محتوای پردازشی می تواند باعث شود که برند شما دیده شود و اعتماد و احترام لازم را برای شما به دست آورد. در حال حاضر ثابت شده است که این نوع محتوا نوعی استراتژی بازاریابی محتوای بسیار مهم بوده و مولفه ای مهم برای سئونویسی است.
در واقع، محتوای پردازشی، محتوای بهینه سازی شده ای است که پیام برند شما و ارزش آن را به صورت مستقیم به مخاطبان اصلی شما ارائه می کند. تولید محتوای عالی می تواند باعث به وجود آوردن علاقه، ایجاد ترافیک و تشویق به تبدیل در میان مشتریان شود. برای اینکه همه این موارد برای شما رخ دهند، حتما باید محتوای خود را به گونه ای تولید کنید که بر روی سودمندی آن برای مخاطب متمرکز باشد.
درست است محتوا می تواند سرگرم کننده باشد، ولی این خصوصیت، درست برخلاف سودمند بودن، یک خصوصیت دائمی نیست. مثلا امروزه 74 درصد از کاربران اینترنت ترجیح می دهند که از طریق محتواهای تولید شده، اطلاعات لازم را درباره محصولات مختلف به دست آورند، نه از طریق روش های تبلیغاتی سنتی.
این مثال نشان می دهد که مخاطبان فقط به دنبال سرگرمی نیستند که چند دقیقه وقت خود را صرف آن کنند، بلکه اغلب ایشان می خواهند که از محتواهایی که احساسات آنها را تحریک می کند، دوری کنند و فقط به دنبال دستیابی به اطلاعات و غنی سازی دانسته های خود هستند.
به عبارت دیگر، آنها چیزی غنی می خواهند و محتوای آموزشی یا محتوای پردازشی روشی فوق العاده برای برآورده کردن این نیاز آنهاست.
چرا محتوای پردازشی مولفه ای مهم در استراتژی محتواست؟
برای درک میزان اهمیت محتوای آموزشی برای موفقیت کلی خود در امر بازاریابی دیجیتال، اولین چیزی که نیاز دارید انجام دهید این است که قدمی فراتر از چارچوبی بروید که انتظار می رود محتوای انگیزشی در آن چارچوب قرار بگیرد. درست است که وقتی کسب و کاری به تبلیغ محصولی نسبتا ناآشنا می پردازد باید این کار را همراه با محتوای آموزشی انجام دهد، اما بقیه اوقات چطور؟
چگونه می توان محتوای آموزشی را تبدیل به یک همراه مناسب برای استراتژی های معمولی کرد؟
در واقع مخاطبان شما به دنبال کسب دانش هستند و می خواهند که شما به آنها نشان دهید که ثروتی دارید که می تواند برای برند شما مرجعیت و اعتبار به ارمغان آورد. در حالی که هدف همه انواع دیگر محتواهای تولیدی جلب توجه مخاطب و اگر بخواهیم خلاصه بگوییم سرگرم کردن آنها و تقویت سئو است.
محتوای آموزشی نه تنها همه این کارها را می کند، بلکه سطح تعامل با مخاطب را افزایش داده و به او کمک می کند که در طی چرخه حیات خود کمی جلوتر برود. اغلب اوقات کسب و کارها متوجه این امر هستند، ولی از روند ایجاد محتوای پردازشی وحشت دارند.
اما توجه داشته باشید که حتی اگر تازه پا به میدان تولید محتوا گذاشته اید، باز هم هیچ دلیلی وجود ندارد که از ارائه استراتژی خود به وسیله محتوای آموزشی خجالت بکشید. در واقع خیلی کار سختی نیست که محتوای پردازشی جذابی تولید کنید که باعث شود مخاطبان شما را ببینند و برای برندتان احترام و اعتبار بیاورد. در ادامه پنج نکته مهم در مورد نحوه تولید محتوای پردازشی را بیان می کنیم.
مرحله 1: کار خود را با مقداری تحقیق شروع کنید
گاهی اوقات ارائه برخی ایده های موضوعی برای محتوای پردازشی کار راحتی است. شاید در حال عرضه کردن محصولی جدید هستید و یا موضوعی به ذهنتان رسیده است که به صورت طبیعی با سرویسی که قصد ارائه آن را دارید، مطابقت دارد.
اما در سایر مواقع پیدا کردن یک موضوع مناسب چالشی بسیار جدی است. قبل از اینکه وارد عرصه تولید محتوای پردازشی شوید، بهتر است به سراغ تحقیق کردن بروید تا در مسیر درست پیش بروید. می توانید کار تحقیق خود را با تجزیه و تحلیل های خودتان و یا حتی استفاده ازابزارهایی که مخصوص تولیدکنندگان محتوا هستند، شروع کنید.
بینش هایی که این ابزارها به شما ارائه می کنند کمک می کند که بتوانید ایده های موضوعی را خلق کنید که پیشتر هم در صنعت شما رواج داشته اند. مثلا در فصل پاییز ممکن است یک رستوران یا کافه محتوای ویدئویی پردازشی را ارائه کند تا نحوه سرو نوشیدنی های جدید و کلاسیک را در یک میهمانی نشان دهد.
این امکان هم وجود دارد که با تحقیقات خود وارد بده و بستان بیشتری شوید:
به این ترتیب که از نظرسنجی ها و آزمون هایی استفاده کنید که از طریق رسانه های اجتماعی و یا وب سایت شما پرداخته می شوند. البته که این راه، روشی بسیار عالی برای افزایش سطح مشارکت مخاطبان و علاقمند کردن آنها به محتوای پردازشی شماست.
در نهایت اینکه موقعی که در مورد موضوعات مختلف تحقیق می کنید، از اینکه از چارچوب محدودیت های خودساخته پا را فراتر بگذارید، نترسید. قرار نیست که محتوای پردازشی شما به صورت کاملا مستقیم به آنچه انجام می دهید مرتبط شده و در نتیجه جای خدمات شما را بگیرد.
به مثال بالا و نحوه سرو نوشیدنی های تعطیلات بگردیم. این رستوران نباید دستورالعمل های مربوط به تهیه نوشیدنی های خود را فاش کند تا بتواند مشتریان را به آمدن و امتحان کردن آن نوشیدنی ها تشویق کند.
مرحله 2: آن را به خوبی بررسی کنید
واقعیت این است که هیچ روشی برای شانه خالی کردن از این امر وجود ندارد که محتوای پردازشی فوق العاده نیازمند برنامه ریزی است. اگر رویکرد مناسب داشته باشید، این امکان برایتان وجود خواهد داشت که چیزی را ارائه کنید که نه تنها به مخاطبان شما آگاهی می دهد و آنها را درگیر خود می کند، بلکه ایشان را ترغیب می کند که بیشتر روی برند شما سرمایه گذاری کنند.
به محض اینکه موضوع خود را انتخاب کردید، تصمیم بعدی این است که از چه رسانه ای قرار است آن را منتشر کنید. آیا می خواهید آن را در وبلاگ خود پست کنید یا به صورت ایمیل توزیع می کنید؟ شاید هم استفاده از یک محتوای ویدئویی پردازشی کار بهتری باشد.
یادتان باشد که امروزه مخاطبان عاشق ویدئوها هستند و فرمت بصری کمک می کند تا احساس کنند مقدار زیادی از اطلاعاتی را که به ایشان ارائه کرده اید، فهمیده اند.
در مرحله بعد:
به جای اینکه یکراست وارد میدان تولید محتوای پردازشی شوید، به دقت برنامه ریزی کنید که چگونه می خواهید محتوای خود را بنویسید. خیلی مهم است که دقت داشته باشید باید به هرچیزی که می توان از راه دور آموزش داد، فکر کنید و برایش برنامه ریزی کنید.
در غیر این صورت سردرگم خواهید شد یا حتی بدتر از آن، به نظر خواهد رسید که انگار اصلا نمی دانید چه می کنید و درباره چه چیزی حرف می زنید. درست است که سایر انواع محتواهایی که تولید می شوند را می تواند به راحتی و در یک چشم به هم زدنی تولید کرده و منتشر نمود، ولی تولید محتوای پردازشی نیاز به توجه بیشتر به جزییات دارد.
مرحله 3: مطمئن شوید که سئو با تصویر متناسب است
مدت زمانی طولانی از دوره ای که تولید محتوا فقط شامل برخی کلمات کلیدی می شد، گذشته است. امروزه دیگر تولید محتوا فقط برای موتورهای جستجو انجام نمی شود، بلکه کسانی هستند که قرار است از آنها استفاده کنند. اگر با خودتان فکر می کنید که پس سئو چه می شود، بهتر نگران نباشید.
چون این رویکرد، دقیقا همان رویکردی است که گوگل و سایر ماشین های جستجو به دنبال آن هستند. خود تولید محتوای پردازشی به اندازه کافی و بدون نگرانی درباره روش های بهینه سازی آن برای موتور جستجو سخت هست. بنابراین بهتر است به جای نگرانی در ابتدا عنصر سئو را به صورت کامل حذف کنید.
و همه تمرکز خودتان را بر روی مخاطبی بگذارید که قرار است محتوای شما ذهن او را به خود مشغول کند. اگر این روند را در پیش بگیرید، محتوای شما بلافاصله تبدیل به قطعه ای می شود که برای مخاطب بسیار لذت بخش تر، جذاب تر و آموزنده تر است، یعنی همان چیزی که امروزه موتورهای جستجو دوست دارند.
علاوه بر اینها وقتی بر جذابیت محتوای خود تمرکز دارید، احتمالا به صورت طبیعی تر از سئو هم استفاده می کنید:
مثلا در نظر بگیرید که عبارت کلیدی «چگونه» چه نقش کلیدی دارد. وقتی کاربران موتورهای جستجو به دنبال پاسخی برای سوالاتشان می گردند، اغلب اوقات یا تایپ می کنند و یا به صورت صوتی می گویند«چگونه» یا «چگونه … را انجام دهم». محتوای شما شامل کلمات کلیدی خواهد بود که برای الگوهای زبان طبیعی جذاب هستند و در نتیجه وقتی بر روی شخص تمرکز کنید نه موتور جستجو، راحت تر می توانید به ذهن مخاطب خود نفوذ کنید.
مرحله 4: آن را تجزیه کنید
به محض اینکه موضوع خود را پیدا کردید و شروع به تولید موفقیت آمیز محتوای پردازشی خود کردید، متوجه خواهید شد که اشتیاق جدیدی برای استراتژی بازاریابی محتوا پیدا کرده اید و مدام به دنبال روش هایی هستید که محتوای بیشتری تولید کنید.
مثل همه چیزهای دیگر باز هم تعادلی وجود دارد که می خواهید به آن برسید. یادتان باشد چیزهایی که زیادی خوب هستند، معمولا اصلا خوب نیستند.در واقع مشکل این است که به محض اینکه کسب و کاری با استفاده از چند محتوای پردازشی به موفقیت رسید، احتمال اینکه دست به ریسک بزند، بالا می رود.
برای مثال:
مثلا ممکن است به خاطر اینکه دیگر ایده ای برای موضوعات خود ندارد، به سراغ تولید محتوای آموزشی برود که برای مخاطبان جذابیتی ندارد.
البته راه حلی هم برای این مشکل وجود دارد که مسلما بیرون کشیدن محتوای بی ربط نیست، بلکه این راه حل عبارت است از گسترش محتوای پردازشی که می تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. آنچه ما در اینجا در حال گفتن از آن هستیم، خلق سری محتواهای پردازشی است.
بیایید دوباره به سراغ مثال رستوران برویم. آنها می توانند مجموعه ای از خدمات ارائه کنند که در آنها نوشیدنی های داغ یا نوشیدنی هایی که حال و هوای یکسانی دارند، یک جا ارائه شوند. این امر می تواند به باعث شود که محتوا تبدیل به قطعه های کوچک تر قابل درک شود و مخاطب هم همیشه برای برگشت به آنجا مشتاق خواهد بود.
مرحله 5: تصاویر را فراموش نکنید
تصاویر اهمیت زیادی برای محتوای پردازشی شما دارند، حتی اگر این تصاویر را در قالب یک ویدئو ارائه نکنید. اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که گاهی محتوای آموزشی کمی خشک است و در نتیجه درست وقتی که خواننده باید به آن بیشتری توجه را نشان دهد، او را کسل می کند.
این نکته یک نقطه ضعف بزرگ است، زیرا خواننده نه تنها علاقه خود را از دست می دهد، بلکه احتمال اینکه دوباره به سراغ این مطلب برگردد، خیلی کم می شود. اما کافی است چند تصویر را در متن قرار دهید و اینجاست که که محتوای خشک تبدیل به یک محتوای زنده می شود که البته بسیار جذاب تر است.
حتی خیلی عالی خواهد شد که از فرایندی که در حال توضیح آن هستید، چند تصویر فوق العاده داشته باشید. البته اگر از محتوای خود تصویری ندارید، نگران نشوید. می توانید از میم ها یا اینفوگرافیک ها (infographic) استفاده کنید تا خواننده بتواند بین متن و تصویر تفکیک قائل شده و در نتیجه توجه اش به محتوا جلب شود.
سخن آخر
در نهایت اینکه بر روی این امر تاکید کنید که چگونه می توانید بهترین محتوای پردازشی را تولید نمایید. تنها راهی که می توانید نتایجه را ببینید، این است که خودتان را رها کنید و به سراغ تولید محتوای پردازشی بروید.
به موضوعاتی که به ذهنتان می رسد و رسانه ای که از همان اول با آن راحت هستید، بچسبید و ببینید که وقتی دانش و تخصص خود را با جهان به اشتراک می گذارید، چه اتفاقی می افتد.
پاداش شما مخاطبانی خواهند بود که شما را قابل اعتماد و احترام می دانند و همیشه منتظر محتوایی جدید و عالی از برند شما هستند. همه چیز بسیار ساده شروع می شود و البته که حالا دیگر هر چیزی که برای شروع کردن نیاز داشته باشید، دارید.