به طور خلاصه، استراتژی محتوایی شما جزء برنامه بازاریابی شماست و تا حالا شنیده اید که چگونه ایجاد محتوای مهم است
یک فرایند مستمر و بلند مدت است. شما باید محتواهای بسیاری را طبق برنامه زمانی مشخص تولید کنید. برای تولید تعداد زیادی محتوا به صورت منظم شما باید علاوه بر رعایت کیفیت سرعت مناسبی داشته باشید. به این علت است که بدون داشتن یک چارچوب مشخص برای تولید محتوای بازاریابی شما نخواهید توانست در این راه موفق باشید. اما چگونه می توان یک چارچوب برای تولید محتوا تهیه کرد و ویژگی های آن کداماند؟
ویژگی های چارچوب تولید محتوا
داشتن چارچوب مشخص برای تولید محتوا به شما کمک میکند برای تولید محتوا زمان کمتری را صرف کرده و محتوای بهتری را خلق کنید. یکی از ویژگیهای اصلی یک چارچوب تولید محتوا «تکرار پذیری» است. تکرار پذیر بودن یعنی اینکه اجزائی مشابه برای محتوای تولیدی شما مشخص شود و شما هر بار برای تولید نوع خاصی محتوا مجبور به طراحی مجدد آن قالبها نباشید. به عنوان مثال محتوای متنی شما در قالب وبلاگ، کتاب الکترونیک یا پستهای شبکه اجتماعی تولید میشود. برای هر یک از این قالبها باید یک فرمت خاص تهیه کرد و هر بار استفاده از آن موجب صرفه جویی در زمان میشود.
ویژگی دیگر یک چارچوب تولید محتوا «انسجام» است. برای تولید محتوا طبق برنامه در بلند مدت باید بعد از تعیین اهداف بلند مدت خود آنها را به اهداف کوچتکر تقسیم کنید. برای رسیدن به اهدف کوچتر برنامه ریزی کوتاه مدت داشته باشید و جزئیات مراحل رسیدن به هر هدف را مشخص کنید. این کارهم به برنامه بازاریابی محتوای شما انسجام میدهد و هم از سردرگمی شما جلوگیری میکند. همچنین برای تولید هر محتوا لازم نیست زمان زیادی را صرف یافتن موضوع آن کنید و سرعت بیشتری خواهید داشت. مخاطب شما نیز به محتوای منسجم که به صورت مرحله به مرحله ارائه میشود علاقه بیشتری دارد و مرتباً آن را پیگیری خواهد کرد.
چارچوب تولید محتوای بازاریابی علاوه بر تکرارپذیری و انسجام باید «انعطافپذیر» باشد. کسب و کارها در طول زمان تغییرات زیادی را از سر میگذرانند. اگر شما برای کار تولید محتوای خود یک برنامه ی یک ساله دارید باید تغییرات احتمالی را در نظر داشته باشید و چارچوب تولید محتوایتان از انعطاف لازم برخوردار باشد. گاهی لازم است مخاطبین هدف خود را تغییر داد، کمپین های جدیدی را برای فرایند بازاریابی محتوا طراحی کرد و یا بازه های زمانی را به دلایلی تغییر داد. حال که اهمیت چارچوب محتوا و ویژگی های آن را میدانید باید با رعایت اصولی خاص یک چارچوب تولید محتوای مناسب برای کسب و کار خود تهیه کنید.
اولین جایی که برای مشاوره تخصصی یا پاسخ به یک سوال سوزان می روید کجاست؟ حدس من Google است (یا موتور جستجوی دلخواه شما). شما تنها نیستید – Google به تنهایی روزانه به بیش از چهار میلیارد درخواست جستجو پاسخ می دهد. وقتی سوالی را در نوار جستجو وارد می کنید، آن پیوندهایی که در نتایج جستجوی شما ظاهر می شوند، محتوا هستند. چه آن را بدانید و چه ندانید، روزانه محتوا مصرف می کنید.
جستجو: راهنمای استراتژی بازاریابی … مطالب
جستجو: علائم بیماری کرونا … مطالب
جستجو: آموزش تصویری حجم دادن به مو در … مطالب
جستجو: اخبار، فیدهای اینستاگرام، پست های وبلاگ، فیلم گربه، GIF، الگوهای رفتاری … همه مطالب
محتوا قسمت عمده ای از زندگی روزمره شماست. اجتناب از آن دشوار است، اما چرا شما میخواهید؟ محتوا ما را مطلع نگه می دارد به سوالات ما پاسخ میدهد، ما را سرگرم میکند، لبخند می زند، تصمیماتمان را راهنمایی می کند و موارد دیگر.
محتوا به شما کمک می کند تا چشم اندازها و مشتریانی را به خود جلب کنید، آنها را جذب کنید و لذت ببرید، بازدید کنندگان جدیدی به سایت خود بیاورید و در نهایت، برای شرکت خود درآمدزایی کنید. به عبارت دیگر، اگر محتوا ایجاد نمی کنید، پس از منحنی عقب هستید.
ایجاد محتوا فرآیند تولید ایده های موضوعی است که مورد علاقه خریدار شما باشد، ایجاد محتوای نوشتاری یا تصویری پیرامون این ایده ها و در دسترس قرار دادن این اطلاعات برای مخاطبان خود به عنوان وبلاگ، ویدیو، اینفوگرافیک یا قالب دیگر.
چرا محتوا مهم هستند؟
ایجاد محتوا آخرین و مهمترین روش بازاریابی است. هنگام ایجاد محتوا، اطلاعات رایگان و مفیدی را به مخاطبان خود ارائه میدهید، مشتریان بالقوه را به وب سایت خود جذب می کنید و مشتریان فعلی را از طریق تعامل با کیفیت حفظ می کنید.
همانطور که این آمار بازاریابی محتوا نشان می دهد، شما در حال تولید ROI عمده برای شرکت خود هستید:
بازاریابی محتوایی به اندازه بازاریابی سنتی 3 برابر منجر می شود و 62٪ هزینه کمتری دارد.
SMB هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنند 126٪ بیشتر از آنهایی که استفاده نمی کنند پیشرو هستند.
61٪ از خریدهای آنلاین نتیجه مستقیم مطالعه وبلاگ توسط مشتری است.
شرکت هایی که ماهانه بیش از 16 پست وبلاگ منتشر می کنند 3.5X بازدید بیشتر از کسانی که ماهانه چهار یا تعداد کمتر پست می کنند دریافت می کنند.
محتوا برابر است با رشد تجارت. بنابراین، بیایید با استراتژی محتوای خود شروع کنیم.
برنامه ریزی و استراتژی محتوا
ساخت خانه بدون طرح، مجسمه بدون طرح یا شرکتی بدون بیانیه ماموریت را شروع نمی کنید. بنابراین، هیچ محتوا بدون برنامه وجود ندارد. در غیر این صورت شما از هدف خود خارج میشوید.
یک استراتژی محتوا شامل همه چیز از مارک و لحن گرفته تا چگونگی تبلیغ محتوای خود و در نهایت استفاده مجدد از آن است. بیایید چگونگی ایجاد طرح محتوای خود را گام به گام بررسی کنیم.
اهداف محتوای خود را تنظیم کنید
مشابه یک کمپین بازاریابی سنتی، استراتژی محتوای شما باید متمرکز بر اهداف بازاریابی شما باشد (که به نوبه خود باید از اهداف شرکت شما ناشی شود).
اهداف شما میتواند از جذب بازدید کننده بیشتر به سایت شما تا تولید بیشتر منجر به هر چیزی در این بین باشد – به شرطی که اهداف SMART باشد. به عنوان نمونه ای از این نوع اهداف می توان به افزایش ترافیک ارگانیک به وبلاگ به میزان 25٪ در سهماهه بعدی اشاره کرد.
پس از تعیین این موضوع، هر محتوایی که ایجاد میکنید باید با هدف شما همسو باشد و به نتیجه دلخواه شما کمک کند. به طور خلاصه، با اهداف خود شروع کنید، سپس محتوای خود را ایجاد کنید.