مقالات آموزشی

مناسب کردن فایلهای pdf را برای سئو

مفید بود؟

روزی روزگاری، سالیان قبل، گوگل متوجه شد که pdfها غیر قابل نفوذ هستند! کارشناسان سئو دیدند که pdfها، نمی‌توانند به قلمرو با شکوه صفحه اول گوگل وارد شوند. دلیل هم خیلی ساده بود. گوگل نمی‌توانست محتوای غیر HTML را رمزگشایی کند. این مشکل هم توسط گوگل حل شد و در سال ۲۰۱۱ محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان اعلام کرد که گوگل از سال ۲۰۰۱ مشغول ایندکس گذاری فایل‌های pdf بوده و در حال حاضر میلیون‌ها فایل pdf ایندکس گذاری شده است.
جالب‌تر اینکه این فایل های pdf دارای تگ مخصوص بودند که اگر در نتایج موتور جستجو، نمایش داده می‌شدند، به این شکل کاربر‌ها متوجه می‌شدند که نتیجه جستجوی آنها در واقع یک فایل pdf است.

اگر محتوایی که تولید کرده‌اید شامل فایل‌های pdf هم هست، با این مطلب همراه شوید تا بهینه سازی سئو در pdf را یاد بگیریم.

 

چگونه فایل‌های pdf را برای سئو مناسب کنیم

گوگل می‌تواند pdfها را crawl کند یا ایندکس گذاری کرده و رتبه بدهد ولی همچنان ممکن است pdfهای خوب و مفید ناشناخته و دور از دسترس بمانند. مستندات pdf معمولا شامل اطلاعات بسیار مفیدی هستند که اگر توسط گوگل هم ایندکس گذاری شوند برای سئو کاران بهترین دستاورد خواهند بود. به هر حال بهینه سازی pdf ها برای سئو، تقریبا مانند دیگر محتوا‌ها است. ولی یک سری قوانین متفاوت و حیاتی، اضافه بر آن هم دارد. pdfها همچنین دارای محتوا‌های یکتایی هستند که واقعا ارزش بهینه سازی را دارند.
این چند توصیه را انجام دهید تا به بهترین شکل pdfها را برای سئو بهینه کنید:

انتخاب نام مناسب برای فایل pdf

انتخاب نام مناسب برای فایل pdf، اولین قدم برای تبدیل مستندات به pdf است. پس در همان ابتدا یک نام مناسب و با مسما برای فایل انتخاب کنید. بهتر است نامی که برای فایل pdf انتخاب می کنید ارتباط مستقیم به محتوای آن داشته باشد و به بهترین شکل، محتوای فایل را توصیف کند. نام گذاری برای pdfها دقیقا مانند نام گذاری برای URLها است.

 

اگر فایل pdf به شما واگذار شد تا آن را برای سئو، بهینه سازی کنید بهتر است، قبل از نام گذاری، یک سرچ انجام دهید و مهم‌ترین کلمه های کلیدی و عبارت‌هایی که توسط کاربران جستجو شده است را پیدا کنید و نام گذاری را بر اساس آن عبارت‌ها و کلمات کلیدی، انجام دهید.

ایجاد لینک در محتوای pdf

یکی از روش‌هایی که برای بهینه سازی سئو برای فایل‌های pdf انجام می‌شد، این بود که در محتوای سایت لینک‌هایی به فایل pdf ارجاع داده می شد. البته این یک ترفند قدیمی است که دیگر چندان هم جواب نیست. pdfها دارای اطلاعات مستند و با ارزشی هستند که اگر لینک به‌ آنها در طراحی دوباره سایت، از بین برود، این pdfها تبدیل به Orphan page می‌شوند.
به جای این بهتر است درون خود فایل پی دی اف از لینک‌های مختلف استفاده کنید تا گوگل را متوجه بسازید که این فایل ها ارزشمند و قابل بررسی هستند. به این شکل، از محتوای pdf برای بالا بردن رتبه سایت هم استفاده خواهید کرد.

ایجاد لینک‌های داخلی و خارجی در pdf

اگر در فایل های pdf از لینک هایی استفاده کنید که به بخش‌های مختلف سایت خودتان، هدایت شوند، pdf در نظر موتور جستجو، با ارزش و قابل بررسی می شود. همچنین اگر در pdf از لینک‌های خارجی به سایت های معتبر استفاده کنید که چه بهتر! اینجاست که فایل pdf شما برای موتور جستجوی گوگل، اعتبار پیدا می‌کند. همچنین موتور های جستجو وقتی pdfهایی را می‌بینند که لینک های مختلفی در آنها وجود دارند، آنها را جز منابع معتبر و قابل ارجاع در نظر می‌گیرند.

نام یکتا و بهینه شده برای pdf

این هم یکی دیگر از قوانین سئو است که معمولا فراموش می‌شود. انتخاب یک عنوان مناسب برای فایل pdf دقیقا مانند انتخاب عنوان‌ها و سر صفحه‌های مناسب است که در محتوا، توسط تگ‌های H ایجاد می‌کنیم. برای pdfها، کافیست در بخش Document properties عنوان را مشخص کنیم. در نتایج موتور جستجوی دقیقا همین عنوان است که نمایش داده می‌شود. همیشه باید به مواردی که به رتبه دهی سایت مربوط است، دقت کنید.

 

در واقع، pdfها بهترین نتایج برای کوئری‌های طولانی هستند. از یک کلمه کلیدی طولانی برای عنوان pdf استفاده کنید و خواهید دید که فایل pdf شما، بهترین خوراک برای موتور جستجوی گوگل شده است و در صفحه اول جستجو، نشان داده می شود.

بهینه سازی pdf برای موبایل

سایتی که طراحی می‌کنید باید mobile friendly باشد، بهینه سازی مطالب و فایل‌ها هم از این قائده مستثنی نیست. می‌دانید که این یکی از مهم‌ترین اصول سئو در دیجیتال مارکتینگ است. pdfها در اکثر گوشی‌های موبایل قابل خواندن هستند و برای مطالعه آنها تنها نیاز به یک نرم افزار ساده مانند PDF Reader دارد. اگر محتوای متنی به شکلی باشد که در سمت چپ صفحه قرار بگیرد، اسکرول عمودی آن برای کاربر موبایل بسیار راحت‌تر خواهد بود.

 

همچنین با Bold کردن کردن عنوان‌ها و عبارت‌های مهم در pdf می‌توانید جذابیت آن را برای کاربر‌ها بیشتر کنید به شکلی که با یک نگاه بتوانند منظور pdf را متوجه شوند. استفاده از تصاویر هم می‌تواند به جذابیت pdf کمک کند ولی حتما به بهینه سازی تصاویر هم دقت کنید. البته این را فراموش نکنید که با یک نرم افزار حرفه‌ای، pdf بسازید.

بهینه سازی و کم کردن حجم تصاویر تا جای ممکن

ممکن است یک عالمه وقت بگذارید و تصاویر خوب و مفیدی برای pdf خود طراحی کنید و بعد بخاطر سرعت کم بارگذاری مجبور شوید که تصاویر را از فایل حذف کنید پس از همان ابتدا فاکتور کم حجم بودن تصاویر را در نظر داشته باشید. یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها برای بالارفتن رتبه، سرعت بارگذاری است. می توانید از نرم‌افزار‌های JPEG mini و SODA pdf استفاده کرده و تصاویر را تا جای ممکن فشرده بهینه کنید.

استفاده از عنوان برای پاراگراف‌های pdf

همان طور که گفتیم بسیار مهم است که محتوایی که تولید می‌کنید جذاب باشد. اگر یک محتوای مفید تولید کنید ولی برای کاربر عجول فضای مجازی، خسته کننده باشد، تمام زحمات شما به هدر رفته است. چون کاربر قطعا محتوای کسالت بار را سریع ترک می‌کند.
برای اینکه pdf کسالت بار نباشد، می‌توانید از عنوان بندی‌های مناسب و جذاب برای متن pdf استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که کاربر با یک نگاه کلی متن شما را بررسی کند و تصمیم بگیرد که به مطالب علاقه دارد یا نه. همچنین این کار برای موتور‌های جستجو بسیار قابل فهم تر خواهد بود. اگر ممکن است می‌توانید در عنوان بندی‌، از کلمات کلیدی مرتبط هم استفاده کنید. از این بهتر نمیشه!

استفاده از متن در pdf

بسیاری از pdfها، تصویر محور هستند، به عبارتی در این pdfها از تعداد زیادی عکس استفاده شده که در این تصاویر، متن وجود دارد. برای ما آسان است که متن در تصاویر را بخوانیم ولی برای موتور‌های جستجو، عکس، فقط یک عکس است و نمی تواند محتوای متنی آن را استخراج کند. البته هیچ وقت نمی‌توانیم قدرت مغز گوگل را دست کم بگیریم ولی بزرگترین مشکل موتور جستجو با فایل‌هایpdf، همین عکس ‌های حاوی نوشته است. تا جاییکه می‌توانیم باید محتوا را برای موتور جستجو قابل فهم کنیم تنها در این صورت است که رتبه بالایی می‌گیریم. پس به جای استفاده از تصاویر متن دار، از متن استفاده کنید.

البته موتور‌های جستجو روز به روز درک بهتری از نوشته‌های روی تصاویر پیدا می کنند ولی همچنان متن بهتر از عکس است.

آنالیز دانلود‌های pdf

بررسی کنید و ببینید کاربرانی که pdf را از سایت شما دانلود کرده‌اند از چه مسیری به آن رسیده‌اند. از پکج‌های آنالیتیکس استفاده کنید و رفتار کاربران را مطالعه کنید. به این شکل یک چشم انداز از سلیقه کاربران بدست می‌آورید و pdf را به شکلی مناسب به آنها ارائه می‌کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.