در بازاریابی دیجیتال و به طور خاص بهینه سازی موتور جستجو (سئو)، اطلاعات متفاوتی وجود دارد که در بازخوانی، ماهیت خود را از دست می دهند و به چیزی تبدیل می شوند که به آنها می گویند دروغ زامبی ها یا شایعات زامبی مانند!
شایعات زامبی مانند در حوزه سئو
بسیاری از شایعات زامبی مانند در حوزه سئو سایت در واقع دروغ هایی هستند که علیرغم این که بارها و بارها نقض می شوند، اما هرگز تمام نمی شوند. آنها باعث گیج شدن صاحبان وب سایت ها برای درک مسائل مربوط به سئو می شوند. در این مطلب به این شایعه ها که ظاهرا از بین رفتی نیستند می اندازیم؛ مهم نیست که کارشناسان سخت تلاش کنند آنها را از بین ببرند، در عین حال که از بین رفتنی نیستند.
بیشتر، ما بر روی گوگل تمرکز میکنیم زیرا بیشتر سایت ها ترافیک خود را از اینجا به دست میآورند (و بسیاری از شایعات به آن مربوط هستند).
شایعه ۱: سئو یعنی معجزه کردن یا داشتن تخصص کامل!
یک سطح محدود و دست پایین برای ورود به حوزه بازاریابی دیجیتال از طریق سئو وجود دارد. هیچ فرآیندی وجود ندارد که به سئو و قوانین آن سندیت ببخشد (چگونه می شود چیزی را که هر روز تغییر میکند را با مدرک و قوانین مشخص سندیت بخشید؟) و گوگل هیچ وقت قوانین مشخصی برای الگوریتم های سئو منتشر نمیکند، بنابراین هیچ راهی برای آزمودن دانش فرد در برابر تخصص کامل وی از جانب سئو وجود ندارد. مقاله بررسی سئو سایت مطالب مفیدی در این زمینه به شما خواهد افزود.
اساسا، زمانی که شما یک متخصص سئو را استخدام میکنید، باید به کار و میزان دانش وی اعتماد داشته باشید. به همین دلیل است که این باور غلط در مورد سئو، وجود دارد. گاهی پیش می آید که افراد حرفهای کار در خور و مفیدی انجام نداده اند و مشتری هیچ راه دیگری برای توضیح فقدان نتایج ندارد. در حقیقت، برخی متخصصان سئو از این توضیح و باور غلط برای توضیح نتایج ضعیف خود استفاده میکنند.
هم چنین گفته میشود که سئو مخفف جادو و معجزه کردن است. اما اینطور نیست! سئو واقعی، فرآیند ساخت سایت با استفاده از الگوریتم های و گوگل کلمات کلیدی خاص، به منظور افزایش ترافیک سایت و / یا درآمد آن است و بس!
البته الگوریتم های سئو کاملا ناشناخته نیستند. با اینکه گوگل هرگز جزئیات این الگوریتم ها را منتشر نمیکند، اما متخصصان سئو درک خوبی از انطباق با این الگوریتم ها (سئو کلاه سیاه)، یا نحوه کار با آنها رسیده اند. الگوریتم ها براساس قوانین ریاضی و فرآیندهای منطقی، کار می کنند.
یک متخصص سئو باید با تغییرات الگوریتم های گوگل،آشنا باشد. آنها میدانند که چرا الگوریتم ها یک سری اعمال را در نظر می گیرند و به برخی اعمال دیگر توجهی ندارند. این روند درست نقطه برعکس معجزه کردن است. شناخت الگوریتم ها با تجربه و کار به دست می آید و رسیدن به جایگاه یک متخصص سئو زبده زمانبر و دشوار است. زمانی که شما یک متخصص سئو استخدام می کنید، پولی بابت زمان به وی پرداخت نمیکنید. در واقع بابت دانش و تجربه وی به او حقوق پرداخت میکنید. پس دستمزد ها براساس این فاکتور ها تنظیم میشوند.
شایعه ۲: محتوا تمام چیزی است که شما به آن نیاز دارید!
“در سئو محتوا پادشاه است!”
مقالات زیادی خواهید یافت که این جمله را بیان میکنند. این موضوع در سئو به طور کامل نادرست نیست، اما محتوا بیشتر شبیه به یک شریک تجاری با ارزش برای شما است. با این حال، بیشتر محتوا و لینک ها شبیه دوقلوهای بههمپیوسته دنیای سئو هستند. باید از هر دو آنها استفاده کنید. چون یکی بدون دیگری کار نخواهد کرد (حداقل نه چندان خوب و نه برای مدت طولانی). توصیه می کنیم که مقاله تولید محتوا بر اساس سئو را نیز مطالعه کنید.
در حال حاضر گوگل می تواند بدون لینک، شما را با کمک کلمات کلیدی به مخاطبان بشناساند. همچنین به احتمال زیاد این کلمات منحصر به فرد هستند و هیچ رقابتی برای آنها وجود ندارد، بنابراین لینک ها نقش فعالی را که آنها در یک جستجوی رقابتی انجام میدهند، ایفا نمیکنند.
اگر برای کسب رتبه بهتر با سئو تلاش می کنید بهتر است محتوا و لینک را با هم مد نظر قرار دهید. در غیر این صورت انتظار نداشته باشید که مخاطبان فقط به واسطه محتوا شما را پیدا کنند. بنابراین محتوا بسیار مهم است، اما به لینک نیاز دارد. درست مانند لینکها که به محتوا نیاز دارند.
نکته: محتوا در سئو پادشاه نیست. محتوا خاص است، اما پادشاه نیست. مثل کره بادامزمینی و ژله، شما میتوانید یکی را بدون دیگری داشته باشید، اما هیچ کدام آنها به تنهایی خوب نیستند. تکنیکی را به این دو مورد اضافه کنید و کل آن ها را انتخاب کنید که اساس تمام سئو سازی سایت تان باشد.
شایعه ۳: سرعت سایت در سئو مهم نیست!
گوگل زمانی اظهار کرد که سرعت صفحه در سئو تنها زمانی مهم است که همه عوامل دیگر باهم برابر باشند. این یکی از مواردی است که می توان در موردش گفت: در حالت واقعی نتیجه نمی دهد. مثلا زمانی که میزان لود شدن سایت تان را کاهش میدهید، ( مثلا از ۲۲ ثانیه به ۸ ثانیه) مورد توجه الگوریتم پاندا قرار خواهید گرفت و در نتیجه ترافیک بیشتری به سایت تان وارد خواهد شد.
وقتی گوگل سرعت صفحه را برای سئو ارزیابی میکند، باید بدانید که چه چیزی را اندازهگیری میکند. در واقع باید ببینید که بارگذاری صفحه چقدر طول می کشد (مسدود سازی DOM یا Direct Object Model – مدل شئ گرای سند). در صورتی که سرعت بارگذاری سایت خود را به درستی محاسبه کرده اید ، آیتم های DOM در صفحه به استثنای تبلیغات، قابل مشاهده هستند.
این به این معنی است که اگر میتوانید بار DOM را از ۲۲ ثانیه به ۸ ثانیه کاهش دهید، گوگل برای کاهش چشمگیر بار صفحه به شما پاداش میدهد، زیرا سرعت تان بالاتر رفته است.
ربات های گوگل در سئو برای دسترسی و واکاوی محتوای یک صفحه از یک سایت سریع، بسیار راحت تر عمل می کنند. وقتی سایت سرعت کم و کندی نداشته باشد، تعداد بیشتری از صفحات سایت شما در نتایج نهایی فهرست می شوند.
توجه: ابزار Google Page Speed Insight فقط موارد موجود در DOM را اندازه گیری می کند ، در عین حال می توانید امتیاز بالاتری از نظر سرعت صفحه داشته باشید ، اما همچنان در رتبه بندی ضعیف تر عمل کنید. زیرا بار کلی صفحه شما خیلی کند است. سرعت صفحه بسیار مهم است و اگر از همان ابتدا روی آن سرمایه گذاری کنیم، بیشتر هم خواهد شد.
شایعه ۴: عمر لینک ها به سر آمده!
اگر شنیده اید که تمام لینک ها در سئو بخش های زائد و اضافه یک سایت هستند و باید آنها را حذف کنید، سخت در اشتباهید. لینک ها در سئو منقضی شده نیستند. آنها رو به زوال نیستند. اگر بهترین محتوا را در دنیا داشته باشید و هیچ لینکی نداشته باشید، سایت شما قابلیت دید زیادی به دست نخواهد آورد. لینک ها و محتوا ها در رتبه بندی دست دارند. محتوای عالی در سئو هنوز به لینکهای بزرگ (یا تعداد بسیار زیادی) نیاز دارد. بخوانید: خرید بک لینک موثر
به یاد داشته باشید که خرید لینک شما را به جایگاه بالای گوگل نمی رساند. لینک های خوب نیازمند ارتباط و مشروعیت موضعی هستند. اگر طبیعی نباشد و از یک صفحه یا سایت بیربط به دست بیایند، احتمالا زیاد هم کمکی به شما نخواهد کرد.
نکته: ایجاد لینک متقابل در سئو تقریباً در سال 2007 از بین رفت ، شاید هم زودتر. ارتباط با دوستانتان و لینک دادن آنها به شما خیلی هم خوب نیست.
شایعه 5: چگالی کلیدواژه در سئو
چگالی کلیدواژه در سئو زمانی اهمیت دارد که اعتبار داشته باشد.
اگر به این جمله بالا اعتقاد دارید پس فکر می کنید چرا بسیاری از افراد برای اهداف رتبهبندی محتوا نویسی می کنند؟
وقتی گوگل برای سئو هوشمندتر شد از استراتژی پر کردن متن با واژه های کلیدی، به عنوان یک عمل ماندگار جهت سئو سازی سایت استفاده نمود.
با اینکه هنوز هم میتوانید هر کلمه را بیش از حد در مقاله یا یک محتوا درج کنید، هیچ مجموعه مشخصی از آنچه که باعث میشود رتبه سایت تان ارتقا یابد، وجود ندارد. در حقیقت، شما میتوانید نتایجی را بیابید که کلید واژه در آن نقش کلیدی بازی نمی کند. تاثیر دریافت رتبه بهتر در این رابطه می تواند به لینک آن مرتبط باشد یا به بخشی از سایت که در آن محتوای یونیک درج شده است. این یک نمونه کلی و معمولی نیست، اما می توان به آن اتکا کرد.
نتیجه گیری: قرار دادن کلمه کلیدی X بار در هر صفحه برای سئو، دیگر چیزی نیست که ارزش صرف کردن زمان را داشته باشد.
نکته: بهتر است محتوای مرتبط با موضوع سایت خودتان ایجاد کنید تا بتوانید لینک دهی داخلی داشته باشید و دیگران بتوانند به شما لینک دهند تا اتلاف وقت برای بهینهسازی کلمات کلیدی را دور بزنید. از بکارگیری برچسب عنوان غافل نشوید.
شایعه ۶: شما باید برای دیده شدن، سایت خود را ثبت کرده باشید!
هنگامی که شما به موتور جستجو در سئو برای انجام کارهایی مانند انتخاب یک بخش جدید محتوا و یا ارزیابی مجدد یک صفحه نیاز دارید، قرار نیست تا آن را ثبت کنید تا برای موتور های جستجو قابل دستیابی باشید. گوگل هم اکنون به اندازه کافی پیشرفته است، تا حدی که میتواند شما را چند دقیقه بعد از اینکه دامنه خود را ثبت کردید، پیدا کند.
حال اگر چند هفته از عمر سایت تان می گذرد و لینک ورودی به سایت دارید و گوگل آن را در پرونده های شما کاملاً مشخص نکرده است، نمی توانید آن را از طریق کنسول جستجوی Google Fetch و Render ارسال کنید. در عین حال، به هیچ کس برای ثبت سایت خود پولی پرداخت نکنید.
نکته: اگر شک دارید فقط از فرم ثبت url گوگل برای سئو استفاده کنید یا در کنسول جستجوی گوگل از ” render/submit ” استفاده کنید.
شایعه ۷: شما به یک نقشه سایت نیاز ندارید!
امروزه استفاده از نقشه سایت در سئو برای سایتها به عنوان یک افزونه، خیلی خوب نیست. الگوریتم ها از سال 2018، جستجو موبایل را در اولویت خود قرار داده اند. اما چرا؟ زمانی که گوگل نمیتواند به راحتی بخشی از سایت شما را بپیماید، نقشه سایت به الگوریتم ها اجازه میدهد تا این صفحات را پیدا کنند.
نکته: گوگل به دلیل کاهش اندازه عناصر برای یافتن صفحات مرتبط، زمان بیشتری دارد. نقشه سایت، یعنی هم XML و هم HTML، بهترین راه برای یافتن تمام صفحات سایت توسط گوگل هستند که میخواهید شاخص گذاری و رتبهبندی شوند.
شایعه ۸: عبارت مورد جستجو کاربر دائما در حال تغییر است.
QDF یا عبارت های مورد جستجو کاربر تازه و نو می شوند (چون کاربران آنها را جستجو می کنند و ممکن است تغییراتی در آنها اعمال شود)، و این موضوع مطمئناً در مورد عبارت هایی که به نتایج تازه نیاز دارند، صدق می کند.
به عنوان مثال، مطالبی که در یک سایت خبری درج می شوند دائما به روز و تازه می شوند، پس عبارت مورد جستجو کاربر در مورد هر مطلب جدید می تواند جدید و تازه باشد. این به آن معنا نیست که شما باید هر روز صفحه اصلی سایت خود را تغییر دهید.
سایت هایی وجود دارند که قطعا باید محتوای جدیدی را بر روی صفحات اصلی خود در هر روز یا طی هفته داشته باشند، اما این کار را انجام نمیدهند. صفحات همیشهسبز به دلایلی همیشهسبز هستند. اگر یک مقاله در مورد یک نوع موبایل مینویسید و اطلاعات در مورد آن تغییر نمی کند، نیازی نیست آن صفحه را تغییر دهید تا به آن “تازگی” ببخشید.
با این حال، شما باید مقداری مطالب جدید در سایت خود برای سئو داشته باشید. یک استراتژی محتوای خوب این است که از محتوای جدید بدون تلاش برای رسیدن به یک هدف غیر طبیعی برای تغییرات محتوای روزانه، استفاده کنید.
توصیه: برای سئو سایتهای کوچکتر که دارای تیمها یا بودجه کمتر هستند و لازم نیست هر روز محتوای جدیدی داشته باشند، می توان فقط جهت اضافه کردن صفحات به سایت سرمایهگذاری کرد. اما باید یک وبلاگ فعال داشته باشید. اضافه کردن ۲ – ۳ پست وبلاگ در یک هفته، سایت شما را بدون هزینه اضافی به روز نگه می دارد.
شایعه ۹: چون برند های بزرگ فلان کار را انجام میدهند، باید خوب باشد!
به خاطر داشته باشید که بچه های کم سن و سال نمی توانند همان کارهایی را انجام دهند که بزرگسالان انجام می دهند. شما می توانید یک تاریخچه طولانی از سئو سایتهای مختلف از جهت گرفتن تصمیمات بد پیدا کنید، چرا که تقلید باعث شکل گیری تصمیمات اشتباه می شود.
آنچه که یک سایت بزرگ انجام میدهد ممکن است برای آنها کارساز باشد و ممکن است نباشد. چه میشود اگر به شما بگویند که این بهترین انتخابی است که تا به حال داشته اند؟ ابدا به معیار های سایت های بزرگ توجه نکنید.
انتخاب شما باید براساس بزرگی و وسعت کسب و کارتان باشد. چرا؟ چون شما یک شرکت متفاوت هستید. کاربران شما قصد و هدف متفاوتی برای ورود به سایت تان دارند. فقط به این دلیل که Facebook و Twitter از اسکرول نامحدود استفاده میکنند، این به این معنا نیست که شما باید از همان روند پیروی کنید. در حقیقت، به این دلیل که برند های بزرگ به اندازه مصرف کنندگان و نارضایتی آنها از اشتباهات شان رنج نمیبرند، بیشتر احتمال دارد که اشتباه کنند.
از برند های بزرگ کپی نکنید. برای کاربران خود یک کار متفاوت انجام دهید و به آن وفادار بمانید.
توصیه: اگر میخواهید چیزی را برای سئو امتحان کنید که در سایت دیگری میبینید، آن را به صورت آزمایشی امتحان کنید (نه در سایت خودتان) و سپس این ایده را در صفحات خودتان برای سئو بهتر تست کنید. دادههای نهایی به شما نشان خواهند داد که چه چیزی برایتان بهتر عمل میکند. هرگز اینطور تصور نکنید چون یک برند بزرگ این کار را انجام میدهد، شما با کپی برداری از آنها سود خواهید برد.
شایعه ۱۰: کاهش ارزش از دید الگوریتم ها = مجازات شدن سایت
گوگل دو شیوه برای مجازات یک سایت در حوزه سئو دارد.
پنگوئن، پاندا، کبوتر، صفحهبندی و غیره همه الگوریتم هستند. الگوریتمها براساس طراحی که دارند عملیات خود را انجام می دهند. یعنی که جریمه هر سایت، به بروز رسانی این الگوریتم ها بستگی دارد. بسیاری از سایتها از این بروز رسانی ها نتایج مثبتی میبینند. این یک “تغییر الگوریتمی” نامیده میشود نه یک جریمه.
پس جریمه شدن چیست؟
جریمه های سئو را میتوانید در کنسول جستجوی گوگل پیدا کنید. وقتی جریمه می شوید که گوگل سایت تان را بررسی کند و در آن نقض دستورالعمل های وبمستر را ببیند و ارزش آن را کاهش دهد. پس از جریمه می توانید “درخواست تجدید نظر” را ارسال کنید تا وضعیت سایت خود را مجددا بازیابی کرده و مجازات را از آن، حذف کنید. جریمه الگوریتمی چنین ملاحظاتی را ندارد. شما باید اشتباهات خود را تصحیح کنید. در نهایت باید صبر کنید و ببینید که آیا گوگل به شما در ردهبندی توجه کرده و آن را مجددا ارزیابی می کند یا خیر.
شایعه ۱۱: محتوای کپی جریمه دارد.
هیچ مجازاتی برای محتوای تکراری در سئو وجود ندارد. گوگل دارای یک فیلتر محتوا تکراری است ، به این معنی که اگر بیش از یک مورد از یک محتوا در سایت وجود داشته باشد، تمام آنها برای کاربر نشان داده نمی شوند. کل محتوا های مشابه رتبه یکسانی در نگاه گوگل خواهند داشت. این کار منطقی به نظر میرسد. چرا باید نتایج یک سوال را چند بار تکرار کنید؟ نوشتن این نوع محتوا آسانتر است. پس محتوای تکراری میتواند روی الگوریتم پاندا تاثیر بگذارد، اما این بیشتر در مورد کیفیت سایت است تا جریمه شدن آن.
نکته: فیلتر محتوای تکراری نیز در شرح عناوین و متا اعمال میشوند. دقت کنید که تمام عناوین و توصیفات خود را منحصر بفرد بنویسید.
شایعه ۱۲: شبکه های اجتماعی به رتبه شما کمک میکنند.
وب سایتهای ارتباط جمعی به خوبی باعث دیده شدن می شوند. این رسانه ها بین شما و مخاطب پیوند ایجاد می کنند و باعث شکل گیری ارتباط بیشتر و استنادات بالاتر می شوند. نه اینکه پستهای رسانههای اجتماعی ذاتا برای دریافت رتبه شما مفید باشند!
وب سایتهای ارتباط جمعی به شما لینک نمیدهند، اما دیگران را تشویق میکند که با شما ارتباط برقرار کنند. یعنی آنها ممکن است از ساختار اصلی خود فراتر بروند. رسانههای اجتماعی بیشتر برای دیده شدن بکار می روند. پیدا کردن مخاطبان جدید برای به اشتراک گذاشتن محتوا و یا اشاره به سایت تان به روشی که گوگل آن را به عنوان یک لینک میشناسد، یک معیار در سئو است.
شایعه ۱۳: خرید تبلیغات در گوگل به رتبهبندی ارگانیک کمک میکند.
این دو بخش در دو حوزه جداگانه قرار می گیرند و در یک مورد خاص با هم اشتراک ندارند.
نکته: خرید تبلیغات به ارتقاء اعتبار نام تجاری شما کمک می کند. طبق تحقیقات انجام شده، وقتی یک کاربر یک تبلیغ و یک سایت را در نتایج جستجو گوگل می بیند، در نظرش محتوایی که بدون تبلیغ در رتبه های نخست قرار گرفته اقتدار بیشتری دارد. این موضوع، می تواند نرخ کلیک را افزایش دهد.
شایعه ۱۴: گوگل از هوش مصنوعی در تمام الگوریتمها استفاده میکند.
خیر، گوگل در هیچکدام از الگوریتم هایش به جز الگوریتم رنک برین از هوش مصنوعی استفاده نمی کند. در حال حاضر گوگل از هوش مصنوعی برای آموزش الگوریتم ها استفاده میکند. اما به روشهای داخلی از آن استفاده نمیکند. اما چرا؟
خیلی ساده است چون اگر الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی دچار مشکل شوند، امکان تعمیر شان وجود ندارد. هوش مصنوعی به صورت خودآموز عمل میکند. اگر قرار باشد چیزی در جستجو از بین برود و به گوگل ضرر وارد شود، راه آسانی برای تعمیر آن وجود ندارد. بیش از ۹۵ درصد درآمد گوگل همچنان از تبلیغات نشات میگیرد، بنابراین به شدت خطرناک است که به هوش مصنوعی اجازه کار بدون نظارت را بدهد. مقاله
شایعه ۱۵: رنک برین
چیزهای زیادی در مورد رنک برین نوشته شدهاست که بسیاری از آنها تا حدی نادرست است. بیایید در مورد این که رنک برین چیست، صحبت کنیم. رنک برین یکی از الگوریتم های رتبهبندی مهم است که شما امکان بهینه سازی برای آن را ندارید. (سئو)
این یعنی چه؟ اساسا، زمانی که گوگل تغییرات اساسی در نتایج جستجو اعمال کرد، به روشهای بهتری برای تعیین اینکه یک عبارت مورد جستجو کاربر چه معنایی میدهد و چگونه کلمات به یکدیگر مربوط هستند، نیاز پیدا کرد.
گوگل با انجام این تحلیل، میتواند با نیت کاربر همگام شود. در این راستا، آنها یک سیستم از فرآیندها را توسعه دادند تا روابط بین موجودیتها را مشخص کنند. برای درک عبارت های مورد جستجو کاربر، یکسری نتایج جستجو استاندارد برگردانده می شود. با این حال، ۱۵ درصد از درخواستهای گوگل جدید بوده و قبلا هرگز توسط کاربری جستجو نشده است. بنابراین گوگل به یک روش برای مقابله با کلمات کلیدی کاربر که مفهوم مشخصی ندارد، نیاز داشت.
پدید آمدن رنک برین
رنک برین یک الگوریتم یادگیری ماشین است که سعی میکند منظور کاربر را از جستجو درک کند. گوگل از این الگوریتم انطباق ماهیت و روابط شناختهشده, برای استنباط معنا و نیت کلماتی که کاربر برای جستجو وارد می کند و قابل درک نیستند، استفاده میکند.
رنک برین در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای مشخص کردن قصد بین کلمات و موضوعات ناشناخته است. بنابراین رنک برین یک عامل رتبهبندی است، اما به طور صددرصدی در تعیین اولویت های نتایج جستجو تاثیر ندارد.
نکته: بهینه سازی سایت از جهت الگوریتم رنک برین منطقی است، اما در اکثر موارد اینگونه نیست. عبارات مورد جستجوی کاربر یک نتیجه زنده و پویا هستند که بهترین حدس گوگل را برای قصد کاربر تعین می کند. بهتر است که سایت را به درستی بهینه کنید، تا تلاش برای بهینه سازی مخصوص رنک برین به نتیجه برسد.
در ضمن این مقاله را در روز تولد گوگل منتشر کرده ایم تا به بهانه آن به همه کسانیکه دغدغه سئو, این فرزند خلف گوگل را دارند,خسته نباشید گفته باشیم