مقالات آموزشی

توجه به نحوه تحقیق و انتخاب بهترین نیچ برای شروع بازاریابی محتوا

مفید بود؟

انتخاب بهترین نیچ امروزه یکی از دغدغه های بازاریابان می باشد. اینکه شما بهترین بخش بازار را پیدا نموده که کاربران هدف شما در این بخش زیاد هستند و تلاش نمایید که نیاز آنها را برطرف نمایید، نیچ مارکتینگ نام دارد.

اگر قصد دارید یک وبلاگ تجاری، کانال YouTube، وب سایت محتوا محور، پادکست یا هر نوع کسب و کاری را راه اندازی نمایید و به بازاریابی محتوا فکر می کنید، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید این است که یک نیچ یا منطقه تجاری مناسب در بازار انتخاب کنید. قبل از اینکه به سراغ بحث انتخاب بهترین نیچ، برویم لازم است تا به این سوال پاسخ دهیم که نیچ مارکتینگ چیست؟ در ادامه تلاش می شود تا علاوه بر پاسخ این سوال، به موارد زیر نیز پرداخته شود:

 

فاکتورهای انتخاب بهترین نیچ

• نیچ چیست؟

• وظایف بازاریابی محتوا

• دانش/مهارت

• اشتیاق برای به اشتراک گذاری دانش

• تقاضای بازار

• ویژگی مخاطب

o تقسیم بندی بر اساس روانشناسی

o تقسیم بندی توسط نیچ ها

o تقسیم بندی بر اساس جغرافیا

o تقسیم بندی بر اساس جمعیت شناسی

• تمایز رقابتی

o اقیانوس آبی: یک نیچ بدون رقابت انتخاب کنید

o اقیانوس قرمز: 10 برابر محتوای بهتر ایجاد کنید

نیچ مارکتینگ چیست و چگونه می توان اقدام به انتخاب بهترین نیچ نمود؟

نیچ فقط یک کلمه جهت بیان نمودن موضوع اصلی است که همه محتوای شما در خصوص آن ایجاد می شود. نیچ در واقع بر روی مخاطب اصلی که شما آن را هدف قرار می دهید تمرکز می نماید. به زبانی دیگر نیچ گروه خاصی از افراد و نیازهای آنها است که می توانید به نحوی آنها را تشخیص دهید.

اما اگر مقوله ای که انتخاب می کنید واقعاً گسترده باشد، نمی توان آن را نیچ نامید. به عنوان مثال، همه افرادی که به گلف علاقه دارند، همه علاقه مندان به تناسب اندام یا همه افرادی که خرگوش را دوست دارند، یک نیچ مناسب برای شما نیستند. نیچ باید یک بخش کوچک از جامعه مد نظر شما باشد برای اینکه مبحثی نیچ نامیده شود، باید مشخص و محدود باشد. در زیر چند نمونه برای روشن شدن این موضوع آورده شده است:

 

• سالمندانی علاقه مند به بهبود مهارت بازی گلف خود هستند.

• حسابداری و محاسبه مالیات برای مشاغل آزاد.

• دانش آموزانی که علاقه مند به یادگیری آشپزی هستند.

• مهارتهای اجتماعی برای نوجوانان خجالتی

• زنانی که به دنبال عضله سازی هستند.

توجه داشته باشید که چگونه هر یک از اینها می توانند موضوع و مخاطبان بسیار بیشتری را هدف قرار دهند اما در بحث انتخاب بهترین نیچ لازم است تا شما گستره خود را محدود نمایید. هر صنعتی را که انتخاب کنید قطعا افراد مختلف در جایگاه های متفاوت نیز در آن قرار دارند اما لازم است تا شما همواره بهترین گروه ها را برای بازاریابی محتوا انتخاب کنید. با این حال، فقط انتخاب بهترین نیچ  یا مخاطب هدف کافی نیست. قبل از شروع تولید و تبلیغ محتوا، باید چند مورد دیگر را در نظر بگیرید که در زیر این موارد توضیح داده شده اند:

وظایف بازاریابی محتوا

امروزه برای انتخاب بهترین نیچ، اکثر مردم این اشتباه را دارند که تصور می کنند جهت آغاز نوشتن محتوا لازم است تا نیچ ها را طبقه بندی نموده و برای آنها تولید محتوا کنند. اما آنچه شما واقعاً به آن احتیاج دارید بررسی وظایف بازاریابی محتوا است. در بحث بازاریابی محتوا 3 قسمت مهم مورد بررسی قرار می گیرد:

• بازار هدف وبلاگ شما چه کسی خواهد بود؟ (معروف به نیچ)

• محتوای شما درباره چه خواهد بود؟

• چه چیزی به مخاطبین شما کمک خواهد کرد؟

به عنوان مثال، در زیر پس از انتخاب بهترین نیچ، وظایف بازاریابی محتوای برای وبلاگ آموزشی آمده است:

 

• مخاطبان اصلی: صاحبان مشاغل کوچک و متخصصان بازاریابی.

• مطالب: راهنمای دقیق، قابل اجرا، منابع، بررسی ها و مطالعات موردی.

• نتیجه برای مخاطبان: رشد مشاغل آنلاین.

آیا این مورد منطقی تر از تعریف یک هدف نیست؟ همانطور که می بینید، انتخاب بهترین نیچ تنها یکی از اجزای بازاریابی محتوا است. موفقیت شما در جلب نظر مخاطب با محتوا وابستگی زیادی به تعیین معنای این 3 بخش در تجارت و کسب و کار شما دارد. نمایش وظایف بازاریابی محتوا در صفحه درباره وب سایت شما به بازدیدکنندگان کمک می کند تا متوجه شوند وب سایت شما درباره چیست. پس از تصمیم گیری در مورد ماموریت خود، یک قطب نما نیاز دارید که دامنه و جهت تولید محتوای شما را نشان دهد.

این مقاله به شما کمک می کند تا مخاطب مناسب، نوع مطالب تحت پوشش و نتیجه مورد نظر برای آن مخاطب را انتخاب کنید. انتخاب بهترین نیچ بر اساس در نظر گرفتن تمام این عوامل خواهد بود.

دانش/مهارت

قبل از شروع انتخاب بهترین نیچ، با شناسایی زمینه هایی که در آنها دانش یا مهارت کافی دارید، شروع کنید. در مورد موضوعاتی که در طول زندگی خود مطالعه کرده اید، آنها را مشاهده کرده اید یا کار نموده اید، فکر کنید.

 

با درنظر گرفتن زندگی خود، قطعا دارای دانش ها و مهارت هایی می باشید که بخشی از آنها در زیر پیرو یک مطالعه موردی جمع آوری شده است:

• بهره وری و توسعه شخصی

• علاقه به کتاب ها و فیلم های تخیلی و علمی تخیلی

• نوشتن خلاقانه و فنی

• علاقه به دستورالعمل ها و آشپزی هندی

• علاقه به مشاغل آنلاین و بازاریابی دیجیتال

• آشنایی با طراحی سایت و وردپرس

• کشش به سمت روابط انسانی و توسعه سازمانی

• علاقه به طراحی گرافیکی و هویت برند

هر گاه مشاهده نمودید که در هر یک از این موضوعات، بیشتر از یک شخص معمولی می دانید و صلاحیت انجام کارهای خوب را دارید، می توانید برای انتخاب بهترین نیچ، فعالیت خود را از آنجا آغاز نمایید. بنابراین هنگام تلاش برای شناسایی مخاطب جهت بازاریابی شما این حق را دارید تا ورودی های خود را شخصا انتخاب نمایید. خواه یک نفر باشید یا یک تیم محتوا، لیستی از مواردی را که در مورد آنها اطلاعات زیادی دارید تهیه کنید.

با این حال، ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که قرار است محتوایی را برای برندی ایجاد کنید که در حوزه هایی فعالیت می کند که هیچ چیز درباره آنها نمی دانید. در این صورت، برای جمع آوری اطلاعات باید به شخص دیگری در شرکت اعتماد کنید. Indium Corporation یک مثال عالی است که در Content Inc ذکر شده است. این مورد یک شرکت تولیدی است که مواد لحیم کاری مورد استفاده برای مونتاژ قطعات الکترونیکی را تولید می کند. بنابراین کارکنان ایندیوم بیش از دیگران در مورد تجهیزات لحیم کاری صنعتی آگاهی داشتند.

در سال 2005، تیم بازاریابی تصمیم گرفت این تخصص را از طریق پست های وبلاگ برای بازار هدف خود و رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارد. از آن زمان، ایندیوم توانست هر سال 25 درصد یه سود به دست آمده خود بیفزاید.

 

اشتیاق برای به اشتراک گذاری دانش

داشتن مهارت یا تخصص زیاد در یک زمینه یک گزینه مهم جهت انتخاب بهترین نیچ است اما اشتیاق چیزی است که شما را برای ماه ها یا سالها، بدون هیچ گونه انتظار و بازدهی کوتاه مدت، امیدوار نگه می دارد. همه تجارت ها این وقت و حوصله را ندارند که برای مدت طولانی به طور مداوم محتوا را برای مخاطبان وبلاگ خود ایجاد کنند. این دقیقاً همان چیزی است که برای موفقیت لازم است. به همین دلیل است که سود نهایی سرمایه گذاری در این بخش بسیار زیاد است.

بدون اشتیا ، تبدیل شدن به یک نویسنده محتوا بسیار دشوار خواهد بود. این یک تجربه سخت برای شما خواهد بود که هر روز از خواب بیدار شده و دست به کار شوید تا محتوای دیگری را برای مخاطبان خود ایجاد کنید. اگر علاقه ای به نیچ یا موضوعات وبلاگ خود ندارید و بهترین محتوا را برای کمک به مخاطبان خود ایجاد نمی کنید، بعید است که فعالیت شما تأثیر زیادی داشته باشد. تا زمانی که واقعاً بخواهید جهان را در مورد موضوع خود آموزش دهید، می توانید موفق شوید، حتی اگر نویسنده، سخنران یا مجری کامل جلوی دوربین نباشید باز هم بر روی مخاطب خود تاثیر خواهید داشت.

تقاضای بازار

سومین بخش مهم در انتخاب بهترین نیچ و کامل ترین، این است که آیا مخاطب علاقه مند به یادگیری در مورد حوزه انتخابی شما است یا خیر. به عبارت دیگر، آیا افرادی در نیچ شما هستند که دارای نقاط چالشی هستند که می توانید با مطالب خود آنها را حل کنید. اگر قبلاً شغلی داشته اید که می خواهید از آن برای بازاریابی محتوا استفاده کنید، پس موضوعی که انتخاب می کنید باید برای مشتریان شما مناسب باشد.

در زیر یک تمرین وجود دارد که می تواند در انتخاب بهترین نیچ به شما کمک کند. لازم است تا شما روی یک ورق کاغذ بنویسید:

• 100 سوال متداول در مورد محصول یا خدمات.

• 100 سوالی که مردم باید بپرسند اما پاسخی برای آن وجود ندارد.

سعی کنید الگوها یا موضوعات را در میان این سوالات مشخص کنید. شما با این کار نه تنها ایده هایی در مورد نیچ اصلی برای فعالیت خود، خواهید یافت بلکه حداقل 150 تا 200 پست وبلاگ برای نوشتن خواهید داشت. اگر سرنخ چندانی ندارید که مشتریان فعلی و احتمالی شما بیشتر از چه اطلاعاتی استقبال می نمایند پس از آنها بپرسید. از یک مصاحبه با مشتری گرفته تا نظرسنجی در بازار، می توان تعدادی استراتژی یافت که برای انجام تحقیقات درباره مخاطبان هدف وبلاگ مفید باشند.

علاوه بر این ابزارهای متعددی نیز وجود دارد که به شما این اطلاعات را می دهند که افراد در جستجوی چه نوع محتوای مرتبط با صنعت شما هستند. این اطلاعات بیشتر از رسانه های اجتماعی یا آمار خرید کتاب و محصولات به دست می آید

• برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و بررسی حجم جستجو در موتورهای جستجو، می توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند KWFinder ، Ahrefs یا KeywordTool.io استفاده کنید.

• برای تجزیه و تحلیل نوع محتوایی که بیشتر به اشتراک گذاشته می شو ، می توانید از BuzzSumo یا Social Animal استفاده کنید.

 

• برای تجزیه و تحلیل اینکه کدام کتاب ها و دوره ها بیشترین فروش را دارند، می توانید کتابهای پرفروش در آمازون یا دوره ها Udemy را مشاهده کنید.

• همواره برای انتخاب بهترین نیچ باید به دنبال مطالبی باشید که مردم در رسانه های اجتماعی با هشتگ های مربوط به تجارت شما ارسال می کنند.

• برای تجزیه و تحلیل نوع سوالات افراد،Reddit ، Quora و انجمن های مربوط به صنعت خود را دنبال کنید.

کسب و کار مارکوس شریدان، River Pools & Spas، یک مطالعه موردی جالب ارائه نموده است که مربوط به نوشتن مطالبی جذاب برای مردم است. در اواخر سال 2009، این شرکت نصب استخر فایبرگلاس برای مشتریان در ویرجینیا و مریلند ، به دلیل رکود اقتصادی دچار مشکل شد. لذا نه تنها مشتریان جدیدی به دست نیاورده بود، بلکه حتی کسانی که سپرده های اولیه یا ودیعه ها را پرداخت کرده بودند به دنبال خرید کالا و پرداخت مابقی هزینه نبودند. آن زمان بود که آنها تصمیم گرفتند در بازاریابی محتوا سرمایه گذاری کنند. به یاد داشته باشید، این مورد مربوطه به زمانی بود که بازاریابی محتوا مفهومی نسبتاً جدید بود. (به ویژه برای این نوع صنعت)

پیشنهاد می کنیم مقاله بازاریابی محتوا و تاثیر آن در کسب و کارهای تجاری را مطالعه نمایید

در آن سال مارکوس متوجه شد که محبوبیت گوگل رو به افزایش است و نحوه جستجوی مردم برای محصولات و خدمات در حال تغییر است. اگر او می توانست به سوالاتی که وجود داشت و مشتریان از تیم او می پرسیدند، بسیار دقیق جواب دهد لذا جایگاهی بهتر از گوگل به دست می آورد. در آن زمان نتایج جستجو برای این دست پرس و جوها چندان عالی نبود.

بنابراین در طی 2 سال، آنها یک بازار هدف را انتخاب کردند، به تک تک سوالات یک مشتری احتمالی فکر کردند و در وبلاگ خود به آنها پاسخ دادند. پس از دو سال، آنها بیش از هر شرکت دیگری در کل منطقه آمریکای شمالی استخرهای فایبرگلاس می فروختند بدون اینکه بودجه بازاریابی خود را افزایش دهند. در حقیقت، هزینه بازاریابی آنها از 250،000 دلار در سال 2009 به 40،000 دلار در سال 2011 کاهش یافته بود در حالی که فروش سالانه از 4 میلیون دلار به 5 میلیون دلار افزایش داشت. امروزه آنها به عنوان مرجع برجسته در استخرهای فایبرگلاس در کل جهان شناخته می شوند. داستان به همین جا ختم نمی شود در نتیجه این افشاگری مارکوس شریدان، مدیرعامل شرکت های مربوطه سراسر جهان از وی خواستند تا استخرهای آنان را وی نصب کنند و حتی از او خواسته شد تا برای نظارت بر نصب آنها به کشورشان سفر نماید.

متاسفانه، ریورپولز فقط در یک منطقه بسیار کوچک به شرکت ها خدمات ارائه میداد و نمی توانست از تقاضای اضافی استقبال کند. بنابراین تصمیم گرفت تولید استخرهای فایبرگلاس خود را در سطح وسیع آغاز کند. River Pools & Spas در حال حاضر خود را به عنوان پیشرو نصب و تولید کننده استخرهای فایبرگلاس معرفی می کند و تجارت را در مسیری کاملاً غیر منتظره پیش می برد. واگذاری شفاف دانش صنعت خود، یک اعتماد ساز بزرگ است و راهی عالی برای بیان داستان شما است. هنگامی که مخاطبی را علاقه مند یه نیچ و محتوای وبلاگ خود می کنید، فرصت فروش محصولات خود را نیز ایجاد می نمایید.

 

ویژگی مخاطب

اگر سایت شما نمی تواند به خوبی رشد نماید، اولین سوالی که باید از خود جویا شوید این مورد است که نیچ شما چیست ؟ آیا انتخاب بهترین نیچ را با دقت انجام داده اید؟ آیا با توجه به نیاز مخاطبان نیچ خود اقدام به تولید محتوا می نمایید؟

نیچ های زیاد نیاز به تولید محتوا های بسیار و البته متفاوت دارند که این کار سختی است. مخاطبان وبلاگ شما برای شروع اعتماد به شما فقط به دنبال دانش، اشتیاق و محصول نیستند، بلکه در حال برآورد تمرکز و مهارت شما نیز می باشند. اگر انواع مختلفی مشتری دارید، موضوعی که برای ایجاد محتوا به طور منظم انتخاب می کنید باید فقط روی یک بخش تمرکز داشته باشد. هدف گذاری نیچ شما باید در ابتدا بسیار متمرکز باشد. تا جایی که می توانید مخاطبان خود را مشخص کنید. تعدادی از عوامل وجود دارد که می توانید برای محدود کردن بازار هدف خود از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر بخواهیم یک وبلاگ برای آموزش بازاریابی دیجیتال راه اندازی کنیم، بسته به معیارهای تقسیم بندی، ممکن است تعداد زیادی از مخاطبان علاقه مند به موضوع وجود داشته باشند.

تقسیم بندی بر اساس روانشناسی

شما می توانید مخاطبان خود را بر اساس هویت و اهداف اصلی آنها طبقه بندی کنید. به این فکر کنید که آنها چه اشخاصی هستند و انگیزه اصلی آنها چیست.

– افرادی که می خواهند شغل خود را بروز نمایند یا در حوزه دیجیتال مارکتینگ شغل پیدا کنند.

– افرادی که می خواهند از طریق برنامه های بازاریابی خانگی به صورت آنلاین درآمد کسب کنند.

– کارآفرینانی که می خواهند یاد بگیرند و خودشان کار را آغاز کنند.

– صاحبان مشاغلی که می خواهند بازاریابی دیجیتال را به شخص/تیمی واگذار کنند.

– آژانس ها/شرکت های بازاریابی دیجیتال که مایل به توسعه کسب و کار خود هستند

– متخصصان بازاریابی در سازمان هایی که می خواهند مجموعه مهارت های خود را گسترش دهند.

– بازاریابان وابسته که با تبلیغ محصولات دیگران درآمد کسب می کنند.

تقسیم بندی توسط نیچ ها

پس از انتخاب بهترین نیچ بسیار مهم است که آنها را به زیر بخش های متنوعی تقسیم نمایید و بر اساس مخاطبان خود در هر زیربخش اقدام به تولید محتوا کنید. به طور مثال

– بازاریابی دیجیتال> بازاریابی موتورهای جستجو> SEO> لینک سازی.

– بازاریابی دیجیتال> رسانه های اجتماعی> بازاریابی فیس بوک> تبلیغات فیس بوک

 

تقسیم بندی بر اساس جغرافیا

در انتخاب بهترین نیچ می توانید همواره جغرافیا را به عنوان یک فاکتور مهم در نظر بگیرید. می توانید با هدف قرار دادن مکان های خاص، نیچ محتوای وسیع تری را مشخص نمایید. به عنوان مثال، همه صاحبان مشاغل کوچک در ملبورن. اگر از قبل دارای یک کسب و کار و وب سایت با جذابیت بالا هستید، می توانید به نرم افزار تجزیه و تحلیل خود نگاهی بیندازید تا متوجه شوید بیشتر ترافیک و تبدیل ها از کدام مکان ها انجام می شود. سپس محتوایی ایجاد کنید که آن مخاطبان را هدف قرار دهد.

تقسیم بندی بر اساس جمعیت شناسی

راه دیگر انتخاب بهترین نیچ این است که یک هدف را بر اساس صنعت، کسب و کار یا شغل مورد نظر انتخاب کنید.به عنوان مثال، برای وبلاگ بازاریابی دیجیتال، ممکن است تصمیم بگیرید که فقط وکلا یا حسابداران یا صاحبان رستوران هایی را که به بازاریابی دیجیتال علاقه مند هستند، هدف قرار دهید. صرف نظر از رویکرد، مهم است که با یک مخاطب بسیار خاص شروع کنید. فقط باید در مورد گسترش دامنه یا هدف قرار دادن حوزه های مرتبط ، دقت نمایید که یک مشتری خاص مد نظر است. در حقیقت، هنگامی که مخاطبی را در یک نیچ ایجاد کردید، فرصت هایی از نیچ های پنهانی را کشف می کنید که بعدها می توانید بر روی آن سرمایه گذاری کنید.

با استفاده از تجزیه و تحلیل وب ، می توانید ببینید چه نوع محتوایی بیشترین بازدید، تعامل، نظرات و موارد دیگر را دارد. این اطلاعات مفیدی است که به شما کمک می کند تصمیمات مبتنی بر موضوعات/مخاطبان وبلاگی که می خواهید بعداً با آنها برخورد کنید، بگیرید.

نکته مهم: می توانید برای مطالعه بیشتر مقاله بررسی بیشتر بازار هدف و ترجیحات محتوای آنها را بررسی کنید.

تمایز رقابتی

انتخاب بهترین نیچ محتوای موردنظر شما ممکن است آسان باشد و تمام معیارهای بالا را داشته باشد، از دانش و اشتیاق گرفته تا تقاضا و ویژگی. اما همچنان ممکن است بازدید بالایی نداشته باشید. دلیل این امر آن است که اگر چیزی که رقبای شما قبلاً هدف قرار داده و بر آن تسلط داشته اند را انتخاب نمایید، انجام این کار برای شما سخت تر خواهد بود. متاسفانه، اکثر شرکت ها در حال ایجاد محتوا و مقاله هایی هستند که هیچ تفاوتی با موارد مشابه ندارند. به عنوان مثال، فقط “شروع به ایجاد وبلاگ” را در گوگل تایپ کنید بیش از 20 میلیون نتیجه دریافت خواهید کرد. بسیاری از مشاغل در مورد موضوعات مشابه به یک شکل صحبت می کنند. هیچ تمایزی وجود ندارد. آنها هیچ وقت فرایند یافتن نیچ محتوا یا زاویه منحصر به فردی را که می توانند در اختیار داشته باشند، طی نمی کنند.

 

چرا کسی مقالات شما را می خواند؟ مقالات شما چه فرقی دارند؟ چه چیزی منحصر به فرد در آنها وجود دارد؟ چه چیزی در آنها جالب است؟ چرا کسی از خواندن وبلاگ بافتنی که در سه سال گذشته خوانده است دست بر نمی دارد تا وبلاگ شما را می خواند؟

اگر نمی توانید پاسخ این سوال ها را بیان کنید، باید به صفحه طراحی برگردید. فرض کنید شما تمام محتوای خود را گردآوری کرده اید. حال آن را از وب حذف نمایید، مثل اینکه هرگز وجود نداشته است، آیا کسی دلش برای آن تنگ می شود؟ آیا می توانید در بازار فاصله ایجاد کنید؟ اگر جواب این سوال منفی است، پس مشکلی وجود دارد. محتوای شما باید به گونه ای باشد که به بخشی ضروری از زندگی مشتریان احتمالی شما تبدیل شود. این مورد تنها زمانی اتفاق می افتد که شما تأثیرگذارترین اطلاعاتی را که مشتریان می توانند درخواست کنند، ارائه دهید. محتوای شما باید عالی باشد و بر خلاف هر چیز دیگری عمل نماید تا مخاطب شما به سمت آن جلب گردد.

وقتی صحبت از تمایز می شود، یکی از دو گزینه زیر را باید انتخاب نمایید:

• استراتژی اقیانوس آبی (شناسایی مناطق بدون رقابت)

• استراتژی اقیانوس قرمز (رقابت را با بهتر شدن شکست دهید)

اقیانوس آبی: یک نیچ بدون رقابت انتخاب کنید

اکثریت محتوایی که هر روز تولید می شود درست همانند سایر مقالات موجود است. هیچ کاری برای خواننده انجام نمی دهد. فرکانس تحویل یا کانالی که محتوا را از طریق آن تحویل می دهید، مهم نیست. اگر محتوا داستان متفاوتی را بیان نکند به احتمال زیاد نادیده گرفته می شود. در این صورت حتی با انتخاب بهترین نیچ باز هم به نتیجه نخواهید رسید. ما باید یک منطقه مشکل دار را پیدا کنیم که هیچ کس دیگری آن را حل نکرده است و از آن محتوا برای بهبود آن استفاده کنیم. به عبارت دیگر یک حفره را با محتوا خود پر کنید که قبلا توسط شخص دیگری پر نشده است. نقاط ضعف، شکاف و نیازهای برآورده نشده را در استراتژی محتوای مناسب رقبا پیدا کنید. یک نیچ را چنان منحصر به فرد هدف قرار دهید که رقبای شما هیچ محتوایی در پیرامون آن ایجاد نکرده باشند. یکی از بهترین ابزارها برای کشف نیچ های پنهان، Google Trends است. این یک ابزار رایگان ارائه شده توسط Google است که نتایج جستجو و الگوهای کلمات کلیدی را در سراسر جهان یا مخصوص مناطق خاص نشان می دهد.

به عنوان مثال، اگر “روغن بخاری” را در Google Trends تایپ کنید، خواهید دید که جستجوها در ماه نوامبر هر سال، درست زمانی که زمستان شروع می شود، به اوج خود می رسد.

 

اکنون بیایید به مثال خود برای آغاز وبلاگ ماهیگیری بازگردیم. اگر جستجوی ماهیگیری را انجام دهیم، متوجه می شویم که جستجوهای کلی سال به سال ثابت است.

 

این نه نشانه خوبی است و نه بد زیرا تقاضا تغییر نمی کند، رشد نمی کند، اما در حال افول نیز نیست. اما وقتی به سراغ موضوعات و سوالات مرتبط می روید در آنجا نقاط مخفی پیدا خواهید کرد که شاید هیچکس به اندازه کافی از آنها حمایت نکرده باشد.

 

به عنوان مثال، در مثال بالا می بینیم که 800 درصد جستجوها برای عبارات مربوط به موضوع نیچ ماهیگیری مغناطیسی بوده است و 1150 برابر افزایش جستجو برای کسب اطلاعات در مورد موضوع ماهیگیری با هواپیماهای بدون سرنشین ثبت شده است. بنابراین به جای تمرکز بر روی ماهیگیری به طور کلی، داده ها به ما می گویند چیزهای تازه تر و خاص تری مانند ماهیگیری مغناطیسی یا پهپادی را هدف قرار دهیم.

اقیانوس قرمز: 10 برابر محتوای بهتر ایجاد کنید

با یافتن نقاط ضعف، شکاف و نیازهای برآورده نشده در محتوای رقبا، همان نیچ را هدف قرار دهید. این نیازها را با ایجاد محتوا برای همان مخاطب اما 10 برابر بهتر از رقبای خود، با رویکردهای متفاوت و زوایای تازه ای که رقبا پوشش نداده اند، برآورده کنید. تجزیه و تحلیل و انجام تحقیق درباره اینکه رقبا چه نوع محتوایی ایجاد می کنند و مخاطبان اصلی آنها چه کسانی هستند، امروزه بیش از هر زمان دیگری آسان است. اکثر آنها وبلاگ هایی خواهند داشت که می توانید از آنها دیدن کرده و در مورد موضوعاتی که آنها می نویسند اطلاعات لازم را به دست آورید. در تصویر زیر یک تجزیه و تحلیل اولیه ذکر شده است که می توانید آن را مد نظر قرار دهید:

 

در زیر چند سوال مهم وجود دارد که برای انتخاب بهترین نیچ لازم است تا آنها را در نظر گرفته و پاسخ دهید:

– شرکت های رقیب بر روی چه موضوعات تمرکز می کنند؟

– آنها چه نیازهایی را برآورده می کنند؟

– آنها چه کسانی را هدف قرار می دهند؟

– آنها چند پست در مورد موضوع های خود منتشر می کنند؟

– آنها چگونه از این محتوا برای دریافت سرنخ یا فروش محصولات استفاده می کنند؟

– بررسی نمایید کدام مقاله آنها از نظر بک لینک و اشتراک گذاری اجتماعی محبوب ترین بوده است.

بار دیگر، ابزارهایی مانند BuzzSumo و Social Animal می توانند کمک کنند. نشانی وب  سایت و دامنه شرکت رقیب خود را وارد نمایید تا بتوانید بررسی کنید کدام نوع محتوا بیشترین جذابیت را دارد.

جمع بندی:

اکنون که همه عواملی را که در انتخاب بهترین نیچ بازار هدف برای وبلاگ یا محتوای شما موثر هستند را بررسی و مشاهده کرده اید، نوبت آن است که همه را در کنار هم قرار داده و آنالیز کنید. پس از انتخاب نیچ خاصی که می خواهید با آن شروع کنید، کار شما در گام بعدی این است که مخاطبان خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید نیازهای آنها را پیش بینی کرده و یک استراتژی تولید محتوا برای کسب و کار خود ایجاد کنید. همچنین لازم است تا بهترین راه ها را جهت ایجاد موضوعات برای محتوا مناسب در نیچه خود بدانید.

وقتی استیو جابز آیفون را عرضه کرد، این محصول آنقدر خوب و بسیار جلوتر از رقبا بود که مخاطبان حتی نمی دانستند که در وهله اول به چنین چیزی نیاز دارند. شما باید برای محتوای خود یک هدف داشته باشید. یک نیچ وبلاگ و یک مخاطب انتخاب کنید تا متخصص این افراد باشید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.