زمانی که واژهی صفحه فرود “Landing Page” را میشنوید اولین تصویری که در ذهنتان شکل می گیرد چیست؟
احتمالا یک صفحه خاص در یک وبسایت و یا صفحه اول یک فروشگاه اینترنتی برای شما تداعی می شود، اما حقیقت چیز دیگریست. بسیاری از توسعه دهندگان وب توصیه می کنند صفحه فرود اختصاصی داشته باشید تا بتوانید توسط آن به کاربران تازه وارد پیغامی جهت خرید و یا پشنهاداتی ویژه ارائه دهید. بهینه سازی صفحه فرود برای فروشگاه اینترنتی حرفه ای اهمیت زیادی دارد. در صورتی که صفحه فرود شما بهینه نباشد، نمیتوانید بازدید کننده و کاربری جدید به سمت صفحه خود جذب کنید. البته که این روش در برخی سایتها کاربردی و به نوعی استراتژی مناسبی بوده اما در دنیای کسبوکار اینترنتی و فروشگاههای آنلاین کاربردی ندارد.
هدف از ساخت صفحه فرود برای فروشگاه اینترنتی
هدف عمده از طراحی صفحه فرود در فروشگاه های اینترنتی فروش مستقیم محصولات است. با استفاده از صفحه فرود شما می توانید محصولات و خدمات خود را به کاربران معرفی کنید و آن ها را به خرید از سایت خود ترغیب کنید. البته بهتر است این کا ررا به صورت غیر مستقیم انجام دهید تا تأثیر گذاری بیشتری داشته باشد. با تبلیغ صفحه فرود در سایت های دیگر و انتشار آن در شبکه های اجتماعی می توانید ترافیک سایت خود را بالا ببرید. با طراحی صفحه فرود ساده و کاربر پسند نرخ تبدیل افزایش خواهد یافت و تعداد زیادی از بازدید کنندگان به خریدار تبدیل خواهند شد. از هدف های کلی دیگر صفحه فرود می توان به دریافت اطلاعات بازدید کنندگان مانند ایمیل آن ها و استفاده برای ایمیل مارکتینگ هم چنین برندینگ نیز اشاره کرد.
یک فروشگاه اینترنتی چند تا صفحه فرود دارد؟
صفحات فرود فروشگاه اینترنتی محدود به چند صفحه مشخص نمی شوند. در واقعیت خیلی از صفحات فروشگاه اینترنتی میتواند شامل صفحه فرود باشد. البته باید خاطر نشان کرد که نباید صرفا به یک نوع محدود شده از مشتریان اهمیت دهید. فارغ از اینکه مشتریان شما از چه صفحهای به فروشگاه اینترنتی شما ورود پیدا می کنند، باید تمامی صفحات فروشگاه خود را برای داشتن یکدستی مناسب چه از نظر ظاهری و چه از منظر تجربه کاری بهینه کنید. در این صورت بازخورد خوبی از بازدیدکنندگان و خریداران خواهید دید.
اجازه دهید بررسی کنیم که صفحات فرود دقیقا به چه چیز اطلاق می شود و چگونه می توانیم برای بازخورد بهتر آنها را بهینه کنیم.
تعریف صفحات فرود در فروشگاه اینترنتی حرفه ای
در تعریف دانشنامه Wikipedia صفحات فرود، به تک صفحه ای گفته می شود که پس از کلیک کاربر در “نتایج جستجو” و یا “تبلیغات اینترنتی” پدیدار می شود. به صورت معمول زمانی که شخصی در مورد صفحه فرود صحبت می کند، در حقیقت به صفحه مستقلی از سایت اشاره دارد که مراحل خرید در آن موجود است و از طریق جستجو کالایی خاص و یا تبلیغات به آن رسیده است. این تعریف غلط نیست ولی باید توجه داشت که ساخت صفحه مستقل الزاما مفید فایده نخواهد بود.
کاربران معمولا پس از وارد شدن به صفحه فرود چه می کنند ؟
• با توجه به نوع لندینگ پیج ممکن است اقدامی که ما انتظار داریم را انجام دهند به طورمثال ایمیل یا شماره تلفن خود را ثبت کنند، فایل مورد نظری که برای دانلود گذاشته ایم را دانلود کنند (مانند کتاب، فیلم)، محصول دارای تخفیف و معرفی شده در صفحه فرود را خریداری کنند، با شماره تلفن گذاشته شده در صفحه تماس بگیرید و… .
• به دلایل گوناگونی از جمله پایین بودن سرعت صفحه، کاربر پسند نبودن و جذاب نبودن صفحه آن را ببندند.
• با استفاده از روش لینک یا دکمه های CTA به بخش های دیگر سایت ارجاع داده شوند.
چگونه صفحات فرود را شناسایی کنیم ؟
همانطور که قبلا اشاره کردیم، معمولا صفحه محصولات نقطه مشترک ورود و تمرکز فروشگاه شما می شوند. البته که در هر مدل از تجارت الکترونیکی این صفحات میتواند متفاوت باشد، از این رو تا زمانی که این صفحات را پیدا و آنالیز نکردید، چیزی را تغییر ندهید.
اگر از سرویس تحلیل سایت “Google Analytics” استفاده می کنید می توانید این صفحات را به سادگی مشاهده کنید و از طریق مراحل زیر به صفحات ورود بالقوه خود دست یابید:
Behavior > Site Content > Landing Pages
در نهایت لیست خروجی، صفحات فرود سایت شما هستند، که باید ابتدا به وضعیت و بهبود آنها فکر کنید. لینک هایی که از دیگر سایتها و یا از طریق موتورهای جستجو به فروشگاه شما زده شده در این تحلیل بسیار پر اهمیت هستند.
این صفحات در حقیقت اولین برخورد شما با مشتریانتان را شامل می شود. این برخورد می تواند در کثری از ثانیه تفکرات کاربر از شما، محصولاتتان و در کل برند فروشگاهتان را به نحوی تغییر ناپذیر تعریف کند. به لیست صفحات خود نگاهی بیندازید و این سوال را از خود بپرسید، آیا کاربران و مشتریان در اولین برخورد با فروشگاه اینترنتی شما، بهترین تجربه ممکن را دریافت می کنند؟
آنالیزور گوگل هم به شما خواهد گفت که اکثر صفحات و یا دست کم از لیست صفحات فرود، اولین page ها مربوط به فروش کالاها خواهد بود، پس یادتان باشد این صفحات باید در اولین برخورد، مشتریان را نگه داشته و در نهایت منجر به فروش کالا شوند.
یک اتفاق اساسی در مواجه کاربران با خواسته هایشان پیش می آید و شما باید از آن مطلع باشید:
خریداران اصولا فروشگاه و نام آنرا سرچ نمی کنند، آنان محصول موردنیازشان را جستجو می کنند. اینکه یک کاربر واژهی “مایکروویو” یا “مایکروویو شرکت اکس” را سرچ کنند بسیار معقول تر به نظر میآید تا اینکه واژهی “فروشگاه لوازم خانگی” را جستجو کنند. چرا باید در مورد مکان پرس و جو کرد وقتی می توان به سادگی در مورد آنچه میخواهیم جستجو انجام دهیم؟ این بدان معناست که احتمالا باید در مورد صفحات محصولتان ررویکردی متفاوت پیش بگیرید.
به جای فکر کردن به اینکه این صفحات باید حاوی اطلاعات شناسایی محصولات در انبارتان باشد، باید به آنها به عنوان ابزار فروش نگاه کنید، وظیفهی این صفحات است که بازخورد بهینهای تولید و مشتری بالقوه را متقاعد کند که از دکمه خرید استفاده کند.
مزایای ایجاد صفحه فرود اختصاصی برای فروشگاه اینترنتی
صفحات فرود با توجه به جذابیت در طراحی و داشتن گرافیک زیبا و تصاویر تأثیر بسیار خوبی را می توانند بر روی کاربر بگذارند و باعث می شوند کاربر راحت تر به سایت ما اعتماد کرده و با خدمات و محصولات ما آشنا شود. با استفاده از این روش می توان خاطره خوبی را در ذهن افراد از سایت خود به جا گذشت و نرخ تبدیل کاربر به مشتری را بالا برد.
بهینه سازی صفحه فرود برای فروشگاه اینترنتی حرفه ای
بهینه سازی صفحه فرود اصول خاصی دارد. در این بخش نکاتی درباره بهینه کردن لندینگ پیج صحبت می کنیم و در بخش های بعدی ویژگی های صفحه فرود خوب و بد بیان می کنیم.
پاپ آپ در صفحه فرود استفاده نکنید
تا جایی که امکان دارد سعی کنید از تبلیغات پاپ آپ استفاده نکنید زیرا تبلیغات پاپ آپ برای بسیاری از کاربران آزار دهنده است و واکنش خوبی نسبت به آن نشان نمی دهند. این تبلیغات می تواند تأثیر منفی بر روی سایت شما داشته باشد.
پیشنهاد هدیه و تخفیف در صفحه فرود فراموش نشود
یکی از اصول اصلی بازاریابی و افزایش فروش در کسب و کار اینترنتی ارائه تخفیف به مناسبت های گوناگون است زیرا تخفیف ها باعث می شوند مشتریان زیادی را جذب کنید. صفحه فرود باید به گونه ای باشد که برای مخاطب حاوی پیامی جذاب باشد. ارائه هدیه رایگان یا تخفیف یکی از موارد جذاب برای افراد است.
اطلاعات کافی را از مخاطبان دریافت کنید
صفحه فرود خود را به گونه ای طراحی کنید که اطلاعات کاملی از مخاطب از جمله نام و نام خانوادگی، ایمیل ، شماره موبایل تاریخ تولد و … را دریافت کند. از این اطلاعات می توانید در آینده برای ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. از دریافت اطلاعات غیر ضروری که ممکن است برای کاربر خسته کننده شود، جدا خودداری کنید بنابراین فیلد های غیر ضروری را از صفحه فرود خود حذف کنید.
ویژگی های صفحه فرود خوب برای فروشگاه اینترنتی
در این قسمت درباره ویژگی های صفحه فرود خوب برای فروشگاه اینترنتی صحبت می کنیم. این ها ویژگی های مهمی هستند که باید هنگام طراحی صفحه لندینگ پیج در نظر گرفته شوند و ساخت این صفحه با توجه به آن ها انجام شود.
دارای عنوانی چشم گیر و جذاب باشد
مهم ترین بخش یک صفحه فرود عنوان آن است. عنوان لندینگ پیج خود را به گونه ای انتخاب کنید که برای مخاطب جذاب باشد و متوجه شود محصول مورد نظر ما دقیقا چه محصولی است. بهترین عنوان، عنوانی است که شامل 10 کلمه باشد اما در نهایت سعی کنید عنوان شما بیشتر از 20 کلمه نشود.
دارای زیر عنوانی باشد که فرد را در صفحه فرود نگه دارد
همان طور که عنوان صفحه فرود باید جذاب باشد. زیر عنوان نیز باید به گونه ای انتخاب شود که فرد را در صفحه فرود نگه دارد. وظیفه زیر عنوان ارائه توضیحات بیشتر به مخاطب و تشویق او به مطالعه ادامه مطلب و یا کلیک بر روی دکمه مورد نظر است. به عبارتی بهتر زیر عنوان را به گونه ای انتخاب کنید که کاربر متوجه شود موضوع از چه قرار است. هرگز انتظار نداشته باشید کاربران جدید الورود با گشت و گذار و جستجو در فروشگاهتان در مورد جزئیات تحقیق کنند. اگر مطلب مهمی است که باید در مورد کسب و کارتان بدانند، تمامی آن را در صفحه ی توضیحات محصول قرار دهید و آنگاه شما می توانید مطمئن باشید که کابران آن را خواندهاند، اهمیتی ندارد که این مطالب تا کی در این صفحات حضور دارد.
حتما دارای تصویر با کیفیتی از محصول باشد
تصاویر می توانند تأثیر زیادی در انتقال پیام به مخاطب و جذب او داشته باشند. برای محصولی که در صفحه فرود قصد دارید معرفی کنید حتما تصویر با کیفیت و جذابی انتخاب کنید تا نظر کاربر را جلب کند و سریع تر با محصول شما آشنا شود. استفاده از تصاویر بیشتر می تواند داستان محصول شما را تعریف کند. تعریف کنید که محصولات شما چگونه به کار گرفته می شود و یا تاریخچهای از آن بیان کنید.
مطرح کردن مشکلی که محصول شما می تواند حل کند
افراد را مجبور به تأمل کنید. اگر محصول شما مشکل عمده ای را حل می کند و دردی را تسکین میدهد حتما به آن اشاره کنید. زیرا افراد معمولا هنگام مواجهه با مشکل به راه حل آن که محصول شما می باشد، نیز فکر می کنند. به جای این که به کاربر یاد آوری کنید با استفاده از محصول شما چه چیزی را به دست می آورد، به او خاطر نشان کنید که با نبود محصول شما چه دردها و رنج هایی خواهد داشت.
اعتماد مخاطب را جلب کند
در صفحه فرود خود اعتماد مخاطب را برای خرید از سایت جلب کنید. برای جلب اعتماد مخاطب راه های ارتباط باخود اعم از آدرس، شماره تلفن، ایمیل را در صفحه فرود قرار دهید. قرار دادن نشان اعتماد (اینماد) نیز تأثیر زیادی در جلب اعتماد مخاطب دارد. در بخشی از صفحه فرود بخش نظر سنجی مشتریان خود را فعال کنید تا کاربر با مشاهده نظرات ثبت شده راحت تر به شما اعتماد کند. شرایط گارانتی و ضمانت کالا را نیز می توانید بیان کنید.
• از یک اصول طراحی یگانه در کل صفحات بهره ببرید.
• استفاده از شعاری خاص در برخورد با همه محصولات (توضیحات باید قاطع باشند مانند “100% اورگانیک” یا “تولید شده با عناصر کاملا طبیعی”)
مسیری مشخص از صفحهی محصول تا خرید درنظر بگیرید
هنگامی که یک مشتری بلقوه از طریق صفحهی جستجو به یکی از صفحات ارائه کالا وارد می شود، احتمال خرید بالایی وجود دارد. آنها می دانند چه می خواهند و در حال ارزیابی محصول شما هستند که آیا نیازهایشان را پاسخ می دهد یا خیر. صفحه معرفی محصول باید بتواند از تمایل خرید مشتری استفاده کند. گذشته از آنکه باید صفحه محصولاتتان را بهینه کنید، باید بتوانید مسیری کاملا بدون مانع بین کاربر و دکمه خرید ایجاد کنید. بدون مانع به معنای آن است که:
• مطمئن شوید دکمه “خرید” کاملا قابل رویت است. نباید کوچک باشد و طبیعتا نباید در پائین صفحه باشد.
• در هنگام خرید از نمایش popup ها و نمایش صفحات اضافی پرهیز کنید، تا دچار آزار و حواسپرتی نشوند.
• پس از تقاضای خرید کاربر “سبد کالا” را به او نشان دهید، این کار را با نمایش آیکون مربوط به سبد خرید به سادگی نشان دهید.
اشتباهات رایج در بهینه سازی صفحه فرود فروشگاه اینترنتی
گاهی اوقات در ساخت صفحه فرود اختصاصی، اشتباهاتی انجام می شود که موجب شده نتیجه ای که می خواهیم حاصل نشود و به هدف نهایی یعنی فروش محصول نرسیم. در این قسمت به این اشتباهات رایج اشاره می کنیم.
استفاده از مطالب زیاد و غیر ضروری در مورد محصول
توضیحات بیش از حد در مورد محصول مخاطب را از پیام اصلی دور خواهد کرد. استفاده از متن های طولانی، عکس های زیاد، عناصر اضافی نه تنها تأثیری در موفقیت لندینگ پیج ندارد بلکه باعث گیج شدن او می شود.
واضح نبودن دکمه فراخوان یا خرید
ظاهر دکمه فراخوان یا Call To Action باید به گونه ای باشد که نظر مخاطب را جلب کند و کاربر اصلا به دنبال آن نگردد. بنابراین برای انتخاب ویژگی های ظاهری دکمه مانند رنگ، ابعاد، محل جای گذاری در صفحه نهایت دقت را داشته باشید. همان طور که قبلا نیز به آن اشاره شد در سایت فروشگاهی که هدف خرید است دکمه خرید مشخص و واضح باشد.
استفاده از تعدادی زیادی لینک غیر ضروری
لینک های موجود در صفحه فرود خود را به حداقل برسانید. استفاده از تعداد زیادی لینک غیر ضروری باعث می شود کاربر وارد مسیر مورد نظر ما نشود و دکمه CTA نظر او را جلب نکند. هم چنین در بسیاری از موارد ممکن است مخاطب صفحه مورد نظر را ببندد و Bounce Rate سایت افزایش یابد.
معایب ایجاد صفحه فرود اختصاصی برای فروشگاه اینترنتی
برخی از توسعه دهندگان وب بر این باورند که برای تجربه بهتر فروش در فروشگاههای اینترنتی ساخت صفحات فرود مستقل و با طراحی خاص الزامی است، اما اکثر کاربران و مشتریان به این صفحات روی خوشی نشان نمی دهند. آنها به وبسایت شما می آیند که کالایی خاص را ردگیری و خرید کنند و صفحه “Look At This First” صرفا یک راهبندان برای آنان خواهد بود. استفاده از یک صفحه فرود اختصاصی می تواند همانند دیواری بین شما، مشتریان و محصولاتتان باشد.
به جای کشیدن این دیوار بین کسب و کار خود و مشتریان، هدف خود را این قرار دهید که مشتریان هرچه ساده تر و سریعتر با شرکت شما و محصولاتتان آشنا شوند و در نهایت محصولاتتان را خریداری کنند. بهینه کردن صفحاتی که مشتریان با رسیدن به آن، ساده تر و سریعتر به محصول مورد نظر می رسند، می تواند مزیتی بزرگ برای بخش فروش محصولاتتان باشد. در بیشتر مواقع شما باید مستقیما صفحات فروش را هدف بهبود قرار دهید، این صفحات به قطع صفحات فرود مناسبی در یک فروشگاه هستند و مقاصدی محبوب به حساب می آیند.
اما برای اینکه بدانید کدام صفحات را باید بهبود بخشید باید صفحات فرود فروشگاه خود را بشناسید.
بهینه کردن صفحه فرود نامرتبط با محصول در فروشگاه اینترنتی حرفه ای
شاید برخی از صفحاتی که در آنالیز صفحات فرود خود مشاهده می کنید مرتبط با کالا و بخش فروش نباشد. حتی این صفحات میتوانند حاوی اجزا پرداخت نباشد و در کوتاه مدت برای شما درآمدی کسب نکنند، اما توجه داشته باشید که به هر حال می توانند در کاربر تجربهای خوب از اولین بازدید را تقویت کنند و اهمیت بالایی خواهند داشت، و قطعا دلیلی داشته که در لیست آنالیز وجود داشته است.
مواردی برای بهبود اینگونه صفحات در فروشگاه اینترنتی حرفه ای وجود دارد:
• اضافه کردن راهی آسان برای دستیابی به اطلاعات جزئی کالا و مزایای کاری شما نسبت به رقبا در قبال این محصول خاص.
• ابزار ناوبری در سایت اهمیت بالایی دارد، چرا که شما نمیدانید کاربران از کدام صفحه وارد فروشگاهتان می شوند، ولی کاربران نیاز خواهند داشت مسیر رفته را بازگردند و تمامی صفحات مرتبط را پیمایش کنند.
• کالاهای مرتبط با کالای مورد نظر کاربر پیشنهاد دهید.
اگر شما نیازمند یک صفحهی فرود اختصاصی در فروشگاه اینترنتی حرفه ای خود هستید:
برخی اوقات شما نیازمند یک صفحهی فرود اختصاصی هستید و نیاز دارید برای ارائهی محصولی خاص به جای راهنمایی کاربر به صفحات داخلی، از صفحهای مجزا برای اینکار بهره ببرید.
شما نیازمند اینگونه صفحات هستید در صورتی که:
• ایمیل هایی تبلیغاتی برای گروهی از کاربران خاص و به تعداد بالا ارسال کردید. در اینصورت شما به صفحهای خاص نیاز دارید که صرفا اطلاعاتی را که به ایمیل ارسالی مرتبط است، نشان دهید و به نوعی صفحهای از یک خدمات یا کالایی ویژه که در ایمیل به آن اشاره کردید را به کاربر نشان دهید.
• زمانی که به محصولی خاص کوپن یا تخفیفی ویژه اختصاص دادهاید. در این مورد صفحهی فرود باید تنها شامل همان محصول باشد و تخفیف قابل رویت باشد.
• زمانی که به صورت اشتراکی با وبسایت یا شرکتی دیگر کالا و یا خدماتی ارائه می کنید، در این حالت صفحهی فرود اختصاصی میتواند از URL اختصاصی بهره ببرد.
اجازه دهید مشتریان درباره شما همه چیز را بدانند، در همه جا از پیشینه و نو آوریهای خود بگوئید. اگر به صفحه محصولاتتان فکر کنید درخواهید یافت که آنها مقدمهای از تعریف شرکت شما همچنین محصولات و تمامی برند فروشگاهتان خواهد بود.
با توجه به این فکر، شما به چیزی فراتر از تصاویر زیبا و یا تعاریف مبالغه آمیز نیاز دارید، چرا که شما صرفا یک محصول را نمیفروشید، بلکه تمام فروشگاهتان را میفروشید. پس یکی از بهترین راهها برای بهینه سازی صفحه فرود برای مشتریان تازه وارد این است که به سرعت و سادگی بتوانند در مورد شما و کسب و کارتان به اطلاعاتی مفید و قانع کننده دست یابند. مهم نیست کابراین از طریق کدام صفحه وارد و با شما آشنا می شوند، مهم آن است که پیام قانع کنده شما همهجا و به یک شکل در دسترس باشد، بسیار مهم است که در کسری از دقیقه بتوانند با کسب و کار شما آشنا و متوجه شوند که چرا شما از سایر رقبا متمایز هستید.
موارد گفته شده را با طراحی فروشگاه اینترنتی خود قیاس کنید و سعی کنید اگر موردی را انجام ندادید سریعا به آنها بپردازید.
پرسش و پاسخ
آیا بهینه سازی صفحه فرود، جایگاه این صفحه را در گوگل بهتر می کند؟
بله، به دلیل اینکه بهینه کردن لندینگ پیج موجب افزایش بازدید کاربر از این صفحه و واکنش مثبت او یعنی خرید محصول می شود، به مرور جایگاه این صفحه را در گوگل بهتر می نماید.
چگونه می توانیم صفحه فرود خود را بهینه کنیم؟
برای بهینه سازی صفحه فرود می توانید اینکار را با آموزش های داده شده، خودتان انجام دهید. راهکار دیگر، سپردن این کار به شرکت های طراحی سایت و سئو می باشد.
آیا بهینه کردن صفحه فرود، همان سئو است؟
خیر، سئو بسیار گسترده است و کارهایی که برای بهینه سازی لندینگ پیج انجام می شود، تنها تعدادی از مواردی است که در سئو برای بهینه کردن صفحات استفاده می گردد.
آیا بهینه سازی صفحه فرود موجب افزایش فروش محصولات خواهد شد؟
جواب این سوال قطعا مثبت است. هدف اصلی در بهینه سازی صفحه فرود فروشگاه اینترنتی، هدایت کاربر به صفحه محصول و خرید آن می باشد و این نتیجه به تدریج فروش محصولات شما را افزایش می یابد.