مقالات آموزشی

بررسی هفت نکته سئویی برای بهینه‌ سازی بودجه خزش (قسمت اول)

مفید بود؟

پس از شناسایی ماهیت بودجه خزش و درک علل اهمیت آن، بی‌تردید با این پرسش مواجه می‌شوید که اساساً چگونه می‌توان یک سایت را با در نظر داشتن اهمیت این مقوله بهینه‌سازی کرد؟ آیا روش و قواعدی برای بهبود و بهینه‌سازی بهره‌برداری از بودجه خزش وجود دارد؟

ما به طور معمول هر هفته شاید با صدها سؤال در این مضمون خاص مواجه خواهیم شد؛ به همین خاطر بر آن شدیم تا با گوشزد کردن هفت نکته طلایی، به کاربران در پاسخ به این دغدغه کمک کنیم. تا انتها با ما همراه باشید. در این قسمت با بررسی سه مورد از هفت مورد مذکور همراهتان هستیم.

1) اجازه تفتیش و وارسی صفحات مهم خود را در (Robots.txt) بدهید

بدون فکر کردن به هر چیز دیگری و در همان نگاه اول، ساده‌ترین و البته مؤثرترین روشی که در ذهن تجسم می‌شود، همین کار است. مدیریت (robots.txt) به شکل دستی یا با استفاده از یک سایت (Auditor) ممکن است. ما بیشتر استفاده از یک ابزار حرفه‌ای یا همان سایت را پیشنهاد می‌کنیم زیرا اساساً روشی ساده‌تر و کارآمدتر است.

برای این کار کافیست فایل (robots.txt) خود را به ابزار مدیریت آن اضافه کرده و پس از آن بدون فوت وقت گزینه (مجاز/غیرمجاز) را در بخش خزش هر صفحه از سایت خود انتخاب کنید. در چند ثانیه هر دامنه‌ای از سایت که بخواهید را روی گزینه مجاز قرار می‌دهید. پس از این فایل جدید (robots.txt) بدون هیچ پیچیدگی و سختی در اختیار شما قرار می‌گیرد.
دقت داشته باشید که این کار به شکل دستی نیز قابل انجام است و در عمل شما با یک اصلاح دستی در (robots.txt) نیز می‌توانید به بهبود بودجه خزش کمک کنید. اما حتی با در اوج تجربه و مهارت نیز، انجام دستی این کار ممکن است به برخی مشکلات جانبی و کوچک اما بسیار وقت‌گیری منتهی شود که هیچ نتیجه‌ای جز هدر رفتن انرژی و زمان در بر ندارد.

2) مراقب زنجیره‌های باطل تغییر مسیر باشید

این یک گام مهم برای حفظ سلامت سایت و کیفیت سئوی آن است. ایده‌آل‌تر آن است که در کل از حتی یک تغییر مسیر(Redirect) هم اجتناب کنید و ساختار سایت خود را از هرگونه تغییر مسیر مداوم بین دامنه‌ها و خطر ایجاد زنجیره تغییر مسیر(Redirect Chain) دور نگه دارید اما به هر حال همیشه این امکان وجود ندارد.

مخصوصاً اگر با یک سایت بسیار بزرگ و وسیع سروکار داشته باشید، ظاهر شدن مداوم تگ‌های تغییر مسیر (301) و (302) چندان دور از ذهن نیست. اما حتی در این شرایط نیز باید مراقب باشید که یک تلنبار از آن‌ها را در کنار هم و مرتبط به کار نبندید؛ زیرا اساساً با زنجیروارگی تغییر مسیرها، به شکل جدی به بودجه خزش سایت خود آسیب وارد می‌کنید.

در چنین شرایطی گوگل ممکن است به سادگی پس از مواجه با چند دور باطل از دامنه‌ها، وارسی و تفتیش سایت شما را متوقف کرده و اصلاً به نمایه‌سازی صفحاتی که اهمیت دارند، نرسد!

3) برای افزایش بودجه خزش در هر کجا که ممکن است از (HTML) استفاده کنید

اگر دایره اهداف خود از تعامل با یک موتور جستجو را محدود به گوگل کنیم، باید پذیرفت که در سال‌های اخیر عملکرد ربات‌های این موتور جستجو در وارسی و خزش جاوا اسکریپت بهتر شده‌اند و این در مورد ایندکس و نمایه‌سازی (Flash) و (XML) نیز صادق است.

اما در مقابل نباید از این نکته غافل شد که سایر موتورهای جستجوی اساساً خیلی در این مورد بهبودی نداشته و به نقاط قابل قبولی نرسیده‌اند. به همین خاطر شاید کمی وسواس‌گونه به نظر برسد اما پیشنهاد می‌کنیم هرجا که ممکن بود از (HTML) استفاده کنید.

با این کار، شما هیچ فرصتی برای افزایش ترافیک و دستیابی به بودجه خزش را از دست نداده و در کنار گوگل، می‌توانید روی توجه و ترافیک جذب‌شده از هر موتور جستجوی دیگری حساب کنید. اصول سئو  حکم می‌کند که از تمام شانس‌های موجود برای پروموت سایت به نحو احسن استفاده کنید.

برای مشاهده هزینه سئو در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.