نوشتن مطلب سئو به بهترین شکل یعنی محتوایی که نرخ تبدیل سایت را افزایش بدهد. برای نوشتن چنین محتوای عالی نه تنها باید در زمینه سئو بسیار حرفه ای باشید بلکه باید هنر و مهارت بالایی هم در نوشتن کسب کنید.
بسیاری از شرکت ها فکر می کنند منظور از نوشتن محتوای سئو یعنی قرار دادن چند کلمه کلیدی در تگ های مختلف صفحه سایت و بدن متن و پس از آن می توانند محتوا را منتشر کنند. این اظهارنظر هنوز هم وجود دارد با اینکه می دانیم امروزه کیفیت و مرتبط بودن محتوا با سرچ کاربران خیلی مهمتر از چند کلمه کلیدی است که در عنوان و سرتیتر قرار داده شوند.
محتوای سئو
طبق مطالعه اخیری که از سمت Searchmetrics Ranking Factors منتشر شد، از نظر گوگل مرتبط بودن یک محتوا با سرچ کاربران خیلی بیشتر از عواملی مثل تعداد کلمات یا کلمات کلیدی متن، عنوان یا تگ H1 در رتبه گرفتن آن تأثیر دارد. اما مشکل اینجاست که شرکت های مختلف به حدی روی موارد سئو تمرکز می کنند که هنر نوشتن مطلب سئو را فراموش می کنند.
هنر سئو
موفقیت واقعی برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو، بهبود تجربه کاربری و برند – شخصی یا تجاری – زمانی اتفاق می افتد که هنر سئو و هنر نوشتن هر دو با هم ترکیب شوند. بدون این دو مورد، موفقیت حاصل نمی شود. با این حال مفهومی که گفتیم برخلاف تصور بسیاری از شرکت ها خیلی ساده هم نیست.
دوباره با خودمان تکرار کنیم که سئو برای نوشتن همه محتواهای آنلاین ضروری است مخصوصا از لحاظ کلمه کلیدی و قرار دادن صحیح آنها در صفحات و پست های مختلف (قرار دادن کلمات کلیدی براساس استراتژی محتوا
)، اما این محتوا باید دیده شود و رتبه خوبی هم بگیرد!
استراتژی محتوا
استراتژی محتوا مفهومی فراتر از سرچ کردن کلمات کلیدی و قرار دادن آنها درون محتواست، استراتژی شما باید نهایتا محتوای با کیفیت تولید کند و بیشترین ارتباط را با سرچ کاربران داشته باشد.
در این مطلب 47 نکته طلایی در مورد نوشتن مطلب سئو بیان کرده ایم که برای هر محتوانویسی در همه شرکت ها کاربرد دارد و محدود به برند یا کسب و کار خاصی نیستند. تمرکز این نکات بیشتر روی هنر نوشتن محتواست که طبیعتا منجر به تولید محتوای با کیفیتی می شود که موتورهای جستجو به دنبال آن هستند.
نوشتن مطلب سئو: ضروریات
1- اول به کلمات کلیدی فکر کنید:
تا زمانی که نوشته شما در سرچ های گوگل نمایش داده نشود، تأثیری هم نخواهد گذاشت به همین دلیل اول باید به کلمات کلیدی فکر کنید. هر چقدر هم که هوش مصنوعی الگوریتم های گوگل پیشرفته شوند بهترین لحن و سبک نوشتاری را بدون کلمات کلیدی متوجه نخواهند شد و عملا بدون کلمات کلیدی هیچ شانسی ندارید.
2- خیلی حرفه ای در مورد کلمات کلیدی سرچ کنید:
شاید هزاران مقاله در سطح اینترنت در رابطه با سرچ کردن کلمات کلیدی وجود داشته باشد که خلاصه همه آنها این است که به دنبال کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان باشید، آنها را پیدا کنید و ببینید کدام یک بیشتر از همه برای شما مناسب هستند. تقویم محتوایی درست کنید و هر بار در مورد کلمات کلیدی سرچ کنید و محتوا بنویسید. دقت کنید که با تغییر و پیشرفت کردن صنایع، کلمات کلیدی جدیدی هم ایجاد می شوند.
3- کلمات کلیدی رقبا را پیدا کنید:
ابزارهای زیادی وجود دارند که کلمات کلیدی رقبای شما را که با آنها رتبه خوبی گرفته اند را نشان می دهد اما دقت کنید که فقط از کلمات کلیدی رقبا استفاده کنید و از محتوای اصلی کپی نکنید. کلمات کلیدی رقبای خود را پیدا کنید و با بیان و لحن متفاوتی نگارش کنید تا برای خواننده جذابیت زیادی داشته باشد.
4- برای هر صفحه یا وبلاگ یک یا دو کلمه کلیدی در نظر بگیرید (بجز صفحه اصلی یا اول سایت):
همیشه برای صفحه اصلی سایت خود را کلمات کلیدی کلی تر و جامع تر استفاده نمایید و برای صفحات وبلاگ و سایر صفحات سایت نیز از کلمات کلیدی طولانی تر استفاده کنید.
5- کلمات کلیدی را در جاهایی که بیشتر از همه اهمیت دارند استفاده کنید:
برای اینکه سیگنال قوی به موتورهای جستجو ارسال کنید که محتوای شما کاملا مرتبط با نیاز و هدف کاربر از سرچ می باشد، باید کلمات کلیدی را در بخش های زیر استفاده کنید (به ترتیب اهمیت):
- تگ عنوان
- SEO Writing: Top 47 Tips to Master a Combined Art
- لینک های داخلی درون محتوا
- متن آلت تصویر
- تگ های عنوان (مخصوصا H1)
- توضیحات متا یا متا دیسکریپشن
6- هر جایی که امکان پذیر است از بولت گذاری و بولد نویسی استفاده کنید:
گوگل به این موارد دقت می کند مخصوصا وقتی که برای فیچر اسنیپت (اسنیپت ویژه) از این روش استفاده کنید. پس هر جایی که امکان پذیر است کلمات کلیدی هدف را به شکل بولد و بولت گذاری شده بکار بگیرید.
7- تگ عنوان هنوز هم مهمترین مؤلفه است:
حتما کلمه کلیدی هدف خود را در عنوان و ترجیحا در ابتدای آن استفاده کنید. در نوشتن مطلب سئو دقت کنید که تگ عناوین باید حدود 60 کاراکتر باشد پس تا جایی که می توانید برای آنها وقت بگذارید. برای تگ عنوان صفحه اصلی سایت، سه مورد از مهمترین کلمات کلیدی که توصیف کننده کسب و کار یا وب سایت شماست را انتخاب کنید. جملات ساده انتخاب کنید و متناسب با زبان مخاطب هدفتان صحبت کنید.
8- کلمات کلیدی مرتبط اضافه کنید:
کلمات کلیدی را بیش از حد استفاده نکنید. موقعی که برای پیدا کردن کلمات کلیدی سرچ می کنید، لیستی از کلمات کلیدی مرتبط و هم معنا هم برای نوشتن مطلب سئو آماده نمایید. البته در جای مناسب و به شکل طبیعی از آنها استفاده کنید.
9- از کلمه کلیدی هدف در توضیحات متای خود استفاده نمایید:
گوگل بیان کرده که از توضیحات متا به عنوان یک فاکتور رتبه بندی استفاده نمی کند با این حال وقتی کاربران در مورد یک کلمه یا عبارت کلیدی سرچ می کنند، این کلمات در نتایج جستجو بولد می شوند. بولد شدن کلمات باعث جلب توجه کاربر شده و حتی او را تحریک به کلیک کردن بر روی لینک سایت خواهد کرد.
10- با صبر و حوصله و آرامش کامل بنویسید:
نوشتن مطلب سئو باید در آرامش کامل باشد تا نظر خواننده و موتورهای جستجو را به خود جلب کند و با خود بگویند این مطلب دقیقا همان چیزی است که به دنبال آن بودم. به محتوای خود اهمیت بدهید و به آن حسابی فکر کنید.
11- بنویسید، بازنویسی کنید و دوباره بازنویسی کنید تا بهترین مطلب تولید شود:
کار روتین و فرایند همیشگی شما باید نوشتن و بازنویسی کردن باشد. طبق گفته William Zinsser با هدف یادگیری، مطلب بنویسید. یاد بگیرید که هر مطلبی بعد از نوشتن نیاز به بازنویسی، ادیت کردن و شکل دادن دارد تا در نهایت محتوای کامل و کاربرپسند ایجاد شود.
12- برنامه ریزی کنید:
در نوشتن مطلب سئو دقت کنید که برای یک کاربر فکر کردن و برای موتور جستجو، خواندن محتوایی که به بخش های مختلف تقسیم شده خیلی راحتتر است. اکثر افراد فقط می خواهند بنویسند اما این روش نگارش مدرن نیست؛ خیلی از افراد فقط برای کسب و کارشان و موفقیت آن مطلب می نویسند در صورتی که تا کاربرپسند نباشد فایده ای ندارد. به عناوین (همراه با کلمات کلیدی) دقت کنید و طوری آنها را انتخاب کنید که کاربر منظور شما را خیلی راحت متوجه شود.
13- جمله به جمله بنویسید:
تا زمانی که جمله به جمله نوشته خود را ادیت نکرده اید پاراگراف خود را تمام نکنید. جملات یک خطی به ذهن افراد نویسندگان کمک می کند تا در حین ادیت کردن، تفکرات و اهداف خود را گم نکنند و گرفتار نوشتن پاراگراف های طولانی نشوند. هر جمله کوتاه و در عین حال مفید و قابل استفاده نوشته شود.
14- روزانه مطلب بنویسید:
نوشتن مطلب سئو نیازمند ذهن خلاق و پر انرژی است. همانطور که موقع عضله سازی و تمرین کردن باید استراحت هم داشته باشید و این رویه باید پیوسته باشد ذهن هم به همین استراحت و پیوستگی نیاز دارد. روزانه مطلب بنویسید و بین آن استراحت کنید ولی هیچ وقت دست از نوشتن مطلب سئو برندارید.
15- وای فای و هر چیزی که باعث حواس پرتی می شود را حذف کنید:
این توصیه از طرف Tim Ferris نویسنده کتاب The 4-Hour Workweek داده شده است. همین نکته ساده باعث می شود تمرکز خود را حین نوشتن حفظ کنید و ذهن خود را از جواب دادن به هر چیزی که به کار نوشتن شما نامربوط می شود، خالی کنید. موقع نوشتن مطلب سئو هر چیزی که باعث حواس پرتی شما خواهد شد را موقتا حذف کنید.
16- سؤالات خود را در اینترنت جستجو کنید:
گاهی اوقات برای اینکه جواب سؤالات خود را پیدا کنید باید از اینترنت استفاده کرد و در این مواقع استفاده از اینترنت عامل حواس پرتی نیست بلکه می توانید محتوای بهتر و کامل تری تولید کنید.
17- هر چقدر می توانید مطالعه داشته باشید:
کتاب و مطالب کسانی که موضوع مدنظر شما را به زبان و بیان ساده نوشته اند بخوانید و از آنها الگو بگیرید. مطالعه بیشتر مطالب در کتاب و اینترنت باعث می شود تا هم به ذهنتان بین نوشتن مطلب سئو استراحت بدهید و هم متناسب با عنوان، با داشتن اطلاعات بیشتر اقدام کنید.
18- منتظر الهام بخشی نباشید:
منتظر الهام بخشی نباشید چون فایده ای ندارد تا زمانی که در مورد نوشتن محتوای خود صحبت نکنید فایده ای ندارد. نویسندگان حرفه ای روزانه محتوا می نویسند تا جایی که تبدیل به سبک زندگی آنها می گردد و مثل یک هنر آن را فرا می گیرند. تنها با تمرین و نظم پیدا کردن در تولید محتواست که ایده های جذاب به ذهنتان می رسد.
19- ضروریات را بخوانید:
برخی کتاب ها هستند مثل کتاب On Writing Well نوشته William Zinsser که برای سبک محتوانویسی قدیمی مفید است و یا کتاب How to Write Short برای محتوانویسی جدید امروزی در عصر دیجیتال کاربرد دارد. ما دو نمونه مثال زدیم ولی شما هر کتابی که به هنر و مهارت نوشتن مطلب سئو به شما کمک می کند، خریداری نمایید.
20- با دست نوشته تمرین کنید:
موقع سفر کردن با قطار، هواپیما، کشتی، اتوبوس یا در زمان استراحت بین جلسات کاری یا موقع عصر و غیره بنویسید و به شکل دست نوشته تهیه کنید. حتما لازم نیست سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ داشته باشید. پس از اینکه نوشتید دوباره متن را بررسی کرده و فرم بازنویسی شده را به عنوان یک محتوای جدید تایپ کنید.
21- در مورد موضوعاتی که علاقه دارید بنویسید:
در نوشتن مطلب سئو بیشتر از اینکه به فکر کسب درآمد از طریق نوشته های خودتان باشید، بیشتر به فکر نوشتن محتوا با هدف لذت بردن و خوشحال شدن روحیه خودتان باشید. هر چقدر بیشتر مطلب بنویسید، حرفه ای تر خواهید شد.
22- دائما سؤال بپرسید:
اگر قصد دارید محتوایی تولید کنید و مطمئن باشید جواب سؤالات همه کاربران را پاسخ داده اید، جواب سؤالات آنها را پیدا کنید. گاهی اوقات لازم است سؤالات کاربران را از اطرافیان خودتان بپرسید تا جوابشان را پیدا کنید. هر چقدر بیشتر یاد بگیرید، کاربران و شاید حتی مشتریان بیشتری به سمت خود جذب کنید. این رویه در همه صنایع کاربرد دارد. با این طرز نوشتن نهایتا روزی نتیجه آن را خواهید گرفت.
23- مخاطبین خود را بشناسید و برای آنها بنویسید:
سبک و لحن نوشتاری شما باید در تمامی محتواها یکسان باشد. با این کار می توانید خود را از سایر تولید کنندگان محتوا متمایز کنید و کسب و کارتان رونق بگیرد.
24- مهلت مشخصی برای تولید محتوا انتخاب کنید:
برخی افراد وقتی مهلت مشخصی برای خودشان تعیین می کنند تا محتوا تولید کنند، بیشتر کار می کنند و خلاقیت بیشتری به خرج می دهند. اگر سرپرست تیم تولید محتوای شرکت خودتان هستید، برای هر محتوا مهلت مشخصی جهت تحویل، برای کارمندان خود معین کنید.
25- مثل یک روزنامه نگار فکر کنید:
همیشه قبل از نوشتن مطلب سئو، این سؤالات را از خودتان بپرسید؛ چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چرا و از همه مهمتر چطور؟ بسته به محتوا و موضوع آن باید به همه یا برخی از این سؤالات پاسخ دهید.
26- معمولا از همه جملات سؤالی فوق در محتوای خودتان استفاده نکنید:
معمولا اگر همه جملات سؤالی فوق را در محتوای خودتان استفاده کنید، موتورهای جستجو مثل گوگل فکر می کنند باید یک محتوای اسپم و مصداق بارز کیورد استافینگ روبرو هستند. پس به تناسب موضوع از این جملات سؤالی استفاده کنید. ضمنا ترتیب آنها مهم نیست.
27- از خودتان سؤال بپرسید و محتوا تولید کنید:
برای نوشتن مطلب سئو به تناسب موضوع، ابتدا یک مسأله یا چالش را مشخص کنید و سپس به دنبال راه حل و راهکار برای آن باشید. سپس از خودتان بپرسید کاربران از آن استقبال خواهند کرد یا خیر؟ با اینکار خود را به عنوان فردی قابل اعتماد و موثق نشان دهید تا کاربران و موتورهای جستجو از محتوای شما رضایت داشته باشند.
28- محتوای شما باید از هر لحاظ کاربرپسند باشد:
برخی افراد فقط به ظاهر محتوای خودشان اهمیت می دهند در صورتی که کاربر باید موقع خواندن یک محتوا با تمام وجود آن را لمس کند.
29- موقع نوشتن مطلب سئو، مثل دوربین عمل کنید:
مشابه دوربین که از همه زوایا به شما اطلاعات می دهد شما هم باید موقع نوشتن محتوای سئو کاری کنید که کاربر تمامی جوانب موضوع شما را تجربه کند.
30- محتوای خود را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید:
اگر قرار است محتوای طولانی بنویسید مثلا 2500 کلمه، ابتدا عناوین خود (همراه با کلمات کلیدی اصلی و مرتبط) بنویسید و سپس در مورد هر کدام بنویسید و برای هر بخش زمان خاصی اختصاص دهید.
31- همیشه برای محتوای خود یک پایان مناسب بنویسید:
هر موقع محتوا می نویسید حتما یک پایان مناسب برای آن انتخاب کنید و یا هر جایی که فکر می کنید بیشتر از همه توجه مخاطبان را به خود جلب خواهد کرد، بخشی مثل خلاصه یا نکات مطالب گفته شده را به آن اضافه نمایید.
32- گرامر و املای محتوای خود را چک کنید:
اگر در محتوای خود اسم یا عبارت خاصی را اشتباه بنویسید یا اشتباهی یک عبارت مخفف را استفاده کنید، مقاله شما اعتبار خود را از دست خواهد داد و کاربر سایت شما را ترک خواهد کرد. پس موقع نوشتن مطلب سئو، توجه کنید که محتوای شما نباید غلط املایی و گرامری داشته باشد.
33- مثل کلمه کلیدی برای سئو، به فکر اعتباربخشی به برندتان باشید:
برندی که معتبر نباشد و نتواند اعتماد کاربر یا مشتری را جلب کند، هیچ شانسی در جلب توجه کاربر و مشتری نخواهد داشت. وقتی اطلاعات و آمار غلط بنویسید اعتبار برندتان خیلی ضربه خواهد خورد پس حتما در مورد آن تحقیق کنید.
34- هر پاراگراف را طی 10 ثانیه ویرایش کنید:
هر پاراگراف را در طی 10 ثانیه ادیت کنید، مخصوصا پاراگراف اول و توضیحات متا که نقش زیادی در جلب توجه مخاطبان دارد. ضمنا به این مورد فکر کنید که اگر این محتوا ارزش نرخ تبدیل بیشتری دارد و CTAهای مناسبی برای آن بکار گرفته اید، ویرایش کردن هر پاراگراف به جذب مخاطب بیشتر کمک خواهد کرد.
نوشتن مطلب سئو: فرم
35- جملات و پاراگراف های قوی بنویسید:
مؤثرترین کلمات باید در ابتدا و انتهای هر جمله بکار ببرید. قوی ترین و مؤثرترین جملات خود را در ابتدا و انتهای هر پاراگراف بکار ببرید. با این کار مطالبی که جذابیت کمتری دارند در وسط جمله و پاراگراف ها قرار می گیرند و مهمترین مطالب از همان ابتدا توجه مخاطب را جلب می کنند.
36- وضوح کلام داشته باشید:
در محتوای خود هر چقدر که واضح تر صحبت کنید یعنی توانایی ذهنی قویتری دارد. این دقیقا همان چیزی است که خواننده باید متوجه آن شود.
37- از اضافه گویی بپرهیزید:
بدون اینکه اضافه گویی کنید و کلمات اضافه استفاده کنید، مستقیما به اصل مطلب بروید. جملات خود را به ساده ترین و قابل فهم ترین شکل ممکن بیان کنید.
38- بیش از حد از قید و صفت در جملات استفاده نکنید:
اگر فعل و اسامی که در محتوای خودتان استفاده می کنید نتوانند اثرگذاری خوبی داشته باشند، قید و صفت هم نمی توانند.
39- از جملات بلند و کوتاه مختلف استفاده نمایید:
در نوشتن محتوای سئو دقت کنید که خوانندگان از محتواهایی که جملات بلند و کوتاه دارند لذت می برند.
40- از پاراگراف های کوتاه استفاده کنید تا ذهن مخاطب خسته نشود:
اکثرا از پاراگراف های کوتاه استفاده کنید. بین پاراگراف ها فاصله بیندازید چون از لحاظ روانشناختی ثابت شده که انرژی کمتری برای خواندن می گیرند و مخاطب انرژی خود را صرف خرید محصول یا خدمات خواهد کرد.
41- همیشه از فعال های فعال استفاده کنید:
مثلا در همین جمله عبارت «استفاده کنید» یک نمونه از آن است که حالت فعل و نحوه انجام آن را مشخص می کند. بدون این فعل ها ذهن مخاطب دچار حواس پرتی می شود.
42- جملات و عبارات کلیشه ای استفاده نکنید:
جملات کلیشه ای در محتوا به مخاطب می فهماند که ذهن خلاق و هنرمندی ندارید و نمی توانید از خودتان مطلب بنویسید یا مثال بزنید. در نوشتن محتوای سئو با استفاده نکردن از جملات کلیشه ای خودتان را خلاق نشان دهید.
نوشتن مطلب سئو: ترفندهای رایج
43- به موسیقی محبوب خودتان فکر کنید:
به موسیقی محبوب خودتان گوش دهید چون بعضی موسیقی ها خیلی روی حس شما تأثیر می گذارند و خستگی شما را از بین ببرند. هر چقدر با خستگی کمتری محتوا بنویسید، محتوای با کیفیت تری خواهید داشت.
44- سعی کنید ابتدای صبح را برای نوشتن مطلب سئو انتخاب کنید:
مغز اکثر افراد هنگام صبح عملکرد و بازدهی بهتری دارد پس منطقی است که محتواهای خود را در چنین مواقعی بنویسند.
45- همراه خودتان تبلت یا دفترچه یادداشت داشته باشید:
گاهی اوقات برحسب نوع فعالیت تجاری ممکن است در حین سفر یا مسافرت کاری و غیره، با دیدن یا شنیدن برخی چیزها، ایده هایی به ذهنتان برسد. در این مواقع اگر تبلت یا دفترچه یادداشت داشته باشید می توانید دست نوشته ای از آن تهیه کنید. با این کار بهترین محتوا را خواهید نوشت چرا که کاملا در جو چنین محیطی قرار دارید.
46- برای مشتریان خودتان طبق قانون 20/80 عمل کنید تا مشارکت اولیه بیشتری کسب نمایید:
روی 20% محتوای خود طوری تمرکز کنید و وقت بگذارید که 80% نتایج مدنظر شما را ایجاد کند. همیشه استراتژی محتوای خود را برای محصولاتی که ROI (بازگشت سرمایه) بالایی دارند انجام دهید.
47- بین نوشتن مطلب سئو به خودتان فرصت بدهید:
نویسندگانی که ذهنیت آنها تولید محتوای با کیفیت است و همیشه برای مخاطبان خود ارزش قائل می شوند، برای اینکه محتوای خوبی منتشر کنند، برای خود بازه زمانی مشخصی برای استراحت در نظر می گیرند.
جمع بندی مطالب
بهترین راهکار برای نوشتن مطلب سئو، محتوایی است که نرخ تبدیل را بالاتر می برد. برای اینکه به چنین نتیجه ای برسید، نه تنها باید در زمینه سئو متخصص باشید، بلکه در زمینه نویسندگی و نگارش محتوا هم حرفه ای باشید.
کسانی که به فکر تولید محتوای با کیفیت باشند، بیشترین ارزش را برای کاربران و مشتریان خود قائل هستند. محتوایی که جذابیت زیادی دارد معمولا کمتر نیاز به بازنویسی و ویرایش پیدا می کند چون تا مدت زمان زیادی می تواند به سؤالات و خواسته های کاربران پاسخ دهد و آنها را رفع نماید.