مقالات آموزشی

بررسی طراحی لوگو تایپ آنلاین حرفه ای!

مفید بود؟

طراحی لوگو تایپ آنلاین حرفه ای!

طراحی لوگو تایپ آنلاین

یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که هر برند تجاری می‌تواند از آن در جهت ایجاد موقعیت مناسب برای برند خود استفاده کند. اما طراحی لوگو تایپ آنلاین چه جایگاهی دارد و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ این سوالی است که در این مقاله می‌خواهیم به صورت اختصاصی به آن بپردازیم.
به طور کلی بسیاری طراحی لوگو را تنها به معنی طراحی شکل می‌دانند. در حالی که بخش بزرگی از این طراحی‌ها را می‌توان به انواع لوگو تایپ‌ها یا همان لوگوهای نوشتاری اختصاص داد. در واقع برای درک این موضوع کافی است به اصل دلیل استفاده از لوگو برگردیم.
تجارت و اقتصاد چیزی جز یک جنگ نیست و کسی در این جنگ برنده است که بتواند مشتری و مخاطب بیشتری داشته باشد. به طور مثال اگر یک کسب و کار اگر بتواند یک محصول با سود صد هزار تومان به یک مشتری بفروشد و کسب و کاری دیگر بتواند همین سود را در فروش ده محصول به ده مشتری به دست بیاورد، به نظر شما کدام یک از این کسب و کارها قادر به ادامه حیات در دنیای اقتصاد و تجارت هستند؟
تنها مشتری و مخاطب در دنیای تجارت از سود پر اهمیت‌تر است. پس باید به این نکته ایمان داشته باشید که تمام کارهایی که در دنیای اقتصاد انجام می‌گیرد در نهایت با هدف جذب مخاطب و مشتری است. اینجاست که طراحی لوگو تایپ آنلاین یا هر نوع طراحی لوگو اهمیت خودش را نشان می‌دهد. بنابراین ما با طراحی لوگو می‌خواهیم نام برند را به ذهن مخاطب القا کنیم و کاری کنیم که مخاطب با برند ما احساس نزدیکی بیشتری داشته باشد. برخی از برندها از طرح‌های شکلی و برخی دیگر از طرح‌های تایپ و نوشتاری در این مسیر استفاده می‌کنند. اما کدام یک بهتر است.

طراحی لوگو تایپ آنلاین و مزیت‌هایی که دارد

همانطور که در بالاتر گفتیم اصولا بسیاری از صاحبان کسب و کارها طراحی گرافیکی و شکل دار را جزو طراحی‌های لوگو می‌دانند و چندان اعتقادی به استفاده از طراحی لوگو تایپ آنلاین یا حضوری ندارند.
اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که هدف اصلی استفاده از هر نوع طراحی این است که ما می‌خواهیم نام برند خودمان را در ذهن مخاطب زنده نگه داریم. بنابراین جلوتر از هر مفهوم دیگری ما باید طراحی خود را به نوعی انجام دهیم که اولا مخاطب به آن توجه کند و ثانیا اطلاعات مورد نیاز در سریع‌ترین زمان ممکن به ذهن مخاطب القا شود.

در مورد نکته اول، یعنی توجه مخاطب به طراحی، باید این را بگوییم که اصولا 90 درصد طراحی‌ها بدون توجه مخاطب باقی می‌مانند. در کلام ساده‌تر ذهن مخاطب و انسان‌ها به نوعی طراحی شده است که عملا نمی‌تواند به همه اتفاقات و اطلاعات واکنش نشان بدهد و نمی‌توان انتظار داشت که تمام اطلاعات اطراف خود را آنالیز کند. پس طراحی ما از هر نوعی که باشد بسیار محتمل است که در دایره‌ای قرار بگیرد که چندان مورد توجه نباشد یا از دور خارج شود.

اولین چالشی که یک طراح با آن برخورد می‌کند این است که بتواند لوگو را به اندازه‌ای جذاب و خلاقانه طراحی کند که توجه مخاطب را جذب کند و ذهن او را وادار به پردازش کند. این کار ساده‌ای نیست و برای رسیدن به این هدف طراح‌ها از روش‌ها و شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

 

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که طراحی‌های گرافیکی و شکلی اصولا جای بروز خلاقیت بیشتری دارند. بنابراین طراح‌ها بیشتر دوست دارند با استفاده از این طرح‌های گرافیکی ذهن مخاطب را درگیر کنند. اما بعد از جلب توجه مخاطب این انتقال پیام است که اهمیت دارد.

یک طراح باید بتواند در سادگی تمام پیام‌های مورد نظر خود را با سرعت به ذهن مخاطب منتقل کند. اینجاست که طراحی لوگو تایپ آنلاین یا حضوری اهمیت خودش را نشان می‌دهد. یک نوشته نیازی به قدرت تمرکز و فکر مخاطب ندارد و می‌تواند به سرعت خودش را به انتهای ذهن مخاطب برساند.

چگونگی طراحی لوگو تایپ آنلاین

تا اینجای داستان به نظر می‌رسد که یک کسب و کار برای رسیدن به هدف اصلی در طراحی لوگو باید از هر دو نوع طراحی لوگو گرافیکی و تایپی استفاده کند. اما وقتی به برندهای بزرگ و طراحی لوگو آن‌ها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این چنین شیوه‌ای را استفاده نکرده‌اند. علت این موضوع نیز کاملا ساده و روشن است.

شما در طراحی لوگو در عین حالی که انواع خلاقیت‌ها را پیاده می‌کنید باید ساده‌ترین حالت ممکن را پیدا کنید. در کلام ساده‌تر شما نمی‌توانید از تمام اطلاعات و ابزار استفاده کنید. ذهن مخاطب و قدرت پایین آن و فرصت کمی که به شما می‌دهد این اجازه را عملا نمی‌دهد که بخواهید از این حجم ابزار و روش‌ها استفاده کنید.
اپل برندی است که تنها از یک طرح گرافیکی استفاده کرده است و سامسونگ و نوکیا نیز از جمله برندهایی هستند که از انواع نمونه لوگو تایپ و نوشتاری بهره برده‌اند. این که کدام نوع طراحی می‌تواند برای کسب و کار مناسب باشد به چند عامل اساسی بستگی دارد. اول این که باید دید این کسب و کار چه هدفی را دنبال می‌کند و می‌خواهد چگونه در بازار اقتصادی رشد کند.

نوع هدف گذاری و مسیری که قرار است طی کند در انتخاب نوع طراحی تاثیر گذار است. به طور مثال برند اپل بیشتر بر اساس ذهن مخاطب و دست گذاشتن روی نقاط حساس ذهنی او مانند احساس عقب‌ماندگی از جامعه و … هدف گذاری‌های خود را انجام داده است. از این رو برای القای این موقعیت نیاز به یک طراحی گرافیکی ساده دارد.

اما شرکت نوکیا بیشتر بر اساس کیفیت کار محصولات خود و نیاز واقعی مشتری سعی کرده است پیش برود. از این رو به چیزی جز القای نام برند خود فکر نمی‌کند. اما عامل موثر دیگر در این موضوع گروه مشتریان کسب و کار است. یک کسب و کار باید بر اساس گروه مشتریانی که دارد تصمیم به انتخاب نوع طراحی بگیرد.

طراحی لوگو تایپ آنلاین و چند نکته جذاب

در مورد طراحی لوگو تایپ آنلاین یا حضوری نکته مهمی که وجود دارد این است که بسیاری فکر می‌کنند طراحی لوگو تایپ آنلاین یا حضوری فاقد خلاقیت خاصی است و نمی‌توان چندان تغییرات خاصی در آن ایجاد کرد. این برداشتی است که در دید اول با دیدن هر نوع طراحی لوگوی نوشتاری به انسان القا می‌شود.
اما همه طراحی لوگو تایپ که توانسته‌اند در دنیا سر و صدا به پا کنند و در ذهن مخاطب جای بگیرند از یک ویژگی مشترک بهره برده‌اند. همه آن‌ها بدون استثنا درون خود چیزهایی دارند که در طول زمان و تنها به صورت ناخودآگاه لمس می‌شود.

در کلام ساده‌تر درون طراحی‌های نوشتاری بمب‌های کوچکی کار گذاشته شده است که توسط ذهن غیر منطقی یا همان احساسی مخاطب در طول مدت زمان لمس می‌شود. این گونه بمب‌های کوچک وظیفه دارند در طول مدت زمان مشخصی کم‌کم خودشان را نشان دهند و مخاطب را بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید درگیر خود کند.

به طور مثال همه ما با برند و لوگوی سامسونگ آشنایی داریم. به نظر نمی‌رسد که چیز خاصی را بتوانیم در برند و لوگوی SAMSUNG پیدا کنیم. اما وقتی دقیق تر به طراحی لوگوی این برند نگاه می‌کنیم اولین بمب کوچک و نه چندان پنهان داستان را می‌یابیم.

درون این طراحی برای حرف A خط افقی میانی حذف شده است و عملا حرف A شبیه به یک موشک یا یک فلش رو به بالا شده است. این شکل کم‌کم در ذهن مخاطب نقش می بندد و در آینده موشک یا حرکت رو به بالا را با سامسونگ و سامسونگ را با حرکتی مثبت و به بالا تصویر می‌کند. این واقعیت ذهنی انسان‌هاست که هر مفهوم را به یک تصویر ربط می‌دهد.

پس ما در دل طراحی لوگو تایپ آنلاین نیز به نوعی طراحی گرافیکی نیز استفاده می‌کنیم اما این استفاده به شکلی است که معمولا پنهان شده است و تنها ذهن غیر منطقی یا ناخودآگاه ذهنی است که آن‌ها را کم‌کم کشف می‌کند. نکته جالب اینجاست که با کشف هر نکته پنهان ذهن احساس خوشحالی و رضایت می‌کند و همین باعث می‌شود که حس علاقه میان مخاطب و برند ایجاد شود.

پایان سخن از طراحی لوگو تایپ آنلاین

ما در این مقاله سعی کردیم که به صورت کلی مفهوم طراحی لوگو تایپ آنلاین را مورد بررسی قرار دهیم و آن را از جنبه‌های مختلف نگاه کنیم. در این مسیر سعی شد تفاوت‌ها و شباهت‌های میان لوگوی نوشتاری و گرافیکی نیز بیان شود. اما به عنوان پایان سخن بهتر است چند کلمه ای در مورد آنلاین و غیر حضوری بودن این اتفاق صحبت کنیم.

به طور کلی می‌توان گفت که دنیای امروز دنیای اینترنتی و کارهای غیر حضوری است. در دنیای امروز یک انسان می‌تواند بدون این که ثانیه ای از خانه خود خارج شود تمام کارهای خود را انجام دهد. از طرف دیگر تجارت و اقتصاد امروز وابستگی بالایی به سرعت و دقت پیدا کرده است. این اتفاقی است که تنها و تنها می‌توان توسط اینترنت آن را برطرف کرد.

یادتان باشد که شما آن‌قدر زمان ندارید که بخواهید تمام مراحل مختلف را به صورت حضوری انجام دهید. زمان مهم‌ترین عنصر در موفقیت هر فرد محسوب می‌شود. باید یاد بگیرید که در بهینه‌ترین حالت ممکن از زمان خود استفاده کنید. این زمان است که می‌تواند شما را پیش ببرد و طراحی لوگو تایپ آنلاین یکی از ده‌ها راهی است که این فرصت را در اختیار شما می‌گذارد که از زمان خودتان بهینه‌تر استفاده کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.