در اینجا در خصوص 11 مورد از شعارهای موفق و نمادین صحبت می کنیم که این شعارها بدلیل کیفیت بالای نوشتن شان طی سه دهه گذشته موفق شده اند.
برخی از شعارهای تجاری به راحتی به خاطر سپرده می شوند. در صورتیکه برخی دیگر از شعارهای تجاری به راحتی فراموش می شوند.
این در خاطره ماندن ها به این دلیل است که افراد مختلف چیزهای متفاوتی را به خاطر می آورند.
هنگامی که برخی از بهترین شعارهای موفق 30 سال گذشته را در نظر می گیریم، معمولا شخص می تواند صدای شعار، پیام آن و (مهمتر از همه) نام تجاری ارائه شده توسط آن را به یاد آورد.
مطمئنا برخی شعارها بیشتر از دیگر شعارها به خاطر می آیند و برخی نمادین بوده اند. برخی شعارها نیز بسیار بد بوده اند.
مهم نیست که چگونه ساخته شده اند، شعارهای موفق وخوب تاثیرات ماندگاری از خود به جا گذاشته اند که ماندگاری این تاثیرات سالها، دهه ها یا حتی یک عمر باقی می مانند.
نوشتن شعارهای موفق
در اینجا برخی از شعارهای موفق نمادین که در سه دهه گذشته به دلیل کیفیت بالای نوشتن آنها موفق شده اند، آورده شده است.
. 11متل 6: “ما چراغ را برای شما روشن می گذاریم.”
این شعار متل 6 به بهترین شکل در میان سایر شعارهای موفق و تجاری ظهور کرد: به عنوان موفقیتی فوری و تبلیغاتی و نمایشی کامل از نام تجاری متل و ارزش های آن.
این شعار که توسط شخصیت NPR تام بودت خلق شد، راهی مطلوب برای استقبال زیاد از هتل های زنجیره ای بود که دارای قیمت مناسب بود و در دسترس همگان بود.
شعاری که بیش از 30 سال به طول انجامید و پابرجا بود، به وضوح نشان دهنده این است که متل 6 سعی در برقراری ارتباط دارد و کار می کند.
اگر این شعار در میان سایر شعارهای موفق دیگر کار می کند، پس دلیلی برای تغییر آن وجود ندارد.
. 10 میبلین: “شاید آن چیزی که او با آن متولد شده است، میبلین باشد “.
این شعار از سال 1991 استفاده می شد و لنگر “شماره یک شرکت لوازم آرایشی در آمریکا” و تبلیغات آن بود. این شعار تا سال 2016 استفاده می شد، یعنی تا زمانی که با علامت تجاری جدید “Make it Happen” جایگزین شد. اما قبل از آن، در هفته بازاریابی با رای گیری انجام شده در سال 2013 به عنوان “شناخته شده ترین” شعارهای موفق تجاری طی 150 سال گذشته شد.
9. ردبول: “ردبول به شما بال می دهد.”
ردبول(redbull.com) یک محصول انقلابی است که از زمان تاسیس شرکت اتریشی در سال 1987 یک تجربه انقلابی ایجاد کرده است.
و چه روشی بهتر از این با شعاری مانند “ردبول به شما بال می دهد” برای یک نوشیدنی انرژی زا که قرار است روز شما و در نهایت زندگی شما را تغییر دهد ، است که در میان شعارهای موفق دیگر خوش می درخشد.
تنها مشکلی که وجود داشت این بود که ردبول از نظر کیفیت (از طریق کافئین) در حد یک فنجان متوسط قهوه بود و دادگاه منطقه ای ایالات متحده در منطقه جنوبی نیویورک رای بر این داد که این شعار مشتریان را گمراه می کند.
پیشنهاد می کنیم مقاله
5 گرایش بزرگ بازاریابی محتوا و سئو که اکنون باید در موردش بدانید را مطالعه نمایید.
ارزش اضافی یعنی “بال ها” همانطور که ردبول در بازاریابی خود نامید، مبهم تلقی شد و ردبول مبلغ 13 میلیون دلار پرداخت نمود.
8. Skittles: “رنگین کمان را بچشید “.
در بیست و پنجمین سال فعالیت خود به عنوان شعار Skittles ، ” رنگین کمان را بچشید” بسیار خوب عمل کرده است.
آنچه در سال 1963 با نام “Glees” شروع شد، Skittles با شعار نمادین خود در میان شعارهای موفق دیگر به محبوب ترین آب نبات بدون شکلات در آمریکا تبدیل شده است..
مطمئنا یک آب نبات خوشمزه کمک کننده است. اما بازاریابی این برند راهی برای حفظ یک شعار در چندین نسل پیدا کرده است، در حالی که به طور موثری با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده است به گونه ای که ما را به گوش دادن، تماشا و حتی خندیدن وادار کرده است.
این شعار در میان سایر شعارهای موفق موجود در بازار به انتقال تصویری فریبنده از محصول و ارتباط آن با مرجع “رنگین کمان” کمک کرده است، ارتباطی که احتمالا همیشه با آن خواهد داشت .
. 7 مک دونالد: “من عاشقشم.”
شعار دیگری که حداقل در ابتدا توسط یک شخصیت معروف مطرح شد، شعار مک دونالد یعنی”من عاشقشم” بود که هنگام راه اندازی از جاستین تیمبرلیک کمک گرفت.
کمپین این شرکت فست فود در آهنگ J.T. به همین نام مطرح شد، که در آن زمان یکی از آهنگهای کامل تیمبرلیک در آلبوم او شد.
مک دونالد(mcdonalds.com) در سال 2003 که کمپین را راه اندازی کرد، 1.37 میلیارد دلار برای تبلیغات هزینه کرد که منجر به افزایش 11 درصدی فروش در آن سال (17.1 میلیارد دلار) شد.
بنابراین می توانید بگویید که این شعار در میان شعارهای موفق دیگر به خوبی عمل کرد.
6. تفنگداران دریایی: ” تعداد محدود. مفتخر. تفنگداران دریایی.”
شعار ” تعداد محدود. مفتخر. تفنگداران دریایی.” یکی از شعارهای موفق اصلی استخدام تفنگداران دریایی باقی مانده است، اما تنها این شعار نبوده است.
شعارهای موفق مشابه دیگری نیز استفاده شد (به عنوان مثال، “اگر همه بتوانند وارد تفنگداران دریایی شوند، تفنگداران دریایی نیستند”) اما هیچ کدام به اندازه شعار “تعداد محدود. مفتخر” ماندگار نبود.
به نقل از مارین تایمز، هر شعار تکمیلی هدف متفاوتی را برای مأموریت های استخدام کننده تفنگداران دریایی از نظر نیازهای شاخه نظامی در نسل های مختلف داشته است.
شعار “تعداد محدود. مفتخر” در سال 2016 پس از بررسی سایر امکانات سازمان، تقریبا کنار گذاشته شد، اما پس از وقفه ای کوتاه در سال 2017، مجددا به استراتژی بازاریابی تفنگداران بازگشت.
سرهنگ دوم جان کالدول سخنگوی فرماندهی استخدام تفنگداران دریایی در سال 2016 در مارین کراپز تایم گفت: ” شعار “تعداد محدود. مفتخر” کار بزرگی را انجام می دهد (تفنگداران دریایی) را از سایر شاخه ها (ارتش) متمایز می کند و ما را به عنوان سربازان معتبر معرفی می کند، اما هیچ چیز در مورد آنچه ما انجام می دهیم یا چرا وجود داریم نمی گوید.”
5. ارتش: “تمام آنچه می توانی باشی.”
در حالی که ارتش از آن زمان استفاده از شعار خود “تمام آنچه می توانی باشی” را متوقف کرده است، تأثیر آن را نمی توان نادیده گرفت و نادیده گرفته نشده است و هنوز هم امروز طنین انداز است.
این شعار از سال 1980 تا 2001 توسط شاخه خدمات زمینی مورد استفاده قرار گرفت و سرانجام با چندین تلاش جدید برای دستیابی موثر به مخاطبان هدف با شعار دیگری از شعارهای موفق موجود جایگزین شد.
اولین بار “ارتش یک نفر” ظاهر شد که از سال 2001 تا 2006 اجرا شد اما موفقیتی مشابه “تمام آنچه می توانی باشی ” از خود نشان نداد.
این سرانجام با طنین کوتاه “ارتش قوی” در سال 2006 جایگزین شد که موفقیت آمیز بود، اما به گفته سرگرد ارتش دانیل دیلی، پیام مشابهی با “تمام آنچه می توانی باشی” را در بر نداشت.
دیلی گفت: ” تمام آنچه می توانی باشی ” هویت ملی ارتش بود … هنوز هم هست. “من می توانم بگویم” تمام آنچه می توانی باشی “، هویت ملی ارتش بود.
این شعاری است که مطمئنا در بسیاری از ما که در آن 21 سال با آن پیام ” تمام آنچه می توانی باشی” بزرگ شده است. می دانم که من یکی از آنها هستم.
. 4 برگر کینگ: “به روش خودت کارکن”.
موفق ترین شعار در میان سایر شعارهای موفقغ موجود تا به امروز یعنی شعار “به روش خودت کار کن ” این فست فود زنجیره ای است که یک فراخوان انقلابی برای مشتریان برگر کینگ بود تا آنچه را که می خواهند و آنطور که می خواهند سفارش دهند. این به راحتی مشهورترین شعار برگر کینگ در نبردی است که به رسیدن به مک دونالد اختصاص داشت و در عین حال از دیگر رقبای زنجیره ای نیز دوری می کرد. این به بهترین شکل ممکن به برگر کینگ کمک کرد.
BK این عبارت را در سال 2014 کنار گذاشت و از آن به بعد آن را با شعارهای موفق جدید جایگزین کرد، از جمله شعار ” توی مسیر خودت باش” و اخیرا شعار “راهت را درک کن”.
3. GEICO : ” در مدت 15 دقیقه می توانید 15 درصد یا بیشتر در بیمه خودرو صرفه جویی کنید”.
GEICO بیش از یک میلیارد دلار در سال هزینه می کند تا به مشتریان بالقوه بگوید که اگر از آن به عنوان شرکت بیمه خود استفاده کنند، می توانند پس انداز کنند.
این بزرگترین تبلیغ کننده برند موجود است و نشان می دهد.
همه ما این شعار و تبلیغات طنزآمیز که اغلب همراه آن می باشد را می شناسیم.
این ساده، مختصر و در بسیاری از رسانه ها ارتباط برقرار کرده است: به GEICO بروید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.
بر اساس مطالعه ای که توسط فوربس انجام شده است (عمدتا) نیز درست است.
جذاب، به خاطر سپاری آسان و مهمتر از همه، با ادعای برحق GEICO برای موفقیت به ساخت یکی از موفق ترین شعارهای موفق موجود در بازار و قابل توجه ترین برند ها در آمریکا کمک کرده است.
همچنین A.K.A بودجه زیادی دارد.
2. بیمه کشاورزان: “ما یک یا دو چیز را می دانیم زیرا یک یا دو مورد را دیده ایم.”
یکی دیگر از شرکت های بیمه که سر و صدای زیادی در بازار بیمه به پا کرد، بیمه کشاورزان بود.
رقابتی که در میان برخی از قابل توجه ترین تبلیغات در چرخش بود (به: Geico State Farm ، All State را ببینید) این شعار را که بر اساس واقعیات و آمار واقعی است و پیام اطمینان و اعتماد را به مشتریان خود منتقل می کند، نشان می دهد.
بر اساس این ایده که کشاورزان با برخی از دعاوی بیمه ای به ظاهر باورنکردنی مواجه شده اند و به درستی از کسانی که درگیر و تحت پوشش بیمه کشاورزان هستند حمایت می کند، شرکت بیمه خودرو که تبدیل به بیمه گر چند خطی، چند شرکتی و خدمات مالی شده است، حتی در وب سایت خود برای تائید ادعای خود، سالن بخش دعاوی خود را ساخته است.
مبارزه با هزینه کنندگان بزرگ مانند GEICO دشوار است، اما حداقل زمانی که کشاورز این کار را انجام می دهد، یک شعار قوی و معنی دار (و واقعی!) را از میان شعارهای موفق دیگر را به سمت خانه هدایت می کند که می تواند به راحتی به مشتریان خود کمک کند.
. 1نایک: “فقط انجامش بده”.
قدرت بهترین شعارهای موفق 30 سال گذشته نه تنها از طول عمر آن، بلکه از تأثیر کلی آن نه تنها بر صنایع تناسب اندام و کفش، بلکه در زمینه های قدرتمند و معنادار زندگی ناشی می شود.
این امر همچنین می تواند به جابجایی صنعت در مواقعی که نایک به آن احتیاج داشت، کمک کند.
دن ویدن، مدیر اجرایی تبلیغات با هدف به دست آوردن سهم بازار از برند های دیگر مانند ریبوک، شعار تغییر بازی را به نمایندگی از نایک از دو مکان غیرمعمول در سال 1998 ایجاد کردکه به سابقه قدیمی شعار افزود.
لیز دولان، مدیر ارشد بازاریابی سابق در نایک، به واشنگتن پست گفت: “این اظهار نظر شخصی است “.
این بود و خواهد بود.
امروزه حمایت نایک برای کمک به رشد قدرتمند جهانی بسیار مهم است و توانایی سازگاری و تداوم الهام بخشی را تا به امروز داشته است.
با توجه به کالین کپرنیک و موضع گیری وی در برابر بی عدالتی های اجتماعی گرفته تا برابری و تحسین زنان ، نایک بخش بزرگی از جسورانه ترین نمایش های ورزشکاران در سراسر جهان است، شعار ” فقط انجامش بده ” نایک به طور مداوم به انسان انگیزه می دهد تا سریعتر، قوی تر و بهتر باشد.
” فقط انجامش بده” فقط از نظر شدت و اثربخشی افزایش یافته است زیرا نایک همچنان از پیام و نقطه اصلی حرکت در تمام پیام های فراگیر خود استفاده می کند.
این امر به یک فریاد فرهنگی جمعی تبدیل شده است که برای دفاع از حق، مبارزه با سخت ترین کارها و ایجاد تأثیر واقعی است که محدود به میدان، زمین یا پیست نیست.
نایک تا سالهای آینده به استفاده از شعار افتضاح خود در میان شعارهای موفق دیگر ادامه می دهد و احتمالا با این کار و تغییر در زمان برنده خواهد شد.