هر فعالیتی که در دنیای اینترنت و از طریق گوشی ها و سیستم های متصل به اینترنت انجام می شود تا کالا یا خدمت شما را بازاریابی کند خدمات دیجیتال مارکتینگ است. بازاریابی، چیزی فراتر از فروش یک کالا یا خدمت به مشتری است. دیجیتال مارکتینگ فرزند بازاریابی سنتی است و تنها تفاوتش با نسل قبلی، نوع استفاده از ابزارها و گستردگی زیاد آن است.
دیجیتال مارکتینگ محدودیت های بازاریابی سنتی را از بین می برد و گستره ی مخاطبین شما را به سراسر گیتی افزایش می دهد. می توانید تصور کنید که در روش های سنتی بازاریابی، بروشور های کاغذی را روزانه به دست چند نفر می رساندند؟. یا بنرهای تبلیغاتی که با صرف هزینه های هنگفت در اماکن پر تردد نصب می شد را چند نفر می دیدند؟. حال این ارقام را با تعداد بازدید کنندگان شبکه های مجازی و سایت های اینترنتی و یا افرادی که ایمیل دارند مقایسه کنید. آیا قابل مقایسه است؟
در ادامه پیشنهاد میکنیم مقاله
در پلتفرم های مختلف چگونه مقالات یک وب سایت را به فایل پی دی اف تبدیل کنیم؟
را مطالعه نمایید که میتواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد
مهمترین ماموریت خدمات دیجیتال مارکتینگ، انتقال یک پیام مناسب و اثرگذار به مخاطب هدف است. باید کاری کنید که آن ها با کسب و کار شما درگیر شوند و به مرحله ی افزایش فروش برسید. هدف دیجیتال مارکتینگ افزایش قدرت برند از طریق انتخاب یک ابزار مناسب در بهترین زمان ممکن است. دیجیتال مارکتینگ یک علم است که از علم بازاریابی سنتی متولد شده و با زبان اینترنت و ارتباطات آنلاین با مخاطبان کسب و کار شما صحبت می کند.
خدمات دیجیتال مارکتینگ رویکردهای خاصی دارد که محدود به تفاوت در ابزارهای انتقال پیام نیست. اگر فکر کرده اید که دیجیتال مارکتینگ با همان شیوه های سنتی در دنیای آنلاین جواب می دهد بدانید که اشتباه کرده اید. وقتی ابزارها تغییر می کنند شرایط استفاده کنندگان نیز تغییر می کند و انتقال پیام بین فرستنده و گیرنده به شکل متفاوتی انجام می شود.
بخش های مختلف خدمات دیجیتال مارکتینگ
خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل تمامی بخش های بازاریابی سنتی می باشد، از قبیل:
– تحقیق بازار: ارزش شما چیست و قرار است چه تغییری در زندگی مشتریان ایجاد کند؟. قرار است چه کالایی برای چه مشتری ای عرضه شود؟. نیاز بازار را بشناسید و بدانید که مکان و زمان اوج نیازها کجاست. دو بخش مهم بازار یعنی مشتری و کالا یا خدمت را تحلیل و شناسایی کنید.
– تحلیل رقبا: مزیت رقابتی شما چیست؟. چرا یک مشتری از بین این همه رقیب رنگارنگ باید شما را انتخاب کند؟. آیا کار او را آسانتر کرده اید؟. آیا به او سود بیشتری می رسانید.؟ آیا تضمین بیشتری برای کیفیت کالا و خدمات خود دارید.؟
– استراتژی بازاریابی: با ابزاری که داریم مشتری بیشتری جذب می کنیم. اگر دیدیم تبلیغات و کمپین تبلیغاتی ما نتیجه ای که به دنبال آن هستیم را به ما نمیدهد، هزینه کردن را متوقف و پلن تبلیغاتی را عوض می کنیم. فراموش نکنید که خدمات دیجیتال مارکتینگ یک مشتری را از چند مرحله عبور می دهد تا به قیف فروش برساند. در مرحله آگاهی، مشتری اطلاعات لازم را درباره کالا و خدمات شما کسب می کند. در مرحله فالو کردن، مشتری مشترک سایت، کانال یا پیج شما خواهد شد و مطالب مورد علاقه خود را لایک خواهد کرد. در مرحله ی کامنت گذار شدن، مشتری برای سایت و پیج شما نظر خواهد نوشت و در مرحله آخر پس از تعامل با شما و دیدن سابقه ی برخوردتان با مشتریان قبلی تصمیم می گیرد یک خرید کند.
– بخش بندی بازار: مشتریان بالقوه را با ابزار دیجیتال بخش بندی می کنیم تا بفهمیم کجا باید کالا یا خدمات خود را نشان دهیم؟. تکنیک های تهیه و تولید محتوا را آموخته و برای هر دسته از مخاطبان، محتوای ویژه و جذاب تولید شده برای آنها را به نمایش خواهیم گذاشت.
توصیه هایی برای موفقیت کسب وکارها در دنیای دیجیتال
– لطفا دروغ نگویید: فراموش نکنید که مشتریان در دیجیتال مارکتینگ جوان تر، ثروتمندتر و باسواد تر از عامه مردم بوده و همچنین برای اطلاعات ارزش زیادی قائل هستند. عکس و جنس، توضیحات ارائه شده در سایت و خدمتی که عرضه می کنید، یکی باشد، هزینه ی ارسال کالا رایگان باشد و هیچ هزینه ای افزون بر آنچه در سایت یا پیج خود درج کرده اید اضافه نکنید (بهتر است مبلغ ارسال و خدمات اضافی را از قبل به قیمت مندرج در پیج و سایت افزوده باشید)
– لطفا عوض نشوید: هرگز کیفیت کالا و خدمات خود را تغییر ندهید مگر اینکه بهترش کرده باشید. بدترین دشمن کسب و کار شما کاهش کیفیت تدریجی کالا و خدمات هنگام بالا رفتن سفارشات و فروش است. همچنین روند ثابتی برای پاسخگویی به مشتری داشته باشید و آن را حفظ کنید. مراقب عواقب رفتار نادرست با مشتری باشید فراموش نکنید که آنها اجازه داده اند با آنها تعامل کنید.
– حق را به مشتری بدهید: ظهور کرونا رشد 284 درصدی خرید آنلاین شد. علی رغم اینکه همه دوست دارند خرید هایشان را لمس کنند اما از روی ناچاری به صورت غیابی خرید می کردند. فراموش نکنید که در اینستاگرام و سایت های اینترنتی مختلف می توان در چند دقیقه به اندازه چند پاساژ گردی کالا و خدمت از رقبایی شما مشاهده کرد.
– غافل نباشید: آمار مشتریانتان را داشته باشید. اگر هنوز نمی دانید کدام مشتریان وفادارند و چند وقت یکبار خرید می کنند بهتر است یک بازبینی اساسی بکنید. لازم است یک فایل اکسل از مشخصات مشتریان و خرید هایشان داشته باشید. تحلیل یک فایل اکسل، بسیار آسان تر از یادآوری سوابق فروش است و بهره وری خدمات دیجیتال مارکتینگ را برای شما بالا می برد.
– به کیفیت محتوای سایت خود توجه کنید، غلط های املایی مشتریان را فراری می دهند.