موبایل فرست ایندکس (Mobile First Index) یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل در سال های اخیر است.
اگر نگاهی به دنیای اطراف خود بیندازید، متوجه می شوید که در دنیای امروز تقریبا تمامی افراد از گوشی موبایل خود برای اهداف مختلف استفاده می کنند.
یکی از این اهداف سرچ کردن در موتورهای جستجو است.
اگر نیاز به سرچ کردن هر موضوعی داشته باشید، در هر مکان و زمانی می توانید به راحتی گوشی موبایل خود را از جیب در آورید و به سرچ کردن بپردازید.
در واقع دسترسی به لپتاب به آسانی دسترسی به موبایل نیست؛ لپتاب ها و کامپیوترها همیشه و در هر زمانی در دسترس نیستند.
بنابراین با توجه به این که میزان سرچ در گوشی های موبایل به طور میانگین بسیار بیشتر از دستگاه های لپتاب است، بهینه بودن وب سایت ها در موبایل در درجه اول اهمیت قرار دارد.
الگوریتم موبایل فرست ایندکس به رتبه بندی وب سایت ها بر اساس نسخه موبایلی آن ها می پردازد.
در این مقاله به طور کامل به مفهوم این الگوریتم و چگونگی آماده سازی یک وب سایت با توجه به آن می پردازیم.
همراه ما باشید.
فهرست مطالب
- موبایل فرست ایندکس چیست؟
- ۹ نکته مهم در رابطه با موبایل فرست ایندکس
- ۱٫ چک کردن موبایل فرست ایندکس بودن سایت
- ۲٫ از همان ابتدای کار به فکر موبایل فرست ایندکس باشید
- ۳٫ تنها یک ایندکس وجود دارد
- ۴٫ چک کردن موبایل فرندلی بودن سایت
- ۵٫ تجربه کاربری از نسخه موبایل با دستکاپ باید یکسان باشد
- ۶٫ مهم ترین موارد مربوط به Mobile First Indext
- 7. تفاوت میان Mobile First Index و Mobile Usability
- 8. سرعت سایت به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورها شناخته می شود
- ۹٫ مدیریت دو سایت متفاوت در موبایل و دسکتاپ
- نتیجه گیری
موبایل فرست ایندکس چیست؟
آشنایی با الگوریتم های گوگل برای هر کارشناس سئویی ضروری است.
همانطور که اشاره کردیم موبایل فرست ایندکس هم یکی از الگوریتم های گوگل است.
اما به راستی موبایل فرست ایندکس چیست و چه هدفی دارد؟
به راحتی می توان اظهار داشت که دنیای امروز دنیای گوشی های موبایل است.
گوگل در سال ۲۰۱۶ متوجه شد که میزان سرچ در گوشی های موبایل نسبت به دسکتاپ در حال افزایش است.
به همین دلیل گوگل طی بیانیه ای اعلام کرد:
امروزه به طور میانگین افراد برای سرچ کردن در گوگل، بیشتر از گوشی موبایل خود استفاده می کنند.
با این حال سیستم رتبه دهی ما به سایت ها، هنوز بر اساس بهینه بودن آن ها در دسکتاپ است.
این موضوع زمانی مشکل ساز می شود که یک سایت با رتبه بالا، در گوشی موبایل بهینه نباشد.
رضایت کاربر همیشه برای گوگل در درجه اول اهمیت قرار داشته است.
بنابراین در دنیای امروز اگر نسخه موبایلی یک سایت بهینه نباشد، نمی تواند در گوشی های موبایل رتبه بگیرد.
و بر این اساس سئو سایت به راحتی افت می کند.
در یک کلام موبایل فرست ایندکس به این معنا است که گوگل برای رتبه دهی تنها به نسخه موبایلی سایت شما توجه می کند.
همه وب سایت ها باید خود را برای موبایل فرست ایندکس آماده کنند.
اما چگونه؟
۹ نکته مهم در رابطه با موبایل فرست ایندکس
حالا که با اهمیت الگوریتم موبایل فرست ایندکس آشنا شدید، اجازه بدهید ۹ نکته مهم در رابطه با این الگوریتم جالب گوگل را بیان کنیم.
توجه به این نکات می تواند شما را برای Mobile First Index آماده کند.
۱٫ چک کردن موبایل فرست ایندکس بودن سایت
یکی از نکات مهم این است که باید از کجا بفهمیم که معیارهای موبایل فرست ایندکس روی سایت ما اعمال شده است.
زمانی که سایت شما بر اساس این الگوریتم بررسی شود، از طرف گوگل ایمیلی در این رابطه دریافت خواهید کرد.
همچنین اگر گوگل سرچ کنسول خود را فعال کرده باشید، این موضوع به شما نمایش داده می شود.
برای این کار Google Search Console خود را باز کنید.
در قسمت بالای صفحه، URL یکی از صفحات سایت خود را وارد کنید.
در قسمت Coverage ،Crawled As می توانید مشاهده کنید که صفحه شما فرست ایندکس هست یا نه.
۲٫ از همان ابتدای کار به فکر موبایل فرست ایندکس باشید
شما باید در همان ابتدای کار و راه اندازی وب سایت، آن را برای موبایل فرست ایندکس آماده کنید.
طراحی سایت ریسپانسیو بسیار مهم است.
در این میان طراحی ظاهر وب سایت برای گوشی های موبایل، مساله ای است که در همان ابتدای کار باید به آن دقت کرد.
موبایل فرست ایندکس الگوریتمی است که خیلی وقت است راه خود را میان مهم ترین الگوریتم های گوگل باز کرده و به نظر می رسد قرار است برای همیشه باقی بماند.
بنابراین حتی اگر همین الان سایت شما برای موبایل فرست ایندکس آماده نیست، هرچه سریع تر دست به کار شوید.
۳٫ تنها یک ایندکس وجود دارد
یک تصور وجود دارد که می گوید دو ایندکس وجود دارد؛ یک ایندکس برای موبایل و یک ایندکس برای دسکتاپ.
این تصور کاملا اشتباه است.
در واقع تنها یک ایندکس وجود دارد. گوگل یک وب سایت را در گوشی موبایل بررسی می کند و بر اساس همین بررسی در موبایل، هم در دسکتاپ و هم در موبایل به سایت مورد نظر رتبه می دهد.
۴٫ چک کردن موبایل فرندلی بودن سایت
به راحتی می توانید موبایل فرندلی بودن سایت خود را بررسی کنید.
تنها کافی است به آدرس https://search.google.com/test/mobile-friendly مراجعه کنید.
در قسمت مشخص شده URL سایت خود را وارد کنید و دکمه Test URL را بزنید.
نتیجه به شما نشان خواهد داد که سایتتان موبایل فرندلی هست یا خیر.
۵٫ تجربه کاربری از نسخه موبایل با دستکاپ باید یکسان باشد
بسیار مهم است که طراحان سایت به UX سایت در گوشی های موبایل توجه کنند.
اما در این بین ممکن است مشکلی به وجود بیاید.
دسکتاپ فضای بزرگتری نسبت به صفحه گوشی های موبایل دارد.
بنابراین ممکن است در نسخه دسکتاپ یک سایت عناصر زیادی وجود داشته باشد که برای فضای کوچک صفحه موبایل زیادی باشند.
در این حالت نباید این عناصر را حذف کرد.
بلکه باید آن ها را برای گوشی موبایل به گونه ای بهینه کرد که کاربر به راحتی بتواند با سایت ارتباط برقرار کند.
گوگل توصیه می کند که بهتر است یک سایت در دسکتاپ و گوشی موبایل تجربه یکسانی را در اختیار کاربر قرار دهد.
اگر نسخه موبایلی سایت شما محتوای کمتری نسبت به نسخه دسکتاپ دارد، حتما آن را بهینه کنید.
سایت شما در گوشی های موبایل و دستگاه دسکتاپ باید یک تجربه کاربری یکسان داشته باشد.
با توجه به الگوریتم موبایل فرست ایندکس، به نسخه موبایل سایت خود توجه لازم را داشته باشید.
بنابراین به زبان ساده طراحان وب سایت به جای حذف عناصر نسخه دسکتاپ در نسخه موبایل، باید نسبت به بهینه سازی آن عناصر اقدام کنند.
۶٫ مهم ترین موارد مربوط به Mobile First Indext
مهم ترین مواردی که باید جهت آمادگی برای موبایل فرست ایندکس انجام دهید در صفحه Mobile-first indexing best practices بیان شده است.
به طور خلاصه مقاله نام برده شده در رابطه با موارد زیر صحبت می کند:
- چگونه مطمئن شویم که گوگل به درستی به محتوای سایت ما دسترسی دارد؟
- چگونه مطمئن شویم که محتوای نسخه موبایل و دسکتاپ سایت ما یکسان است؟
- چک کردن استراکچر دیتای سایت
- چک کردن محتوای بصری سایت در هر دو نسخه
- بررسی مواردی که باعث ایجاد مشکل در موبایل فرست ایندکس سایت می شود.
- و …
پیشنهاد می شود حتما زمانی را برای مطالعه مقاله مورد نظر اختصاص دهید.
۷٫ تفاوت میان Mobile First Index و Mobile Usability
ممکن است افراد بسیاری مفهوم Mobile First Index و Mobile Usability را یکسان تصور کنند.
اما باید بدانید که این دو مورد با هم تفاوت دارند.
ممکن است سایت شما در Mobile Usability دارای ایراد باشد اما همچنان موبایل فرست ایندکس را داشته باشد.
جان مولر در این رابطه می گوید:
ممکن است یک سایت برای نسخه موبایل آمادگی لازم را نداشته باشد؛ اما همچنان تمامی محتوایی را که برای موبایل فرست ایندکس نیاز است، در اختیار داشته باشد.
برای مثال:
یک فایل PDF در نسخه موبایل وجود دارد.
کلیک کردن بر روی لینک های آن به دلیل اندازه کوچک می تواند کمی سخت باشد.
متن ریز آن برای خواندن مناسب نیست.
اما به هرحال فایل وجود دارد و برای موبایل فرست ایندکس آماده است.
این موضوع به این معنا است که ممکن است سایت شما از Mobile Usability بالایی برخوردار نباشد.
اما همچنان ربات های گوگل صفحات آن را می بینند و برای موبایل فرست ایندکس آماده می کنند.
اما باید توجه کنید که در این حالت سایت شما نمی تواند رتبه بالایی بگیرد.
سایت دیده می شود؛ اما رتبه نمی گیرد.
۸٫ سرعت سایت به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورها شناخته می شود
موضوعی که همه افراد در آن اتفاق نظر دارند این است که هیچ کس دوست ندارد وارد سایتی با سرعت پایین شود.
امروزه افراد به محض این که وارد یک سایت شوند و صفحه برای آن ها دیر لود شود، به سرعت صفحه را می بندند و به سایت دیگری مراجعه می کنند.
به همین دلیل است که مساله سرعت سایت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
سرعت سایت شما در رتبه بندی بسیار تاثیر گذار است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله سرعت سایت (Site Speed) چیست و چه عواملی بر آن تاثیر گذار است؟ مراجعه کنید.
۹٫ مدیریت دو سایت متفاوت در موبایل و دسکتاپ
آخرین نکته ای که باید به آن دقت کنید مدیریت دو سایت متفاوت در نسخه موبایل و دسکتاپ است.
امروزه با توجه به موضوع ریسپانسیو بودن، معمولا دو سایت متفاوت برای موبایل و دسکتاپ راه اندازی نمی شود.
اما همچنان ممکن است سایت هایی از این روش استفاده کنند.
برای این که بتوانید دو سایت جداگانه را در موبایل و دسکتاپ مدیریت کنید، به نکات زیر توجه کنید:
- توجه کنید که دو مورد rel=canonical و rel=alternate به درستی میان دو نسخه اجرا شوند.
- در فایل robots.txt مطمئن شوید که صفحات سایتتان در نسخه موبایل قابل ایندکس شدن باشند.
- با دقت rel=hreflang را چک کنید تا مطمئن شوید URL ها دسکتاپ به همان دسکتاپ ارجاع می دهند و URL ها موبایل به نسخه موبایلی سایت.
- هر دو نسخه سایت خود را در گوگل سرچ کنسول معرفی کنید.
- اطمینان حاصل کنید که تمامی صفحات سایت شما در نسخه دسکتاپ در موبایل نیز وجود دارند.
به طور کل باید اشاره کنیم که گوگل به هیچ عنوان دو سایت جداگانه در نسخه دسکتاپ و موبایل را توصیه نمی کند.
زیرا مدیریت آن سخت است.
مساله ریسپانسیو بودن در سال ۲۰۲۰ معرفی شد تا کار مدیران سایت ها را راحت تر کند.
با این حال اگر همچنان داشتن دو سایت متفاوت برای موبایل و دسکتاپ را ترجیح می دهید، در مدیریت آن ها کمال توجه را داشته باشید تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.
نتیجه گیری
در این مقاله به طور کامل در رابطه با مفهوم موبایل فرست ایندکس به عنوان یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل صحبت کردیم.
همانطور که اشاره کردیم موبایل فرست ایندکس به این معنا است که گوگل سایت ها را بر اساس نسخه موبایلی آن ها رتبه بندی می کند.
شاید این موضوع در ابتدا کمی ترسناک به نظر برسد.
اما باید بگوییم که اگر سایت شما ریسپانسیو است، دیگر نیازی نیست خیلی نگران موبایل فرست ایندکس باشید.
الگوریتم موبایل فرست ایندکس آمده است که بماند.
بنابراین توجه به نکات مربوط به آن برای هر کارشناس سئویی مهم است.
امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.
اگر سوالی در این زمینه دارید با ما در میان گذارید تا در اولین فرصت ممکن به آن پاسخ دهیم.