مقالات آموزشی

بررسی راهنمای شروع پادکست: آشنایی با ۷ نکته طلایی برای تولید پادکست موفق

مفید بود؟

قطعا تاکنون متوجه اهمیت بسیار زیاد پادکست ها شده اید که چقدر استفاده از آنها زیادتر شده و هیچ موقع مشابه الان محبوبیت نداشته اند.
از لحاظ آماری، در سال 2019 بیش از 800 هزار پادکست فعال داشتیم که این رقم در سال 2020 نیز با افزایش روبرو شد اما معما اینجاست که چرا اینقدر محبوب هستند. یکی از دلایل این اتفاق این است که به شدت درآمدزا هستند.

 

یک محتوای صوتی Podcast

تبلیغ کنندگان کسب و کارهای مختلف متوجه شده اند که یک سوم آمریکایی ها حداقل ماهانه به یک پادکست گوش می دهند و به همین دلیل در سال 2018 حدود نیم میلیون دلار در این زمینه سرمایه گذاری کردند و طبیعتا انتظار داریم که این رقم در طی سال های پیش رو بسیار بیشتر شود.
این شیوه های تبلیغاتی نه تنها باعث افزایش تعداد مخاطبین شما می شوند بلکه اعتبار آن را هم بالا می برند و بهترین نکته مثبت آن این است که روش تولید آن خیلی ساده تر از قبل شده یعنی برخلاف گذشته که برای انتشار یک محتوای صوتی Podcast باید تجهیزات ضبط گرانقیمت مثل میکروفون و نرم افزارهای ادیت در اختیار می داشتید امروزه نیاز نیست.

  • Podcasting Starter Guide: 7 Tips for a Successful Podcast

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، هر کسی که یک لپ تاپ داشته باشد می تواند صدا ضبط کند و آن را منتشر کند. برای تولید این نوع محتوای بازاریابی هزاران دلیل وجود دارد و هیچ کسی نیست که به شما بگوید این روش مؤثر نیست.

 محتواهای تضمین کننده

اما نکته بسیار مهمی که همه ما را در این مقاله دور هم جمع کرده این است که بین منتشر کردن یک نوع پادکست که هیچ کس حاضر نیست به آن گوش دهد با نوعی که موفق ظاهر می شود و به بازاریابی برند، برندینگ و حتی سودآوری و درآمدزایی شما کمک می کند تفاوت زیادی وجود دارد.
به همین دلیل صرفا تولید چنین محتواهایی تضمین کننده نیست و برای اینکه در این زمینه موفق باشید، 7 نکته طلایی را بازگو کرده ایم که در هیچ وب سایت دیگری نمی بینید.پادکست مهم است چون برای بازاریابی و برندینگ و در نهایت سودآوری هزینه زیادی ندارد

7 نکته طلایی برای تولید پادکست 

نکاتی که در تولید این محتواهای صوتی باید رعایت کنید تا نسبت به موفقیت آنها امید داشته باشید عبارتند از:

1- تجهیزات با قیمت و کارایی مناسب بخرید:

با اینکه لازم نیست پول زیادی بابت خرید تجهیزات یا نرم افزارهای پیشرفت ضبط صدا هزینه کنید اما برای شروع کار حداقل به یک میکروفون با کیفیت نیاز دارید. از طرفی هم اگر یک پادکست کیفیت صدای ضعیفی داشته باشد شانس موفقیت زیادی نخواهد داشت.

این نوع محتواهای صوتی یک نوع سرگرمی محسوب می شوند و لذا کسی تمایل ندارد تا همه وقت خود را صرف فهمیدن صداهای ناواضح شما و یا مهمانانتان کند. پس خرید یک میکروفون و هدست با کیفیت و قیمت مناسب و چند نرم افزار ابتدایی ویرایش صدا در بازخوردی که از مخاطبین می گیرید تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.

میزان موفقیت شما به عنوان کسی که در حرفه خود به تولید چنین محتواهای صوتی می پردازد بستگی به صدابرداری و کیفیت صدای حرفه ای شما دارد. دقت داشته باشید هزینه ای که در ابتدای راه پرداخت می کنید در مقایسه با درآمدی که می توانید داشته باشید ناچیز بوده و شما را به زحمت نمی اندازد.

2- موضوع مناسب انتخاب کنید

موضوعی که انتخاب می کنید نقش بسیار مهمی در موفقیت این نوع تولید محتوا دارد اما منظور ما این نیست که حتما موضوعی انتخاب کنید که مخاطب خیلی زیادی را به سمت خود جذب خواهد کرد. بلکه منظور ما این است که باید موضوعی انتخاب کنید که حداقل بتوانید تا مدت زمان طولانی آن را بسط داده و به آن بپردازید.
اگر واقعا به موضوعی که در مورد آن صحبت می کنید علاقه داشته باشید، صحبت های شما به دل کسانی که همچنین حسی در مورد این موضوع دارند، خواهد نشست.

 

هیچ کس به صحبت های غیر منطقی و بی معنی یک فرد در مورد موضوعی که به آن علاقه ای ندارد گوش نخواهد کرد. پس سعی کنید در مورد موضوعی که می خواهید صحبت کنید اطلاعات کافی داشته باشید و به آن علاقه مند باشید تا مخاطبین را هم به سمت خود جذب کنید.

محتوای  دارای شنونده 

حتی در این شرایط احتمال به اشتراک گذاری پادکست شما با کسانی که علاقه و سلایق مشابهی دارند بالاتر می رود. دقت داشته باشید که اگر فقط به دنبال صحبت کردن در مورد موضوعات ترند شده و روز دنیا باشید خیلی زود از دور خارج خواهید شد چون هر روز یک موضوع جدیدی ترند می شوند پس در مورد موضوعاتی پادکست تولید کنید که به آن علاقه دارید و اطلاعات زمینه ای هم از قبل دارید تا همیشه محتوای شما شنونده داشته باشد.

3- پادکست های با کیفیت تولید کنید:

جالبه بدونید اکثر افرادی که به تولید پادکست می پردازند به حدی روی عنوان، اثر هنری و شیوه انتشار آن تمرکز می کنند که مهمترین چیز یعنی همان خود پادکست را فراموش می کنند!
شاید تولید چنین محتواهایی ساده به نظر برسد ولی تنها وقتی در این کار مشکلی نخواهید داشت که یک فرد حرفه ای و با سال ها تجربه در زمینه تولید محتواهای رسانه و انتشار آنها باشید به همین دلیل قطعا پادکست های ابتدایی شما خیلی خوب نخواهند شد ولی مهم نیست چون مثل هر چیز دیگری در زندگی، باید در این زمینه هم تلاش و تمرین داشته باشید تا به مهارت کافی دست پیدا کنید.

برای اینکه پادکست خوبی تولید کنید باید ضبط کننده و تولید کننده خوبی باشید و تنها راه برای رسیدن به این هدف این است که همیشه در حال تولید محتوای جدید باشید. توجه داشته باشید که اگر هدفتان تبدیل شدن به یک فرد حرفه ای در این زمینه است باید سختی های این مسیر را هم تحمل کنید به جز اینکه سلبریتی باشید و در ابتدای کار شنونده هایی داشته باشید.
در هر صورت باید همیشه در حال یادگیری، ویرایش کردن و تکمیل کردن پادکست های خود باشید و تلاش خود را معطوف به تولید بهترین محتواها کنید تا در نهایت به مرحله ای برسید که همه از شنیدن محتواهای شما لذت ببرند.

4- تعادل برقرار کنید

بعد از اینکه مدتی گذشت احتمالا یکسری کامنت و پیشنهاد از شنوندگان خودتان بگیرید مثل به شما بگویند فرمت را تغییر دهید یا اینکه مهمان ویژه دعوت کنید و غیره. با اینکه همیشه همه افراد می گویند که به پیشنهادات مخاطبین خود گوش دهید اما باید بدانید که متعهد ماندن به هویت پادکست هایی که تولید می کنید هم مهم است.

اینکه فقط بخواهید حرفی بزنید یا کاری کنید که مخاطبان از شما می خواهند اصلا ایده خوبی نیست – اگر پادکست به شکل مکالمه واقعی باشد قطعا خیلی جذابتر است از صحبت هایی است که فقط به درخواست مخاطبین و نه ایده های شخصی ضبط می شوند.

قاطعانه عمل کنید و کنترل انتشار پادکست و نوع و موضوع آن را در دست بگیرید. مخاطبین به افرادی که کاملا مطیع مخاطب خود هستند گوش نمی دهند بلکه کسانی را می پسندند که قاطعانه و درست و با حفظ تعادل عمل می کنند، ایده دارند و هویت واحدی برای خود و پادکست ها تشکیل داده اند و البته که این صحبت ها به معنای بی اعتنایی به صحبت های مخاطبین نیست.

5- پادکست باید طبق اصول سئو باشد:

نمی توان مقاله ای در مورد شیوه تولید پادکست موفق و مخاطب پسند نوشت و یکی از عوامل تأثیرگذار آن سئو نباشد!خیلی از افراد حتی نمی دانند که iTunes و Google Podcast موتور جستجو هستند و برای اینکه امتحان کنید کافیست عبارت مدنظر خود را در یکی از این دو اپلیکیشن تایپ کرده و سرچ نمایید.

استفاده از کلمات کلیدی

با توجه به اطلاعات جدیدی که منتشر شده، بهتر است که در عنوان و توضیحات پادکست خود چند کلمه کلیدی بگذارید تا رتبه خوبی بگیرید اما حواستان باشد که افراط نکنید، فقط از این کلمات هر جایی که ممکن است استفاده کنید تا کماکان موضوع و صحبت های شما طبیعی به نظر برسند.مثلا استفاده از کلمات کلیدی در عنوان، زیر عنوان و توضیحات متن ایده خوبی است چون با این کار پیدا کردن آن در موتورهای جستجو راحتتر است و هم اینکه بهتر رتبه می گیرد و در نتیجه به افزایش موفقیت آن کمک می کند.

6- مهمانان مهمی دعوت کنید و خودتان هم اگر در تولید چنین محتواهایی شرکت کردید، مهمان حرفه ای باشید:

مهمانانی که دعوت می کنید قطعا در میزان موفقیت محتواهای صوتی شما اثرگذار خواهند بود چرا که این افراد هم هوش خوب و هم موارد جالب توجهی دارند تا در محتوای خود با شنوندگان به اشتراک بگذارید و از طرفی هم فالوورهای زیادی نیز با خود خواهند آورد.
حتی اگر در زمینه ای که محتواهای صوتی تولید می کنید فرد کاملا حرفه ای هستید، باز هم شنیدن نقطه نظرات متفاوت ارزشمند است و قطعا جذابیت خاص خود را دارند که در نهایت روی شما و مخاطبین تأثیر خوبی خواهد داشت.

وقتی به شهرت کافی دست پیدا کردید تا مهمان معروف دعوت کنید، باید با احترام نیز رفتار کنید یعنی علاوه بر اینکه باید با همراهی مهمانتان به سؤالات و موضوعاتی که نوشته اید بپردازید باید به فرد مقابل خود نیز اجازه دهید در مورد موضوعات و تجربیات مدنظرش صحبت کند.از طرفی اگر این فرصت پیش آمد که در پادکست فرد دیگری به عنوان مهمان دعوت شوید،

تبلیغ کار خودتان

حتما از این فرصت پیش آمده استفاده کنید تا مخاطبین جدیدی برای اظهارات و محتواهای صوتی خودتان کسب کنید و از هر فرصتی برای تبلیغ کار خودتان استفاده نمایید. از نظر برخی افراد این کار مشابه با دزدیدن مخاطبین پادکست فردی است که مهمان آن هستید در صورتی که اصلا چنین نیست و فقط به مخاطبین آنها گزینه ای برای پیدا کردن موضوعات و موارد جدید می دهید که شاید به آن علاقه مند شدند.

 

7- در کار خود تداوم و استمرار داشته باشید:

مثل هر چیز دیگری در زندگی تداوم و پیوستگی در تولید و انتشار پادکست، رمز موفقیت است.
برنامه ای بچینید که می توانید کاملا به آن عمل کنید چون مخاطبین شما می خواهند مطمئن شوند که با یک ریتم منظم محتوای صوتی تولید خواهید کرد و در زمان مقرر منتظر انتشار آن باشند. با این کار مخاطبین می توانند روی شما حساب باز کنند و به آن می فهمانید که همیشه برای آنها محتواهای جذاب دارید و به طور منظم محتواهای جدید منتشر خواهید کرد که در نهایت موجب اعتمادسازی بین شما و شنوندگان خواهد شد.

 نوع محتواها 

اگر برنامه مشخص و منظمی نداشته باشید، به اولین و بزرگترین عامل ریزش مخاطب تبدیل خواهد شد چون باید به بخشی از زندگی و روال عادی روزمره آنها تبدیل شوید.
پادکست رسانه ای است که می توانید حرف خود را بزنید و شنیدن یک محتوا نسبت به خواندن قطعا جذابیت بیشتری دارد. این نوع محتواها را به راحتی می توان پیدا کرد، گوش داد و شنوندگان برای فهمیدن مطالب آن نیاز به تلاش زیادی ندارند چون لحن گفتار خودمانی و قابل فهم است.
از طرفی یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی و برندینگ است و اگر می خواهید در این زمینه موفق شوید رعایت نکاتی که گفته شد کاملا ضروری است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.