مقالات آموزشی

بررسی ۷ راهکار برای حفظ ارزش محتوا

مفید بود؟

محتوای شما در نهایت ترافیک خود را از دست می دهد و فراموش می شود و این امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. در ادامه نکاتی را  برای شما خواهیم گفت که با استفاده از آن ها خواهید توانست ارزش محتوا را در سایت خود در حد بالایی نگه دارید. وب سایتی که نتواند خود را با شرایط متلاطم کسب و کار همگام کند، دیر یا زود محکوم به شکست خواهد بود. تغییراتی که در اینترنت اتفاق می افتد آنچنان سریع است که اگر لحظه ای دست از تلاش برای بهبود سایت خود بردارید، همان لحظه شتاب پیشرفت خود را از دست خواهید داد و از رقابت عقب خواهید ماند. اگر نتوانید وب سایت خود را به طور فعال با ماهیت متغیر وب سازگار کنید و برای حفظ ارزش محتوا راهکاری در پیش نگیرید، وب سایت شما توسط مخاطبان دنبال نخواهد شد.

پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه یک تیم کوچک می تواند در بازاریابی محتوا موفق شود؟ را مطالعه نمایید.

لازم نیست به شما بگویم (اما به هر حال خواهم گفت) که حفظ ارزش محتوا بخش مهمی از فرآیند بازاریابی دیجیتال موفق است. اما محتوا ، پس از انتشار ، بلافاصله سفر خود را به سوی قدیمی شدن آغاز می کند و محتوای قدیمی در واقع محتوایی است که در حال مرگ است.
 

اما گاهی اوقات برخی از محتواها به قدری دیدنی و خواندنی هستند که از بعد زمان فراتر می روند. اما معمولا این موضوع به ندرت اتفاق می افتد. اگر به تمام کتاب هایی که در طی100 سال گذشته منتشر شده اند فکر کنید ، خواهید دید که تنها تعداد اندکی از آنها هنوز چاپ و خوانده می شوند. به نظر شما چه تعداد از کتاب هایی که امسال چاپ شده در 100 سال آینده جز لیست افراد کتاب خوان قرار خواهد گرفت؟

ما می توانیم این قیاس را با فیلم ها داشته باشیم. فیلم هایی هستند که کلاسیک شده اند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند. اما به ازای هر فیلم کلاسیک ماندگار ، فیلم هایی بوده اند که از قفسه ها ناپدید شده اند و هرگز در لیست پخش قرار نگرفته اند. از سوی دیگر عمر اینترنت در مقایسه با آثار چاپی مانند یک نوزاد است. اما همه نشانه ها بیانگر این موضوع است که ارزش محتوا در فضای مجازی، بسیار سریع تر از محتوای چاپی و آثار مکتوب از دست می رود. مطالعات نشان می دهد که متوسط ارزش محتوا، معمولاً یک هفته است ، اگر خیلی خوش شانس باشید، این مدت حدود یک ماه خواهد بود. در حقیقت، ارزش محتوا در وب سایت شما با سرعت زیادی کاهش می یابد. به همین دلیل است که ما نیاز به تولید محتوای جدید داریم.
 

اما شاید با خود بگویید: این موضوع خیلی نا امید کننده است. آن همه تلاشی که برای تولید محتوای جذاب برای مخاطبان انجام داده ایم ، به زودی از بین می رود و بعد از آن ما باید تلاش بیشتری برای جایگزین کردن آن با محتوای جدید انجام دهیم. اما در پاسخ به شما باید گفت: متأسفانه هیچ کاری نمی توانید در این زمینه انجام دهید. با این حال ، می توان اقداماتی انجام داد که ارزش محتوای شما به سرعت از بین نرود.

راهکار هایی برای حفظ ارزش محتوا

در اینجا هفت راه برای حفظ ارزش محتوا در وب سایت ها آورده شده است:

1. از محتوای همیشه سبز استفاده کنید

محتوا در قالب های مختلفی تولید می شود. برخی از آن ها طوری طراحی می شوند که تنها برای مدت کوتاهی مرتبط و به روز هستند، مانند محتوای خبری؛ در حالی که محتوا های دیگر قادر هستند مدت بیشتری مورد توجه مخاطبان باشند. در نهایت برای حفظ ارزش محتوا می بایست از نوع خاصی از محتوا به نام محتوای همیشه سبز استفاده می شود؛ که می تواند ارزش خود را برای سال ها بدون قدیمی شدن حفظ کند.
برای هر نوع محتوا مکانی وجود دارد، اما شما همیشه برای داشتن محتوای همیشه سبز تلاش می کنید. هرچه محتوای همیشه سبز بیشتری در سایت خود داشته باشید، محتوای کمتری را باید به طور منظم جایگزین خواهید کرد.تولید محتوای همیشه سبز در هر صنعتی دشوار است؛ اما در صنایع دیجیتال به مراتب دشوار تر خواهد بود. اما همیشه فرصت هایی برای نوشتن محتوا در موضوعاتی وجود دارد که احتمال قدیمی شدن آنها کمتر از سایرین است.
 

2. برای ارتقا ارزش محتوا آن را بهینه کنید

ارزش محتوایی که برای کلمات کلیدی مرتبط بهینه شده اند، نسبت به محتوای غیر بهینه بیشتر است. من هنوز پست هایی دارم که بیش از 10 سال پیش نوشتم و از بازدید قابل توجهی برخوردار شد. آنها به طور تصادفی برای مجموعه ای از عبارت های خاص بهینه شده اند که هنوز به طور فعال جستجو می شوند. بهینه سازی محتوا عمر آن را افزایش می دهد. تا زمانی که موتورهای جستجو به رتبه بندی محتوا برای عبارت مورد نظر ادامه دهند، جریان مداوم ترافیک جدیدی را در وب سایت خود مشاهده خواهید کرد.

از 10 نتیجه برتر در موتور های جستجو ، تنها سه مورد مربوط به سال گذشته بود. نتیجه شماره دو مربوط به پست شش سال پیش است! این یک طول عمر بسیار خوب برای یک موضوع خاص در صنعتی است که به سرعت در حال پیشرفت و تغییر است. این نمونه ها نشان می دهد که کمی بهینه سازی می تواند ارزش محتوا را برای مدت طولانی حفظ کند.
 

3. محتوای قدیمی را به محتوای جدید پیوند دهید

به طور کلی محتوا و به ویژه محتوای منتشر شده در وبلاگ ها، به سرعت زیر پست های جدیدتری که هر روز منتشر می شود، گم می شود و پس از ماه ها و سال ها، به سختی می توان آن ها را یافت. اما این بدان معنا نیست که ارزش محتوا نادیده گرفته شود.
قاعدتا شما نمی خواهید مطالب قدیمی را دوباره منتشر کنید تا به بالای لیست منتقل شود.

در عوض، می توانید محتوایی جدیدی بنویسید که به این محتوای قدیمی و در عین حال ارزشمند پیوند بخورد. شما با این کار نه تنها به خوانندگان خود چیز تازه ای ارائه می دهید (محتوای جدید در حال انتشار ) ، بلکه آنها را به سمت محتوای مرتبط دیگری هدایت می کنید که ممکن است برای آنها ارزشمند باشد. هر زمان که چیزی می نویسید که می تواند به اطلاعات بیشتری که قبلاً نوشته اید مرتبط شود و از این طریق ارزش محتوا را حفظ کنید.
محتوا های قدیمی می توانند مانند یک معدن طلا پر از اطلاعات با ارزش باشند، تنها کافیست خوانندگان خود را به سمت آن هدایت کنید.

اکثر بازدیدکنندگان سایت شما در آرشیو محتوا به دنبال چیزی با ارزش می گردند. این بدان معناست که شما باید آنها را راهنمایی کنید بدترین چیزی که در این بین می تواند اتفاق بیفتد، این است که مخاطبان شما پیوند ها را دنبال نکنند. برای همین بهتر است به آن ها کمی فرصت دهید.
 

4. تغییر مسیر در تولید محتوا

اغلب صفحات وب سایت ها به مرور منتقل یا حذف می شوند. شاید شما در حال تغییر ساختار ناوبری خود هستید، یا خدمات و آموزش هایی که قبلا ارائه می دادید را حذف کرده اید. قدیمی شدن محتوا به این معنی نیست که هنوز نمی تواند برای شما کارایی داشته باشد.
هر زمان که محتوا حذف می شود، باید در نظر داشته باشید که آیا محتوای جدیدتری وجود دارد که خواننده به آن علاقه مند باشد. در این صورت می توانید مخاطب را به سمت آن هدایت کنید. شما هرگز نمی دانید آن صفحه برای چه کلمات کلیدی رتبه بندی شده است یا چه کسانی دوباره آن را مرور خواهند کرد. با تغییر مسیر URL به محتوای جدید، بازدیدکنندگان را با سایت خود درگیر می کنید.
در بیشتر موارد، مخاطبان از تغییر مسیری که به سمت محتوای جدید انجام می شود، آگاه نیستند. این حالت بسیار بهتر از این است که  آنها پیامی دریافت کنند که صفحه از دست رفته است و سپس از آن ها بخواهید برای اطلاعات بیشتر چیزی مشابه را جستجو کنند. اگر محتوای مشابه دارید موانع را برطرف کنید و بازدیدکننده خود را مستقیماً به سمت آن  هدایت کنید.
 

5. محتوا را مجدداً مورد استفاده قرار دهید

اگر ایده های شما برای نوشتن یک محتوای خواندنی تمام شده است، یک گزینه عالی این است که محتوای موجود را مجدداً مورد استفاده قرار دهید. جایگزینی محتوا یک روش و بازآفرینی آن به شیوه ای دیگر انجام می شود. به این ترتیب می توانید ارزش محتوا را به شکل دیگری حفظ کنید.
چندی پیش، مقاله ای نوشتم که فکر می کردم بازخورد خوبی از سمت مخاطبان دریافت می کند. من این ایده را در یک کنفرانس مطرح کردم و آنها از من خواستند که درباره آن صحبت کنم. با استفاده از مقاله اصلی ، یک ارائه ایجاد کردم و برای سخنرانی آماده شدم. وقتی کارم تمام شد، ارائه من به طور قابل ملاحظه ای متفاوت از مقاله اصلی بود. من این ارائه را خیلی دوست داشتم و تصمیم گرفتم آن را تبدیل به یک مقاله کنم!
مقاله دوم نیز به همین شکل ارائه شد و من توانستم از بسیاری از اسلاید هایی که قبلا ایجاد کرده بودم مجددا استفاده کنم. وقتی کارم تمام شد، تقریبا هیچ شباهتی بین مقاله قدیمی و مقاله جدید وجود نداشت. روش های زیادی برای تبدیل محتوای قدیمی به یک محتوای جدید وجود دارد؛ به شکلی که برای مخاطبان کاملاً متفاوت باشد.
 

6. برای حفظ ارزش محتوا آن را تازه نگه دارید

برای اینکه بتوانید ارزش محتوا های قدیمی را حفظ کنید ، تنها کافیست آن ها را بازخوانی کرده و در قالب جدیدی نگارش کنید. مطالب موجود در سایت خود را جستجو کنید و مقالات گذشته را که هنوز دارای موضوعات مرتبط هستند، پیدا کنید. قاعدتا باید برای استفاده مجدد از محتوا به روز رسانی هایی صورت گیرد. هر چند ممکن است محتوای شما یک محتوای همیشه سبز نباشد. اما با ارائه یک به روز رسانی ، عمر آن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهید و ارزش محتوا را برای مدت طولانی تری تضمین خواهید کرد. حتی شاید بخواهید تاریخ انتشار مقاله اصلی را به روز کنید تا بازدیدکنندگان از تازه بودن آن مطلع شوند.
ما این کار را در سال 2007 برای برخی از مقالات انجام دادیم. این توصیه هنوز هم برای نویسندگان قابل استفاده است و در بسیاری از موارد ، مقالات فقط به تصاویری تازه و چند تغییر ساده نیاز دارند تا بروز شوند.

7. محتوای قدیمی را با یک محتوای تازه جایگزین کنید

گاهی اوقات با به روزرسانی اطلاعات موجود در یک مقاله نمی توان ارزش محتوا را حفظ کرد. مانند وسیله نقلیه ای که تنها بعضی از قطعات آن قابل تعمیر است و بسیاری از قطعات مصرفی باید جایگزین شوند. آنجاست که شما می بایست از نو شروع کنید.

در سال 2010 مقاله ای نوشتم که ایده خوبی پشت آن بود، اما احساس کردم که بازنویسی ارزشمندتر از به روز رسانی مقاله ای است که قبلا مشابه آن وجود داشته است. من از شاکله مقاله اصلی استفاده کردم؛ اما مقدار قابل توجهی از مطالب جدید و نکاتی را که به آن پرداخته نشده بود، اضافه کردم. شما می توانید همین کار را با محتوای خود انجام دهید. پس از اتمام کار، می توانید مقاله قدیمی را حذف کنید و یا تغییراتی در آن انجام دهید تا جایگزین محتوای جدید شود.

جمع بندی

وقتی به مطالبی که از زمان اختراع خط ایجاد شده و دیگر هرگز خوانده نمی شود فکر می کنم، ناراحت می شوم. میلیون ها میلیون کلمه که در طول زمان از بین می روند. اما درست مانند یک ناشر که یک کتاب را دوباره منتشر می کند، یا یک استودیوی هالیوودی که فیلم های قدیمی را بازسازی می کند؛ شما نیز به عنوان یک تولید کننده محتوا از همان فرصت ها برخوردار هستید تا ارزش محتوا برای مدت بیشتری حفظ شود.

این بدان معنا نیست که شما تولید محتوای جدید را متوقف کنید، اما به شما امکان می دهد تا با صرفه جویی در زمان امکانات خود را برای موضوعات دیگری استفاده کنید. با زنده نگه داشتن محتوای قدیمی خود تا حد امکان می توانید ارزش محتوا را برای مدت طولانی تری حفظ کرده و بازدید کنندگان را به سمت خود جذب کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.