به فرایندی که مربوط به جمع آوری، تفسیر و تجزیه و تحلیل اطلاعات می باشد تحقیقات بازاریابی می گویند. اطلاعاتی که در مورد بازار هدف است امکان دارد که بین مصرف کنندگان، رقبا و دیگر صنایع باشد. تحقیقاتی که مربوط به بازاریابی می باشد پایه و اساس هر یک از کسب و کارهای موفق به شمار می رود. تحقیقات مربوط به به بازاریابی بر اساس اهداف متنوع راه اندازی می شود.
شما با استفاده از این تحقیقات می توانید بازار جدید را شناسایی کنید تا یک تجارت جدید راه اندازی نمایید. به کارآفرینان این نمونه از تحقیقات کمک می کند که تصمیمات آگاهانه بگیرند. کمک کردن به اثبات نمودن و ثبیت کردن حدس و گمان مربوط به کسب و کار یکی دیگر از کارایی های مربوط به تحقیق بازاریابی به شمار می رود.
هر یک از کسب و کارها در مراحل متنوع رشد امکان دارد که اقدام به تحقیقات بازاریابی( marketing research) نمایند. مطالعه بازار عبارت می باشد از تجزیه و تحلیل کردن تمامی داده ها در مورد کسب و کار که بیشتر افراد انجام می دهند. مطالعه دقیق در مورد انواع محصولات موجب می گردد که مدیران به بهترین نحو ممکن بتوانند سیستم کسب و کار خود را مدیریت کنند. در تحقیقات کسب و کار اهداف متفاوتی وجود دارد که هر یک از آنها را در ادامه معرفی می کنیم.
اهداف مربوط به تحقیقات بازاریابی
برخی از اهداف مربوط به تحقیقات بازاریابی عبارت است از :
1. برنامه ریزی مناسب
فراهم کردن مبانی جهت برنامه ریزی مناسب یکی از مهمترین اهداف تحقیقات کسب و کار به شمار می رود. تحقیق در مورد پیش بینی کردن فروش به عنوان مبنای اساسی جهت تدوین کردن تمامی برنامه ها شناخته می شود. برنامه ها و همچنین رویه های بازاری طبق مبانی برنامه ریزی مناسب اجرا خواهند شد. این مورد به عنوان یکی از مهمترین اهداف شناخته می شود که در تحقیقات کسب و کارها به کار می آید.
2. کاهش دادن هزینه ها
با استفاده از روش های مربوط به تحقیقات بازاریابی تمامی هزینه های بازاریابی کاهش پیدا می کند. تحقیقات در مورد کسب و کارهای متنوع با استفاده از روش ها و راهکارهای متنوع انجام می شود. وسایلی که جهت تحقیقات کسب و کارها به کار گرفته می شود هزینه زیادی ندارند. جهت کاهش دادن هزینه های بازاریابی، تبلیغات فروش و غیره شما می توانید از این روش استفاده کنید.
3. پیدا کردن بازار جدید
از دیگر اهداف مربوط به تحقیقات کسب و کار یافتن بازار جدید برای فروش محصول می باشد. تحقیقاتی که مربوط به کسب و کارهای متفاوت است با هدف کاوش در بازار هایی که جدید هستند به کار می آیند. اگر شما مایل هستید که فروش محصولات و خدمات خود را به بازارهای جدید ارائه دهید نیاز است که برای پیدا کردن بازار جدید اقدام کنید. روش های متفاوت به شما کمک می کنند تا یک بازار مناسب را انتخاب نمایید.
4. تعیین کردن سیاست قیمت گذاری مناسب
جهت تعیین کردن سیاست قیمت مناسب از تحقیقات کسب و کارها می توانید کمک بگیرید. تحقیقات کسب و کارها در تدوین کردن قیمت مناسب بر اساس محصولاتی که به فروش می رسند به شما کمک می کنند.
5. شناخته رقبا در تحقیق بازاریابی
جهت شناخت رقبا در بازار از تحقیقات کسب و کار استفاده می شود. در واقع یکی از اهداف مهم تحقیقات کسب و کارها شناخت رقبا در بازار می باشد. با هدف شناخت رقبا مقدار بسیار کمی از رقبا که محصول مورد نظر را دارند می توانید در نظر بگیرید. شرکت امکان دارد که اطلاعات معتبری در مورد استراتژی های رقیب به دست بیاورد. اگر این استراتژی ها را به دست بیاورد به راحتی میتواند برای موفقیت خود اقدام کند
6. مطالعه در مورد نیروهای خارجی و تاثیر آنها
یکی دیگر از اهداف مربوط به تحقیق بازاریابی مطالعه نیروهای خارجی و همچنین تاثیر آنها می باشد. تحقیق بازاریابی با مطالعه کردن تاثیر نیروهای خارجی روی کسب و کار اطلاعات بی نظیری را به شما ارائه می دهد. نیروهای خارجی امکان دارد که در بازار های متنوع طرفداران زیادی داشته باشند. شما باید به خوبی تحقیق بازاریابی را انجام دهید تا متوجه شدید که محصول جدید توانسته است نظر نیروهای خارجی را جلب کند.
نحوه استفاده از تحقیقات بازاریابی
نحوه استفاده کردن از تحقیقات بازاریابی بر اساس روش ها و استانداردهای مشخص شده ای می باشد. باید به خوبی بدانید که تحقیق بازاریابی امکان تاسیس کردن یک کسب و کار جدید را برای تان فراهم می سازد. اگر تحقیق بازاریابی نشان دهد که تقاضای زیادی برای یک خدمات و محصول وجود ندارد امکان دارد که این کسب و کار موفق نشود.
شناسایی و همچنین توسعه بازارهایی که جدید هستند بر اساس تحقیق بازاریابی انجام می شود. در واقع برای استفاده کردن از تحقیق بازاریابی باید یک فرآیند جاری و دائمی در شرکت داشته باشید. راهکارهایی که مربوط به ماندن در پیشبرد و تغییر شرایط بازار است را باید بشناسید. تقاضا برای محصولات و همچنین اضافه کردن ویژگی های جدید به آن محصولات را باید مورد آزمایش قرار دهید.
این مسئله که محصول در چه زمانی و در چه مکانی باید به بازار ارائه شود اهمیت زیادی دارد .بهبود بخشیدن به کمپین های تبلیغاتی یکی دیگر از نکاتی که شمار می رود که شما زمان استفاده از تحقیق بازاریابی باید به آن اهمیت دهید. با سنجش هر یک از احساسات مشتریان و درکی که از کسب و کارها دارند می توانید استراتژی های بازاریابی و برندسازی بهتری را شکل بدهید.
تفاوت تحقیقات بازاریابی با تحقیقات بازار
به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که تحقیقات بازاریابی با تحقیق بازار متفاوت است. تحقیق بازاریابی یک اصطلاح گسترده می باشد که تحقیق در مورد بازار است. این تحقیق تمامی کارکردهای اصلی بازاریابی را شامل می شود. تحقیقاتی که مربوط به بازار است برای شناخت وضعیت بازار و جذب کردن یک محصول خاص باید انجام شود. تحقیقاتی که مربوط به بازاریابی است نه تنها به بازار ارتباط پیدا می کند بلکه شامل تجزیه محصول، ماهیت بازار، تجزیه فروش، واسطه فروش و غیره می شود. بر همین اساس شما باید به خوبی بدانید که تحقیق بازاریابی نسبت به تحقیق بازار گسترده است.
روش های استفاده از تحقیقات بازاریابی
روش های زیادی برای تحقیقات بازاریابی وجود دارد که هر یک از این روش ها بر اساس استانداردهای مشخص شده انجام می شود. تمامی نکات مربوط به تحقیقات ثانویه و اولیه شکل می.گیرد. در تحقیقات اولیه فردی که محقق است با افراد درگیر ارتباط برقرار میکند. در تحقیقات ثانوی تجزیه و تحلیل داده ها انجام می شود. روش های متفاوتی برای تحقیق بازاریابی وجود دارد که موثرترین روش برای کسب اطلاعات هستند.
از جمله روش هایی که اهداف پروژه را تعیین می کنند عبارت هستند از :
1. وجود گروه هایی که متمرکز می باشند.
2. بررسی هایی که به صورت تلفنی انجام می شود.
3. مصاحبه هایی که عمیق هستند.
4. نظرسنجی ها به صورت آنلاین، برخی نظرسنجی ها به صورت پستی انجام می شود.
5. مصاحبه کردن با مدیران.
6. تعویض کردن برند.
7. روش های حسی متنوع.
8. قوم نگاری مشتریان.