است که حرف اول و آر را کاربر می زند اگر محتوای شما خیلی سنگین و پر از کلمات پیچیده باشد کاربر دچار سردرد شده و سایت را رها می کند و اگر نوشته های بسیار ساده و بدون هیچ نوع حرف تازه ای باشد باز هم این کاربر است که متوجه می شود سایت مورد نظر به فکر نیاز کاربر نبوده و تنها می خواهد زمان او را بگیرد.
تولید محتوا باید دسته بندی خوبی داشته باشد و به این ترتیب کاربر با یک جستجو ساده بتواند به آنچه در ذهن خود دارد دست یابد. در نظر داشته باشید که در این مسیر تکرار و تمرین بسیار بسیار مهم است.