دوست دارین بدونین که صفحه‌های وبسایت تون رو چطوری با استفاده از On page SEO بهینه سازی کنید؟ اصلاً وقتی میگن سئو … منظور چیه؟ مگه چند مدل سئو داریم؟ Off Page SEO چیه و چه فرقی با On Page SEO داره؟ سئو داخلی بهتره یا سئو خارجی؟

اگه اینا سوال هاییه که دنبال جوابش هستین و حتی نکات مبهم دیگه ام راجع به On Page SEO ذهنتون رو مشغول کرده … خب باید بگم که جای درستی اومدید! تو این مطلب در مورد سئو داخلی توضیح میدیم. قبل از هرچیز بذارین اینو بگم که سئو داخی همون On-Page SEO و همون On Page SEO هست و اینا همشون تکنیک هایی هستن که دقیقاً روی خود سایت باید رعایت بشن. به همین دلیل بهش میگن سئو داخلی. یعنی داخل سایت اعمال میشن.

یه شیوه دیگه سئو هم هست که بهش میگن سئو خارجی یا Off Page SEO که اصلاً به سایت خودتون کاری ندارین و باید از بیرون یه کارایی کنین که ترافیک رو بیارین رو صفحه های سایت خودتون.

خب حالا شروع کنیم ببینیم سئو داخلی یا On-Page SEO که باید داخل خود سایت انجام بشه چی هست و اولین قدم چیه.

در ابتدای کار، شما یک کلمه کلیدی یا حتی یک عبارت بزرگ و مناسب از محتوای مورد نظرتون رو توی ذهنتون دارید. حالا میخواهید طوری صفحه سایت خودتون رو بهینه سازی کنید که گوگل نه تنها بفهمه که اون کلمه کلیدی چی هست، بلکه بتونه بفهمه که آیا اون Keyword یا عبارت لایق بودن در صفحه اول نتایج جست و جو شده هست یا نه؟ نگران نباشین! این کار راحت‌تر از اونی هست که فکرش رو میکنین!

در ادامه، توصیه‌هایی عالی برای عملی شدن این فکر براتون دارم. ولی در ابتدا بیایید مطمئن شیم که همه چی رو راجع به On-page SEO میدونیم.

On-page SEO یا سئو داخلی چیست؟

On-page SEO به یه سری فعالیت برای بهینه سازی کردن صفحه‌های وبسایت میگن که به سایت ها کمک میکنه در رتبه بندی بالاتری در موتور جست و جو قرار بگیرند. و هدف نهایی افزایش ترافیک طبیعی به وب سایت شماست.

پرسش
اما این فرایند «بهینه سازی» دقیقا چیه؟
اما متاسفانه این نوع توصیه‌ها خیلی وقته که منسوخ شدن!

در سال ۲۰۱۸، گوگل به قدر کافی هوشمند شد تا بتونه هم معنی‌ها و کلمات کلیدی مرتبط با معانی رو درک کنه؛ این به معنیه که دیگه لازم نیست راجع به جایگذاری دقیق کلمات مرتبط با هم در صفحه‌های وبسایت خودتون وسواس داشته باشین.

حرفم رو باور ندارید؟ پس من براتون یه مثال میزنم. نتایج برتر جست و جوی «Best Apple Computer» نرو در نظر بگیرین. در بررسی‌های انجام شده فهمیدیم که از بین ۱۰ مورد اول تنها یک مورد کلمهٔ «Computer» رو در عنوان خودش داره.

بقیهٔ صفحه‌ها در مورد:

  • بهترین مک بوک ها
  • راهنمای خرید مک
  • چه مکی رو باید بخری؟

گوگل متوجه این میشه که وقتی شما «Best Apple Computer» رو جست و جو میکنید، چیزی که در واقع دنبالش هستین خرید یک مک بوک جدیده.

حالا راضی شدین که باید بهینه سازی صفحه‌های وب به روش دههٔ ۱۹۹۰ رو کنار بگذاریم؟!!!

در ادامه نکاتی رو مربوط به سئو On Page براتون آماده کردم.

1. بهینه سازی در جست و جوی هدف

مثال
بذارید با یه مثال شروع کنم: خب من دوست دارم که یک بسکتبالیست حرفه‌ای بشم؛ گرچه که قد من ۱۶۰ سانتیمتره اما میخواهم که تکیه کنم به ضرب المثل «خواستن توانستن است». ولی باید اعتراف کنم که من نمیتونم بازیکن مفیدی باشم، چون احساس میکنم که هر چقدر هم که تمرین کنم و مهارت هام رو بهینه سازی کنم، باز هم LeBron بر من غالبه!

اما من چه جوری میخوام با این مثال برسم به سئو On Page؟ من+بسکتبال= یه مسابقه دوست نداشتنی. من درواقع فاکتورهایی که مربی‌های هر تیم دنبالش هستن رو ندارم پس با این حساب برای تیمی انتخاب نمیشم چه برسه به اینکه اون تیم برنده بشه!

و حالا این مثال چه ربطی به سئو سایت یا SEO داره؟

تصور کنین که گوگل مثل یک مربی بازیکنانش (صفحه‌های وب) رو برای تیمش (رتبه بندی برتر در جست و جو) انتخاب میکنه. اگر محتوای شما به عنوان یه بازیکن مناسب نباشه (یعنی صفحه سایت شما اون چیزی که مخاطب جست و جو کرده رو نداشته باشه)، نمی تونین حتی در بازی شرکت کنین. چه برسه به اینکه بخواین برنده شین و بیاین رتبه اول سرچ گوگل.

کشف هدف جستجو برای سئو داخلی

حالا از کجا متوجه شین که جست و جو گر چه چیزی رو در جست و جوی خودش میخواد و هدفش از سرچ کردن چیه؟ خب با توجه به سئو داخلی این نیازی به دانش موشکی نداره!

مثال
برای مثال این یک چیز خیلی مشخصیه که کسی که عبارت «خرید پروتئین ورزشی» رو در گوگل جست و جو میکنه، انتظار دیدن صفحه‌های محصولات پروتئینی ورزشی یا صفحه‌های دسته بندی شدهٔ محصولات پروتئینی ورزشی رو داره:

ولی دلیلی نداره که اینجا شما به حدس و گمان اعتماد کنید. کل مدل بیزینسی گوگل به صفحه‌هایی متکی است که در مرحلهٔ اول مناسب‌ترین نتیجه رو مطرح کنند. شما میتوانید با نتایج جستجوی فعلی برای کلیدواژه خودتون رو بررسی کنین و اونو تحلیل کنین و ازش استفاده کنین.

حالا همین کار رو برای عبارت «خرید پروتئین ورزشی» انجام میدیم. صفحات محصول و دسته بندی همون چیزهایی هستند که گوگل برمیگردونه. این نشون میده که این نتیجه جستجو همون چیزی هست که جست و جو گران میخواستن ببینن.

این ترفند واسه وقتایی که هدف جستجوی یک کلیدواژه خیلی مشخص نیست، کاربرد زیادی داره. پس این نکته رو موقع On Page SEO فراموش نکنین.

پرسش
حالا یه سوال: «چه طوری میتونیم وب سایت خودمون رو تبلیغ کنیم؟»

2. رابطه سرعت لود صفحه با On-Page SEO

تا حالا شده یه صفحه از نتایج جستجو رو انتخاب کنین و روش کلیک کنین ولی زمان زیادی طول بکشه تا بارگیری بشه؟ یعنی خیلی طول بکشه که صفحه لود بشه؟

اگر شما هم مثل من هستین، احتمالاً هر وقت این اتفاق میفته همین کار رو میکنین: دکمه بازگشت رو میزنین و نتیجه دیگری انتخاب میکنین.

گوگل کاملا میدونه که مردم این کار رو میکنند. یعنی اگه یه صفحه دیر باز بشه و سرعت لود پایین داشته باشه، اون صفحه رو میبندن یا دکمه بازگشت رو میزنن و یکی دیگه از سایت های نتیجه جستجو رو انتخاب میکنن. چون صفحاتی که دیر بارگیری میشوند اذیت کننده‌ و حوصله سر بر هستن.

به همین دلیل سرعت صفحه از سال ۲۰۱۰ یک عامل رتبه بندی برای موتور جستجوی گوگل شده. با توجه به این نکته، زمانی که در سال ۲۰۱۶ مطالعه‌ای در مقیاس بزرگ درمورد On page SEO انجام شد، معلوم شد که بین زمان بارگیری صفحه و رتبه بندی موتور جستجوی گوگل رابطه معناداری وجود داره.

دو نکته مهم راجع به سرعت سایت

اول اینکه این مطالعه و تحقیقات سئو داخلی مربوط به سال‌ها پیشه و همیشه همه چیز در حال تغییره.

گوگل اخیراً خیلی به صفحه های سایتی که برای موبایل طراحی شدن اهمیت میده و گفته سرعت یه صفحه از سایت در تلفن همراه یک عامل رتبه بندی در آینده خواهد بود.

دوم اینکه اگر ما موتورهای جستجو رو بذاریم کنار و بهشون اهمیت ندیم، بازم واضحه که صفحه‌هایی که دیر بارگیری میشوند برای کاربر یک تجربه بد به همراه دارند. مردم وقتی به همچین صفحه هایی برمیخورن خیلی سریع دکمه بازگشت رو انتخاب میکنند و این یعنی اونها دیگه هرگز از صفحه اون سایت کند بازدید نمیکنند حتی اگر صفحه‌ رتبه یک گوگل رو داشته باشه.

برای بالابردن سرعت صفحه، برای بررسی صفحه وب خودتون میتونین از خیلی ابزارها استفاده کنین، یکیش Google Page Speed Insight Tool

این ابزار صفحه سایت شما رو بررسی میکنه و پیشنهادهای خوبی برای بهینه سازی صفحه سایت بهتون میده.

بالا بردن سرعت صفحه سایت

برای اینکه سرعت صفحه رو بالا ببرین، چند تا کار میشه کرد که البته فقط محدود به این چند تا نمیشه.

  1. اندازه یا سایز عکس رو کاهش بدین: برای بهینه سازی و فشرده سازی عکس‌ها به صورت خودکار، میتونید از Short Pixel در WordPress استفاده کنید.
  2. HTML بی‌فایده رو به حداقل برسونین: هر یک از کاراکترهای اچ تی‌ام ال باید بارگیری بشن. اگر از وردپرس استفاده میکنید، استفاده از ویرایشگر متنی بهتر از ویرایشگر تصویری است. با این کار میتونین اچ تی‌ام ال‌های بی‌فایده رو به حداقل برسونین.

البته باید برای بهبود کلی سرعت صفحه سایتتون هم تلاش کنین. این یکی دیگه از تکنیک های سئو داخلی یا On Page SEO محسوب میشه که نباید سرسری از روش بگذرین.

گوگل اعلام کرد که ۵۳ درصد از کاربران اگر بارگیری صفحه بیش از ۳ ثانیه طول بکشه صفحه رو ترک میکنند بنابراین هدقتون رو ۲ ثانیه یا کمتر به عنوان قاعده کلی در نظر بگیرین. گوگل جدیداً چیزی به اسم Core Web Vitals معرفی کرده که میگه یه سری چیزا واسه رتبه بندی خیلی اهمیت دارن. حتماً در مورد وایتال های وب بخونین و سعی کنین رعایتشون کنین.

3. استفاده از کلمه کلیدی هدف در عنوان و توضیحات متا و سر تیترها

میدونم که یادتون میاد که اون اول‌ها گفتم که این ایده منسوخ شده است ولی منظور من این نبود که ایده بدی به حساب میاد.

این نها ایده یا تکنیک سئو داخلی یا On-Page SEO نیست ولی خب دیگه مثل گذشته هم اهمیت نداره. ولی هنوز هم منطقیه که کلمه کلیدی هدف خودتون رو در عنوان و توضیح متا و سرتیترها قرار بدین تا سئو داخلی به دادتون برسه.

چرا میگم این کار رو انجام بدین؟

اول اینکه با توجه به مطالعاتی که ما روی ۲ میلیون کلمه کلیدی یا Keyword در سال ۲۰۱۶ انجام داده شده، معلوم شده که بین رتبه بندی سایت و قرار دادن دقیق کلمه کلیدی در عنوان و توضیحات متا و سرتیترها رابطه معناداری هست.

دومی و مهم ترین دلیل هم اینه که به جستجوگران نشون میده که این صفحه مرتبطترین صفحه با موضوع مورد جستجوی اوناست.

برای مثال فرض کنید که میخواهید که کفش مخصوص ورزش بخرید و در گوگل عبارت «کفش مخصوص ورزش» رو جستجو میکنید. حالا کدوم یکی از نتایج رو انتخاب میکنید؟

اگر من باشم اونی رو انتخاب میکنم که دقیقا مشابه عبارت جستجو شدهٔ من رو تو خودش داشته باشه. چون کلمه کلیدی اصلی و مورد نظر رو داره و به نظر میرسه که مطابق‌ترین نتیجه با جست و جوی منه.

اما گاهی اوقات کلمه کلیدی شما به محتوایی که تو سایت گذاشتین نمیخوره. برای مثال وقتی عبارت «چگونه لاغر شویم؟» رو جستجو میکنین، وجود این عبارت تو محتوا عجیب و غریبه! پس بهتره «راه‌های کاهش وزن» رو جستجو کنین.

On-Page SEO و کلمه کلیدی

لازم نیست که دقیقا همون کلمه کلیدی رو برای جستجو به کار ببرین بلکه میتونین از مترادف هاش، کلمات متوقف کننده و غیره هم استفاده کنین. گوگل به قدری هوشمند شده که میتونه منظورتون رو بفهمه. فقط باید مطمئن بشه که محتوای درست و حسابی نوشتین و مرتبط با اون کلیدواژه است.

رتبه بندی صفحه‌ها در گوگل فقط براساس یه کلمه کلیدی نیست. بیشتر صفحه‌های دارای رتبه‌های بالا، با بیشتر از ۱۰۰۰ کلمه کلیدی دیگر هم رتبه بندی میشن. حالا باید چه کار کنیم؟ همه اون کلمه کلیدی ها رو توی متن صفحه سایت بذاریم؟ نه! گوگل میفهمه یه متنی که راجع به لاغری هست حتماً راجع به کاهش وزن هم هست. گوگل رو دست کم نگیرین. باهوش تر از چیزیه که فکرش رو میکنین و خب این باهوشی از یه طرف خوبه … از طرف دیگه کار سئو علی الخصوص سئو داخلی رو هم سخت تر می کنه. نمیشه گولش زد!

4. تاثیر URL توصیفی کوتاه بر سئو داخلی

به این URL نگاه کنین:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322345.php

میتونید بگید فقط با نگاه به این URL یا آدرس میشه حدس زد که این پیج درمورد چیه؟

حالا به این یکی توجه کنید:

https://www.dietdoctor.com/how-to-lose-weight

خیلی کار سختی نیست که یفهمیم این یک پست وبلاگ درمورد کاهش وزن هست.

حالا باتوجه به این مثال‌ها میفهمیم که ما از URL توصیفی انتظار داریم که بهمون نشون بدن که این چه صفحه ایه. همین جوری از یه سری عدد و حرف تشکیل نشده باشه. معلوم باشه قراره یه صفحه محصول رو باز کنیم یا یه صفحه خبر یا یه پست وبلاگ. و تا جایی که میشه توضیح بده وقتی میریم تو صفحه، با چی قراره مواجه بشیم.

همونطور که قبلا اشاره کردیم، جستجوگرها نتیجه جستجویی رو انتخاب میکنن که بهترین مطابقت رو با مورد جستجو شده داشته باشه. در نتیجه یه URL توصیفی به جستجوگر نشون میده که صفحه شما با مورد چستجو مطابقت داره. ضمناً یه URL توصیفی باید شامل کلمه کلیدی هدف شما هم باشه.

پرسش
حالا اگر ساختار URL سایت شما این اجازه را نمیدهه که URL توصیفی ایجاد کنین، باید چیکار کرد؟ باید کل صفحه ها رو تغییر ساختار بدین؟

نکته قابل توجه اینه که تا جایی که میتونین باید سعی کنین URL توصیفی صفحه رو کوتاه و مختصر تعریف کنین. یعنی یه تعادلی بین میزان توصیف توی URL و کوتاهی اون رعایت کنین.

5. برچسب‌ توصیفی Alt تصاویر و سئو داخلی

برچسب‌ Alt برای توصیف تصاویر استفاده میشه. به این دلیل که اگه یه عکس لود نشد یا مشکل بارگیری داشت یا اگر بازدیدکننده صفحه سایت شما داره از یک «خواننده صفحه نمایش» استفاده میکنه، وقتی به اون عکس میرسه اون برچسب رو نشون بده.

باید‌ها
شما برای توصیف یه تصویر در برچسب Alt باید یه حالت بهینه رو رعایت کنین. این حالت بهینه هم باید تو متن Alt و هم تو اسم فایل تصویر رعایت بشه. اگه تو برچسب Alt و اسم فایل تصویر از کلید واژه هدف هم استفاده کنین که دیگه چه بهتر.

در سال ۲۰۱۶ یه مطالعه‌ای روی نتایج ۲ میلیون کلیدواژه انجام شد و معلوم شد که حدود ۵۰ درصد صفحاتی که بین ۱۰ رتبه اول هستن، برچسب‌های Alt خودشون رو پر نمیکنن. و رابطه کمی بین استفده از کلیدواژه در برچسب‌ Alt با رتبه بندی گوگل هست. خب این یعنی چی؟! یعنی برچسب Alt در سئو داخی یا On-Page SEO اهمیت نداره و نباید ازش استفاده کرد؟!

دقت کنین که اون مطالعه که انجام شد، درباره جستجو های منظم و دارای قاعده بود! شما بهتره برچسب Alt رو با همین قاعده ای که گفتیم کامل کنین و ببینین که چقد منفعت داره تو رتبه گیری در سرچ گوگل!

در جستجوی تصویر گوگل، برچسب Alt و استفاده از کیورد هدف تو اون برچسب و اسم فایل عکس اهمیتش رو نشون میده. با توجه به توصیهٔ جان مولر در این رابطه، استفاده از برچسب Alt در جست و جوی تصویر گوگل به رتبه بندی تصاویر شما کمک میکنه. حتی اگر سایت شما بارگذاری ضعیفی داشته باشه و سرعتش کم باشه، با این اطلاعات برچسب Alt گوگل میدونه که کدوم تصویر داره بارگیری میشوه و این خودش تو اینکه به شما یه رتبه بهتری تو نتایج سرچ بده تاثیر داره.

6.سئو داخلی با تولید محتوای ساده و روان

بیشتر مردم آمریکا در سطح 7 یا 8 مطالعه میکنند و این نشان میدهد که زبان شکسپیر زبان ساده ای برای خوندن و فهمیدن نیست درست شبیه نوشته های قدیمی مثل تاریخ بیهقی بتو زبان فارسی.

و اما الان میدونم که دارین به چی فکر میکنین!!!! این موضوع چه ارتباطی با سئو On Page داره؟!

خیلی ربط داره! اینو دیگه میدونیم که گوگل حواسش به احساس و رفتار کاربر نسبت به صفحه های سایت هست و سیگنال‌هایی که از کاربران میگیره در رتبه بندی صفحات تخیلی تاثیر داره. درنتیجه اگر محتوای تولید شده شما خیلی سخت و پیچیده باشه، بازدیدکنندگان شما یه راست میرن سراغ دکمه بازگشت و این میشه باونس ریت Bounce Rate بالا برای صفحه شما. Bounce Rate بالا هم از نظر گوگل یعنی این سایت خوب نیست و دیگه نباید به کاربرا پیشنهادش داد.

نکات مهم در تولید محتوای ساده و روان

  • کلمه های قلمبه سلمبه استفاده نکنین. یه جوری نباشه که وقتی کاربر میخواد محتوای شما رو بخونه هی مجبور باشه یه دیکشنری باز کنه ببینه کلمه هایی که استفاده کردین یعنی چی!
  • جملات و پاراگراف هایی که مینویسین کوتاه باشه. وقتی یه جمله یا پاراگراف طولانی باشه، کاربر حوصله اش سر میره یا ممکنه متوجه نشه شما چی میگین!
  • صمیمی و غیررسمی بنویسین. قرار نیست محوای شما یه کتاب یا یه نامه رسمی باشه. با مخاطب صمیمی صحبت کنین.

جمع بندی در مورد سئو داخلی

الان متوجه شدین که On-Page SEO چیزی بیشتر از استفاده از چند تا کلیدواژه تو توضیح متا هست. سئو داخلی یعنی حواستون به همه چی تو سایت باشه. از سرعت صفحه سایت گرفته تا محتوا و عکس.