مقالات آموزشی

بررسی ۱۱ عادت سازندگان محتوا که زمان و هزینه استفاده از روش‌های خلاقانه را بهینه می‌کنند

مفید بود؟

بزرگ‌ترین سازندگان محتوا و نویسندگان محتوا می‌دانند که باید هزینه استفاده از روش‌های خلاقانه را که با ترکیبات خلاقانه (creative units) یا CU اندازه‌ گیری می‌شود، بهینه کنند. خط‌کش‌های چوبی قدیمی را که در مدارس ابتدایی استفاده می‌شد، تجسم کنید. تصور کنید مانند این خط‏کش دارای 100 ترکیب خلاقانه هستید. هنگامی‌که شما  حدود ترکیب خلاقانه 100 دارید، انرژی خلاقانه شما در اوج است و می‏توانید محتوای باکیفیت بالا را در زمان کمتری ایجاد ‌کنید.

اگر دارای حدود صفر CU هستید، انرژی خلاقانه شما تحلیل می‏رود. در این مرحله، نوشتن محتوا کار درستی نیست و زیرا باید زمان بسیار بیشتری را برای آماده سازی آن صرف کنید. اگر نویسنده محتوا در سطح متوسط است می‌تواند محتوای خود را با حدود 50 CU به پایان برساند. چنین افرادی فقط از پس، انجام ‌کار بر می آیند و هیچ کاری در مورد رتبه بندی صفحات و طبقه بندی مطالب یک کسب و کار انجام نمی‌دهند. اگر انرژی خلاقانه زیر 50 باشد محتوای ایجاد شده برتی وب‌سایت یا کسب و کار کارایی ندارد.

حالت ایده آل برای ایجاد محتوای خلاقانه این است که CU های خود را بسیار بالاتر از 50 و تا حد امکان نزدیک به 100 نگه دارید؛ و هرچه بیشتر در این محدوده باشید، محتوای کیفیت‌تری را خلق خواهید کرد، در زمان کمتری کار را به اتمام می‌رسانید و بازخورد خوبی نیز خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تولید محتوا و هزینه آن

چگونه سازندگان محتوا می‌توانند انرژی خلاقانه خود را در تمام طول روز حفظ کنند؟

شما به عنوان یکی از سازندگان محتوا باید عادات جدیدی را به طور روزانه در خود ایجاد کنید تا ترکیبات خلاقانه را دوباره در ذهن خود ایجاد کنید و عادت‌های مثبت را با عادت‌های منفی جایگزین نمایید زیرا با عادت‌های بد به سرعت حجم ترکیبات خلاقانه ذهن شما کاهش می‌ یابند.

موارد کوچکی مانند پاسخ به یک پست در رسانه های اجتماعی یا یک ایمیل ممکن است مضر به نظر نرسند، اما ترکیبات خلاقانه را در ذهن شما از بین می‌برند. به عنوان مثال درست قبل از شروع پروژه ای که به انرژی خلاقانه زیادی نیاز دارید، در فیسبوک هستید. شما قبل از این ایجاد محتوا، 100 ترکیب خلاقانه داشتید؛ اما اکنون 30 ترکیب را از دست داده اید و 70 ترکیب خلاقانه برای شما باقی مانده است. شما کار را به پایان خواهید رساند، اما به‌بهترین شکل ممکن نخواهد بود.

موارد دیگر شامل حواس پرتی از سوی همکاران، خیال پردازی، یا پاسخ به تماس‏های تلفنی ناشناس است که معمولاً از سوی بازاریابان بیمه عمر هستند، موجب کاهش ترکیبات خلاقانه می‌شود. دو راه برای بهینه سازی روش‌های خلاقانه وجود دارد تا بتوانید بهترین محتوا را در کمترین زمان ایجاد کنید یا کارهایی را انجام ‌دهید که به ترکیبات خلاقانه ایجاد شده در ذهن شما اجازه می‌دهند تا دوباره شکل بگیرند درنتیجه قدرت خلاقیت شما برمی‏گردد و یا با استفاده از یک سری تاکتیک‌های خاص در طول روز یا هفته به هیچ وجه ایده های خلاقانه خود را از دست نخواهید داد.

 

در ادامه این مقاله 11 عادت ارائه شده است که سازندگان محتوا برای حفظ قدرت خلاقیت خود در بالاترین سطح و ایجاد محتوای باکیفیت در کمترین زمان، استفاده می‌کنند.

این عادت‌ها برای دو گروه از سازندگان محتوا ارائه می‏شوند:

  • برای همه سازندگان محتوا از جمله افرادی که ویدئو یا محتوای تصویری می‏سازند
  • مخصوص نویسندگان محتوا

نویسندگان محتوا باید بیشترین میزان ترکیبات خلاقانه را برای کسب‌ و کارها، به ویژه SMB ها که بودجه آن‌ها محدود است، داشته باشند. به همین دلیل است که در این مقاله بخشی از عادت‌های خلاقیت را فقط به نویسنده اختصاص داده ایم.

1. عادت‌های مرتبط با سلامت جسمانی را در اولویت قرار دهید:

اگر بهترین احساس را ازلحاظ فیزیکی و جسمی ندارید، نمی‏توانید بهترین محتوا را بنویسید. با قرار گرفتن در محیط‌های دارای سر و صدا و دود قطعاً بسیاری از ترکیبات خلاقانه ذهن شما از بین خواهد.  اگر بهترین عملکرد را نداشته باشید، کسب و کار شما شکست خواهد خورد؛ و اگر ازنظر جسمی و روحی وضعیت مناسبی نداشته باشید، نمی‌توانید بهترین عملکرد را از خود نشان دهید.

تمرینات آمادگی جسمانی ساده را انجام دهید، غذای خوب بخورید ورزش کنید. انجام تمرینات تناسب اندام کمی چالش برانگیزتر است، به ویژه برای سازندگان محتوایی که باید حداکثر ترکیبات خلاقانه را برای موفقیت در ایجاد بهترین محتوا داشته باشند.آن دسته از سازندگان محتوایی که نیاز زیادی به تمرکز دارند، آمادگی ذهنی آنها به آمادگی جسمانی وابسته است؛ بنابراین داشتن ذهن خلاق بستگی به داشتن سلامت جسمانی است. البته برخی از بهترین سازندگان محتوا ازلحاظ جسمی وضعیت مناسبی ندارند؛ اما اگر از وضعیت جسمی مناسبی داشته باشید، همیشه از ایجاد محتوای باکیفیت لذت خواهید برد و می‌توانید سایر عادت‌ها را، راحت‌تر در خود پرورش دهید.

2. یک زمان و مکان خاص را برای تمرکز عمیق و جلوگیری از حواس پرتی نظر بگیرید:

هنگامی‌که، در اوج خلاقیت هستید، در نظر گرفتن یک زمان بدون ایجاد حواس پرتی را به یک عادت برای خود تبدیل کنید. این کار موجب به حداکثر رساندن و حفظ ترکیبات خلاقانه ذهن شما می‌شود و ذهن شما به طور عمیق روی موضوع خاصی متمرکز می‌شود.

برای جلوگیری از حواس پرتی، ایمیل‌ها، پیام‌های متنی، خبرهای رسانه های اجتماعی و غیره را بررسی نکنید. این کار را به یک عادت تبدیل کنید تا هم ازنظر کمیت و هم از همه مهم‌تر کیفیت، محتوای شما به حداکثر ممکن برسد.

اگر مانند بیشتر سازندگان محتوا از طریق تلفن خود با کامپیوتر کار می‌کنید، مطمئن شوید که همه نوتیفیکیشن‏ها برای کامپیوتر و سایر دستگاه‌های الکترونیکی خود خاموش کرده اید. فقط در یک صفحه یا پنجره مرورگر، کارهای خود را انجام دهید.

برای افزایش تمرکز، هر عاملی را که ممکن است باعث حواس پرتی شما شود باید خاموش کنید. همچنین، هنگامی‌که در حالت تمرکز عمیق هستید و می‌خواهید بدون حواس پرتی کار خود را انجام دهید، به همکاران و یا مدیران خود اطلاع دهید. ایمیل و رسانه های اجتماعی مطمئناً بزرگ‌ترین عاملان حذف ترکیبات خلاقانه ارزشمند از ذهن شما هستند، اما قطعاً حواس پرتی‌ها در محیط اداری مورد بعدی در بین تمام سازندگان محتوا است.

 

3. محدوده زمانی را برای ایده های خلاقانه خود را پیدا کنید و طبق عادت به آن بازگردید:

چه مدت زمانی را باید بدون حواس پرتی صرف یافتن ایده های خلاقانه خود کنید؟ این مدت زمان برای انواع سازندگان محتوا متفاوت است. برای برخی افراد، این زمان ممکن است از یک پروژه به پروژه دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر در مورد کسب و کار، پیشرفت افراد، نویسندگی یا موتورسیکلت می‌نویسید، می‌توانید حداکثر سه ساعت بدون خستگی در مورد این موضوعات محتوا ایجاد کنید.

اما اگر در حال ایجاد استراتژی‌های محتوا یا ویرایش وبلاگ برای مشتریان هستید، ممکن است حداکثر زمان برای داشتن بهترین عملکرد حدود 90 دقیقه باشد. این بدان معنا نیست که در طول هر روز فقط سه ساعت یا 90 دقیقه در اوج خلاقیت هستید. شما باید با انجام کار دیگری برای یک مدت زمان مشخص ترکیبات خلاقانه ذهن خود را مجدداً به حداکثر برسانید.

 

این کارها ممکن است 15 دقیقه پیاده روی در اطراف منزل شما، خواندن یک متن غیر دیجیتالی مثل کتاب یا مجله یا شستن ظروف باشند. کاری که در دوران استراحت خود انجام می‌دهید مهم نیست؛ آنچه مهم است این است که ذهن خود برای انجام کارهای خلاقانه آماده کنید و مدتی دور از فضای ساخت محتوا باشید. برای برخی از افراد، دستیابی به حداکثر ترکیبات خلاقانه دشوار است. معمولاً این افراد فقط انرژی اضافی را برای کار روی پروژه کسب می‌کنند.

اینکه هرچند وقت یک‌بار می‌توانید به حداکثر ترکیبات خلاقانه دست یابید، فقط به روش شما بستگی دارد. اگر بدون حواس پرتی احساس خوبی دارید و خلاقیت شما حفظ می‌شود، می‌توانید این کار را در تمام طول روز انجام دهید.  اگر نمی‏توانید، نگران نباشید؛ هر چه بیشتر خود را برای دستیابی به حداکثر خلاقیت در طول روز عادت دهید، زمان بیشتری را برای داشتن ذهن پر از ایده های خلاقانه در جهت اتمام پروژه های محتوایی خود خواهید داشت.

4. زمان را به طور هفتگی برای پروژه ها سازماندهی کنید:

بسته به نحوه مدیریت گردش کار خود، هر هفته یا هرروز زمان را به طور مداوم در تقویم خود تقسیم‌بندی کنید.  بازهم منتظر ایده های خلاقانه نباشید، هر روز یافتن ایده خلاقانه را برای کار خود شروع کنید تا این کار تبدیل به یک عادت شود. این کار به شما امکان می‌دهد کارهای بیشتر و باکیفیت‌تری را به طور مداوم ایجاد کنید.

5. سعی کنید خلاق‌ترین کارها را در اول وقت انجام دهید:

بعد از یک خواب عالی، ذهن شما آماده کارهای جدید است. در این زمان است که شما واقعاً می‌توانید از ایده های خلاقانه خود را استفاده کنید. در روزهای “اوج خلاقیت ” به خودتان بگوئید الان زمانی است که من نیاز به ویرایش و تهیه یک پیش نویس نهایی از یک محتوای مهم دارم. از بررسی ایمیل، رسانه های اجتماعی یا حتی پاسخگویی به تلفن خود تا زمانی که اجرای تمام کارهای خلاقانه شما کامل نشده است، خودداری کنید.

گاهی اوقات این کار تا ساعت 3 بعد از ظهر طول می‏کشد؛ حتی اگر برای شروع کار ساعت 6 صبح بیدار شده باشید.

با ایجاد عادات سالم‌تر، مانند برنامه دقیق خواب، رژیم غذایی و تغییرات در عادت‌های جسمی و زیستی، زمان‌های خاصی را برای ایجاد ایده های خلاقانه خود خواهید ساخت. تاکتیک دیگری که برترین سازندگان محتوا استفاده می‌کنند انجام کار بعد از چرت‌های کوتاه است. گاهی اوقات لازم است قبل از ایجاد محتوا، 15 تا 20 دقیقه چرت بزنید تا انرژی لازم را برای کارهای خلاقانه داشته باشید.

6. قبل از انجام پروژه به ذهن خود استراحت دهید:

این روش برای باز کردن ذهن است که بهترین سازندگان محتوا بارها و بارها برای پروژه هایی که در وسط روز شروع کرده اند استفاده می‌کنند. با اینکه پیشنهاد می‌شود کارها را در صبح با ذهنی باز و تازه انجام دهید، اما ممکن است لازم باشد در طول روز فرآیندهای مختلفی را ادامه دهید و اتفاقات غیرمنتظره ای در حین کار نیز رخ دهد.

پس از چنین اتفاقاتی، بیشتر انرژی سازندگان محتوا تخلیه می‌شود و درنتیجه ادامه کار بیهوده است. به جای توقف کار در ادامه روز شما نیاز به باز کردن ذهن خود دارید. در این حالت استراحت قبل از شروع یا ادامه یک پروژه می‌تواند به افزایش ترکیبات خلاقانه شما کمک کند. اگر کاری داشته باشید که تقریباً تمام انرژی خلاقانه شما را برای آن روز از بین می‏برد، مانند جلسات پشت سر هم با مشتری، یک ساعت یا بیشتر، وقت خود برای انجام کاری اختصاص دهید که هیچ ربطی به پروژه آینده شما ندارد.

کاری را انجام دهید که از انجام آن لذت می‌برید. این کار می‌تواند برای برخی افراد یک پیاده روی یا دویدن در اطراف شهر باشد. برای سایر افراد ممکن است انجام بازی‌های ویدئویی یا آشپزی باشد. مهم نیست دلیل از بین رفتن قدرت خلاقیت شما چیست، فقط لازم است کار موردعلاقه خود را انجام دهید.

همچنین محدودیت‌های زمانی خود را در نظر بگیرید. برای فردی ممکن است یک ساعت برای شروع ادامه کار یا پروژه جدید کافی باشد. پس از این زمان می‌توانید باانرژی کامل به ایده های خلاقانه خود فکر کنید و کارهای بسیار باکیفیتی را در زمان کمتر به پایان برسانید.

برخی دیگر ممکن است به زمان کم‌تر یا بیشتری نیاز داشته باشند. زمان مناسب خود را پیدا کنید. اگر متوجه شدید که به یک تعطیلات ساده لذت‌بخش نیاز دارید تا انرژی بیشتری را برای انجام پروژه داشته باشید آن را به یک عادت تبدیل کنید. نویسندگان محتوا صرف نظر از نوع کسب و کاری که فعالیت می‏کنند، معمولاً بیشتر جذب کارهای خلاقانه می‌شوند. نویسندگان برای موفقیت در کار خود، به زمان مناسبی برای بهینه سازی ایده های خلاقانه خود نیاز دارند.

در ادامه چند عادت سالم ارائه شده است که همه نویسندگان می‌توانند از آن‌ها برای دستیابی به حداکثر خلاقیت، استفاده کنند.

7. همیشه فرضیه مسدود شدن مسیر نویسندگی را رد کنید:

افرادی که می‌گویند دچار مشکل مسدود شدن مسیر نویسندگی می‏شوند و قادر به ادامه کار نیستند معمولاً:

  • سبک زندگی سالم ندارند.
  • از زمان‌هایی که خلاقانه‌ترین ایده ها را دارند استفاده نمی‌کنند.
  • تنبل هستند.

با بررسی بسیاری از نویسندگان، عامل اصلی مسدود شدن افکار، خود نویسنده است و تنبلی منجر به از دست رفتن ترکیبات خام خلاقانه است. انکار هرگونه توهم در مورد مسدود شدن افکار، را باید به یک عادت تبدیل کنید. شما به عنوان نویسنده تنها مشکلی که دارید عدم وجود ایده های خلاقانه است.

8. فقط شروع به نوشتن کنید:

گاهی اوقات تمام انرژی لازم را دارید و بیشترین ترکیبات خلاقانه را در ذهن خود دارید، اما نمی‏توانید کلمات مناسب را پیدا کنید.

سعی کنید یک عادت ایجاد کنید تا در مورد هر موضوعی به سادگی شروع به نوشتن کنید. فقط انگشتان خود را حرکت دهید در مورد آسان‌ترین بخش مطلب و آنچه اطلاعات دارید، شروع به نوشتن کنید. نگران نباشید که پیش نویس اولیه چقدر ازنظر کیفی و کمی خوب است. به راحتی افکار خود را بیرون بریزید. گاهی اوقات فقط نوشتن کلمه کلیدی موجب جاری شدن افکار شما می‌شود. در این زمان ایده های شما در حال شکل‌گیری هستند. مگر اینکه شما رمان نویس باشید. مانند کرواک رمان نویس به سبک آگاهانه ننویسید و به ضمیر ناخودآگاه خود رجوع کنید.

 

برای نوشتن در حوزه آنلاین قوی باشید. در مورد وبلاگ‌ها، صفحات خدمات، روزنامه ها فکر کنید. این اطلاعات را برای آشنایی باتجربه کاربر و اهداف جستجو برای سازمان نیاز دارید. این عادت شما را به سمت تبدیل شدن به یکی از بزرگترین سازندگان محتوا سوق میدهد.

9. مراحل ساخت طرح کلی، نوشتن، ویرایش و ویرایش مجدد را انجام دهید:

این یک فرآیند ساده برای نوشتن محتوای باکیفیت است که نویسندگان قرن‌هاست که از آن استفاده کرده اند. هنگامی‌که شما طرح یک موضوع را ترسیم می‌کنید، مجبور می‌شوید اطلاعات را در بخش‌های کوچک‌تر سازماندهی کنید. این امر باعث می‌شود که با یک طرح منسجم در مورد نوشتن، یک مقاله سنگین را به یک کار ساده تبدیل کنید.

با یک جستجوی سریع، روش‌های متعددی را برای ترسیم طرح هر نوع مقاله پیدا خواهید کرد؛ از رمان‌ گرفته تا مقاله. ما در این مقاله روی نوشتن طرح یک مقاله معمولی که روزانه انجام می‌شود یعنی مقالات به سبک وبلاگ، تمرکز کرده ایم.

آنچه برای طرح کلی لازم است:

  • عنوان کار
  • عناوین فرعی
  • مقدمه (اشاره به 2 تا 3 نکته اصلی)
  • اشاره به 2 تا 3 نکته اصلی در زیر هر عنوان
  • نتیجه ‌گیری (اشاره به 2 تا 3 نکته اصلی)

ممکن است به طور مداوم ترتیب ایجاد هر بخش کلی تغییر می‌کند.  گاهی اوقات ممکن است قبل از نوشتن عنوان و مقدمه، یک نتیجه‌گیری را بنویسید و آن را با عناوین فرعی پشتیبانی کنید و گاهی اوقات ممکن است فرآیند را برعکس انجام دهید. این توالی‏ها بستگی به دانش قبلی شما در مورد موضوع یا آنچه بررسی کرده اید، دارد. همچنین این امر باعث شکل‌گیری سئو محتوای شما می‌شود؛ زیرا این عناوین فرعی به تگ‏های عنوان تبدیل می‌شوند، جایی که می‌توانید کلمات کلیدی مهم را در آن‌ها قرار دهید و به سازماندهی اطلاعات در موتورهای جستجو کمک می‌کند.

استفاده از ترکیبات خلاقانه در طرح یک کار معقولانه است و به اندازه خلاقیت در نوشتن اهمیت دارد. پس از تکمیل اولین پیش نویس، باید آن را ویرایش کنید. هرچند بار که لازم است متن خود را ویرایش کنید. هنگامی‌که حداقل یک روز کامل از موضوع فاصله بگیرید، به ویرایش اصلی نزدیک شوید و هنگامی‌که ترکیبات خلاقانه شما در اوج هستند، ویرایش نهایی را انجام دهید.

10. روزانه در مورد نوشتن از هر کتابی بخوانید:

خواندن روزانه کتاب را به یک عادت تبدیل کنید. کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها برای یادگیری و نوشتن محتوای باکیفیت، عالی هستند، اما اگر می‌خواهید خوب بنویسید، باید بخوانید. هرچه بیشتر بخوانید، بیشتر با عناصر نوشتن، ازجمله ترکیب، لحن بیان، سازماندهی موضوعات و غیره آشنا خواهید شد. هرچه بیشتر بخوانید، بهتر می‌نویسید.

ویلیام زینسر یک مربی بزرگ در حوزه نویسندگی می‌گوید:

“نوشتن با تقلید آموخته می‌شود. اگر کسی از من بپرسد چگونه نوشتن را آموخته ام، می‌گویم با خواندن کتاب‌های مردان و زنانی که روی موضوعات موردعلاقه من کار می‌کردند و با تلاش برای درک چگونگی انجام کار آن‌ها، آموختم. ”

 

 

حتماً چندین کتاب مربوط به نوشتن را بخوانید. شما حتماً ابتدا می‌خواهید کتاب‌های معروف مانند “درباره خوب نوشتن ” زینسر و “ابزار نوشتن ” پیتر کلارک را بخوانید، اما در سایر کتاب‌های آموزش نوشتن هم چیزی برای یادگیری وجود دارد.

شما ممکن است فقط در یک بخش از کتاب نه چندان معروف اطلاعات مفیدی را پیدا کنید؛ اما این بخش ممکن است، ذهن شما برای نوشتن محتوای باکیفیت در مسیری دیگر باز کند و این مطلب بسیار با ارزش‌تر از شهرت و محبوبیت کتاب است. اگر متن کتاب خیلی خشک و بی روح است، تمام کتاب را طبق قانون 80/20 بخوانید و فصل‌ها را براساس اطلاعات ارزشمند آنها مرور کنید.

11. نوشتن ایستاده را امتحان کنید:

ارنست همینگوی مانند چارلز دیکنز وینستون چرچیل به طور ایستاده می‌نوشت. آن‌ها نوشتن را پیش از شروع درآمدزایی بر روی میزهای ایستاده انجام می‌دادند. با انجام این کار ممکن است نه تنها نحوه نوشتن بلکه حالت بدن شما نیز تغییر می‏کند. ایستادن در طول روز انرژی بیشتری را در بدن شما به جریان می‌اندازد. وقتی این سبک کار تبدیل به یک عادت جدید شود به شما کمک می‌کند محتوای باکیفیت‌تری را در زمان کمتر تولید کنید.

 

سخن پایانی

برترین سازندگان محتوا می‌دانند که چگونه خلاقیت را در حوزه خود بیش از حد بالا نگه دارند و حداکثر ترکیبات خلاقانه را حفظ کنند.

این توانایی به خاطر عادت‌هایی است که در طول مسیر کار در خود ایجاد می‌کنند. عادت‌هایی که انرژی آن‌ها را بالا نگه می‌دارند و ذهن آن‌ها را هوشیار و بدن آن‌ها را آماده می‏کنند. این عادت‌ها علاوه بر ایجاد محتوای باکیفیت‌تر، موجب اتمام کار در زمان کمتری می‏شوند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.