نحوه تغییر نیچ فرآیندی است که به شما کمک می کند دامنه محتوای خود را همواره به گونه ای تغییر دهید تا بتوانید بهترین عملکرد را در بازاریابی محتوا و جذب مخاطب داشته باشید. مانند بسیاری از روزنامه نگاران، فعالیت شما در این مسیر پیچ و خم های زیادی دارد. فرقی نمی کند که بازاریاب محتوا باشید، روزنامه نگار با وفادار باشید یا وبلاگ نویس، شما باید همواره به دنبال موضوعی مناسب باشید، تحقیق کنید و از درون بدانید که موضوع یا نیچ شما فوق العاده سودمند است. نه تنها برای جمع آوری مشتریان و افزایش فروش، بلکه برای معاملات احتمالی آینده، سخنرانی ها و سایر فرصت ها به این موضوعات نیاز دارید. اگر هنوز در پی یافتن موضوعی هستید که بتوانید چند روز در مورد آن بنویسید، به نکات مفیدی که در زیر در خصوص انتخاب نیچ و نحوه تغییر نیچ ذکر شده است، توجه نمایید.
فرآیند انتخاب نیچ محتوا چیست؟
به سابقه مرور و عادات فعالیت های اینستاگرام خود فکر کنید. وقتی برنامه را برای اولین بار باز می کنید، احتمالاً یک اسکرول سریع انجام می دهی ، استوری ها را مرور می کنید و سپس به طور غیر عادی به دنبال تأثیرگذاران، افراد مشهور، دوستان و برند هایی هستید که کنجکاوی شما را برمی انگیزند.
اگرچه هیچ کس برای بررسی این حساب ها به شما پول نمی دهد اما شما این کار را انجام می دهید زیرا یک محیط دیگر است، جالب است و برای روان شما نیز مفید است. از لحاظ تئوری، این نقطه شیرین شخصیت شما در رسانه های اجتماعی است. این کار یک تجربه لذت بخش است زیرا استرس برای شما ایجاد نمی کند و مهمتر از همه، می توانید در کوتاهترین زمان بیشترین اطلاعات را به دست آورید.
در اصل، این یک نیچ برای نویسندگان است. زیبایی، سلامتی، غذا، مسافر، مسائل زنان، مد، لوازم جانبی یا هر چیز دیگری را به سلیقه خود انتخاب می کنید . نبچ شما باید چیزی باشد که به طور طبیعی به آن علاقه دارید. وقتی نویسنده ای نیچ خود را پیدا می کند، موضوعی است که برای او بسیار آسان است و می خواهد در آن وقت، انرژی و صنعت خود را سرمایه گذاری کند. از همین رو اگر علاقه باشد احتمال تغییر نیچ نیز کم است.
“داشتن یک نیچ به شما این امکان را می دهد که روی یک موضوع خاص یا طیف وسیعی از موضوعات تمرکز کنید. بسیار منتقدان تصور می نمایند که این کار مفید است زیرا شما می توانید دانش و تخصص خود را در یک زمینه توسعه دهید. جسیکا بیشاپ، نویسنده و متخصص گریم عروسی توضیح می دهد: داشتن یک نیچ می تواند برای انتخاب نوع یا قالب خاصی از محتوا به شما کند. خواه معروف باشید که به نوشتن مقالات عالی وب مسلط بوده یا خواه یک وبلاگ نویس حرفه ای باشید، لازم است تا با نحوه انتخاب و تغییر نیچ آشنا باشید. انتخاب نیچ به شما کمک می کند تا سبک یا موضوعی را ایجاد کنید که با گذشت زمان می توانید در آن حوزه شناخته شوید.
پیشنهاد می کنیم مقاله استراتژی بازاریابی محتوای نیچ چیست؟ را مطالعه نمایید
بیش از هر چیز، یک نیچ به نویسنده اجازه می دهد تا در مورد هر موضوعی که بیشترین جذابیت را دارد، اطلاعات لازم را به دست آورد و تلاشهای خود را برای یادگیری بیشتر تا حد ممکن دو برابر کند. با داشتن نیچ، شما از جدیدترین و بزرگترین اطلاعات مطلع می شوید و در واقع مشتاقانه منتظر غرق شدن در جزئیات ریز و درشت هستید. به طور خلاصه، این همان چیزی است که همه می خواهند: به دلیل علاقه خود به موضوعی شناخته شوند.
چرا نیچ محتوا اهمیت دارد:
در حالی که یک نیچ انتخاب شده الزامی برای حرفه ای بودن نیست، قطعاً به ایجاد نام تجاری شخصی شما کمک می کند. همچنین یک فضای شخصی را در یک صنعت رقابتی ایجاد می کند که به نوبه خود مزیت کاملی را برای شما به ارمغان می آورد. اما شما همواره باید آماده نحوه تغییر نیچ خود باشید.
همانطور که سوچاندریکا چاکرابارتی، روزنامه نگار و مجری توضیح می دهد، هرچه بیشتر خود را به عنوان یک مقام و متخصص در زمینه انتخابی مد نظر مطرح کنید، فرصت های بیشتری در اختیار شما قرار می گیرد. او ادامه می دهد: “داشتن یک نیچ به این معنی است که شما می دانید با داستان های خود به کدام نشریات و ویراستاران مراجعه کنید و هر بار که این کار را انجام می دهی، روابط خود را تقویت می کنید.” “این امر باعث می شود فروش آسان تری برای بازاریابی محتوا و کار با نام تجاری داشته باشید، زیرا این شرکت می تواند بفهمد دقیقاً چه نوع نویسنده ای هستید.”
همانطور که در مجموعه های دیگر بررسی کرده ایم ایجاد روابط قوی با مدیران روابط عمومی نیز بخش مهمی از حرفه تولید محتوای مستقل است. درست مانند نویسندگان، مدیران روابط عمومی اغلب نیچ های خاصی را پیدا می کنند که به آنها امکان می دهد در این ژانرها روابط قوی با مشتریان ایجاد کنند. چاکرابارتی می گوید که با توسعه حوزه تخصصی خود، به لیست های روابط عمومی جدید اضافه می شوید و به رویدادها، چهره های مهم و سایر اطلاعاتی که داستان های شما را تغذیه می کنند، دسترسی پیدا می کنید.
چاکرابارتی می افزاید: مزیت دیگر داشتن آگاهی از نحوه تغییر نیچ این است که چگونه شغل شما می تواند حتی در خطوط قبلی یا درآمد افزایش یابد. او ادامه می دهد: “داشتن یک نیچ می تواند به شما در دعوت به عنوان متخصص به تلویزیون و رادیو کمک کند.” حتی اگر آنها با شما به صورت مستقیم تماس نداشته باشند هرچه بیشتر شناخته شده باشید، راحت تر می توانید خود را مطرح کنید.
به صورت کلی شما به عنوان یک متخصص همواره باید در نظر داشته باشید که نحوه تغییر نیچ می تواند یک راهکار عالی برای افزایش اعتبار شما شود. به عبارت دیگر شما باید بدانید که چه زمانی نیاز به دانش نحوه تغییر نیچ و انتخاب یک نیچ مناسب دارید تا سایر افراد به شما اعتماد نمایند.ش