مقالات آموزشی

توجه به بودجه خزش یا همان (Crawl Budget) و تاثیر معنای آن در حوزه سئو

مفید بود؟

بودجه خزش، مدت‌زمان اختصاص داده‌شده یا زمان خزش، مجموعه عبارات و اصطلاحاتی هستند که می‌توان برای اصطلاح (Crawl Budget) در نظر گرفت. هر چند ترکیب “بودجه خزش” شاید نامأنوس با مفهوم اصلی باشد اما با این حال با توجه به نزدیکی تحت‌اللفظی در این یادداشت از آن استفاده می‌کنیم. اما سوای اینکه ترجمه درست آن چیست، اجازه دهید به واکاوی بیشتر این مفهوم جذاب سئویی بپردازیم.

بودجه خزش چیست؟

بودجه خزش یا همان (Crawl Budget) اصطلاحی است که مولود و زاییده صنایع و اصول سئو است و در اصل بر مجموعه‌ای از مفاهیم و سیستم‌ها دلالت دارد که یک موتور جستجو برای تصمیم‌گیری در مورد شیوه خزش صفحات از آن‌ها استفاده می‌کند.

مقصود از خزش(Crawl) در یک موتور جستجو، پیمایش، پایش، ارزیابی و واکاوی صفحات اینترنتی از سوی یک موتور جستجو است؛ به‌نوعی تفتیش و بررسی. اساساً بودجه خزش، میزان توجهی است که موتور جستجو در قبال سایت شما دارد.

یک موتور جستجو مانند گوگل، به این خاطر که منابع نامحدودی ندارد و باید بودجه، وقت و امکانات خود را بین میلیاردها سایت و سوژه تقسیم کند، نیاز دارد از یک معیار برای تعیین حد منابع اختصاص داده‎شده برای خزش سایت‌ها و صفحات گوناگون، استفاده کنید؛ معیاری که با یک دید کلی به آن بودجه خزش می‌گوییم.

بودجه خزش چگونه به سایت‌ها اختصاص داده می‌شود؟

هر چند این موضوع سازوکار پیچیده‌ای دارد اما می‌توان گفت بر دو فاکتور اصلی بنا شده است؛ محدودیت خزش و نیاز خزش.

محدودیت خزش(Crawl Limit): یک سایت چه میزان از تفتیش و خزش را می‌تواند پشتیبانی کند و صاحب سایت چه تمهیداتی برای این امر در نظر گرفته است؟

نیاز خزش(Crawl Demand):  کدام (URL)ها ارزش تفتیش و چند بار خزش را دارند؟ این با تعدد بروزرسانی‌های مناسب سایت و محبوبیت آن بین کاربران، رابطه مستقیمی دارد.

 

محدودیت خزش(Crawl Limit) در عمل چگونه کار می‌کند؟

محدودیت خزش همانطور که گفته شد یکی از مبانی اختصاص بودجه خزش است. الگوریتم‌های خزنده موتور جستجو، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از اضافه‌بار و سنگینی بیش از حد سرور میزبان سایت‌ها جلوگیری و تناسبی بین حجم درخواست‌ها برای خزش و توانایی‌های سایت برقرار کند. اما خود این مبنا، برآمده از برخی فاکتورهای دیگر است که رابطه مستقیمی با آن دارند.

  • نشانه‌هایی از ساختار ناهمگون پلتفرم

معمولاً چند بار آدرس‌های (URL) درخواست‌شده از سرور تایم‌اوت شده یا با خطا پاسخ داده شوند.

  • تعداد و حجم سایت‌هایی که بر روی هاست اجرا می‌شوند

اگر سایت شما بر روی یک هاست با مالکیت مشترک با صدها سایت دیگر اجرا شود و در عین حال حجم بالایی از محتوا را داشته باشد، می‌توان گفت سایت شما با محدودیت جدی بودجه خزش مواجه خواهد شد. فراموش نکنید ی که موتور جستجو به یک هاست اختصاص می‌دهد، حد ثابتی داشته و با در نظر داشتن این موضوع در عمل، در چنین شرایطی باید بودجه خود را با سایرین قسمت کنید!

در نظر داشته باشید که از نظر سئو، داشتن یک سایت دسکتاپ و موبایل جدا روی یک هاست نیز، همین نتیجه را در بر داشته و منجر به تقسیم شدن بودجه خزش بین دو سایت خواهد شد. پس این موضوع را به عنوان یک تصویر کلی و معیاری جامع در نظر داشته باشید.

نیاز خزش(Crawl Demand) در عمل چگونه کار می‌کند؟

نیاز خزش، با محوریت ارزشمندی آدرس URL شما معنا پیدا می‌کند. در این مورد نیز معیارهای وابسته متعددی به چشم می‌خورد که اغلب آن‌ها با وجود کالبد گوناگون، روح مشترکی دارند.

  • محبوبیت

چند لینک ورودی از سایر سایت‌ها به سوی سایت شما روانه شده و میزان کوئری‌های سایت که منجر به تعیین رتبه آن در صفحه نتایج خواهد شد، چقدر است؟ این پرسش‌ها به درک میزان محبوبیت سایت کمک می‌کنند.

  • تازگی و به‌روز بودن

در این مورد تشخیص کلیت موضوع چندان سخت و پیچیده نیست؛ باید پرسید محتواهای سایت شما در یک بازه زمانی خاص چند بار به طور مؤثر و معناداری به‌روز و آپدیت می‌شود.

  • نوع صفحه

از خودتان بپرسید که به طور مثال یک صفحه کتگوری ارزش بیشتری برای بررسی تفتیش و خزش دارد یا یک صفحه حاوی محتواها و مفاهیم کاربردی در یک حیطه خاص؟ نوع صفحه در تعیین بودجه خزش(Crawl Budget) تأثیر مستقیمی دارد.

برای مشاهده هزینه سئو

در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.