عنوان نویسی حرفه ای برای تولید محتوا در افزایش ترافیک سایت و نرخ کلیک بسیار مؤثر است. در این مطلب با 11 نکته و تکنیک طلایی به شما کمک می کنیم تا عناوین جذابی بنویسید.
11 نکته و تکنیک طلایی برای داشتن عنوان های جذاب
چه عناوینی برای تولید محتوا باعث افزایش ترافیک و نرخ کلیک می شوند؟ بهترین عناوین مواردی هستند که:
- کاملا مرتبط با محتوا هستند
- حاوی کلمه کلیدی باشند
- جذابیت و رغبت برای مطالعه در بیننده ایجاد کند
- 11 Headline Writing Tips to Drive Traffic & Clicks
برای اینکه عنوان نویسی حرفه ای داشته باشید و خلاقانه عمل کنید، روش های زیادی وجود دارد. با اینکه فرمول یا دانش خاصی در زمینه نوشتن عنوان وجود ندارد اما نکات طلایی در این رابطه هستند که با شما به اشتراک می گذاریم:
1- از کلمات کلیدی استفاده کنید:
موقع نوشتن محتوای همیشه سبز، همیشه در مورد کلمات کلیدی محتوا سرچ کنید تا متوجه شوید که کاربران دقیقا چه مواردی را در اینترنت جستجو می کنند. کمی تغییر در جمله بندی روی میزان ترافیک سایت شما تأثیر زیادی دارد
پس دقت زیادی داشته باشید. به عنوان مثال وقتی موضوع مقاله یا محتوای خود را مشخص کردید در مورد آن سرچ کنید که کاربران در مورد آن چطور سرچ می کنند. کلمه یا عبارتی که بیشترین میزان سرچ را به خود اختصاص داده به عنوان کلمه کلیدی اصلی و مابقی را به عنوان کمک یا جانبی در نظر بگیرید.
2- از چندین عنوان استفاده کنید:
اگر در عنوان نویسی وارد حالت سد نویسندگی شدید و در انتخاب عنوان جذاب از بین گزینه های مختلف تردید پیدا کردید، نگران نشوید! از چندین عنوان در داخل محتوا استفاده کنید. با این کار هم حوصله خواننده سر نمی رود، هم از چندین عنوان جذاب استفاده کرده اید که احتمالا نمایش محتوا در نتایج جستجوی گوگل را بالا می رود.
3- گاهی اوقات مختصر و مفید نوشتن ایرادی ندارد!
گاهی اوقات بهتر است که یکراست به اصل مطلب اشاره کنیم. اصلا تصور نکنید که عناوین باید بلند و طولانی باشند. گاهی اوقات مفید و مختصر نوشتن بهترین راهکار محسوب می شود پس فکر نکنید که عناوین کوتاه ارزشی ندارند و نباید داخل محتوا باشند.
4- نقل قولی از مقاله بنویسید:
تکنیک بعدی برای نوشتن محتوا، درج نقل قول جذاب و مرتبط از محتوای خودتان یا سایر متن های مرتبط می باشد. نقل قول از افراد معروف مخصوصا سلبریتی ها یا اینفلوئنسرها، جذابیت زیادی به عنوان شما می دهد. ولی دقت کنید که نقل قول انتخابی شما مرتبط با کل موضوع مقاله باشد. اما طبق توصیه Associated Press Style توجه به یک نکته بسیار حائز اهمیت است: برخلاف نقل قول هایی که داخل متن مقاله استفاده می کنید از علامت نقل قول دوگانه استفاده می کنید، برای عنوان نویسی باید به صورت نقل قول منفرد یا یگانه باشد.
5- از آمار و ارقام جذاب استفاده کنید:
گاهی اوقات در عنوان نویسی از آمار و ارقام جذاب مرتبط با محتوا استفاده کنید. مثلا یکی از مقالات برتر دنیا از این تیتر یا عنوان استفاده کرده بود: «91% برندها در حال تغییر استراتژی به سمت دیجیتال مارکتینگ داخلی شرکتی یا In-House هستند»
6- به عناوین رقبای خود نگاه کنید:
گاهی اوقات به عنوان یک نویسنده حرفه ای هر چقدر هم فکر کنید، عنوان محتوای خوبی به ذهنتان نمی رسد. در این مواقع به عناوین رقبای خود نگاه کنید تا ایده بگیرید و اگر محتوای آنها بازدید خوبی نداشته از عنوان مشابه استفاده نکنید. همیشه به عناوینی نگاه کنید که بازدید خوبی برای رقبای شما ایجاد کرده و از آنها ایده بگیرید و نوع یونیک و منحصربفرد خودتان را بنویسید. در عنوان نویسی به هیچ وجه کپی نکنید و فقط ایده بگیرید.
7- از حروف بزرگ استفاده کنید:
گاهی اوقات می توانید یک کلمه یا عبارت انگلیسی در عنوان را برای یک اصطلاح استفاده کنید و تمام حروف آن را به شکل بزرگ بکار بگیرید. با استفاده از کلمات انگلیسی در بین متن فارسی به عنوان یک اصطلاح، مخفف و غیره هم به گوگل کمک می کنید به درک بهتری از موضوع محتوا برسد و هم اینکه برای بیننده جلب توجه می کنید.
8- از سؤال استفاده کنید:
در عنوان نویسی می توانید از سؤال هم استفاده کنید. برای انتخاب جمله سؤالی مناسب، دقت کنید که مقاله شما به کدام یک از سؤالات بسیار مهم کاربران پاسخ می دهد. همان سؤال را در عنوان محتوا استفاده کنید. مثلا اگر در مورد انواع سئو داخلی می نویسید، عنوان محتوا می تواند شبیه به این عبارت باشد: «انواع سئو داخلی سایت کدام است؟
راهنمای کامل سئو داخلی». با این کار بیننده هم فورا متوجه می شود که در این محتوا چه اطلاعاتی دریافت می کند و متناسب با هدف او هست یا خیر. برای صاحب وب سایت نیز باعث کاهش نرخ پرش می شود چون کاربران از قبل می دانند که باید روی این مطلب کلیک کنند یا خیر.
9- از دکمه های فراخوان غافل نشوید:
هر زمان که به جذابیت محتوا لطمه ای وارد نمی شود از دکمه فراخوان استفاده کنید. دکمه های فراخوان در عنوان نویسی مقداری متفاوت با داخل متن است. مثلا برای عنوان محتوا کلماتی مثل «یادگیری»، «یاد بگیرید»، «از دست ندهید»، «جامع و کامل» و غیره باعث می شوند که خواننده پس از مشاهده آنها حس کند که اگر بر روی محتوای شما کلیک نکند، اطلاعات ارزشمندی را از دست خواهد داد.
10- از اعداد استفاده کنید:
بررسی های مختلف شرکت های بازاریابی دنیا نشان داده که استفاده از اعداد در عنوان نویسی، نرخ کلیک وب سایت را افزایش می دهد. طبق توصیه The Associated Press عناوینی که با اعداد شروع می شوند باید حتما به فرم عددی باشند و نه به شکل حروف و حتما اگر تصمیم دارید عدد در مقاله خودتان استفاده کنید ابتدای عنوان باشد. در مواردی که می خواهید به مخاطب بفهمانید مطالب شما مربوط به سال جدید هستند مثل 2021؛ باید در انتهای عنوان درج کنید.
11- عنوان خودتان را چک کنید
برای خودتان آنقدر جذابیت دارد که اگر به جای مخاطب یا کاربر بودید روی آن کلیک کنید؟
اگر مطمئن نیستید که عنوان نویسی حرفه ای انجام داده اید یا خیر؛ خودتان را جای مخاطب بگذارید. اگر به حدی جذابیت داشت که حاضر باشید خودتان روی لینک محتوا کلیک کنید پس موفق شده اید. در غیر این صورت دوباره این 11 نکته را مرور کنید و عنوان بهتری بنویسید.