اگر شما هم به آن دسته از افرادی تعلق دارید که به تازگی کسب و کارتان را راه اندازی کرده اید، باید بدانید که یکی از ملزومات موفقیت شما طراحی لوگو خلاقانه است. اگر می خواهید برای همیشه در اذهان ماندگار شده و پیشرفت را برای کسب و کار خود به ارمغان آورید، طراحی لوگو خلاقانه را فراموش نکنید.
حال شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که لوگو چیست و چه انواعی دارید؟ از همین رو بر آن شدیم تا در ادامه به معرفی لوگو و انواع آن بپردازیم.
لوگو چیست؟
لوگو که از آن تحت عنوان نشان واره و آرم نیز یاد می شود، عنصری گرافیکی و متشکل از علائم دیداری است که چیدمان آن با به کارگیری اشکال و تصاویر ویژه منظم شده با سبک حروف و یا قلم های خاص صورت پذیرفته است. لازم به ذکر است که حروف مورد استفاده در این نوع طراحی لزوما از خوانایی کافی برخوردار نیستند.
لوگو یک طرح ملموس و در عین حال متمایز است که به منظور نشان دادن یک کالا یا خدمت مورد استفاده قرار گرفته و در عین اشاره به بعضی مفاهیم و ویژگی ها هویت یک سازمان را به نمایش می گذارد.
- آشنایی با لوگو برندهای معروف لباس
هدف از طراحی لوگو خلاقانه
هدف اصلی از طراحی لوگو خلاقانه (Creative logo design) این است که لوگوی مورد نظر به سرعت در ذهن مخاطبان ماندگار شده و بدین ترتیب کسب و کار را به یک برند برتر تبدیل کند. جالب است بدانید نتایج تحقیقات حاکی از آن است که مردم به شرکت ها و کسب و کارهایی که از لوگوی خوب و استانداردی برخوردار هستند، سریع تر و راحت تر اعتماد می کنند. همچنین آن دسته از شرکت هایی که که لوگوی مناسبی دارند، رابط تجاری موفق تری داشته و در عین حال از شرکای تجاری رقیب خود پیشی می گیرند.
آشنایی با انواع لوگو
همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، لوگوها نماینده برند کسب و کار شما هستند و زمینه ای را فراهم می سازند که کسب و کار شما ضمن ایجاد ارتباطی موثر با مخاطبان، سریعا تثبیت شده و برای همیشه در ذهن ها ماندگار شود.
مونوگرام
مونوگرام یا لوگوهای حرفی بهترین گزینه موجود برای برخی کسب و کارها و سازمان ها هستند. جالب است بدانید که استفاده از این لوگو به ویژه به شرکت هایی که دارای اسامی طولانی هستند، توصیه می شود. گفتنی است که وجود حرف یا حروف در ساختار لوگو تاثیرگذاری بی نظیری در شناخته شدن آن دارد. از جمله معروف ترین لوگوهای حرفی می توان به CNN اشاره کرد.
نشانه
منظور از نشانه قرار دادن یک متن در ساختار یک لوگوی خاص است، به گونه ای که طرح حاصل کمک می کند تا شرکت به برندی منحصر به فرد در بازار تبدیل شود. یکی از معروف ترین شرکت هایی که لوگوی نشانه را مورد استفاده قرار می دهد، شرکت استارباکس است.
نماد تصویری
یکی از مهم ترین ویژگی های این دسته از لوگوها عبور از موانع زبانی به دلیل استفاده از نشانه های گرافیکی و در نظر نگرفتن نام شرکت است. همین امر موجب شده است که شرکت های زیادی به استفاده از این لوگوها روی بیاورند.
اپل، نایک و المپیک از جمله شرکت های صاحب نام استفاده کننده از لوگوهای تصویری هستند.
لوگو تایپ
همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، لوگوهای تصویری غالبا برای برندهای بزرگ و جهانی مناسب هستند. این در حالی است که استفاده کنندگان از لوگو تایپ ها شرکت های کوچک و متوسط هستند. این دسته از لوگوها تاکید بسیاری بر نام شرکت داشته و بدین ترتیب زمینه ای را فراهم می سازند که کسب و کار مورد نظر سریعا معروف شود. کمپانی دیزنی یکی از شرکت های صاحب نام استفاده کننده از این لوگو است.
لوگو ترکیبی
اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که بر سر دوراهی استفاد ه از لوگوهای تصویری یا لوگوهای در بردارنده نام سازمان مانده اید، ما به شما لوگوهای ترکیبی را پیشنهاد می دهیم. این دسته از لوگوها شامل نام شرکت و یک بخش گرافیکی هستند. کوکاکولا یکی از استفاده کنندگان بزرگ لوگوهای ترکیبی است.
آشنایی با طراحی لوگو خلاقانه
یکی از مهم ترین روش های طراحی لوگو خلاقانه طراحی لوگوهای متغیر است. در حال حاضر در دنیایی به سر می¬بریم که برندهای گوناگون از به خوبی می دانند که لوگوی کسب و کار آن ها در پلتفرم های مختلف قرار می-گیرد. این در حالی است که این موضوع برای گروهی دیگر از کسب و کارها چندان حائز اهمیت نیست.
جالب است بدانید که طراحی لوگوی متغیر به عنوان یکی از روش های طراحی لوگو خلاقانه باعث ایجاد ارتباطی محکم میان مشتریان و ارباب رجوع شده و زمینه ای را فراهم می سازند که شرکت مورد نظر در دستیابی به اهداف خود موفق عمل کند.
طراحی لوگو خلاقانه باید به گونه ای باشد که چشمان مخاطب را فریب دهد. بدین ترتیب مخاطبان به طرح مورد نظر جذب شده و آن را برای همیشه به خاطر می سپارند.
یکی دیگر از ایده های موجود به منظور انجام طراحی لوگو خلاقانه استفاده از رنگ های گوناگون و در عین حال هدفمند است. برای این کار نیازی به داشتن تخصص در این زمینه نیست. رنگ های مورد استفاده در طراحی لوگو می توانند پیام برند را به مخاطب انتقال داده و رضایت وی را جلب کنند.
از دیگر روش های رایج طراحی لوگو خلاقانه می توان به ایجاد لوگو با فضای خالی اشاره کرد. این کار در عین هوشمندانه بودن طرحی متفاوت را رقم زده و به همین دلیل در ذهن مخاطبان ثبت می شود. تغییر در مینیمالیسم نیز از دیگر ایده های طراحی لوگو خلاقانه است. آموزش ایده پردازی لوگو امری بسیار مهم در زمینه طراحی لوگو است.
طراحی لوگو به همراه شجره نامه یکی از مهم ترین و پر طرفدارترین روش های طراحی لوگو خلاقانه است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که برخی از کسب و کارها از قرن چهاردهم تاکنون تغییری در لوگوی مورد استفاده خود اعمال نکرده اند و بدین ترتیب اصالت را به شهرت ترجیح داده اند.
سوالات متداول
-
تعریف لوگو
لوگو که از آن تحت عنوان نشان واره و آرم نیز یاد میشود، عنصری گرافیکی و متشکل از علائم دیداری است که چیدمان آن با به کارگیری اشکال و تصاویر ویژه منظم شده با سبک حروف و یا قلمهای خاص صورت پذیرفته است. لازم به ذکر است که حروف مورد استفاده در این نوع طراحی لزوما از خوانایی کافی برخوردار نیستند. لوگو یک طرح ملموس و در عین حال متمایز است که به منظور نشان دادن یک کالا یا خدمت مورد استفاده قرار گرفته و در عین اشاره به بعضی مفاهیم و ویژگیها هویت یک سازمان را به به نمایش میگذارد.
-
هدف از طراحی لوگوی خلاقانه چیست؟
هدف اصلی از طراحی لوگو خلاقانه این است که لوگوی مورد نظر به سرعت در ذهن مخاطبان ماندگار شده و بدین ترتیب کسب و کار را به یک برند برتر تبدیل کند. جالب است بدانید نتایج تحقیقات حاکی از آن است که مردم به شرکتها و کسب و کارهایی که از لوگوی خوب و استانداردی برخوردار هستند، سریعتر و راحتتر اعتماد میکنند. همچنین آن دسته از شرکتهایی که که لوگوی مناسبی دارند، رابط تجاری موفقتری داشته و در عین حال از شرکای تجاری رقیب خود پیشی میگیرند.
-
لوگو مونوگرام، لوگوی تصویری و لوگوی ترکیبی را تعریف کنید.
لوگوی مونوگرام: مونوگرام یا لوگوهای حرفی بهترین گزینه موجود برای برخی کسب و کارها و سازمانها هستند. جالب است بدانید که استفاده از این لوگو به ویژه به شرکتهایی که دارای اسامی طولانی هستند، توصیه میشود. گفتنی است که وجود حرف یا حروف در ساختار لوگو تاثیرگذاری بی نظیری در شناخته شدن آن دارد. از جمله معروفترین لوگوهای حرفی میتوان به CNN اشاره کرد. لوگوی تصویری: یکی از مهمترین ویژگیهای این دسته از لوگوها عبور از موانع زبانی به دلیل استفاده از نشانه-های گرافیکی و در نظر نگرفتن نام شرکت است. همین امر موجب شده است که شرکتهای زیادی به استفاده از این لوگوها روی بیاورند. اپل، نایک و المپیک از جمله شرکتهای صاحب نام استفاده کننده از لوگوهای تصویری هستند. لوگوی ترکیبی: این دسته از لوگوها شامل نام شرکت و یک بخش گرافیکی هستند. کوکاکولا یکی از استفاده کنندگان بزرگ لوگوهای ترکیبی است.
-
طراحی لوگوی متغیر و طراحی لوگو چشم فریب را به عنوان دو روش طراحی لوگو خلاقانه معرفی کنید.
جالب است بدانید که طراحی لوگوی متغیر به عنوان یکی از روشهای طراحی لوگو خلاقانه باعث ایجاد ارتباطی محکم میان مشتریان و ارباب رجوع شده و زمینهای را فراهم میسازند که شرکت مورد نظر در دستیابی به اهداف خود موفق عمل کند. این موارد جزء مهمترین ایدههای خلاقانه برای طراحی لوگو هستند. طراحی لوگو خلاقانه باید به گونهای باشد که چشمان مخاطب را فریب دهد. بدین ترتیب مخاطبان به طرح مورد نظر جذب شده و آن را برای همیشه به خاطر میسپارند.
-
سه مورد از روش های طراحی لوگو خلاقانه را نام ببرید.
یکی از ایده های موجود به منظور انجام طراحی لوگو خلاقانه استفاده از رنگهای گوناگون و در عین حال هدفمند است. برای این کار نیازی به داشتن تخصص در این زمینه نیست. رنگ های مورد استفاده در طراحی لوگو می توانند پیام برند را به مخاطب انتقال داده و رضایت وی را جلب کنند. از دیگر روش های رایج طراحی لوگو خلاقانه می توان به ایجاد لوگو با فضای خالی اشاره کرد. این کار در عین هوشمندانه بودن طرحی متفاوت را رقم زده و به همین دلیل در ذهن مخاطبان ثبت می شود. تغییر در مینیمالیسم نیز از دیگر ایده های طراحی لوگو خلاقانه است . با استفاده از انواع روش های طراحی لوگو می توان لوگویی موفق را طراحی نمود