مقالات آموزشی

توجه به اهمیت و نحوه ایجاد لینک داخلی برای سئو

مفید بود؟

قبل از اینکه محتوای متنی شما قابلیت رتبه بندی داشته باشد، به لینک ها احتیاج دارد. بهترین حالتی که گوگل می‌تواند محتوای شما را پیدا کند زمانی است که پست ها و صفحات وب سایت شما (از جایی به بعد) در وب لینک داده می‌شود. ایجاد لینک داخلی در محتوا باعث می‌شود مطالب شما به هم مرتبط شوند و از طرفی ساختار وب سایت شما را برای گوگل مشخص می‌کند.

این لینک ها می توانند یک سلسله مراتب در سایت شما ایجاد کنند. همچنین به شما اجازه می دهند تا پست ها و صفحات ارزشمندتر را از این طریق مشخص کنید. به طور کلی بکارگیری یک استراتژی لینک داخلی مناسب می تواند سئوی شما را تقویت کند.

آیا در افزونه یواست سئو برای پیوندهای داخلی بولت قرمز رنگ دریافت کرده اید؟ پس این مقاله را تا انتها بخوانید تا چگونگی بهبود لینک داخلی را درک کنید.

لینک داخلی چیست؟

لینک داخلی به تمام لینک هایی گفته می‌شود که شما را از داخل یکی از صفحات وب سایت، به صفحه‌ی دیگری در همان وب سایت ارجاع می‌دهد. هم کاربران و هم موتورهای جستجو از لینک ها برای یافتن محتوا در وب سایت شما استفاده می‌کنند. کاربران برای پیمایش در وب سایت شما و همچنین یافتن محتوایی که به دنبال آن هستند از لینک ها استفاده می‌کنند. موتورهای جستجو نیز از پیوندها برای پیمایش وب سایت شما استفاده می‌کنند. چنانچه لینک ها ایجاد نشده باشد، صفحه ای نیز پیدا نخواهد شد.

لینک های داخلی انواع مختلفی دارد. علاوه بر ایجاد لینک داخلی در صفحه‌ی اصلی، منوها، فید پست و غیره، می‌توانید لینک هایی را در محتوای خود نیز اضافه کنید. این لینک ها، “لینک های متنی” نامیده می شوند. لینک های متنی کاربران شما را به سمت مطالب جالب و مرتبط سوق می‌دهد. علاوه بر این، موتورهای جستجوی از این طریق میزان مرتبط بودن محتواهای شما و ارزش آن‌ها را تعیین می‌کنند. هر چقدر یک صفحه تعداد لینک‌های بیشتری داشته باشد، برای موتورهای جستجو اهمیت بیشتری نیز پیدا خواهد کرد. بنابراین ایجاد لینک داخلی خوب برای رشد سئوی شما بسیار مهم است.

تفاوت لینک داخلی و لینک خارجی

هر وب سایت شامل تعدادی از لینک های داخلی و خارجی می باشد. لینک های داخلی صفحات و پست ها را به وب سایت خودتان و لینک های خارجی صفحات شما را به وب سایت های دیگر متصل می‌کنند. در این مقاله، هدف ما تمرکز روی پیوندهای داخلی و تاثیر آنها روی سئو می باشد. چنانچه قصد دارید در وب سایت خود پیوند خارجی ایجاد کنید، از طریق این لینک اقدام نمایید.

چرا لینک ها برای گوگل مهم هستند؟

لینک داخلی فاکتور مهمی برای گوگل و سایر موتورهای جستجو می باشد. این اهمیت از کجا نشات می‌گیرد و چگونه می‌توان لینک داخلی ایجاد کرد؟

گوگل از لینک ها برای یافتن محتوا در وب سایت ها و رتبه بندی این محتوا در نتایج جستجو استفاده می‌کند. اگر پست یا صفحه‌ای دارای لینک های زیادی باشد، در واقع نشانه‌ای برای گوگل است که این مقاله شامل محتوایی مهم و با ارزش است. این موضوع هم برای لینک داخلی و هم برای لینک خارجی صادق است.

لینک داخلی چیزی است که شما به عنوان مالک سایت آن را کنترل می‌کنید. شما با ایجاد لینک های داخلی مناسب، بازدید کنندگان و گوگل خود را به مهمترین صفحات خود هدایت می‌کنید.

روابط بین محتواها

گوگل با دنبال کردن لینک های داخلی و خارجی با استفاده از رباتی به نام Google bot وب سایت ها را کنکاش می‌کند. این ربات به صفحه اصلی یک وب سایت وارد می‌شود، شروع به جستجوی صفحه می‌کند و اولین لینک را بررسی و دنبال می‌کند. با دنبال کردن لینک ها، گوگل می‌تواند رابطه‌ی بین صفحات، پست ها و سایر مطالب مختلف را کشف کند. به این ترتیب گوگل می‌فهمد که کدام صفحات در وب سایت شما موضوعات مشابهی را پوشش می‌دهند.

به عنوان مثال در ابتدای این مقاله، لینک هایی به عناوین “لینک داخلی” و “ساختار وب سایت” مشاهده خواهید کرد. ما با افزودن این پیوندها قصد داریم گوگل را آگاه کنیم که محتوای آن صفحه ها مربوط به محتوای این مقاله است.

مقدار لینک

علاوه بر درک رابطه بین محتواها، گوگل تعداد لینک را بین همه‌ی لینک های موجود در یک صفحه وب تقسیم می‌کند. غالبا صفحه اصلی وب سایت بیشترین مقدار لینک را دارد زیرا دارای بیشترین بک لینک است. این مقدار لینک بین تمام لینک های موجود در صفحه اصلی تقسیم خواهد شد. برای صفحاتی که در رده های بعدی قرار دارند نیز روال به همین شکل است.

بنابراین چنانچه پست های جدید خود را از طریق صفحه اصلی لینک دهید، بیشترین مقدار یلنک را دریافت خواهند کرد. همچنین اگر پست های جدید از طریق صفحه اصلی لینک داده شوند، گوگل سریع‌تر آن‌ها را پیدا خواهد کرد.

حال که دانستید لینک ها مقدار پیوند خود را منتقل می‌کنند، در می‌یابید که ارجاع لینک های بیشتر به یک پست به معنای ارزش بیشتر آن است. از آنجا که گوگل صفحاتی را که لینک های بیشتری دریافت می‌کنند را با اهمیت‌تر می‌داند، احتمال رتبه بندی آن صفحه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

تنظیم استراتژی لینک داخلی

ارزیابی و بهبود منظم استراتژی لینک داخلی برای سئوی سایت شما بسیار مهم است. با افزودن لینک های داخلی مناسب، اطمینان حاصل می‌کنید که گوگل موارد زیر را درک خواهد کرد:

  • ارتباط صفحات
  • وابستگی محتواها
  • ارزش صفحات

برای پایه ریزی استراتژی لینک داخلی، موارد مختلفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. چگونگی انجام دقیق آن البته به وب سایت و اهداف شما بستگی دارد. اما مراحل زیر را می‌توان به عنوان قوانین اساسی در نظر گرفت:

1. ساختار ایده آل سایت خود را تعیین کنید

ما همیشه به دارندگان وب سایت توصیه می‌کنیم وب سایت خود را هرمی تصور کنند. در بالای آن صفحه ی اصلی وب سایت شما قرار دارد. در زیر آن برخی از بخش ها یا دسته ها وجود دارد و در پایین تر پست ها و صفحات منفرد.

اگر این کار را به خوبی انجام دهید، منوی وب سایت شما باید این ساختار را منعکس کند.

2. تصمیم بگیرید مهمترین محتوای شما چیست

در این مرحله باید تعیین کنید مهمترین محتوای شما چیست. اگر در این باره چیزی نمی‌دانید، لطفا مقاله ما درباره محتوای سنگ بنا را بخوانید. به طور خلاصه می‌توان گفت محتوای اصلی، بهترین و کاملترین محتوای شماست. این محتوا در مورد هسته اصلی کار شما صحبت می‌کند. و در واقع محتوایی است که می‌خواهید افراد در هنگام جستجوی موضوعات یا محصولی که شما در آن تخصص دارید آن را پیدا کنند.

از آنجا که می‌خواهید به گوگل اطلاع دهید که این مهم‌ترین محتوای شماست، باید لینک های زیادی به آن ارجاع دهید. به طور کلی راه‌های مختلفی وجود دارد که از آن طریق می‌توانید به محتوای اصلی خود لینک دهید.

3. لینک های متنی اضافه کنید

وقتی درباره موضوعی خاص مقالات مختلفی نوشتید، باید آن‌ها را به یکدیگر پیوند دهید. این به گوگل  و کاربران نشان می‌دهد که آن مقالات از لحاظ موضوعی مرتبط هستند. شما می‌توانید مستقیما از داخل جملات مقاله لینک ایجاد کنید و یا لیتک هایی را در انتهای پست خود اضافه نمایید.

علاوه بر این، شما می‌خواهید به گوگل نشان دهید که کدام یک از این مقاله ها محتوای اصلی شما است. به عبارتی می‌خواهید نشان دهید کامل‌ترین مقاله شما در این زمینه کدام است. برای انجام این کار شما باید لینکی به محتوای اصلی در تمام مقالات مربوط به این موضوع ایجاد کنید. و فراموش نکنید که از محتوای اصلی نیز به پست های جداگانه لینک دهید.

یک مثال از لینک متنی

در وب سایت ما یک مقاله اصلی وجود دارد به نام “راهنمای تحقیق در مورد کلمات کلیدی”. ما می خواهیم این پست برای همه جستجوهای مرتبط مرتبط با [تحقیق کلمات کلیدی] در نتایج جستجوی گوگل رتبه بندی شود.

بنابراین ما پیوندهایی را از سایر مقالات مرتبط مانند “اشتباهات رایج در تحقیق کلمات کلیدی” ، “تحقیق کلمات کلیدی چیست” یا “تمرکز بر کلمات کلیدی دم بلند” به مقاله اصلی ایجاد کرده ایم. همچنین از مقاله اصلی نیز به این پست ها لینک می‌دهیم. با این کار گوگل درک خواهد کرد که محتوای اصلی شامل اطلاعات بیشتری نسبت به سایر مقالات است. بنابراین در نتایج جستجو آن را بالاتر از سایر پست ها قرار می دهد.

 

4.صفحات با پیوند سلسله مراتبی

اگر صفحات سلسله مراتبی در وب سایت خود دارید، صفحات والدین را به صفحه فرزند و بالعکس لینک دهید. همچنین فراموش نکنید که صفحات خواهر و برادر را به یکدیگر پیوند دهید. در یک سایت منظم و سازماندهی شده، این صفحات باید مرتبط باشند و لینک دادن آن‌ها به این ترتیب کاملا منطقی است.

5. در نظر گرفتن بخش پست های مرتبط

افزونه ها و ماژول های زیادی وجود دارد که بخش پست های مرتبط را به پست های شما اضافه می‌کنند. اگر از یکی از این ماژول ها استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم یک بار آزمایش کنید که آیا پست های انتخابی در واقع پست های مرتبط با محتوای شما هستند یا خیر؟ اگر در این باره مطمئن نیستید، بنابراین ایجاد لینک دستی به پست ها احتمالا بهترین گزینه خواهد بود. این همان کاری است که در Yoast.com انجام می‌شود. یک پست مرتبط را به صورت دستی انتخاب می‌کنیم و لینکی به آن پست در پایین مقاله قرار می دهیم.

6. لینک های هدایت کننده اضافه کنید

علاوه بر لینک دادن از طریق پست ها و صفحات مرتبط با موضوعات، می‌توانید در صفحه اصلی وب سایت تان نیز به محتوای اصلی خود لینک دهید. این کار را باید از طریق پست ها و صفحه هایی که بیشترین اهمیت را برای کسب و کار شما دارند انجام دهید. این کار، مقدار پیوند این پست ها یا صفحات را افزایش می‌دهد و آن‌ها را از دید گوگل قوی‌تر می‌سازد.

7. لینک هایی به طبقه بندی های خود اضافه کنید

طبقه بندی‌ها، مانند دسته ها و برچسب ها، به شما کمک می‌کنند سایت خود را سازماندهی کنید و به کاربران و گوگل کمک کنید تا محتوای شما را راحت تر درک کنند. اگر صاحب یک وبلاگ هستید، اضافه کردن لینک های داخلی به طبقه بندی هایی که پست مربوطه متعلق به آن است، می‌تواند مفید باشد. افزودن لینک ها به دسته و برچسب ها به گوگل کمک می‌کند تا ساختار وبلاگ شما را درک کند و به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا به راحتی پست های مرتبط را پیمایش کنند.

8. افزودن لینک به پست های محبوب یا اخیر را در نظر بگیرید

آخرین موردی که مطرح می‌شود ایجاد لینک داخلی به محبوب‌ترین یا جدیدترین پست ها در وب سایت شما است. ترجیحا این بخش ها را در نوار کناری یا پاورقی وب سایت خود ایجاد کنید تا در همه صفحات و پست ها نمایش داده شود.

این موضوع باعث افزایش مقدار پیوند می‌شود. علاوه بر این، دسترسی بازدیدکنندگان به محتوای شما راحت تر خواهد شد که باعث افزایش بازدید می شود و بازدید بیشتر نشانه‌ای مثبت از دید گوگل است.

اطلاعات بیشتر در مورد لینک های داخلی

لینک های Nofollow

شما احتمالا پیوندهایی در وب سایت خود دارید که برای سئو مهم نیستند. به عنوان مثال اگر برای مشتریان خود در صفحه‌ی اصلی، لینک لاگین ایجاد می‌کنید، قطعا نمی‌خواهید مقدار لینک را از این طریق هدر دهید چرا که اساسا این صفحه نیازی به رتبه بندی بالا در نتایج جستجو ندارد.

شما می‌توانید با دادن یک برچسب nofollow جلوی از دست رفتن مقدار لینک توسط پیوندهای غیر مهم را بگیرید. برچسب nofollow از گوگل می‌خواهد لینک را دنبال نکند. بنابراین مقدار لینک به هدر نخواهد رفت. حال ممکن است با خود فکر کنید: “من لینک های کم اهمیت را nofollow می‌کنم تا از این طریق به مهم‌ترین مطالب مقدار لینک بیشتری بدهم.” در حالی که این در گذشته جوابگو بود و اکنون گوگل هوشمندتر شده است. اکنون به نظر می‌رسد که مقدار لینک برای آن دسته از لینک های nofollow به طور خودکار به سایر لینک های صفحه منتقل نمی‌شود. در واقع لینک nofollow به عنوان یک لینک محاسبه می‌شود که مقدار لینک برای آن از بین رفته است. بنابراین داشتن لینک های کمتر در یک صفحه به جای nofollow کردن برخی از لینک ها، منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

توجه داشته باشید که افزودن برچسب nofollow به این معنی نیست که صفحات مورد نظر را نمی‌توان در نتایج جستجوی گوگل یافت. اگر نمی‌خواهید صفحات یا پست های خاصی در نتایج جستجو نشان داده شوند، باید برچسب noindex را نیز به آن‌ها بدهید. برچسب noindex به این معنی است که گوگل نباید صفحه را رندر کند و نباید محتوا را در نتایج جستجو نشان دهد.

انکر تکست

بعد از اینکه تصمیم گرفتید کدام لینکها باید در یک صفحه قرار بگیرند و کدام صفحات باید مقدار لینک داشته باشند، استفاده از انکر تکست یا متن لنگر مناسب، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. انکر تکست، متن قابل کلیکی است که بازدیدکنندگان آن را مشاهده می‌کنند. به عنوان مثال، انکر تکست دو لینک داخلی در مثال زیر “طرح های لینک” و “لینک های پرداختی” است.

متن لنگر حاوی لینک داخلی را می توانید در این تصویر مشاهده کنید

اگر انکر تکست را بیش از حد بهینه سازی کنید ممکن است به وب سایت خود آسیب برسانید. منظور از بهینه سازی بیش از حد، پر کردن متن با کلمات کلیدی است. قبل‌ترها شما می توانستید به همه انکر تکست ها یک کلمه کلیدی یکسان بدهید و در نتیجه گوگل وب سایت شما را حول آن کلمه کلیدی رتبه بندی بالاتری می‌کرد. اما امروزه گوگل هوشمند شده است و این اتفاق به سادگی رخ نمی‌دهد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که انکر تکست ها در محتوای شما به طور طبیعی استفاده شده باشند. استفاده از کلمات کلیدی خوب است اما یک کلمه کلیدی یکسان را به هر انکر تکست پیوند اضافه نکنید.

لینک داخلی در Yoast SEO

نسخه رایگان Yoast SEO شامل چندین قابلیت تحلیل و بررسی برای کمک به شما در بهبود لینک داخلی است. پلاگین Yoast به شما این اطمینان را می‌دهد که پیوندهای داخلی مناسبی ایجاد کرده‌اید. در متاباکس پلاگین، ارزیابی لینک داخلی Yoast SEO بررسی می کند که آیا در متن خود لینک هایی به سایر صفحات در وب سایت خود ایجاد کرده‌اید یا خیر. همچنین بررسی می‌کند که آیا این لینک ها nofollow  هستند یا بالعکس.

بررسی پیوند داخلی در یواست سئو را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید. برای دریافت بولت سبز برای این بررس ، لینک های داخلی متنی را به محتوای مرتبط در سایت خود اضافه کنید.

شمارنده لینک متن

اگر Yoast SEO را نصب کرده باشید، ابزاری مفید به نام شمارنده لینک متن خواهید داشت. این ابزار لینک های داخلی یک پست و لینک های داخلی اشاره شده به آن پست را شمارش می‌کند. این ابزار به شما می‌گوید که کدام پست ها باید لینک های بیشتری دریافت کنند. به طور کلی به شما کمک می‌کند تا به طور هدفمند بر روی ساختار وب سایت خود کار کنید.

لینک داخلی آسان با Yoast SEO Premium

افزونه Yoast SEO Premium با استفاده از ابزار پیشنهاد لینک داخلی، به شما کمک می‌کند پست های مرتبط را برای لینک دادن پیدا کنید. این ابزار از این طریق بهبود ساختار لینک داخلی شما را بسیار آسان تر می‌کند.

پیشنهادات را در نوار کناری Yoast SEO در سمت راست صفحه مشاهده می کنید

ویرایشگر بلوک وردپرس

در ویرایشگر بلوک وردپرس نیز می‌توانید به راحتی صفحات کودک و خواهر و برادر را با Yoast SEO premium لینک دهید. اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که همه صفحات کودک و خواهر و برادر را بهم پیوند داده اید، فقط بلوک خواهر یا برادر یا صفحه های فرعی را انتخاب کنید، آن را به پست خود اضافه کنید و کار تمام است. البته این روند فقط برای انواع پست های سلسله مراتبی کار می‌کند.

فیلتر محتوای یتیم

برای یافتن پست هایی که به آن‌ها لینک داده نمی‌شود، Yoast SEO Premium دارای فیلتر محتوای یتیم می‌باشد. این ویژگی به شما امکان می‌دهد پست ها و صفحات دیگر وب سایت خود را به نوعی به پست ها و صفحات دیگر پیوند دهید. با استفاده از این فیلتر، یافتن پست های مهمی که نیاز به لینک های داخلی بیشتری دارند به آسانی اتفاق خواهد افتاد.

می‌توانید به صورت ماهانه یا سالانه اشتراک همه افزونه ها و دوره های Yoast SEO را دریافت کنید؟ از این طریق می توانید به ابزار لینک داخلی و آموزش ساختار سایت تا هر زمان که می‌خواهید دسترسی داشته باشید.

مطالب خود را لینک دهید

بدون داشتن لینک، محتوای شما نمی‌تواند رتبه بندی شود. با به کارگیری یک استراتژی لینک داخلی جامع، می‌توانید نشان دهید که کدام یک از مطالب وب سایت شما به هم مرتبط هستند و کدام یک از مقالات آموزنده‌تر و ارزشمندتر می‌باشند. چنانچه از دستورالعمل‌های موجود در این مقاله پیروی کنید، هم گوگل و هم کاربران شما، محتوای سایت شما را بهتر درک خواهند کرد. این موضوع به نوبه‌ی خود شانس رتبه بندی و رشد سئوی شما را افزایش می‌دهد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.