Off Page SEO یا سئو خارجی همون عاملیه که اگه حتی روح و قلبتون رو هم بذارین پای یه محتوا ولی از ترفندهاش استفاده نکنین، باز هم نمیتونین تو رتبه بندی گوگل اون بالا بالاها جایی برای خودتون پیدا کنین! همونطور که در جریانین ما دو نوع سئو داریم: سئو داخلی و سئو خارجی که خیلی از محتوا نویسان سئو Off Page رو با لینک سازی خارجی یکی میدونن!
ولی آیا واقعاً کارشون درسته؟ تا این مقاله رو نخونیم نمیتونیم درستی یا نادرستی این ادعا رو تأیید کنیم. امروز میخوام یه توضیح کلی درمورد سئو خارجی و عواملی که رو اون تاثیر میذارن بدیم، پس تا آخر کار همراه من باشین:
Off-Page SEO چیه؟
تو یه کلام سئو خارجی نشون دهنده تلاشهاییه که در خارج از وبسایت برای بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو انجام میشه و باید بگیم که لینک سازی خارجی یکی از مهمترین بخشهای این امره ولی ما قراره به سوی بیکران و فراتر از اون بریم ?
تفاوت سئو Off Page با سئو On Page
On Page SEO چیزیه که شما روی اون کنترل کامل و کافی دارین مثل: سرعت وب سایت، بررسی میزبانی و بهبود اون، کلمات کلیدی مرتبط با محتوا، محتوا نویسی مناسب، بهینه سازی طراحی اون و … در حالی که سئو خارجی این طوری نیست! مثلاً اگه از یه سایت دیگه خواستم که به سایت من لینک بده، دیگه سئو داخلی حساب نمیشه و وارد حیطه سئو خارجی شدیم، حالا چرا؟ چون نه تنها من از طریق یه منبع خارج از وبسایت دارم برای ارتقای رتبه گوگل استفاده میکنم بلکه تو این فرآیند هیچ چیزی رو تو وب سایت خودم تغییر ندادم! پس همونطور که گفتم اگه میومدم سرعت بارگذاری صفحاتم رو بهینه سازی میکردم یا بعضی از تصاویر داخل سایت رو بهبود میبخشیدم داشتم سئو داخل صفحه رو تغییر میدادم!
(البته به یه استثنا ریزی اشاره کنم که یه سری از عوامل خارج صفحه مثل Google My Business هستند که شما تسلط کاملی روی اونها دارین، پس دیگه خودتون یجوری سعی کنین که سئو ها رو باهم اشتباه نگیرین.)
دلیل اهمیت Off-Page SEO
اصلاً خبر دارین چرا سئو خارجی مهمه؟ امیدوارم خبر نداشته باشین و من اولین نفری باشم که این مهم رو بهتون میگم:)
گوگل وقتی قراره برای رتبه بندی سایت ها تصمیم بگیره بسیاری از عوامل خارج صفحه رو مورد بررسی قرار میده که لینک سازی خارجی یکی از اونهاست. برای همینه که من میگم نوشتن یه محتوای خوب و باکیفیت به تنهایی شایستگی رتبه اول رو نداره و شما باید سختیهای زیادی رو تو این راه تحمل کنین به علاوه انرژی و هزینهای که صرف میکنین تا بلاخره به رتبه برتر گوگل برسین!
مثلاً صفحه “best places to go” ار روزنامه تایمز یه روزی رتبه اول رو در انگلیس داشت:
تو نگاه اول به نظر میرسه که این یه مطلب خیلی خیلی ارزشمنده! پس تصور میکنیم که این محتوا بخاطر خیلی موارد دیگهای رتبه به این خوبی گرفته. ولی وقتی روی هر کدوم از مکانها کلیک کنین یه دروازهای از محتوا براتون باز میشه! بدون این که چیز خاصی به چشمتون بخوره.
به خاطر همین که هیچ لینک و فاکتور سئو خارجی تو این صفحه وجود نداره، این پیج برای اکثر کسایی که رو اون فرود میان ارزش واقعی نداره و مطمئناً شایسته نیست که تو رده بندیهای اول قرار بگیره!!
یه صفحه خیلی بهتر برای قرار گرفتن تو رده بندی برتر صفحه زیره چون که نظر سنجی 1000 نفر رو در مورد بهترین مکان برای زندگی نشون میده.
چون تنها دلیل رتبه گرفتن این صفحه محتوای اون نیست بلکه عوامل خارج از صفحه هم تو این کار دخیلن پس این جاست که میگیم سئو خارجی تو رتبه بندی سایت دست داشته!
لینک سازی مربوط به سئو خارجی
لینک دهی شاید مهمترین بخش SEO خارجی باشه.
البته به نظر یه سری از متخصصین سئو ، پیج رنک دیگه منسوخ شده ولی گوگل خودش تایید کرده که هنوز هم به عنوان یه عامل رتبه ازش استفاده میشه و از این خبرا نیست و به خاطر همینه که بین تعداد دامنههایی که به یه صفحه ارجاع داده میشه و رتبه بندی اون صفحه یه همبستگی وجود داره:
حالا اگه دلتون میخواد بدونین دیگه چه فاکتورهایی روی رتبه بندی سئو خارجی تاثیر دارن، ادامه مقاله رو بخونین.
فاکتورهای مربوط به سئو خارجی
یه سری فاکتور وجود داره که تاثیر زیادی روی رتبه بندی سایت با تکیه بر سئو خارجی داره که با رعایت کردن اونها میتونین یه سایت خوب و مطمئن داشته باشین:
1. تعداد دامنههای ارجاع شده به صفحه
داشتن لینک خارجی از دامنه های یونیک نه تنها باعث رتبه بهتر میشه بلکه باعث افزایش ترافیک ارگانیک هم میشه، در واقع شما اگه بتونین از یه سری سایت خاص بک لینک بگیرین بار خودتون رو میبندین! (یعنی هی نرین از یه سایت یا یه دامنه خاص کلی لینک بگیرین! باید از چندجا لینک بگیرین).
برای این که تعداد بک لینک هایی که صفحه تون داره رو چک کنین URL دامنه تون رو توی اکسپلورر سایت Ahrefs وارد کنین:
مثلاً همونطور که میبینین سایت Ahrefs تعداد 4.11 میلیون بک لینک از 31.2K سایت دریافت کرده.
با این حال هدف اصلی ما ساختن بک لینک زیاد برای کل وب سایت نیست بلکه فقط باید برای اون صفحاتی که دلتون میخواد تو موتور جستجو رتبه خوبی بگیرن و البته پتانسیل جذب ترافیک دارن بک لینک بسازین و کل پولتون رو الکی هدر ندین، این طوری Off Page SEO سایت تون رو به طور مطمئنتری ارتقا میدین!
2. اعتبار لینک Link Authority
همه لینک ها از نظر اعتبار با هم برابر نیستن بلکه بعضی از اونها کیفیت بیشتری دارن که در این صورت تاثیر زیادی رو سئو خارجی سایت تون میذارن.
این یه واقعیتیه که با توجه به نحوه کار PageRank ساخته شده، هر چی پیج آتوریتی صفحه ای که به دامنه شما لینک داده بیشتر باشه، این اعتبار و ارزش به صفحه شما هم منتقل میشه! به عبارت دیگه لینکی که از یه صفحه با آتوریتی بالا به دامنه شما داده میشه ارزش خیلی بیشتری نسبت به لینکی داره که از یه صفحه با آتوریتی کم به دامنه تون داده شده.
برای مشاهده رتبه UR هر صفحهای، URL اون رو در قسمت اکسپلورر Ahrefs قرار بدین.
همچنین میتونین رتبه بندی URL یه صفحه رو تو گزارش بک لینک ها هم مشاهده کنین. یه همچین چیزی بهتون کمک میکنه تا هنگام تحقیق درباره فرصتهای بک لینک، درمورد آتوریتی و کیفیت صفحه نیز قضاوت کنین و اونها رو به دست بیارین.
بر اساس تحقیقات سایت Ahrefs از 14 میلیون وبسایت، UR رابطه مستقیمی با ترافیک ارگانیک سایت داره.
3. لینک های do follow و no follow
گوگل پیج رنک رو با لینک های nofollow منتقل نمیکنه، یعنی در واقع ارزشی برای اونها در نظر گرفته نمیشه، پس با این حساب اولویت کار با لینک های dofollow هست.
البته اکثر لینک های یه وب سایت dofollow هستند اما بعضی وبسایت ها مثل forbes تقریباً همه لینک هاشون nofollow هستن پس اگه یه لینکی رو تو یه وبسایت خاصی دنبال میکنین یا میسازین، باید مطمئن بشین که لینک هاشون dofollow باشه!
حالا برای این که بتونین متوجه بشین چه سایت هایی لینک dofollow دارن،کافیه افزونه nofollow chrome رو نصب کنین تا صفحاتی که لینک nofollow دارن رو براتون مشخص کنه!
تازه میتونین یه سری از گزارشها رو تو اکسپلور سایت Ahrefs فیلتر کنین تا فقط لینک های dofollow رو بهتون نشون بده. دوباره میگم که این کار موقع تحقیق و اولویت بندی فرصتهای بک لینک مفیده!
4. Anchor Text
انکر تکست یا Anchor Text یا متن لنگر به کلمات قابل کلیک میگن که برای لینک دادن یه صفحه به یه صفحه دیگه مورد استفاده قرار میگیرن.
گوگل اظهار داشته که تعدادی تکنیک رو برای بهبود کیفیت جستجو از جمله رتبه صفحه، انکر تکست و اطلاعات تقریبی به کار برده، به عبارت دیگه این احتمال وجود داره که بک لینک ها با anchor text مربوط به موضوع کلی وبسایت تون روی رتبه بندی تاثیر داشته باشن!
متاسفانه باید بگم که اگه با استفاده از روشهای سئو کلاه سفید لینک سازی میکنین، کنترل زیادی روی anchor لینک هایی که به دست آوردین، ندارین ( بجز پست مهمان ).
اما نگران نباشین چون حتی اگه روی anchor text لینک های خارجی که به سایت تون وارد میشن هم کنترل داشته باشین، ممکنه نتونین چیزهای خیلی خوبی به دست بیارین.
خوشبختانه اکثر مردم به طور طبیعی و به روش های مرتبط لینک سازی انجام میدن. یعنی اگه مقاله شما در مورد موضوع x هست، احتمال این که کسی با anchor text مربوط به همون موضوع x باهاتون ارتباط برقرار کنه زیاده.
5. ارتباط
بک لینک ها حکم یه جور رای رو دارن حالا این یعنی چی؟ یعنی وقتی از طرف یه سایتی به شما لینک میدن دارن محتوای شما رو تضمین میکنن. اما همه این لینک ها به یه اندازه ارزشمند نیستند، همونطور که قبلاً هم گفتم آتوریتی پیج لینک دهنده خیلی مهمه.
اجازه بدین براتون با یه مقایسه توضیح بدم:
6. ترافیک
سایت Ahrefs تعداد 44589 کلمه کلیدی non-branded رو مورد مطالعه قرار داده و دیده تو ده تا صفحه برتر برای این کیورد ها یه همبستگی واضحی بین رتبه سایت و مقدار ترافیک ارگانیکی که از صفحه لینک دهنده براشون میاد، وجود داره.
این مطالعه به ما نشون میده که لینک هایی که از صفحاتی با ترافیک بالا میان، ممکنه برای ما هم حجم خوبی از ترافیک رو به همراه داشته باشه، در حالی که این احتمال برای پیج هایی با ترافیک پایین خیلی کم میشه!
میتونین ترافیک ارگانیک هر پیجی که میخوایین رو تو اکسپلور سایت Ahrefs ببینین.
همچنین میتونین ترافیک ارگانیکی که به یه صفحه ارجاع داده میشه رو از طریق گزارش بک لینک ها چک کنین.
Off Page SEO و رتبه سایت
Off Page SEO ممکنه سختتر از سئو داخلی باشه چون خیلی از فاکتورهای اون از کنترل شما خارجه، اما یادتون باشه اگه رسیدن به یه چیزی سختتر باشه رتبه گرفتن تو اون مورد قابل اطمینانتره!
سئو خارجی میتونه به شکل فعالیت تو شبکه های اجتماعی هم باشه، مثلاً رسانه های اجتماعی مثل فیسبوک، گوگل پلاس، توییتر، لینکدین و پینترست تاثیر خیلی زیادی روی اون دارن. شما تو هر حوزه کاری که وب سایت دارین سعی کنین که هر روز مطالب مفید و به درد بخوری رو تو اپلیکشین هایی که معرفی کردم به اشتراک بذارین. البته فعالیت تو این شبکه ها به شرطی تاثیر خوبی داره که تعداد فالور زیادی داشته باشین، هرروز فعالیت کنین، محتوای خوبی بنویسین تا ملت جذبتون بشن و مطالبتون رو بین خودشون به اشتراک بذارن و تعداد کامنت و لایکهاتون افزایش پیدا کنه و این طوری گوگل متوجه میشه که بَه بَه این جا یه کاربر خیلی فعال و خوب دارم که داره یه دردی از بقیه رو دوا میکنه و به مشکلشون رسیدگی میکنه پس یه رتبه خیلی خوبی براتون در نظر میگیره!
ممکنه شما خیلی هزینه و انرژی صرف سئو خارجی سایت تون کنین ولی در آخر به نتیجه مطلبتون میرسین. یعنی دیر و زود داره! اما سوخت و سوز نداره!
فقط حواستون باشه تو این راه خدایی نکرده پاتون نلغزه و سراغ سئو کلاه سیاه نرسین که ممکنه تو یه شب هرچی رشته بودین پنبه بشه!
نظراتون در مورد سئو خارجی و موثرترین روشی که برای ارتقای اون استفاده کردین رو با من به اشتراک بذارین.