طراحی سایت، responsive ، طراحی سایت ریسپانسیو، طراحی responsive
سلسله مراتب ساده و بدون نقص که تنها در سایت های رسپانسیو یافت میشود چیزی است که ربات های گوگل و دیگر موتورهای جستجو به آن اهمیت و اولویت میدهند. به عبارت دیگر طراحی سایت رسپانسیو متشکل از یک URL و کد واحد برای لپ تاپ، موبایل، تبلت و desktop میباشد و باعث افزایش سرعت crawl و رتبه بهتر صفحات میشود. باور داشته باشید یا نه، سئو بیشتر مربوط به تجربه کاربر از سایت شما میباشد و طراحی سایت رسپانسیو یکی از جنبه هایی است که تأثیر مستقیم بر روی تجربه کاربر از سایت دارد و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. پس وقت آن فرا رسیده است که برای داشتن سئو بهتر به سمت طراحی سایت های رسپانسیو برویم.
به غیر از نرمال سازی ظاهر وب سایت برای نمایش در دستگاه های مختلف، طراحی رسپانسیو فاکتورهایی مانند سایز صفحه نمایش، وضوح پیکسل، کد بهینه سازی شده، کلیک کردن در مقابل لمس کردن و بسیاری عناصر دیگر را نیز مد نظر قرار میدهد.
در این مقاله راجع به نحوه تأثیرگذاری طراحی رسپانسیو (responsive) بر روی سئو سایت بحث خواهیم کرد.
طراحی سایت رسپانسیو از روش های ذیل باعث بهبود سئو سایت میشود :
• گوگل عاشق رسپانسیو و واکنش گرا بودن است!
• افزایش تعامل بیننده
• لینک سازی بهتر
• کاهش بانس ریت (bounce rate)
• رنکینگ بهتر در جستجو از طریق موبایل
• خودداری از دوگانگی و تکرار محتوا در وب
• صفحات با سرعت لود بالاتر
حال بیایید نگاه دقیق تری به هر یک از گزینه ها بیندازیم :
به غیر از نرمال سازی ظاهر وب سایت برای نمایش در دستگاه های مختلف، طراحی رسپانسیو فاکتورهایی مانند سایز صفحه نمایش، وضوح پیکسل، کد بهینه سازی شده، کلیک کردن در مقابل لمس کردن و بسیاری عناصر دیگر را نیز مد نظر قرار میدهد.
در این مقاله راجع به نحوه تأثیرگذاری طراحی رسپانسیو (responsive) بر روی سئو سایت بحث خواهیم کرد.
طراحی سایت رسپانسیو از روش های ذیل باعث بهبود سئو سایت میشود :
• گوگل عاشق رسپانسیو و واکنش گرا بودن است!
• افزایش تعامل بیننده
• لینک سازی بهتر
• کاهش بانس ریت (bounce rate)
• رنکینگ بهتر در جستجو از طریق موبایل
• خودداری از دوگانگی و تکرار محتوا در وب
• صفحات با سرعت لود بالاتر
حال بیایید نگاه دقیق تری به هر یک از گزینه ها بیندازیم :
1. گوگل عاشق رسپانسیو و واکنش گرا بودن است
گوگل در حال حاضر طراحی رسپانسیو را پیشنهاد میکند چون هم برای استفاده در موبایل و هم دستگاه های دیگر مناسب میباشد. عدم انجام این کار ممکن است باعث خارج شدن وب سایت از نتایج موتورهای جستجو و رتبه پایین صفحات شود.
زمانی که غول اینترنتی ای مانند گوگل که پادشاه بدون تاج موتورهای جستجو میباشد به اهمیت این مسئله اشاره میکند بنابراین وب سایت ها باید آن را رعایت کنند. در طولانی مدت این مسئله به نفع خود وب سایت ها خواهد بود زیرا در رتبه بهتری قرار میگیرند.
زمانی که غول اینترنتی ای مانند گوگل که پادشاه بدون تاج موتورهای جستجو میباشد به اهمیت این مسئله اشاره میکند بنابراین وب سایت ها باید آن را رعایت کنند. در طولانی مدت این مسئله به نفع خود وب سایت ها خواهد بود زیرا در رتبه بهتری قرار میگیرند.
2. افزایش تعامل بیننده
زمانی که وب سایت در دستگاه های مختلف به درستی نمایش داده شود، کاربران تجربه ای خوب و بدون نقص خواهند داشت. با استفاده از طراحی سایت رسپانسیو (RWD) بازدیدکنندگان به راحتی میتوانند در سایت شما جا به جا شوند.
در طراحی رسپانسیو دیگر نیازی به اسکرول یا resize کردن نیست.
3. لینک سازی بهتر
زمانی که دو نسخه جداگانه از یک وب سایت برای موبایل و desktop وجود دارد بنابراین دو URL مختلف هم وجود خواهد داشت. لینکی که به نسخه desktop وب سایت شما اشاره میکند دیگر به نسخه موبایل نمی رود. بنابراین رتبه صفحات بسیار تحت تأثیر قرار میگیرد زیرا مجبورید برای هر دو نسخه لینک های جداگانه ایجاد نمایید.
زمانی که سایت رسپانسیو است تنها یک URL برای هر دو حالت موبایل و desktop وجود دارد.
هر لینکی که به نسخه desktop وب سایت اشاره کند به طور اتوماتیک به نسخه موبایل نیز اشاره خواهد کرد.
زمانی که سایت رسپانسیو است تنها یک URL برای هر دو حالت موبایل و desktop وجود دارد.
هر لینکی که به نسخه desktop وب سایت اشاره کند به طور اتوماتیک به نسخه موبایل نیز اشاره خواهد کرد.
4. کاهش نرخ پرش (bounce rate)
زمانی که یک سایت غیر رسپانسیو در موبایل باز میشود سایت به طور کامل در صفحه نمایش داده نمی شود. کاربران باید برای رسیدن به لینک های مورد نظر خود در همه جهات سایت را اسکرول کنند. این مسئله باعث خسته شدن کاربر و ترک کردن سایت میشود و در نتیجه نرخ پرش افزایش می یابد. نرخ پرش بالا نشانه ناراضی بودن کاربران از یک وب سایت میباشد و باعث کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو میشود.
در مقابل، یک سایت رسپانسیو کاربر را به خود جلب میکند و کاربر زمان بیشتری در اینگونه سایت ها می ماند زیرا تمام عناصر طراحی مقیاس پذیر هستند و سایت راهبری مناسبی دارد. این ویژگی باعث افزایش اعتبار وب سایت و در نتیجه رتبه بهتر آن در موتورهای جستجو میشود.
در مقابل، یک سایت رسپانسیو کاربر را به خود جلب میکند و کاربر زمان بیشتری در اینگونه سایت ها می ماند زیرا تمام عناصر طراحی مقیاس پذیر هستند و سایت راهبری مناسبی دارد. این ویژگی باعث افزایش اعتبار وب سایت و در نتیجه رتبه بهتر آن در موتورهای جستجو میشود.
5. رنکینگ بهتر در جستجو از طریق موبایل
جستجو در موبایل به همان روش جستجو در وب عمل میکند ولی با این تفاوت که برای گوشی های موبایل بهینه سازی شده است. در زمان به روز رسانی الگوریتم جستجوی موبایل، گوگل اعلام کرد که رسپانسیو بودن سایت ها بر روی رنکینگ در جستجوی موبایل تأثیر دارد. از سال 2015 گوگل تصمیم گرفت که بهینه سازی موبایل را به عنوان یک شاخص برای رتبه بندی وب سایت ها در نظر بگیرد. میزان جستجو از طریق موبایل در حال حاضر دو برابر میزان جستجو از طریق desktop میباشد زیرا کاربران موبایل روز به روز در حال افزایش هستند. افراد جستجو از طریق موبایل را راحتتر از desktop میدانند و به همین دلیل داشتن یک تجربه کاربری خوب در موبایل باعث برگشت کاربر به وب سایت و رتبه بندی بهتر آن در جستجوهای موبایل میشود.
6. خودداری از دوگانگی و تکرار محتوا در وب
اگر دو وب سایت جداگانه برای نسخه موبایل و desktop دارید به این معنی است که محتوای شما دوبار در اینترنت تکرار میشود. الگوریتم پاندا در گوگل برای محتوای تکراری جریمه در نظر میگیرد بنابراین طراحی رسپانسیو به رفع این مشکل کمک میکند.
7. صفحات با سرعت لود بالاتر
سرعت متوسط لود وب سایت در موبایل 7 ثانیه میباشد. زمانی که دو نسخه از یک سایت وجود دارد، یک درخواست توسط مرورگر موبایل به سرور فرستاده میشود و عملیاتی انجام میشود که نتیجه آن نمایش نسخه موبایل میباشد. ولی در سایت های رسپانسیو نیازی به این عملیات نیست بنابراین سرعت پاسخگویی بسیار بالا میرود. وب سایت هایی که زمان لود شدن صفحاتشان کمتر است از جانب گوگل بیشتر ترجیح داده میشوند.