در این مقاله به بررسی آموزش فروش آنلاین در بستر اینترنت می پردازیم. برای موفقیت در فروش آنلاین و کسب و کارهای اینترنتی مهمترین اصل بازاریابی اصولی، هدفمند و آنلاین است. برای شروع یک فروش آنلاین لازم است بستری در اینترنت در نظر بگیریم. مثلا فروش در شبکههای اجتماعی، فروش در وب سایت، فروش در place marketهایی مانند دیجی کالا و غیره را میتوان در نظر گرفت. در ادامه به بررسی آموزش فروش آنلاین در قالب این بسترها میپردازیم و مزایا و معایب هر کدام را بررسی مینماییم.
آموزش فروش آنلاین در بستر وب سایت
داشتن یک وب سایت برای فروش آنلاین برای کسب و کار حرفهای و تخصصی در اینترنت لازم و ضروری است. امروزه به کمک سیستم های مدیریت محتوای آماده مانند وردپرس (افزونه ووکامرس) به راحتی می توانید یک وب سایت فروشگاهی داشته باشید. حتی اگر آشنایی با زبان های برنامه نویسی نداشته باشید به راحتی می توانید با رابط کاربری وردپرس کار کنید.
شاید در ابتدای کار فرقی بین فروش در وب سایت یا در پیج اینستاگرامی حس نشود ولی در حقیقت تعامل با کاربر، نوع ارائه خدمات سفارشی شده و تبلیغات در یک وب سایت کاملا حرفه ای و هدفمند طراحی می شود ولی در اینستاگرام این قابلیت وجود ندارد. در ادامه به بررسی تفاوتهای این دو میپردازیم. با مقاله آموزش فروش آنلاین با ما همراه باشید.
آموزش فروش آنلاین در بازارهای اینترنتی place market ها
روش کار برای فروش در بازارهای اینترنتی بدین صورت است که فضایی به شما در سایتی مانند دیجی کالا تخصیص داده میشود و شما به کمک پنلی که دارید می توانید محصول خود را برای فروش ارائه نمایید. تمام امور جذب مشتری و تبلیغات توسط سایت اصلی مدیریت می شود. شما بابت فضایی که برای ارائه محصولات خود در سایت دریافت کرده اید هزینه پرداخت میکنید.
این روش معایبی دارد به عنوان نمونه تسویه حساب توسط سایت اصلی زمان بر است و آخر هر ماه انجام می شود. برای محصولات تک و تعداد محدود نمی توان از این بستر استفاده کرد. درصدی که سایت اصلی بابت فروش محصول دریافت می کند بین 5 تا 25 درصد است باید دید این مبلغ به صرفه است یا خیر؟ بیشتر مناسب عرضه کالای محصولات فروشگاه های فیزیکی است. اصلی ترین مزیت این روش فروش سریع و عرضه محصول به هزاران کاربر سایت اصلی است.
آموزش فروش آنلاین در شبکههای اجتماعی
بهترین مزیت شبکه های اجتماعی در فروش آنلاین تعامل زیاد با مشتری است. شما می توانید به کمک شبکه های اجتماعی نظرات کاربران و نوع محصول مورد پسند آنها را بررسی کنید و محصولات جدید خود را به آنها عرضه کنید. از معایب این روش عدم اعتماد کاربر است. در این روش فروش امکان پرداخت آنلاین وجود ندارد.
مشتری هدف
نباید با این تفکر که همه مردم خریدار محصول ما هستند وارد فروش آنلاین شوید. بلکه باید بر اساس نوع محصول خود مشتری هدف را دقیقا شناسایی کنید و روی آنها سرمایهگذاری فکری کنید. داشتن اطلاعات دقیق از مشتری هدف مثل سن، مکان زندگی، سبک زندگی به فروش بهتر کمک میکند.
روشهای جذب مشتری
برای فروش آنلاین نیاز به مشتری داریم. برای جذب مشتری باید تبلیغات انجام بدهیم و محصول خود را به مردم عرضه کنیم. روش های تبلیغات مختلفی وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی میکنیم. با ادامه مقاله آموزش فروش آنلاین با ما همراه باشید.
-
جذب مشتری با استفاده از سرویس تبلیغاتی گوگل
می توان با پرداخت هزینه به گوگل سایت را در جستجوهای اول گوگل قرار داد و با این روش مشتری جذب کرد. مثلا وقتی عبارات فروش بلیت هواپیما را در گوگل سرچ کنید اولین نتیجه سایت فلایتیو است. در کنار آدرس سایت عبارت Ad درج شده است.
این عبارت نماد تبلیغی بودن این آدرس است. یعنی سایت فلایتیو با پرداخت هزینه به گوگل بابت هر کلیک یک تبلیغ درج کرده است تا مشتریان در اولین سرچ به این سایت هدایت شوند. اغلب کاربران در نتیجه سرچ گوگل تنها به موارد ۱ تا ۳ مراجعه میکنند. در نتیجه تبلیغ در گوگل روشی هدفمند و کم هزینه است.
-
جذب مشتری با استفاده از پیامک های تبلیغاتی
اغلب ما پیام های تبلیغاتی دریافتی را نخوانده پاک می کنیم چون حاوی تبلیغاتی است که برای ما ارزشی ندارد و دائم نیز ارسال میشود. اما کسب و کارهایی مانند اسنپ، تپسی و غیره در پیامک های خود برای مشتری ارزش آفرینی ایجاد کرده اند. مثلاً در پیامک ها برای یک هفته کد تخفیف مشتری برای ثبت سفارش تاکسی ارائه میکنند و کاربر پیامک آنها را قطعا نخوانده رها نمی کند. پس استفاده درست از پیامک تبلیغاتی بسیار اثرگذار است زیرا همه تقریباً به گوشی دسترسی دارند. با ادامه مقاله آموزش فروش آنلاین با ما همراه باشید.
-
جذب مشتری به کمک شبکههای اجتماعی
ما باید برای درج تبلیغات در شبکه های اجتماعی مانند توییتر(twitter)، اینستاگرام(instagram)، لینکدین(linkedin) هدفمند عمل کنیم. نوع کسب و کار ما باید با شبکه اجتماعی که برای تبلیغات انتخاب می کنیم همخوانی داشته باشد. مثلاً تبلیغ کرم در لینکدین که یک شبکه اجتماعی مخصوص متخصصین است کار اشتباهی محسوب می شود. تحقیقات اخیر نشان داده است تبلیغات در اینستاگرام برای فروش آنلاین بسیار خوب عمل می کند و شبکه ای پرطرفدار است.
-
جذب مشتری به کمک ایمیل مارکتینگ
باید از این روش تبلیغاتی نیز درست، به جا و به اندازه استفاده کرد. نباید ایمیل فقط جنبه تبلیغاتی داشته باشد که کاربر نخوانده آن را رها کند بلکه میتواند حاوی تخفیف، نظرسنجی، یادآوری و غیره باشد.
-
جذب مشتری به کمک بالابردن سئوی سایت
شما می توانید با درج محتوای خوب و سئو شده ترافیک سایت خود را بالا ببرید و علاوه بر جذب مشتری در امتیاز دهی گوگل نیز رتبه خوبی دریافت می کنید. با این کار در اولین نتایج گوگل سایت نمایش داده می شود و فروش آن آن بالا میرود.
نکات مهم در آموزش فروش آنلاین
- برای سایت خود اعتماد سازی کنید. شما میتوانید با درج نماد اعتماد الکترونیکی در سایت خود به مشتری اطمینان بدهید که مجوز فروش معتبری دارید. اطلاعاتی مانند نام برند، آدرس و شماره تماس با کلیک روی علامت نماد اعتماد الکترونیکی به مشتری نمایش داده می شود.
- حتماً از درگاههای پرداخت معتبر استفاده کنید تا مشتری راحتتر خرید کند .
- سایت خود را در سایت رسانههای دیجیتال ثبت کنید و نشان ملی رسانههای دیجیتال دریافت کنید. با ثبت این نشان در سایت کاربر را حتی اطمینان می کند.
ارزیابی فروش
درصد موفقیت در فروش آنلاین خود را چک کنید. به کمک ابزارهایی که گوگل رایگان ارائه کرده است مانند گوگل آنالیتیکس و تگ منیجر به راحتی می توانید موفقیت خود را در فروش تجزیه و تحلیل کنید. اطلاعاتی که این ابزارها ارائه میکنند مانند نرخ بازدید، نرخ تبدیل، نرخ کلیک می تواند موفقیت سایت را رصد کند. با ادامه مقاله آموزش فروش آنلاین با ما همراه باشید.
جمع بندی
با گذر جوامع از سنتی به مدرنیته بازارهای سنتی نیز دستخوش تغییراتی شدند و امروزه فروش آنلاین محصول به یک روش متداول تبدیل شده است. برای فروش در فضای اینترنت نیاز به مکان درج محصول و مشتری برای خرید کالا داریم .سه مکان مناسب برای درج کالا وب سایت شخصی، place marketها، شبکه های اجتماعی هستند که هر کدام مزایا و معایبی دارد.
داشتن وب سایت شخصی از سایر روش ها ارجحیت بیشتری دارد. برای جذب مشتری نیز روش های مختلفی شامل تبلیغات در گوگل، پیامک تبلیغاتی، ایمیل مارکتینگ، بالا بردن رتبه سایت در گوگل را بررسی کردیم. هدفمندترین و اصولی ترین روش جذب مشتری بالا بردن سئو سایت است. امیدوارم مقاله آموزش فروش آنلاین مفید واقع شده باشد.