مقالات آموزشی

توجه به دوازده نکته مهم برای استفاده بهتر از صنعت جستجو

مفید بود؟

امروزه صنعت جستجو تبدیل به یک صنعت محیطی، پیچیده و چند وجهی شده است. سال 2018 سالی بود که با محقق کردن فناوری های جدید، فرصت ها و امکانات جدیدی را برای این صنعت به وجود آورد تا بتواند از طریق جستجو در دستگاه های گوناگون با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. برخی از تغییراتی که این صنعت به خود دیده است، عبارتند از:

  • ظهور mobile-first index
  • به روزرسانی الگوریتم Broad core از طریق گوگل
  • رشد محبوبیت دستگاه های خانگی قابل اتصال به اینترنت.

 

وضعیت صنعت جستجو در سالی که در پیش رو داریم چگونه است؟

امروزه در میان شلوغی ها،  اصول مهم استراتژی های گوگل به شکل فزاینده ای به شکلی مشخص و آشکار می شوند که هرگز چنین نبوده اند. این امر مخصوصا در سه مورد خلاصه می شود: جستجوهای صوتی، تصویری و عمودی. با سرمایه گذاری بر روی این موارد است که بازاریابان می توانند خود را برای سال های در پیش رو آماده کنند.

همانطور که مهم ترین بازیگران فناوری ها درون محصولات خود در خانه ها، ماشین ها و ادارات ما پنهان شده اند، از طریق جستجوی صوتی، دیداری و عمودی است که برندهای مختلف می توانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. البته که این خبر برای بازاریابان در زمینه ای جذابیت دارد، ولی بیشتر از همه به درد متخصصان فنی سئو و بازاریابان محتوا می خورد.

همانطور که مشی تازی برای برخورد با مشتریان در پیش گرفته می شود، متخصصان فنی سئو هم به صورت منحصر به فردی در جایگاهی قرار می گیرند که از مناسب بودن نحوه حضور یک برند به صورت آنلاین از طریق اپلیکیشن ها، وب سایت ها و دستگاه های مختلف مطمئن شوند.

چنین بستر و زمینه ای که ایجاد شد، نوبت به بازاریابان محتوا می رسد که مخاطبان خود را جذب کنند.:

طبق تحقیقاتی که از سوی BrightEdge انجام گرفته است، فقط سه درصد از 250 بازاریابی که در تحقیق شرکت داشتند، بر این باور بودند که سئو و تولید محتوا دو رشته جدا از هم هستند. اگر متخصصان صنعت جستجو از فرصت های به وجود آمده استفاده کنند، رهبران ارشد هم می توانند به این صنعت بپردازند تا نقطه اتکایی برای استراتژی های دیجیتالی مشتری محور به وجود آورند.

با توجه به این موارد است که ما در ادامه 12 نکته مهم در زمینه سئو و بازاریابی محتوا را بیان می کنیم تا به بازاریابان صنعت جستجو کمک کنیم که بتوانند در سال 2019 در زمینه جستجوهای صوتی، تصویری و عمودی خود بهتر عمل کنند.

 

نکات مهم درباره جستجوی صوتی

جنجال و سر و صداهایی که در ابتدا درباره صنعت جستجوی صوتی به وجود آمده بود، دیگر از بین رفته اند و جای خود را به خوش بینی های منطقی درباره فرصت هایی که این صنعت به وجود خواهد آورد، سپرده اند. حالا بازاریابان متوجه آنچه جستجوی صوتی در پیش رویشان گذاشته است می شوند. در حالی که در سال گذشته عده بسیار کمی بودند که از چنین فرصتی استفاده می کردند.

اما چهار نکته درباره صنعت جستجوی صوتی که به شما برای استفاده از استراتژی های مربوط به این صنعت کمک می کنند:

1. از استراکچر دیتا نهایت استفاده را ببرید.

اولین نکته ای که باید برای داشتن بیشترین میزان استفاده از صنعت جستجوی صوتی در نظر گرفته، استفاده از استراکچر دیتا در تمام عناصر مرتبط با محتوای خود است. Deloitte گزارش داده است که 54 درصد از کاربران جستجوی گفتاری در اغلب موارد از آن برای «جستجوی اطلاعات عمومی» استفاده می کنند.

این امر می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا هم نکات خاص را شناسایی کنند و هم اینکه بتوانند آنها را به درستی در نتایج خود نشان دهند. اخیرا گوگل به نتایج فوق العاده ای از طریق صفحات پرسش و پاسخ دست یافته است که فرصت بزرگی برای غنی تر کردن نتایج جستجوست، مخصوصا به خاطر اینکه احتمال بیشتری وجود دارد که کاربران جستجوی صوتی به دنبال چنین اطلاعاتی باشند.

2. بهینه سازی جستجوی محلی

در حال حاضر مشتریان فقط به اندازه یک فرمان صوتی کوتاه از کسب و کار شما دورتر هستند، و البته که اگر بهترین و ضروری ترین کارها را به جای خود انجام ندهید، بیشتر از اینها از کسب و کار شما دور می شوند. بنابراین مطمئن شوید که کسب و کارتان با نام تجاری صحیح، آدرس درست و البته شماره تلفن در فهرست های محلی قرار گرفته باشد.

 

3. حد و حدود را رعایت کنید

راحتی کلیدی تری عامل در استفاده از صنعت جستجوی صوتی است. به همین خاطر است که محتوای شما باید دقیقا آنچه را در اختیار مشتری بگذارد که او به آن نیاز دارد. در واقع چارچوب بازاریابی لحظه یا میکرو مومنت در اینجا اهمیت بسیار زیادی دارد.

مردم وقتی با دستگاه های خود حرف می زنند که بخواهند چیزی را بدانند، کاری را انجام دهند یا جایی بروند. محتوای خود را بر اساس این نیازها تنظیم کنید و ببینید که چگونه سیگنال های تعامل کاربران بر روی اپلیکیشن و وب سایتتان لحظه به لحظه بهتر خواهد شد.

4. صدای برند خود را توسعه دهید

موقعی که مصرف کنندگان با دستگاه های خود صحبت می کنند، انتظار دارند پاسخ های مشخصی برای سوالات خود دریافت کنند. گاهی این امر باعث ایجاد یک تبادل مستقیم عملی می شود، ولی سایر سوالات فرصت های بیشتری برای گفتگو ایجاد می کنند.

مثلا گوگل گزارش می کند که [کدام بیمه اتومبیل برای من بهتر است؟] و [چه نوع سگی را بخرم؟] از جمله سوالاتی هستند که در میان جستجوهای شخصی سریع ترین میزان رشد را دارند. اینجاست که یک محتوای سئوی معمولی که با کلمات کلیدی پر می شود، تبدیل به پاسخی برای گوش دادن می شود.

هر برندی باید صدایی داشته باشد، و این امر در عصر جستجوی صوتی و مکالمه ای تبدیل به یک ضرورت و نیاز کاملا واقعی شده است. اعلان اخیر گوگل درباره اخباری که بر محور جستجوی صوتی می چرخند، به خوبی نشان می دهد که این روش به کجا خواهد انجامید.

نکاتی در مورد جستجوی تصویری در سال 2019

با بیش از 600 جستجوی تصویری که هر ماه فقط از طریق Pinterest انجام می شود، کاملا مشخص است که صنعت جستجوی تصویری به اوج خود رسیده است. جستجوی تصویری باعث شده است که گوشی های هوشمند کاربران با استفاده از تصاویری که برای هر جستجو به دست می آیند، تبدیل به یک ابزار برای کشف و بررسی شود.

این گوشی های هوشمند در ابتدا به عنوان ابزاری برای جستجوی ایده ها به وسیله Pinterest رواج پیدا کردند، ولی گوگل، آمازون و بسیاری از سایت های میزبان خرده پا هم از آن استفاده می کنند. به هر حال نکاتی از لحاظ فنی و محتوایی وجود دارند که هر برندی برای اینکه بتواند نهایت استفاده را از این فرصت نوظهور ببرد، باید آنها را  به یاد داشته باشد.

5. بهترین روش ها را برای بهینه سازی تصویر دنبال کنید

فرایند بازیابی اطلاعات برای صنعت جستجوی تصویری کاملا مشابه فرایند جستجوی تصویری است، به همین خاطر اولین قدم این است که مطمئن شوید تصاویر شما می توانند پاسخگوی مناسبی برای سوالات باشد.

باز هم استراکچر دیتا، سرعت بارگذاری و فراداده های توصیفی کاملا ضروری و لازم هستند. گوگل دستورالعمل های جستجوی تصویری را اوایل سال منتشر کرد که می توانید آن را در پستی که در SEJ منتشر شده است بخوانید.

6. تصویری از نقشه XML سایت خود بارگذاری کنید

هرچه اطلاعات بیشتری به موتورهای جستجو در مورد تصاویر خود بدهید بهتر است. بهترین روش برای انجام این کار این است که یک تصویر از نقشه XML سایت خود ارائه کنید و اگر از قبل چنین تصویری را بارگذاری کرده اید، حالا وقت آن رسیده است که یک تصویر جدیدتر از آن را اضافه کنید. می توانید اطلاعات بیشتری درباره نحوه درست کردن و ارسال اطلاعات مربوط به این روش را در اینجا به دست آورید.

7. تصاویر را تبدیل به اصلی ترین قسمت حضور آنلاین برند خود کنید

گوگل در اواخر سپتامبر امسال پستی را درباره اینکه چگونه الگوریتم جستجوی تصویری می تواند باعث تحریک احساسات شود منتشر کرد:

«طی سال گذشته، ما الگوریتم تصاویر گوگل را بررسی کردیم تا نتایجی را که هم تصاویر عالی و هم محتوای مناسب دارند را دسته بندی کنیم. برای استارترها اقتدار یک صفحه وب نشانه مهمتری برای رتبه بندی است.

اگر در حالی جستجو برای دسته بندی های مربوط به DIY هستید، احتمالا سایتی که تصویر در آن قرار دارد مربوط به پروژه های DIY است. ما همچنین محتواهای تازه تر را در اولویت قرار دادیم تا احتمال اینکه سایتی را بازدید کنید که به تازگی به روز شده است، را بالا ببریم».

 

این سخنان چه معنایی برای برندهای مختلف دارد؟

  • شهرت سازی به شکل و شیوه قدیمی خود همچنان اهمیت دارد. این موضوع خیلی مهم است که حتی بهترین تصاویر هم باید در یک سایت معتبر بارگذاری شده باشند، سایتی که دارای سیگنال ها و نشانه های معتبری مثل لینک های خارجی باشد.
  • نمی توانید تصاویر را هرجایی از سایت یا روی صفحه بارگذاری کنید. اگر واقعا نگاهی جدی به صنعت جستجوی تصویری دارید، تصاویر خود را در مرکز تجربیات مشتریان آنلاین خود قرار می دهید.

8. یک هویت تصویری بسازید

موتورهای جستجوی تصویری می توانند با توجه به ویژگی های زیبایی شناختی به ما بگویند که هر تصویر به کدام شرکت تعلق دارد. به نظر می رسد این امر در مورد برندهای بزرگ تر کار راحت تری باشد چون آنها بودجه های کلانی را برای ویدئوها و تصاویر کیفیت بالا هزینه می کنند.اما همین قانون را می توان به راحتی برای کسب و کارهای کوچک تر هم به کار گرفت.

حتی اگر از تصاویر آرشیوی برای شبکه های اجتماعی یا پست های وبلاگی خود استفاده کنید، بازهم می توانید به صورتی آنها را تغییر دهید که جلوه منحصر به فردی داشته باشند. نکته مهم این است که در روش خودتان تغییری ایجاد نکنید و به این ترتیب دارای یک هویت تصویری واقعی می شوید.

یادتان باشد که هرگز از تصاویر آرشیوی بدون اینکه حداقل کمی آن را تغییر دهید، استفاده نکنید. در غیر این صورت، موتور جستجوی تصویری امکان تشخیص این را نخواهد داشت که کدام عکس به شما تعلق دارد و کدام یک به دیگر سایر سایت هایی که از همان عکس ها استفاده می کنند.

نکات مهم برای جستجوی عمودی در سال 2019

همچنان که صنعت جستجو درگیر همان پدیده محیطی می شود که بازیگران اصلی می خواهند، خود را در دل چندین صنعت جدیدتر هم جای می دهد. درون هر کدام از این صنایع ( که آنها را عمودی هم می گویند) مصرف کنندگانی هستند که از سایت های خاص متناسب با نیازهای خاص خود بازدید می کنند.

به آمازون، TripAdvisor و یا Airbnb فکر کنید. هرچه تعداد این موتورهای جستجوی عمودی بیشتر شود، برندها هم به استراتژی های جدیدی نیاز دارند. چهار نکته فنی و محتوایی که در ادامه می آیند،  برای شروع عالی هستند:

9. بررسی عمیق داده ها

مصرفه کنندگان به دلایل مختلف از سایت های مختلف بازدید می کنند. این یعنی اینکه انتظاراتشان متفاوت است؛ اما آیا انتظاراتشان برآورده می شود یا خیر، بستگی به چیزی دارد که در تجزیه و تحلیل داده های شما نشان داده می شود.

برای اینکه بتوانید نیازهای مخاطبان خود را بشناسید، باید هرچه داده بر روی پلتفرم های مختلف وجود دارد را تجزیه و تحلیل کنید تا به این ترتیب برند شما بتواند به صورت مناسب به این نیازها پاسخ دهد.

10. برای درک عوامل رتبه بندی کار کنید

مثلا عملکرد الگوریتم A9 آمازون خیلی متفاوت تر از همین الگوریتم در Walmart یا Target است. رقبایتان را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید امتحان کنید و بفهمید که کدام عوامل را در اولویت قرار داده اند و استراتژی های خود را بر اساس این یافته ها قرار دهید. این امر می تواند مشخص کند که هر موتور جستجوی عمودی کدام یک از عوامل به دست آمده را به عنوان اولویت مخاطبان خود قرار داده است.

11. برای هر پلتفرم محتوای مخصوص آن را تولید کنید

خطرات محتواهای تکراری در صنعت جستجو خطر شناخته شده ای است. ولی بسیاری از برندها این موضوع را فراموش می کنند که این امر در مورد موتورهای جستجوی عمودی هم صادق است. به یاد داشته باشید که این محتوا در اغلب موارد از طریق گوگل هم ارائه می شود.

اما اگر این محتوا در مکان های متعددی تکرار شود، آن است که است که با خطر از دست دادن ترافیکی روبرو می شوید که از طریق جستجوی سنتی به دست می آید و نیز مشتریانی را از دست می دهید که وقتی محتوای شما را می بینند، متوجه هستند که این محتوا کپی و تکراری است.

از یافته هایی که در بخش قبلی به دست آوردید استفاده کنید تا بتوانید محتوای جدیدی را برای موتورهای جستجوی عمودی تولید کنید.

12. ثبات خود را حفظ کنید

گرچه ممکن است به نظر برسد که تولید محتوای جدید برای همه پلتفرم ها و در عین حال حفظ کردن ثبات خود، متناقض یکدیگر باشند، اما یک نکته مهم وجود دارد که باید به آن توجه کرد. اغلب اوقات گفته می شود که شما به اندازه ضعیف ترین نقطه ضعف برند خود قدرت دارید.

هر تکه ای از محتوایی که به صورت آنلاین پست می کنید، انعکاسی از هویت برند شماست و باید بتواند صدای منسجمی را ارائه کند.به موتورهای جستجوی عمودی به عنوان بخشی از سفر مصرف کننده نگاه کنید، نه به عنوان یک استراتژی جداگانه.

نتیجه گیری

در سال 2019 همزیستی بین فناوری سئو، بازاریابی محتوا و تخصص های دیجیتالی همچنان بیشتر خواهد شد. به وِیژه آنها در امر صنعت جستجوی صوتی، تصویری و عمودی همگرایی بیشتری خواهند داشت.

بازاریابان محتوا هم این دوره پر از فرصت و مسئولیت را غنیمت خواهند شمرد. صنعت جستجو می تواند مرحله اصلی بازاریابی دیجیتال را بر عهده بگیرد و با استفاده از هوش مصنوعی به مطلع سازی، بهینه سازی و بررسی استراتژی های مفیدتر کمک کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.