مقالات آموزشی

علت استفاده از اینستاگرام برای بازاریابی

مفید بود؟

در این مقاله قصد داریم به آنالیز اینستاگرام و آنالیز دایرکت های اینستاگرام بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید. اینستاگرام را میتوان معروف ترین و محبوب ترین شبکه اجتماعی در ایران دانست. این شبکه اجتماعی مدت هاست میزبان کاربران ایرانی است. البته این شبکه اجتماعی در دنیا نیز بسیار محبوب و پرطرفدار است. قابلیت هایی مثل استوری و دایرکت سبب شده است تا روز به روز به محبوبیت این برنامه اضافه شود.

شاید در نگاه اول اینستاگرام تنها ابزاری برای سرگرمی به نظر برسد اما یکی از قابلیت های آن برای بسیاری از افراد استفاده به عنوان منبع درآمد و بازاریابی است. در این صورت است که آنالیز دایرکت های اینستاگرام اهمیت ویژه ای پیدا میکند. چرا که میتواند نشان دهنده میزان محبوبیت و جذابیت صفحه شما برای دنبال کننده ها باشد.

استفاده از اینستاگرام برای بازاریابی

صاحبان Insagram مدت هاست پی برده اند که افراد بسیاری از این برنامه برای بازاریابی، فروش و معرفی خدمات خود استفاده میکنند. به همین دلیل قابلیت های ویژه ای را برای این گروه در نظر گرفته است. یکی از این قابلیت ها تبدیل پیج اینستاگرام به حساب حرفه ای یا professional account است. با این کار میتوانید از قابلیت های یک حساب حرفه ای استفاده کنید. البته توجه کنید که اگر حساب اینستاگرام در حالت private یا خصوصی باشد امکان استفاده از این قابلیت در دسترس نخواهد بود. با تبدیل حساب اینستاگرام به یک اکانت حرفه ای میتوانید به صورت دقیق تری ویژگی های پیج را بررسی نمایید.

برای مثال پیش از تبدیل به یک اکانت حرفه ای تنها میتوانید مشاهده کنید که چند نفر استوری شما را دیده اند. اما اگر اکانت شما یک حساب حرفه ای باشد میتوانید بررسی کنید که چقدر interaction دریافت نموده اید. اینتراکشن را میتوان واکنش کاربر به پست یا استوری منتشر شده از طرف شما معنی کرد. برای استوری اینتراکشن های مختلفی تعریف شده است. ریپلای یا پاسخ به استوری شما یکی از انواع interaction است. اگر اشخاصی که استوری شما را مشاهده کرده اند آن را برای دیگران ارسال کنند نیز اینتراکشن مثبت دریافت نموده اید.

ممکن است به عنوان کسی که در اینستاگرام به فعالیت و تولید محتوا میپردازد گمان کنید که نیازی نیست به دایرکت ها پاسخ دهید. اما این تصور بسیار اشتباه است. پاسخ دادن به دایرکت های کسانی که استوری شما را ریپلای کرده اند به آن ها میفهماند پیام شان دیده میشود. این کار آن ها را تشویق میکند تا بازهم به استوری های شما واکنش نشان داده و اصطلاحا ریپلای بزنند. با رعایت این قانون به سادگی میتوانید اینتراکشن پیج را به صورت مثبتی بالا ببرید. به علاوه این کار به صفحه حالت پویایی و زنده بودن میبخشد و کمک میکند تا فالوور ها به دنبال کردن استوری های شما بپردازند.

متاسفانه ابزاری برای آنالیز دایرکت اینستاگرام وجود ندارد و این کار باید تقریبا به صورت دستی انجام شود. به عنوان یک حساب تجاری بیشتر دایرکت هایی که از اینستاگرام دریافت میکنید مربوط به ریپلای استوری هستند. پس سعی کنید با پاسخ دادن به این دایرکت ها هم آن ها را آنالیز کنید و هم فالوور وفادار برای پیج اینستاگرام خود بیابید. اگر از روش هایی مثل تبلیغات و تبادل استفاده نکنید احتمالا بازدیدهای استوری شما در یک سطح ثابت باقی خواهند ماند. در این شرایط با توجه به این که کدام یک از استوری هایتان بیشتری ریپلای خورده است میتوان دریافت که چه مواردی برای کاربران جذابیت بیشتری داشته است.

تبدیل اکانت اینستاگرام معمولی به professional account

برای آنالیز دایرکت های اینستاگرام و در کل آنالیز اینستاگرام لازم است حساب اینستاگرام خود را به یک حساب حرفه ای یا business account تبدیل نمایید. با این کار اینستاگرام اطلاعات و نمودارهایی را به شما ارائه میدهد که با تحلیل آن ها میتوانید موفق تر عمل کنید. در این بخش همچنین میتوانید مشاهده کنید که مخاطبان شما بیشتر در چه بازه سنی هستند و جنسیت آن ها چیست. به علاوه پست ها و استوری هایی که جدیدا منتشر نموده اید بر اساس میزان لایک و بازدید به صورت نزولی مرتب شده اند.

  • مرحله اول

برای تبدیل اکانت معمولی به یک اکانت حرفه ای لازم است وارد بخش پروفایل شوید. سپس از آیکون سه خطی که در بالای صفحه وجود دارد استفاده کنید تا منویی از گوشه صفحه برای شما باز شود. در این منو setting  یا تنظیمات را انتخاب نمایید.

  • مرحله دوم

در منوی تنظیمات روی گزینه account یا حساب کلیک نمایید. در این بخش روی گزینه switch to professional account تپ کنید. سپس اینستاگرام دو گزینه به شما پیشنهاد میدهد. اگر حساب شما تجاری است باید business را انتخاب نمایید. اما اگر به عنوان اینفلوئنسر یا تولید کننده محتوا در اینستاگرام فعالیت دارید میتوانید creator را انتخاب نمایید.

  • مرحله سوم

اگر گزینه business را انتخاب نمایید و سپس روی next تپ کنید به صفحه بعدی انتقال داده میشوید. در این صفحه و صفحات بعد اینستاگرام پس از پیام خوش آمد گویی برخی از ویژگی های بیزینس اکانت را برای شما برمیشمارد. با زدن دکمه continue میتوانید از این بخش ها عبور کنید. در مرحله select category لازم است به عنوان یکی از فعالین اینستاگرام مشخص کنید که حوزه تجارت یا فعالیت شما کدام بخش است. پس از انتخاب کلید next پررنگ میشود و میتوانید با کلیک روی آن به مرحله بعدی بروید.

  • مرحله چهارم

در این مرحله یک پیغام برای شما به نمایش در می آید که عنوان آن switch to business account است. در ذیل این پیغام به شما هشدار داده است که با تبدیل صفحه به یک اکانت تجاری پست های شما برای همه قابل نمایش خواهند بود. و صفحه به یک اکانت عمومی یا Public  تبدیل میشود. با زدن گزینه OK تقریبا تمام مراحل به پایان خواهند رسید. در ادامه نیز از شما درخواست میشود تا اطلاعاتی مثل ایمیل، آدرس و شماره محل کسب و کارتان را وارد نمایید. همچنین از شما پرسیده میشود که آیا مایلید این اکانت به اکانت فیسبوک متصل شود یا خیر.

نکات قابل توجه در آنالیز دایرکت های اینستاگرام

 با تبدیل پیج تان بخشی تحت عنوان insight در صفحه قابل دسترسی خواهد بود که با استفاده از آن میتوانید اطلاعاتی درباره هر بخش به دست آورید. برای مثال در حالت عادی هنگامی که پستی را منتشر میکنید تنها به تعداد لایک ها و کامنت ها دسترسی دارید و این موارد تنها فاکتورهایی هستند که با استفاده از آن ها میتوانید محبوبیت یا عدم محبوبیت یک پست را دریابید. اما پس از این که اکانت شما به یک بیزینس اکانت تبدیل گردید گزینه ای تحت عنوان insight زیرهر پست به وجود می آید که با استفاده از آن موارد دیگری نیز قابل بررسی هستند.

برای مثال خواهید دانست که چند نفر پست شما را سیو کرده اند، همچنین اینکه پست چند بار برای دیگران ارسال شده است نیز قابل مشاهده خواهد بود. در بخش insight میتوانید بررسی کنید که آیا پست شما به اکسپلور رفته است یا نه. همچنین میتوانید ببینید چند نفر پست شما را دیده اند. به علاوه میتوانید بررسی کنید که کسانی که پست های شما را دیده اند از چه طریقی به آن دسترسی داشته اند. اصولا سه راه برای مشاهده پست شما وجود دارد. اول فالوور های شما هستند که میتوانند در بخش Home یا خانه صفحه شان پست شما را ببینند.

دوم کسانی که پست را از طریق اکسپلور مشاهده کرده اند و سوم کسانی که با استفاده از هشتگ ها به پست شما دسترسی پیدا کرده اند. با توجه به این که تعداد کاربران در هر بخش چند نفر بوده است به سادگی امکان بررسی اینکه در کدام بخش ضعیف عمل کرده اید را خواهید داشت. همچنین متوجه میشوید که در کدام یک از بخش های ذکر شده موفق عمل نموده اید. با اصلاح نقطه ضعف ها میتوانید به رتبه بهتری دست پیدا کنید و فالوورهای بیشتری جذب نمایید. جذب فالوورها و بازدید کننده های بیشتر در یک حساب حرفه ای به معنی سود و فروش بیشتر است.

اهمیت آنالیز دایرکت ها اینستاگرام

همانطور که پیشتر نیز ذکر کردیم با آنالیز دایرکت اینستاگرام به سادگی میتوانید به سلیقه مخاطبان و خواسته ها آن ها پی ببرید. اما تنها پی بردن به این خواسته ها کافی نیست، لازم است در راستای تحقق بخشیدن به آن ها گام بردارید. با این کار علاوه بر بیشتر شدن فالوورهای جدید، دنبال کنندگان قدیمی هم به صفحه شما وفادار میمانند. افراد در جایی بیشتر دوام میاورند که به خواسته های آن  توجه شود. دایرکت ها صفحه ای هستند که در آن میتوانید مستقیما با کاربران و دنبال کنندگان تان ارتباط برقرار کنید.
بهتر است پاسخ دادن به دایرکت را به بعد موکول نکنید و هر چه زودتر پاسخ آن ها را بدهید. همچنین لازم است در پاسخ پیام آن ها به لایک کردن پیام و یا استفاده از استیکر اکتفا نکنید. بهتر است از کلمات استفاده کنید. چت کردن با کاربران میتواند سبب شود که استوری ها شما جزء اولین موارد در لیست استوری آن کاربر قرار بگیرد. با این کار بازدید استوری نیز افزایش میابد.امیدواریم مقاله آنالیز دایرکت های اینستاگرام برای شما مفید واقع شده باشد و به شما در روند بررسی پیج اینستاگرام تان کمک کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.