شناسایی وب سایت شما توسط موتورهای جستجو، نقش بسیار کلیدی را در موفقیت و ارتقای رتبه بندی آن، ایفا می کند. این مهم با استفاده از تکنیک های مختلف سئو امکان پذیر است. یکی از روش هایی که این روزها و به ویژه با تقویت موتورهای جستجو و ورود آنها به زندگی افراد در قالب Siri و Google assistant اهمیت پیدا کرده است، بهره مندی از داده های ساخت یافته است.
یکی از روش های اجرای این تکنیک استفاده از کدهای json-ld می باشد. این مقاله به توضیح اهمیت داده های ساخت یافته و کدهای json-ld اختصاص دارد.
چرا کدهای json-ld به ارتقای وب سایت شما کمک می کنند؟
داده های ساخت یافته
تصور کنید پرداخت های ماهانه یک مغازه در جدولی تمیز، دارای ستون های مربوط به نام پرداخت کننده، مبلغ پرداخت شده و تاریخ پرداخت، ثبت شده باشد. پیدا کردن یک تراکنش خاص در این جدول کار بسیار آسانی است و احتمالا چند دقیقه بیشتر زمان نخواهد برد.
بخش های مختلف وب سایت
داده های ساخت یافته در واقع قالب های منظم، از پیش تعیین شده و قابل پیش بینی هستند که درست مانند جدول یاد شده، محتوای وب سایت یا صفحه شما را در یک چارچوب مشخص، ذخیره می کنند. با استفاده از این قالب ها، موتورهای جستجو خیلی راحت تر می توانند به بخش های مختلف وب سایت شما دسترسی داشته باشند و محتوای مورد نیاز را پیدا کنند. این کار زمان جستجو را کاهش می دهد و در عین حال دقت آن را بالا می برد.
متخصصان سئو
شاید جالب باشد بدانید که در حال حاضر چیزی کمتر از 5 درصد از وب سایت های موجود در فضای وب، از داده های ساخت یافته برای طراحی و نظم بخشیدن به وب سایت یا صفحه خود استفاده می کنند. این امر با توجه به رویکرد های مدرن موتورهای جستجوی بزرگی همچون گوگل، در آینده نه چندان دور دستخوش تغییرات خواهد شد. به همین دلیل است که بسیاری از توسعه دهندگان وب و متخصصان سئو در صدد هستند تا وب سایت های خود را بر اساس تکنیک ها و ارزش های داده های ساخت یافته بازطراحی کنند.
نشانه گذاری اطلاعات و کدهای json-ld
شما می توانید با استفاده از نشانه گذاری اطلاعات (که تحت عنوان Schema شناخته می شود) بخش های مختلف وب سایت و محتوای خود را نشانه گذاری کنید. به عنوان مثال، شما می توانید در خصوص محتوا، هدف وب سایت، مخاطبان احتمالی، موضوع اصلی محتوا و نوع خدمات ارائه شده، وب سایت خود را نشانه گذاری کنید.
کلمات کلیدی
این نشانه ها به موتورهای جستجو کمک می کنند تا مخاطبان شما را با دقت بهتری، در صفحه هدایت کنند. با کمک اسکیما ها، دسترسی کاربران به اطلاعات مفید و مورد نیاز سریعتر صورت می گرد و دقت این تکنیک نیز به مراتب بالاتر از تکنیک های مربوط به کلمات کلیدی می باشد.
پیاده سازی اسکیما ها
برای پیاده سازی اسکیما ها، روش های مختلفی وجود دارد اما بهترین و استاندارد ترین شیوه پیاده سازی شاخص گذاری، استفاده از کدهای json-ld می باشد. JavaScript Object Notation for Linked Data که به اختصار کدهای json-ld نامیده می شوند، در واقع آرایه های چند بعدی هستند که به نشانه گذاری بخش های مختلف وب سایت کمک می کنند. با کمک این آرایه ها، شما می توانید بخش های مختلف وب سایت خود را با داده های ساخت یافته کلی مرتبط کنید.
کدهای json-ld
مزیت این روش نشانه گذاری اطلاعات در این است که، بر خلاف سایر روش های موجود، شما مجبور نخواهید بود تغییراتی را در HTML وب سایت خود ایجاد کنید. به عبارت دیگر، در صورت استفاده از کدهای json-ld، HTML وب سایت شما ثابت باقی می ماند و تنها به ازای هر محتوای اضافه شده به وب سایت، یک تگ از کدهای json-ld را به بخش Head و در کنار سایر متادیتاها و یا در بخش Body اضافه می کنید. کدهای json-ld به راحتی با تمپلیت وب سایت شما سازگار می شوند. در تصویر زیر، نمونه ای استاندارد از کدهای json-ld به نمایش گذاشته شده است.
استفاده از کدهای json-ld و مزیت های آن در سئو
اکثر وب سایت های موجود در فضای وب، از کلمات کلیدی برای هدایت موتورهای جستجو استفاده می کنند. این روش، که تحت عنوان وب مبتنی بر کلمات کلیدی شناخته می شود، موفقیت های زیادی را به همراه داشته است. این در حالی است که نسل جدید موتورهای جستجو این روزها بر روی ساخت گراف های دانش سرمایه گذاری کرده اند.
پیشرفت در موتور جستجوی گوگل
گراف دانش که گوگل در سال 2012 به دنیا معرفی کرده است، در واقع یک پایگاه داده است که کلمات کلیدی پر جستجو در موتور گوگل را با هدف کاربران از جستجوی این عبارات و کلمات مرتبط می کند.
هدف نهایی گوگل از خلق چنین ساختاری، پیش بینی رفتار کاربران در فضای مجازی و در نتیجه، طبقه بندی اطلاعات و ارائه بهترین نتایج جستجو است. بخش اعظم ساخت گراف دانش، به داده های ساخت یافته وب سایت ها باز می گردد. به عنوان مثال، اگر شما نام Facebook را در گوگل سرچ کنید، در سمت راست تصویر اطلاعات طبقه بندی شده ای را در خصوص این برند مشاهده می کنید. این پیشرفت در موتور جستجوی گوگل، بر پایه داده های ساخت یافته صفحه Facebook است.
چرا کدهای json-ld به ارتقای وب سایت شما کمک می کنند؟
کدهای json-ld می توانند بخش های مختلف محتوای شما را به داده های ساخت یافته اصلی متصل کنند. کدهای json-ld روش ایده آل موتور جستجوی گوگل برای استفاده از داده های ساخت یافته هستند و این بدان معناست، وب سایت هایی که از این روش برای نشانه گذاری بخش های مختلف وب سایت خود استفاده کرده اند، شانس بیشتری برای دیده شدن خواهند داشت.
صفحات بیشتر
استفاده از کدهای json-ld بسیار آسان و در عین حال، نتایج آن برای بهبود کسب و کار شما، غیر قابل انکار می باشد. با طبقه بندی محتوای وب سایت خود، شما از رویکرد “وب مبتنی بر اشیا” استفاده خواهید کرد و با توجه به سرمایه گذاری های کلان موتور جستجوی گوگل و سایر پلتفرم های مشابه، این پیش بینی وجود دارد که در آینده نه چندان دور، صفحات بیشتری از مزایای این شیوه بهره مند شوند.
Google assistant
نکته ای که نباید فراموش کنیم این است که به زودی نسل جدیدی از موتورهای جستجو به زندگی ما وارد می شوند. Siri و Google assistant که این روزها در خانه ها و ماشین های هوشمند مورد استفاده هستند، تنها نمونه های اولیه این موتورهای جستجو می باشند. بنابراین، اگر رویای معامله و گرداندن کسب و کار در دنیای دیجیتال آینده را دارید، بهتر است امروز کدهای json-ld را جدی بگیرید.