مقالات آموزشی

نکات مثبت و منفی دیجیتال مارکتینگ

مفید بود؟

امروز با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب بازاریابی دیجیتال آشنا شویم. بازاریابی دیجیتال را به اسم بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ هم می‌شناسند.

 

مزیت‌های بازاریابی دیجیتال

  1. آزادای زمان و مکان : اولین و بارزترین مزیت این نوع مارکتینگ نسبت به روش های سنتی این است که زمان تلف شده در آن معنی ندارد و هیچگاه محدودیت زمان و مکانی را برای افراد ایجاد نمی‌کند. افراد به راحتی می‌توانند محصول مورد نیاز خود را پیدا و خریداری کنند. از طرف دیگر، نیاز نیست شما همیشه آنلاین باشید یا حضور داشته باشید تا برایتان تبلیغ شود.
  2. محصولات و خدمات مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و ‌با هم مقایسه می‌شوند.
  3. تمامی اطلاعات مربوط به محصول و خدمات به طور کامل وجود دارد و دیگر نیازی نیست برای پیدا کردن یک ویژگی محصول ساعت ها آن را بررسی نمایید.
  4. هزینه تبلیغات در این فضا ها قطعا کمتر و هدفمندتر از روش‌های سنتی خواهد بود.
  5. قیمت محصولات و خدمات موجود نسبت به بازار های واقعی کمتر خواهد بود زیرا هزینه‌ای بابت اجاره و امثال آن پرداخت نشده است .
  6. مشکلات مربوط به این فضا مثل ثبت‌ سفارش؛ خیلی سریع‌تر و راحت‌تر توسط بخش‌های فنی برطرف می‌گردد اما در روش‎‌های سنتی در صورت هرگونه مشکل ممکن است چندین روز طول بکشد و یا حتی برطرف هم نگردد.
  7. روابط و تماس‌ها غیر مستقیم هستند بنا‌براین کاربران به راحتی می‌توانند بدون هیچ‌گونه محدودیتی، خرید و معاملات خود را انجام دهند.
  8. روابط بین سیستم و کاربران به دلیل سیستماتیک بودن ادامه دار خواهد بود و پس از هر خرید و فروش برای هر دو طرف روش ها و پیشنهادهای مختلفی برا اساس سفارش منتقل می‌گردد و مشتری را نسبت به خود مشتاق تر نگاه خواهد داشت.
  9. مدیران کسب و کار می‌توانند به سرعت خدمات و محصولات خود را به روز گردانند که این امکان در روش‌های سنتی کمتر امکان پذیر است و یا شاهد هزینه‌های گزافی خواهد بود.
  10. کاهش خطاهای مربوط به نیروی انسانی
  11. کاهش هزینه به دلیل کمتر بودن تعداد نیروی انسانی و سیستمی بودن کارها

و ….

با وجود این همه مزایا و فوایدی که دیجیتال مارکتینگ برای ما به ارمغان می آورد؛ معایبی نیز دارد که عده‌ای را نگران کرده و مانع از ورود آن ها به این فضا ها می‌شود.

معایب دیجیتال مارکتینگ

  1. مشکلات مربوط به اینترنت، قطعی آن، فیلترینگ و سرعت پایین و … باعث می‌شود بسیاری از افراد حوصله‌ی درگیری با این قضیه را نداشته باشند.
  2. عدم آشنایی بسیاری از مردم نسبت به کار با اینترنت و کامپیوتر. شاید برای ما، کار با کامپیوتر و اینترنت، کاری پیش پا افتاده باشد. ولی بسیاری از افراد هنوز هم کار با این ابزارهای جادویی را نمی‌دانند.
  3. نگرانی و استرس افراد به دلیل آنکه کالا و خدمات ملموس نیستند و نمیتوانند آن ها را از نزدیک ببینند، کمی آنها را مردد می‌کند.
  4. ترس از خراب بودن و آسیب دیدن محصولات به هنگام تحویل
  5. عدم اطمینان افراد برای پرداخت‌های آنلاین
  6. دیر بازده بودن تبلیغات اینترنتی، به حدی که ممکن است شما را بارها  وبارها از ادامه‌ی کار پشیمان کند. ولی در کل، دیجیتال مارکتینگ دیربازده است. البته با این وجود لازم است شما برای آن بودجه مشخصی در نظر بگیرید و بدون توجه به نتیجه نگرفتن، به کار خود ادامه دهید. بارها پیش آمده که پس از اتمام دوره‌ی تبلیغات، افرادی اقدام به خرید محصولات و خدمات کرده اند که، از طریق تبلیغات دیجیتال با شما آشنا شده اند.

و ……..

نقش حیاتی تبلیغات در بازاریابی را فراموش نکنید

افراد ماندگار در علم مارکتینگ

  • ریچارد بروک
  • اوان گرین و جاناتان پرلمن
  • ریچارد برانسون
  • پیر امیدیار
  • جف بیزوس
  • جک ما

و ……

در این نوشته مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ را مرور کردیم. فراموش نکنید که دیجیتال مارکتینگ، کم کم به یکی از اولویت‌های جهان امروز تبدیل می‌شود. پیشرفت تکنولوژی و اینترنت را دست کم نگیرید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.