مقدمه:
امروزه، شبکههای اجتماعی به جولانگاه برندها و شرکتهای مختلف تبدیل شده است و فیسبوک، اینستاگرام یا توئیتر با هزاران لایک، نظر و خبر به میعادگاهی برای مخاطبان بدل گشته اند. یک سوم از جمعیت ۷ میلیارد و ۱۲۵ میلیون نفری زمین ما، یعنی آماری در حدود ۲ میلیارد و ۳۰۷ میلیون نفر، در شبکههای مجازی حضوری فعال دارند و کاربران پر مشغله ی شبکه های اجتماعی خوانده میشوند.
متأسفانه تاکنون دانشآموختگان علم بازاریابی تنها شانش دسترسی به ۰.۰۰۰۰۰۱ این جمعیت را داشته است. آماری که میتواند برای صاحبان کسب و کاری که امیدشان به جذب مشتری از طریق سرمایهگذاری در شبکههای اجتماعی است، دلسرد کننده و نگرانکننده باشد.
در اهمیت نقش شبکههای اجتماعی در بازاریابی شرکتها، همین بس که برندی مثل گربهی اخمو (Grumpy Cat) نیز توانسته است از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون، ۱۰۰ میلیون دلاری از حضور در فضای مجازی به جیب بزند.
با این تفاسیر، باید برای این پرسش که اشکال کارمان در شبکههای اجتماعی چیست و کجای راه را غلط میرویم، به فکر چارهای باشیم.
با آزمون و خطا و پند گرفتن از تجربه ها، در پاسخ به این سؤال، فهرستی را آماده کردهایم که ۸ راهکار مؤثر برای مواجهه با شناخته شدهترین چالشهای بازاریابی را در بر میگیرد.
۱- مخاطب شبکه های اجتماعی خود را خوب بشناسیم.
در سالهای گذشته شاهد بودهایم که شبکههای اجتماعی در مسیر رشدشان، پیچ و خم های زیادی را از سر گذرانده اند و تحت تأثیر عوامل متنوعی قرار گرفتهاند. این دگرگونی مدام، مدیران و تصمیمگیران بنگاه های اقتصادی را ترغیب کرده است تا از نزدیک با مخاطبان خود آشنا شوند و از روحیات و سلایق شخصی بازار هدفشان غافل نباشند.
شناخت صحیح مخاطبان باعث میشود تا به برند سازمان، صورتی انسانی بخشیده و ارزشهای برند را برای مشتریان ملموس نمود.
راهکار:
مجراهای ارتباطی با مخاطبان را از طریق برنامههای نظارتی رایگان یا ارزانقیمتی مانند Mention ،Respond یا Tweetdeck مدیریت کنید و با مخاطبان ارتباط مستمر داشته باشید و هیچ نظر و پیشنهادی را بدون جواب رها نکنید.
تمام کانالهای در دسترس بر روی فضای مجازی را زیر نظر داشته باشید و به نظرها و کامنتها با سبک و الگویی یکسان و هدفمند، پاسخ دهید. برای این منظور میتوانید از ترفندهایی مانند طرح یک پرسش، اظهار نظر در وبلاگ های دیگران، فراهم آوردن زاویههای دید جدید و متفاوت و ارائهی راه حل برای مشکلات متداول کمک بگیرید.
از تأثیر فورومها و انجمنها در فضای مجازی به نفع خودتان استفاده کنید و در شبکه های اجتماعی عام پسند مانند فیسبوک و لینکدین یا خاصپسندهایی مثل Inbound یا Grownhackers جامعهی مجازی مخصوص به خود را تشکیل و پر و بال دهید.
۲- ترسیم نقشهی مسیر پیشرو.
شاید در ذهنتان ایدهای از این که قرار است چه کار کنید و به کدام هدف دست پیدا کنید، داشته باشید. اما تا زمانی که استراتژی مدون و نقشهی مشخصی نداشته باشید، به سلامت به مقصد نمیرسید.
باید به این نقشه به عنوان راهنمایی نگاه کنید که مقصد و مقصود را برای شما نشانهگذاری کرده است و با کمک آن میتوانید راههای رفته را وارسی کرده و راه صحیح برای رسیدن به هدف را در چشم به هم زدنی پیدا کنید.
راهکار:
برای ترسیم استراتژیها، بیش از حد وقت صرف نکنید و هفتهها وقت نگذارید. همین که محورهای کلیدی را بر روی کاغذ داشته باشید، میتوانید شروع کنید:
-در شبکه های اجتماعی دنبال چه میگردیم؟ اگر فقط برای خالی نبودن عریضه مهمان فضای مجازی شده ایم، بهتر است اسباب و اثاثمان را جمع کنیم و بیهوده وقت و سرمایهی خود را برای کارهای بیفایده هدر ندهیم. بنابراین، پیش از هر چیزی باید پاسخی روشن برای این پرسش داشته باشید که کسب و کار شما به لطف حضور در شبکه های اجتماعی چه دستاوردی کسب خواهد کرد؟
-کیمیای موفقیت را چطور میتوانید، پیدا کنید؟ در گام بعدی باید دنبال جوابی برای سؤال چطور باشید؟ برای پیدا کردن چطورِ کار، میتوانید به سراغ کانالهای اجتماعی، بودجههای تبلیغاتی پرداخت شده، تصویرسازی و انتشار ویدئو یا به اشتراکگذاری مطالب خود با افرادی باشید که در فضای مجازی کم طرفدار ندارند.
-برای اندازهگیری موفقیت از چه ابزاری استفاده کنیم؟ برای این منظور باید کانونهای کلیدی را هدف بگیرید و کارهای روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه را برای رسیدن به هدف کلیدی مشخص کنید. بدین ترتیب همانطور که به سمت مقصد اصلی در حرکت هستید، به فعالیتهای هر روزهی خود واقف خواهید بود.
۳- باید در شبکه های اجتماعی در دسترس باشید.
فرقی نمیکند که اوضاع مثل ۴ یا ۵ سال گذشته بر وفق مراد باشد و شبکه های اجتماعی برند سازمانتان پر بازدید باشند یا این که مثل سالهای اخیر رقابت سختی برای جذب مخاطب بیشتر در میان شرکتهای مختلف در جریان باشد، به هرحال مدیران شبکههای اجتماعی باید تاکتیکهای دست به نقدی برای جلب مخاطب بیشتر در آستین داشته باشند.
راهکار:
گاهی اوقات صاحبان کسب و کار میتوانند به سراغ حلال قدیمی مشکلات بروند و از پول برای رفع مشکل کمبود مخاطب بهره بگیرند.
باید به این موضوع توجه داشت که حتی اگر بودجه ی کمی برای تبلیغات در اختیار دارید از هزینه کردن برای معرفی محتوایی که ارزش دیدن را دارد، ضرر نخواهید کرد. این نکته را نیز فراموش نکنید که تعداد بازدید پستهای شما در فضای مجازی شاخصی برای موفقیتهای شرکت شما در آینده هستند.
رفتار مخاطبان خود را در فضای مجازی دنبال کنید تا بیشتر در مورد علائق و سلایق آنها بدانید و برای آنها حکم رفیق گرمابه و گلستان را پیدا کنید. هر چقدر با روحیات مخاطبانتان بهتر آشنا باشید، در انتقال پیام مورد نظرتان و نشانهگرفتن هدف اصلی در تبلیغاتی که برای آنها هزینه میکنید، موفقتر خواهید بود.
۴-باید مراقب کیفیت محتوای تولید شده باشید.
تردیدی نیست که مدیریت شبکههای اجتماعی میتواند به مشغله ی بسیار وقتگیری تبدیل شود و حکم یک کار تمام وقت را پیدا کند. همین حجم کاری زیاد است که خلاق بودن و مبتکر ماندن را به یکی از پیچیدهترین چالش های بازاریابی شبکه های اجتماعی تبدیل میکند.
برخی مواقع به نظر میرسد که فهرست کارهای مدیران شبکه های اجتماعی را پایانی نیست: خلق، برنامه ریزی، نظارت، پاسخگویی، روزآمدی و بازنشر محتوا در صفحات مختلف فضای مجازی.
همین فهرست بلند بالاست که مدیریت زمان را برای تصمیمگیران شبکه های اجتماعی از نان شب واجبتر میکند و کسب آن را به مهارتی ضروری برای فعالان این حوزه تبدیل میکند.
راهکار:
اگر با اصول پایهای تولید محتوا و توجه به ویژگیهای نسلی آشنا هستید و از سرکشی به پستهای فیسبوک مخاطبان و جست و جوی محتوا در سایت هایی مثل Buzzsum یا Quora، نتیجه ی لازم را نگرفتهاید، میتوانید از راههای دیگری که وقت کمتری میگیرند، استفاده کنید.
-با مخاطبان غریبه نباشید:
– بعضی از مشهورترین محتواها و پست های شبکههای اجتماعی، آنهایی هستند که از منظری متفاوت به سازمان و ماجراهایی که پیرامون یک برند اتفاق میافتد، نگاه میکنند. عموماً مردم دوست دارند تا با چهرهی انسانی که مسئولیت شبکهی اجتماعی یک برند را بر عهده دارد، بیشتر آشنا شوند و بدون سانسور داستان هر برندی را بشنوند.
تا میتوانید از نمودارهای ابتکاری و خلاقانه استفاده کنید:
نمودارهای جذاب به شما این امکان را میدهند تا از آماری که در اختیار دارید نهایت استفاده را ببرید. برای مثال میتوانید از ابزارهایی که سایت هایی مانند Pablo یا Canva در اختیارتان قرار میدهند برای رنگ و لعاب دار کردن آمارهای خشک و بیروح استفاده کنید.
۵- کیفیت را فدای کمیت نکنید.
بعضی برندها فکر میکنند که هر که پستش بیشتر باشد، مخاطبش نیز بیشتر خواهد شد. شاید بعضی مواقع این روش کارساز باشد، اما در بسیاری مواقع مشاهده شده است که این عمل بیشتر باعث رنجش مخاطب میشود.
البته این موضوع تا حد زیادی به کیفیت کار هر برند و اخباری که روزانه در هر سازمانی تولید میشود، باز میگردد. برای مثال سایت The Next Web به دلیل حجم بالای محتوایی که هر روز تولید میکند این امکان را دارد تا روزانه ۳۰ تا ۴۰ پست جدید بر روی فیسبوک بارگذاری کند، اما همین موضوع برای برندهایی که اخبار چندانی در اختیار ندارند و میتواند به تکراری و یکنواخت شدن محتوای منتشر شده منجر شود.
راهکار:
بهترین کار برای قربانی نکردن کیفیت به پای کمیت، نظارت دقیق بر هر محتوایی است که در فضای مجازی منتشر میشود، حالا هیچ فرقی هم نمیکند که این محتوا قرار است به یک توئیت تبدیل شود یا پستی باشد که بر روی فیسبوک منتشر میشود و یا این که قرار است در قالب یک ایمیل برای مخاطب ارسال شود.
تجربه ثابت کرده است که مخاطبان، کیفیت را به کمیت ترجیح میدهند و بیشتر دوست دارند در معرض محتوای جذاب باشند تا این که مدام محتوای بیبو و بیخاصیت مشاهده کنند.
بهتر است مدیران شبکه های اجتماعی قبل از انتشار هر محتوا تمام جوانب و نیاز گروه های مختلف مخاطبان،هدف را در نظر بگیرند.
۶-تا می شود پیام خود را به مخاطبان بیشتری منتقل کنید.
باور نادرستی وجود دارد مبنی بر این که محتوای خوب، معجزه میکند و خود به خود مخاطب و خوانندگان را نیز پشت در مجرای ارتباطی برند شما در فضای مجازی به صف میکند.
همانطور که مدیران سرد و گرم چشیده مطلع هستند، تنها تولید محتوای فرد اعلاء، مخاطبان جدید را به شبکههای اجتماعی سازمان سرازیر نخواهد کرد و برای رسیدن به این هدف باید از راهکارهای مختلفی مثل ارتباط با افراد پر مخاطب بر روی شبکه های اجتماعی استفاده کرد.
البته محتوای خوب و مورد تحسین مخاطب، این اطمینان خاطر را به تولیدکننده میدهد که از کیفیت پیامش خیالش راحت باشد و با خاطری آسوده به دنبال مخاطبان بیشتر بگردد.
راهکار:
در این مورد نیز، درست مثل تکنیکهای سرمایهگذاری، این قطره قطره است که جمع میگردد و به دریایی از مخاطبان تبدیل میشود و یک دست از خودش صدایی ندارد.
به عنوان نمونه اگر هر مخاطبی ۱۰۰ دنبالکننده داشته باشد و این ۱۰۰ نفر نیز هر کدام توسط ۱۰۰ مخاطب دیگر پستهایشان پیگیری شوند و در صورتی که ۵ درصد از این آمار، پستها و محتوای شما را با دیگران به اشتراک گذارند، این بخت را خواهید داشت تا پیامتان را به گوش تعداد زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی برسانید.
هیچوقت از اضافه کردن تعداد مخاطبان خود ناامید نشوید و همیشه از راههای مختلف در صدد افزایش شمار بینندگان محتوای تولیدی باشید. برای شروع میتوانید:
-به دوستان، خانواده و همکاران خود ایمیل بدهید.
-با افراد پر مخاطب، در ارتباط مستقیم باشید و با ارسال پیامهای خلاقانه، نظرشان را به کار خود جذب کنید.
-در حوزهی فعالیت خود بر روی لینکدین و انجمنهای آنلاین حضوری فعال داشته باشید.
-در فضای مجازی برای محتوای خود انجمن و تشکل ایجاد کنید.
-محتوای تولیدی را در وبسایتهایی مانند Medium نیز منتشر کنید.
-در سایتهایی مانند Quora سؤال طرح کنید و نظرهای مخاطبان را پاسخ دهید.
۷- اشتراک گذاری مطالب خود از روشهای گوناگون با مخاطبان.
یکی از مشکلات شایع در شبکه های اجتماعی، اسارت در دام خلاقیت است. این مسأله زمانی میتواند اتفاق بیفتد که ایده ی خلاقانهای که یکی، دو باری به دل مخاطب نشسته است را مدام تکرار کنیم و مورد استفاده قرار دهیم.
۸- تا میتوانید کارها را اولویتبندی کنید.
باید پذیرفت که نابرده رنج، گنج میسر نمیشود و در فضای مجازی نیز، به همین سادگیها نمیتوان برای خود، مخاطب و دنباله رو دست و پا کرد.
اگر چه همواره توسعه، نتیجه ی وجود متغیرها و عوامل مختلف است، اما اغلب کاری وجود دارد که از سایر فعالیتها اهمیت بیشتری داشته باشد و یافتن و تشخیص دادنش نیز نیازمند وجود کاردان و متخصص باشد.
راهکار:
شاید به کمک مثال رشد برایان بالفور (Brian Balfour) بهتر بتوانیم با بحث اولویتبندی مسائل آشنا شویم. بالفور معتقد است که بسیاری از مدیران با فدا کردن تاکتیکها در پای فرآیندها، در گذشته دست و پا میزنند و خود را از دسترسی امکانات جدیدی که قابلیت اندازهگیری، پیشبینی و تکرارپذیری داشته باشند، محروم میکنند.
بنابراین، همیشه خشت اول فرآیندها را باید درست چید و تا آخر نیز با دقت دنبال کرد.
بهتر است همیشه بر کانالها و مخاطبان بالقوه و بالفعل محصولات و خدمات خود اشراف کامل داشته باشید و بر پایه ی بررسیهای علمی و واقعیت های بازار محتوای مناسب را تولید کنید. این موضوع باعث خواهد شد تا همیشه هوای کارهای مهمتر را داشته باشید.