مقالات آموزشی

شیوه کار الگوریتم رنک برین و تاثیر آن بر سئو سایت

مفید بود؟

الگوریتم رنک برین به عنوان یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل، وظیفه دارد تا بر اساس عبارتی که کاربر سرچ کرده، مفهوم مورد نظر را شناسایی کند و بهترین و مرتبط ترین نتیجه را نمایش دهد.

از دیگر وظایف RankBrain این است که رتبه بندی وب سایت ها را بر اساس رفتار کاربران بهینه سازی کند.

در این مقاله به طور کامل در رابطه با شیوه کار الگوریتم رنک برین و تاثیر آن بر سئو سایت توضیح می دهیم.

همراه ما باشید.

فهرست مطالب

  • الگوریتم رنک برین (RankBrain) چیست؟
  • الگوریتم رنک برین چگونه کار می کند؟
  • مهم ترین وظایف الگوریتم رنک برین چیست؟
    • ۱٫ توجه به مفهوم کلمه یا عبارت کلیدی سرچ شده
    • ۲٫ بررسی رفتار کاربران پس از نمایش نتایج جستجو
  • مهم ترین فاکتورهای بهینه سازی سایت برای الگوریتم رنک برین
    • ۱٫ نگارش محتوای اصولی
    • ۲٫ تجربه کاربری مناسب (UX)
    • 3. استفاده از انکر تکست (Anchor Text) مناسب
  • جمع بندی

الگوریتم رنک برین (RankBrain) چیست؟

در گذشته زمانی که یک کلمه را در گوگل سرچ می کردید، در بسیاری از مواقع صفحاتی به شما نشان داده می شد که ربطی به عبارت سرچ شده توسط شما نداشت.

گوگل در گذشته به خوبی نمی توانست تشخیص دهد که منظور کاربر از سرچ یک کلمه خاص چیست.

در بسیاری از مواقع افراد برای این که به پاسخ سوال خود دست یابند، باید بارها عبارات مختلفی را سرچ می کردند.

با توجه به این موضوع گوگل تصمیم گرفت الگوریتم های بسیاری را در هسته اصلی خود قرار دهد.

یکی از این الگوریتم ها به نام الگوریتم مرغ مگس خوار شناخته می شود.

مرغ مگس خوار به کمک الگوریتم های پیشین گوگل مانند پنگوئن و پاندا و بررسی محتوای وب سایت ها، سعی بر این دارد که بهترین و مرتبط ترین نتیجه با عبارت کلیدی سرچ شده را پیدا کند.

Dwell Time چیست؟ راه های افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت
>>

پس از معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار، بسیاری از صاحبان وب سایت ها کلمه کلیدی مورد نظر خود را در بخش هایی از محتوا تکرار می کردند تا رتبه بگیرند.

این کار نتیجه ای جز نارضایتی کاربران و به دنبال آن گوگل، در پی نداشت.

به همین دلیل بود که گوگل در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ الگوریتم رنک برین را در هسته اصلی خود قرار داد و آن را به عنوان سومین عامل مهم در رتبه بندی سایت ها معرفی کرد.

رنک برین به عنوان یک کمک برای مرغ مگس خوار است و وظیفه دارد که با توجه به مفهوم کلمه کلیدی، محتوای صفحات را بررسی کند.

الگوریتم رنک برین چگونه کار می کند؟

رنک برین بر پایه هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (Machine Learning) طراحی شده است.

یادگیری ماشینی به این معناست که یک ماشین بدون کمک انسان یا برنامه ریزی های خاص، خود به خود و در طول زمان روش کارکرد چیزی را یاد بگیرد.

در این روش داده های موجود بررسی می شوند و با تحلیل داده ها، ماشین ها به اطلاعات خود می افزایند.

رنک برین الگوریتمی است که با توجه به یادگیری ماشینی روز به روز پیشرفته تر می شود و موارد بیشتری را یاد می گیرد.

مهم ترین وظایف الگوریتم رنک برین چیست؟

تا پیش از ارائه این الگوریتم، نتایج جستجو تقریبا همیشه ثابت بودند.

اما امروزه رنک برین محتوای صفحات را بررسی می کند، مفهوم آن ها را در می یابد و در نهایت با توجه به رفتار کاربران در مواجه با وب سایت ها، نتایج جستجو را به طور مداوم تغییر می دهد.

دو وظیفه مهم الگوریتم رنک برین:

۱٫ توجه به مفهوم کلمه یا عبارت کلیدی سرچ شده

زمانی که کلمه ای را سرچ می کنید، رنک برین شروع به حدس زدن در رابطه با مفهوم آن می کند.

رنک برین با توجه به مواردی مانند موقعیت جغرافیایی، علائق کاربر، سابقه جستجو و مواردی از این دست، بهترین نتیجه را در اختیار شما قرار می دهد.

هاست چیست؟
>>

۲٫ بررسی رفتار کاربران پس از نمایش نتایج جستجو

با توجه به الگوریتم رنک برین، رفتار کاربر تاثیر بسیار زیادی در نتایج جستجو دارد.

CTR به معنای این است که چه تعداد افراد با مشاهده یک سایت در نتایج جستجو روی آن کلیک می کنند.

برای مثال شما کلمه طراحی سایت را سرچ می کنید و به دنبال یافتن خدمات طراحی سایت هستید.

در این میان صفحه ای نمایش داده می شود که به آموزش طراحی سایت پرداخته است.

شما روی این صفحه کلیک نمی کنید؛ زیرا نیازی به آموزش طراحی سایت ندارید و تنها به دنبال خدمات مربوط به آن هستید.

زمانی که تعداد افراد زیادی همین رفتار را نشان دهند، به مرور زمان رنک برین متوجه می شود که نباید صفحه آموزش طراحی سایت را برای کلمه طراحی سایت نمایش دهد.

مفهوم مهم دیگر Bounce Rate است.

بانس ریت یا همان نرخ پرش زمانی افزایش می یابد که کاربری وارد سایت شما شود و به دلیل این که پاسخ سوال خود را نگرفته به سرعت صفحه را ببندد.

هر چه این میزان بیشتر باشد، برای سئو سایت بدتر است.

تصور کنید کاربر با سرچ کلمه طراحی سایت روی سایت شما کلیک می کند.

اما زمانی که وارد صفحه می شود، متوجه می شود که این سایت پاسخگوی سوال او نیست.

بنابراین به سرعت صفحه را می بندد.

رنک برین متوجه این موضوع می شود و زمانی که تعداد افرادی که این کار را با سایت شما می کنند افزایش یابد، صفحه شما رتبه خود را از دست می دهد.

مهم ترین فاکتورهای بهینه سازی سایت برای الگوریتم رنک برین

۱٫ نگارش محتوای اصولی

تولید محتوا یکی از مهم ترین فاکتورها برای رتبه گیری در نتایج جستجو است.

پیش از این در مقاله محتوای سئو شده چیست به طور کامل تکنیک های نگارش محتوا را آموزش دادیم.

به طور کل اولین نکته ای که باید در تولید محتوا در نظر داشته باشید، این است که محتوای خود را برای کاربران بنویسید نه برای گوگل.

لینک فالو چیست و چه تفاوتی با لینک نوفالو دارد؟
>>

محتوا باید ارزشمند باشد و به طور کامل پاسخ سوال کاربر را بدهد.

کیفیت محتوای شما بسیار مهم است طول آن یا تعداد محتوایی است که تولید می کنید.

۲٫ تجربه کاربری مناسب (UX)

طراحی وب سایت جهت افزایش تجربه کاربری بهتر، بسیار اهمیت دارد.

سایت شما باید در عین زیبایی، ریسپانسیو نیز باشد.

طراحی سایت ریسپانسیو به معنای طراحی سایت به گونه ای است که در تمامی دستگاه های نمایش، به بهترین شکل ممکن نشان داده شود.

همچنین بسیار مهم است که دسترسی به بخش های مختلف سایت شما برای کاربر راحت باشد.

یعنی کاربران به راحتی بتوانند به صفحات مختلف سایت برسند و از خدمات شما استفاده کنند.

طراحی سایت نباید به گونه ای باشد که کاربر میان صفحات گم شود.

۳٫ استفاده از انکر تکست (Anchor Text) مناسب

انکر تکست متنی است که با آن به صفحه دیگری لینک می دهید.

گوگل با استفاده از انکر تکست هایی که صفحات را به هم مربوط می کنند، مفهوم و ارتباط میان صفحات سایت را بهتر درک می کند.

همیشه از انکر تکست های مرتبط با صفحه مقصد استفاده کنید.

برای مثال اگر با کلمه سئو به صفحه خرید گوشی لینک بدهید، گوگل متوجه نامربوط بودن آن خواهد شد و این موضوع در کاهش رتبه شما تاثیر گذار است.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با شیوه کار الگوریتم رنک برین توضیح دادیم.

این الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است.

وظیفه این الگوریتم نمایش بهترین نتیجه برای عبارت کلیدی است.

رنک برین این کار را بر اساس بررسی مفهوم محتوای صفحات و همچنین رفتار کاربران در مواجه با یک سایت انجام می دهد.

اگر سوالی در این زمینه دارید، حتما با ما در میان گذارید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.