مقالات آموزشی

بررسی اطلاعاتی درباره کارشناس محتوا

مفید بود؟

در این مقاله قصد داریم درباره کارشناس محتوا صحبت کنیم. بدین منظور باید بدانیم کارشناس محتوا چه کاری انجام می‌دهد؟ تولید محتوا چیست؟ محتوا نویسی چه فایده‌ای دارد و یا اینکه با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ برای دانستن این اطلاعات، با ما همراه باشید.

همانطور که از نام این مقاله پیداست، در این مقاله می‌خواهیم از شغل و عنوانی به نام کارشناس محتوا یا دقیق‌تر، کارشناس تولید محتوا صحبت کنیم. کارشناس تولید محتوا که در این مقاله کارشناس محتوا نامیده می‌شود، فردی است که با استفاده از ابزاری به اسم اینترنت و منابع اطلاعاتی مختلف به جمع آوری، دسته بندی، تدوین و تالیف اطلاعات مختلف در زمینه خاصی می‌پردازد و در آن زمینه به تولید محتوا می‌پردازد. برای این کار، کارشناس تولید محتوا باید بداند راجع به چه موضوعی باید محتوا نویسی انجام دهد و چه هدفی پشت این کار نهفته است؟ اما به طور کلی، تولید محتوا به انتشار و تولید هر چیزی که قابل فهم و درک باشد، گفته می‌شود. به همین دلیل، تولید محتوا فقط به تهیه مطالب و محتوا به صورت متون گفته نمی‌شود، بلکه تولید محتوا در زمینه‌های تصویری و صوتی نیز قابل انجام است. بنابراین، برای تولید محتوا می‌توان از ابزار مختلفی مانند تصاویر، کلیپ‌ها، عکس‌ها، پادکست‌های صوتی، طرح‌های گرافیکی و … استفاده کرد.

تولید محتوا می‌تواند اهداف مختلفی داشته باشد. از جمله این اهداف می‌توان به اهداف متناسب با بازاریابی یعنی افزایش فروش و سود یک کسب و کار باشد و یا اینکه اهداف علمی، آموزشی و فرهنگی پشت آن باشد. برای مثال می‌توان گفت فردی که در سایت دیجی کالا برای فروش محصولات مختلف، به عنوان کارشناس محتوا فعالیت می‌کند و مطالبی را در زمینه فروش محصولات مختلف را تدوین و تالیف می‌کند، این کار را با چه هدفی انجام می‌دهد؟ بله، هدف این کار قطعا فروش محصولات و افزایش فروش و سودرسانی به کسب و کار مربوطه است. حال فرد دیگری را تصور کنید برای توضیح بیشتر و بهتر مطالب درسی به تدوین و تالیف جزوه‌ و یا مقاله‌ای جداگانه در این زمینه می‌پردازد، قطعا هدف اصلی این کار، افزایش بار علمی دانش آموزان است! بنابراین، تولید محتوا بر اساس اهداف مختلفی می‌تواند انجام شود.

 

 

تاریخچه کار کارشناس محتوا به چه زمانی برمی‌گردد؟

اگر بخواهیم به اولین تولید محتوا و اولین کارشناس محتوا که کار تولید محتوا را انجام داد، دقیقا باید به انسان‌های اولیه و یا سرخ پوست‌ها اشاره کنیم. بله، درست شنیدید! تولید محتوا قدمتی به اندازه طول عمر بشر دارد. بله، انسان‌های نخستین برای اینکه بتوانند با همدیگر ارتباط برقرار کنند به کشیدن شکل بر روی دیوار غارها اکتفا می‌کردند و در واقع نقش کارشناس محتوا را ایفا می‌کردند. در واقع این گروه از انسان‌ها بی‌خبر از اینکه مشغول چه کاری هستنند، به تولید محتوای تصویری مشغول بودند . البته با توضیحاتی که در این مقاله برای تولید محتوا داشتیم، قطعا شما هم متوجه شدید که این سبک از تولید محتوا در دسته‌بندی مد نظر ما قرار نمی‌گیرد. زیرا هدفی که محتوا به منظور آن تولید می‌شود، باید در زیر گروه یکی از اهدافی که ما برشمردیم، قرار بگیرد. اما به هر حال سابقه اولین تولید محتوا به آن زمان برمی‌گردد. اما تاریخچه تولید محتوایی که هدف آن در راستای اهداف بازاریابی باشد،

تولید محتوا سئو شده

به زمانی برمی‌گردد که مدیر شرکت مشهوری در زمینه تولید و فروش ماشین آلات و ادوات کشاورزی به فکر راه‌اندازی مجله‌ای افتاد که در آن از مشکلات کشاورزان و دغدغه‌های آن‌ها صحبت می‌کرد. در واقع این اقدام از اینجا نشات می‌گرفت که زمانی که برای شرکت خود در حال تلاش بود که فروش بیشتری داشته باشد، متوجه شد هر چه بیشتر در این زمینه تلاش می‌کند، کمتر نتیجه می‌گیرد. به همین دلیل به دنبال راهی برای افزایش درآمد شرکت بود که پس از مدتی به این نتیجه رسید که بهتر است به مخاطبان خود که کشاورزان هستند، بیشتر نزدیک شود. نتیجه به راه‌اندازی مجله‌ای ختم شد که در آن از مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان صحبت می‌شد و از کل مجله تنها یک قسمت بسیار کوچک به تبلیغ محصولات شرکت اختصاص داشت. در واقع بیشتر از تبلیغ به معرفی ادوات و ماشین آلات کشاورزی مربوط بود. همچنین به نقش این ادوات در حل شدن مشکلات کشاورزان پرداخته می‌شد. بنابراین، سابقه تولید محتوا به این زمان برمی‌گردد.

 

 

 

اصول کاری کارشناس محتوا چیست؟

پس از ارائه مقدمه‌ای در زمینه تولید محتوا و کاری که کارشناس محتوا انجام می‌دهد، در این قسمت به بررسی اصول کاری کارشناس محتوا خواهیم پرداخت. کارشناس محتوا به دو پیش شرط اصلی نیاز دارد که عبارت است از:

  • موضوع تولید محتوا
  • هدف تولید محتوا

پس از مشخص شدن این دو پیش شرط اصلی و اساسی در تولید محتوا، کار اصلی کارشناس تولید محتوا شروع می‌شود که دربرگیرنده موارد زیر است:

  1. رعایت اصول سئو یا بهینه سازی مطالب موتورهای جستجو: این کار یعنی تولید محتوا در صورتی مفید و موثر واقع خواهد شد و به اهداف مورد نظر منجر خواهد شد که اول از همه اصول سئو در آن رعایت شده باشد. این اصول مربوط به استفاده از کلمه کلیدی، استفاده از تصاویر مناسب و باکیفیت در مقاله و موارد دیگری است که کارشناس محتوا، حتما باید آن را رعایت کند. در نتیجه این کار، هنگامی که کاربر به جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر می‌پردازد، نتایج حاصل از جستجو که در رتبه اول تا سوم گوگل و یا در صفحه اول گوگل نمایان می‌شود، دارای اجرای اصول سئوی بهتر و مناسب‌تری بوده است. این کار از آن جهت اهمیت دارد که معمولا کاربران هنگامی که به جستجوی مطلبی می‌پردازند، معمولا به بررسی مطالب لینک‌های اول تا سوم می‌پردزاند و یا در نهایت تا انتهای صفحه اول را بررسی خواهند کرد و معمولا سراغ لینک‌های بعدی و صفحات بعدی نخواهند رفت و اگر مطلب شما از این لحاظ ضعیف باشد، در صفحات آخر نمایان می‌شود و در نتیجه مخاطب یا کاربر اصلا به آن سر نخواهد زد.
  2. رعایت یک ساختار مشخص در تولید محتوا: برای تولید محتوای موثر بهتر است که کارشناس محتوا از یک ساختار مشخص استفاده کند. بدین صورت که سعی کند در محتوای خود حتما از خلاصه محتوا، مقدمه، بدنه اصلی متن، جمع بندی و نتیجه گیری استفاده کند. البته لازم به استفاده از پارگراف‌هایی دقیقا با این عناوین نیست اما متن یا محتوا باید به گونه‌ای سامان دهی شد باشد که بتوان قسمت‌های ذکر شده را از آن استخراج کرد. همچنین بهتر است محتوا دارای انسجام کلی باشد و دچار پرش مطالب یا پراکنده گویی نباشد.
  3. استفاده از ابزار مناسب در تولید محتوا: برای این کار، کارشناس محتوا باید با توجه به نوع محتوایی که قصد تولید آن را دارد، از ابزار متناسب با آن استفاده کند. برای مثال، در تولید محتوای متنی، استفاده از یک متن منسجم و مناسب همراه با تصاویر مرتبط و با کیفیت از ابزار کار هستند. در تولید محتوای صوتی، استفاده از پادکست‌های صوتی و در تولید محتوای تصویری استفاده از کلیپ‌ها و یا بنرهای مختلف از ابزار کار به شمار می‌آیند.
  4. استفاده از منابع اطلاعاتی درست: یک کارشناس محتوا برای تولید محتوا نیاز به منابع اطلاعاتی صحیح و البته موثق دارد. قطعا در حال حاضر، اینترنت به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع اطلاعاتی برای تولید محتوا به شمار می‌آید. اما آیا تمام اطلاعاتی که در بستر اینترنت قرار درد، صحیح و موثق است؟ از آنجایی که جواب این سوال منفی است، بهتر است یک کارشناس تولید محتوا قبل از استفاده کردن از هر منبعی در محتوای خود، از موثق بودن و صحیح بودن آن اطمینان حاصل پیدا کند.

جایگاه کارشناس محتوا در دنیای امروز چیست؟

در گذشته شغلی با عنوان کارشناس تولید محتوا و یا کارشناس محتوا وجود نداشت. در واقع برای این کار یعنی تولید محتوا در هر زمینه‌ای، عنوانی جداگانه در نظر گرفته نمی‌شد و اصلا به این کار و اهمیت آن توجهی نمی‌شد. اگر هم این کار به صورت غیر مستقیم در هر شرکتی انجام می‌شده است، وظیفه آن بر عهده فردی جدا نبوده است. اما امروزه نه تنها به اهمیت این کار بلکه به آن به عنوان شغلی جداگانه نگاه شده است. امروزه در بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌ها که سعی می‌کنند شرح وظایف خود را براساس اصول رفتار سازمانی تنظیم و تدوین کنند، کارشناس محتوا به عنوان یک شغل مهم و البته نسبتا نوظهور در کشور ما مطرح شده است.

هزینه تولید محتوا

حتی به این شغل آن طور که باید و شاید در جهان نیز پرداخته نشده است اما با پیشرفت استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، جای خالی تولید محتوا و کارشناس محتوا نیز به شدت احساس می‌شد. همچنین شرکت‌های بسیاری هستند که در زمینه تولید محتوا و طراحی سایت فعال هستند و از کارشناسان تولید محتوا در این زمینه کمک می‌گیرند. انواع این شرکت‌ها مانند رایا مارکتینگ با کمک تعداد زیادی از کارشناسان تولید محتوا، نویسندگان، طراحان گرافیکی، گوینده پادکست‌های صوتی به تولید محتوا و سایر فعالیت‌ها در زمینه طراحی پیام‌های تبلیغاتی مشغول هستند. اسامی این شرکت‌ها با یک جستجوی ساده در اینترنت قابل جستجو است. با ورود به سایت این شرکت‌ها، از هزینه و تعرفه‌های تولید محتوا در زمینه‌های مختلف صوتی، تصویری و متنی اطلاع کامل پیدا کنید و با مشاهده انواع نمونه کارها در زمینه‌های مختلف، سفارش تولید محتوا بدهید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *