شاید کمتر کسی باشد که خوراکیهای شیرین اعم از کیکها و شیرینیها را دوست نداشته باشد و با دیدن آنها مقاومت خود را از دست ندهد. این خوراکیها عموماً در مناسبتهای شادی و خوشی مورداستفاده قرار میگیرند و حتی سالانه در سراسر دنیا فستیوالها و جشنوارههای مختلفی در این زمینه برگزار میشود. شیرینیپزی خود یک هنر است انسانها هم هیچگاه از دیدن هنر و زیبایی خسته نمیشوند. همهی فروشگاهها و کارخانههای تولید و پخش مواد غذایی با کمک تبلیغات مختلف قصد دارند تا محصول خود را به عموم معرفی کرده و آن را به بهترین نحو ممکن به فروش برسانند.
البته که شیرینی فروشیها و قنادیها هم از این قضیه مستثنا نیستند و در پی تبلیغاتی خاص و جذاب برای جلب مشتریان هستند. یکی از کارهای مهم در این زمینه طراحی لوگو شیرینی فروشی است که باید به نحوی انجام شود که تا حسهای خوبی در بیننده تحریک شود و خصوصاً حس شیرینیخوری بهشدت تحریکشده و فرد را به وسوسهی خرید شیرینی یا کیک بی اندازد. پس مهم است که لوگو شیرینیپزی یا لوگو شیرینی فروشی بهنوعی طراحی شود که چشمگیر و وسوسه کننده برای خرید باشد. عموماً در طراحی لوگو کیک خانگی یا قنادیها المان اصلی آنها همان کیک و شیرینی است که باید به نحوی حرفهای و هیجانانگیز طراحی شود.
طراحی لوگو شیرینی فروشی
برای اینکه طراحی لوگو شیرینی فروشی بهصورت حرفهای صورت پذیرد لازم است تا اصول و نکتههایی را بهعنوان یک طراح رعایت کنید. در ادامه به برخی از این اصول خواهیم پرداخت و چند نکتهی کوچک اما مهم برای طراحی لوگو شیرینی فروشی هم بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
اصول طراحی لوگو کدام هستند؟
برای اینکه لوگو کیک و شیرینی که طراحی میکنید با اقبال مواجه شده و بهخوبی از پسکارهایی که از آن انتظار داریم بربیاید لازم است اصولی را رعایت کنیم. اصول طراحی لوگو شیرینی فروشی عبارت هستند از:
- نخستین تصویری که مخاطب میبینید بسیار بااهمیت است.
- رعایت اصل سادگی بسیار مهم است.
- لوگو باید بهیادماندنی و خاص طراحی شود.
- لوگو را باید تطبیقپذیر طراحی کنید.
- گذر زمان نباید بر روی طراحی لوگو شما تأثیر بگذارد.
در ادامه به بررسی هر یک از این موارد میپردازیم.
تصویر نخست لوگو
نخستین تصویری که از لوگو قنادی به مشتری ارائه میشود باید کاملاً گویا بوده و در نگاه نخست به مخاطب بفهماند این لوگو مربوط به چه کسبوکاری است و چه هدفی در سر دارد. برای مثال لوگوی بنز در نگاه اول لوکس بودن را القا میکند و لوگوی اسباببازی لگو بهنوعی شادی و بازی کودکانه را القا میکند. لوگو شیرینی خانگی هم از این قاعده استثنا نیست و در نخستین نگاه باید حس خوشمزگی و شیرینی را القا کند.
ساده بودن لوگو
شاید بتوان وجه اشترک کلیهی لوگوهای معروف و ماندگار در سطح جهانی را ساده بودن همهی آنها و پرهیز از استفاده از جزئیات اضافی است. برای درک بهتر این موضوع فقط کافی است چند لوگوی معروف را به خاطر بیاورید: نایکی، اپل، مک دونالد و غیره. میبینید تمامی اینها چقدر ساده طراحیشدهاند و حتی در سیر تکاملیشان کلیهی جزئیات اضافی حذفشدهاند.
ماندگار و بهیادماندنی بودن لوگو
یکی از طراحان به نام آمریکایی یعنی پل رند نظریهی جالبی در مورد طراحی لوگو دارد. رند اذعان میکند ” تنها دستور در طراحی لوگو این است که آن را متمایز، خاص، بهیادماندنی، واضح و گویا طراحی کرد.” لوگویی موفق است که آنقدری پیچیده نباشد تا فقط تعداد معدودی بتوانند آن را درک کنند، بلکه باید بهقدری ساده و گویا باشد که عموم مخاطبان آن را بفهمند و جذب آن شوند. پس همانطور که اغراق هیچ کجا خوب نیست در طراحی لوگو هم مناسب نبوده و سبب شکست خوردن آن لوگو میشود.
تطبیقپذیری لوگو
لوگویی موفق است که بتواند در هر شکل و ابعاد و رنگی منظور خود را به مشتری منتقل کرده و از عهدهی اهداف مدنظر برای آن بربیاید. برای لوگو نباید تفاوتی داشته باشد که کوچک آن موردنیاز باشد یا بزرگ، رنگی آن مدنظر باشد یا سفید و سیاه آن و غیره، لوگو باید تحت هر شرایطی قابلاستفاده باشد. علاوه بر این مهم است که لوگو روی هر پلتفرمی اعم از تبلت، گوشیهای هوشمند، نمایشگر کامپیوتر و حتی صفحات چاپی قابلاستفاده باشد. پسازاینکه کار طراحی لوگو به اتمام رسید آن را در ابعاد مختلف و رنگهای گوناگون بررسی کنید تا از کارآمد بودن آن مطمئن شوید.
مهم نبودن گذر زمان در طراحی لوگو
در طراحی لوگو شیرینی فروشی باید به این امر دقت داشته باشید که لوگویی که طراحی میکنید نباید وابسته به زمانی خاص باشد. این امر یعنی نباید لوگو را بر اساس مد روز طراحی کنید تا پس از گذر زمان دیگر قابلاستفاده نباشد. بلکه لوگو باید طوری باشد که پس از گذشت سالها همچنان جذابیت خود را حفظ کرده و وظیفهی خود را بهخوبی به انجام برساند.
پیشنهاد میکنیم بخوانید: ویژگیهای طراحی حرفهای لوگو چیست؟
نکتههایی برای طراحی بهتر لوگو
برای اینکه طراحی لوگو شیرینی فروشی به بهترین نحو ممکن انجام شود، لازم است تا برخی نکتههای جزئی اما مهم را رعایت کنید. این نکات عبارت هستند از:
- لوگو را در ابتدا بدون رنگ طراحی کنید: در اتود اولیهی لوگوی خود سعی کنید استفاده از رنگها را فراموش کرده و فقط روی طرح آن فوکوس کنید چراکه طرح اصلی بر رنگآمیزی مقدم است. حتی برخی از معروفترین لوگوها بدون رنگ و در حالت سیاهوسفید هستند و بهخوبی نیز مفهوم موردنظر را منتقل میکنند.
- عدم استفاده از رنگهای گوناگون: سعی کنید اگر لوگوی خود را رنگی طراحی میکنید حداکثر از 3 رنگ بهره بگیرید و با تعداد رنگهای زیاد طراحی را پیچیده و شلوغ نکنید. همچنین بهتر است در مورد روانشناسی رنگها مطالعه کرده و رنگ را بر اساس فلسفهی پنهان پشت برند انتخاب کنید.
- عدم استفاده از فونتهای متعدد: برای اینکه لوگو شلوغ نباشد بهتر است تنها از دو نوع فونت مختلف در طراحی آن استفاده کنید و نوع فونت را هم بر اساس نوع کسبوکار یا برند نازک، ضخیم، کوچک یا بزرگ انتخاب کنید.
- کاربردی بودن لوگو: لوگو باید به نحوی طراحی شود که بهخوبی در خاطر مخاطبان ثبت شود و بتوانند آن را بدون هیچ مشکلی به یاد بیاورند. هرقدر لوگو پیچیدهتر باشد به خاطر سپردن آن سختتر میشود و درنتیجه از میزان کاربردی بودن آن کاسته میشود.
- حذف جزئیات غیر مهم: سعی کنید هر چیزی را که اضافی است و تأثیری روی طرح نهایی ندارد را از طراحیتان حذف کنید و فقط المانهای لازم را نگهدارید.
- عدم استفاده از لوگوهای پیشنویس شده: استفاده از لوگوهای از پیش آماده اصل منحصربهفرد بودن لوگو را کاملاً زیر سؤال برده و سبب کم شدن کیفیت و کارایی لوگو خواهد شد.
در انتها به تعدادی از سؤالات رایج میان کاربران پاسخخواهیم داد. با ما همراه باشید شاید سؤال شما نیز میان این سؤالات بوده و به آن پاسخ داده شود.
پاسخ به سؤالات رایج کاربران درزمینهی طراحی لوگو
در این قسمت سعی داریم تا به برخی از سؤالات پرتکرار کاربران درزمینهی طراحی لوگو پاسخ دهیم. این سؤالات عبارت هستند از:
سوالات متداول
-
برای طراحی لوگو از چه نرمافزارهایی استفاده میشود؟
پسازاینکه اتود اولیهی لوگو را بهصورت دستی انجام دادید لازم است تا آن را بهوسیلهی نرمافزارهای طراحی لوگو دیجیتالی کنید. نرمافزارهایی که برای طراحی لوگو وجود دارند دودسته هستند. نرمافزارهای مبتنی بر بردار و نرمافزارهای مبتنی بر پیکسل. عموماً نرمافزارهای مبتنی بر بردار برای طراحی لوگو بسیار مناسبتر هستند و اصل مقیاسپذیری به کمک آنها بهتر رعایت میشوند. همچنین این نرمافزارها روی پلتفرمهای مختلف اعم از ویندوز، اندروید، ios، تحت وب و غیره قابلاستفاده هستند. برخی از معروفترین نرمافزارها برای طراحی لوگو عبارت هستند از: o نرمافزار لوگو میکر پرو Logo Maker Pro o نرمافزار ای ای ای لوگو AAA LOGO o نرمافزار لوگو کریتور Logo Creator o نرمافزار لوگو فاندری Logo Foundry o نرمافزار جت ای JetA o نرمافزار گیمپ Gimp o نرمافزار اینک اسکیپ Inkscape o نرمافزار دیزاینر Desygner o نرمافزار لوگویس LogYes o نرمافزار فتوشاپ Photoshop o نرمافزار ادوبی ایلوستریتور Adobe Illustrator o نرمافزار کورل دراو Corel Draw o و غیره …
-
چگونه میتوانیم سفارش طراحی لوگو شیرینی فروشی بدهیم؟
برای سفارش طراحی لوگو میتوانید به سایتها یا شرکتهای طراحی گرافیکی مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید. یکی از باکیفیتترین سایت در این زمینه رایا مارکتینگ است. رایا مارکتینگ سایتی برای کلیهی کارهای گرافیکی ازجمله طراحی سایت، طراحی لوگو، طراحی کارت ویزیت، تولید محتوا و غیره است که تعرفههای آنها نیز در سایت موجود است. برای ثبت سفارش در آن سایت ابتدا باید با مراجعه به سایت نسبت به ثبتنام در آن اقدام کنید. سپس نوبت به ثبت سفارش طراحی لوگو میرسد. بعدازاینکه سفارش خود را ثبت کردید مشاوران رایا مارکتینگ با شما تماس گرفته و شرایط را برای شما توضیح خواهند داد.
-
انواع لوگو کدام هستند؟
لوگوها انواع مختلفی دارند، اما بهصورت کلی آنها را در 3 گروه دستهبندی میکنند. o لوگوهای متنی: این دسته از لوگوها به کمک نام برند یا یک یا چند حرف آن طراحی میشوند. o لوگوهای تصویری: این لوگوها به کمک یک نماد یا سمبل که مرتبط با نوع کسبوکار است طراحی میشوند. o لوگوهای ترکیبی: این دسته از لوگوها ترکیبی از یک نماد و نوشته هستند و در دستهی پرکاربردترین لوگوها هستند.